Det här med priser på omplaceringhundar

M

Mariika

Jag måste bara få höra lite olika åsikter nu. Jag har funderat på det här med olika priser på omplaceringshundar. Kan börja med att säga att jag brukar titta runt på blocket för skojs skull, dvs jag ska varken sälja min hund eller köpa en till.

Jag har väldigt starka åsikter om att om man köper ett djur så har man kvar det livet ut (det ska krävas väldigt starka skäl för att sälja). Jag ser djur som ett livslångt åtagande, men om omständigheterna kräver att man inte kan behålla sitt djur så anser jag att man inte ska tjäna på att sälja det. Tycker allt att det ska svida lite :crazy:
Jag kan t.o.m. bli lite arg när jag ser omplaceringshundar för samma pris som den rasens valppris, tycker att det känns som om ägaren vill tjäna en slant på sin vän. Samtidigt som jag iofs kan förstå dem, jag skulle inte heller skänka bort min hund till vem som helst, om jag skulle tvingas lämna bort honom, men att kräva det belopp jag betalade för honom nör jag köpte honom, skulle kännas som om jag skulle se pengarna som viktigare än honom.

Jag behöver höra lite olika åsikter om detta, vad har ni för åsikter om prissättningar på omplaceringshundar?? vill speciellt höra från er som anser att man ska sälja dem för den högre slanten.

Sv: Det här med priser på omplaceringhundar

Jag har inga problem att köpa en unghund/sälja om jag måste för valppriset, eller några tusen mer om den är röntgad, tränad, har skogsvana, påbörjad viltspårsträning, meriterad, ögonlyst.

Bara för att den är äldre än 8 veckor, så är den ju inte mindre värd!

Oftast är de ju redan rumsrena, hyfsat uppfostrade, i fråga om hanar så kan man vara säker på att kulorna är ok, de har alla vaccinationer etc. dessutom. Man vet vad man köper så att säga.

Jag tycker att det beror på hunden ifråga. Har hunden några meriter så bör det öka priset men givetvis inte lika mycket som på en valp. Men det är en svår balansgång, jag höll på att köpa en vuxenhund som kostade lika mycket som en valp men då hade hunden ifråga meriter och var väldigt bra för övrigt. Nu har jag möjlighet att få köpa en vuxen hund med stamtavla för halva valppriset, men det känns mycket eftersom hunden ifråga inte har några meriter , röngtad eller nånting. Så där kommer jag nog maila att säga att jag inte är intresserad längre, känns som om personen bara vill tjäna pengar (finns mer fakta och information som kändes fel).
Även om man säljer en hund billigt eller dyrt så tycker jag att det viktigaste är hemmet! Får hunden den sysselsättning som den behöver etc? Den delen verkar ofta folk glömma när dom säljer hund.

Och jag tycker det är rubbat att hundar i princip skänks bort.
En hund som är röntgad, mentaltesta, kanske utsälld och med bra tavla kan vara värd betydligt MER än en valp.

Varför skulle en 10måaders valp vara mindre värd än en 8veckors? Förhoppningsvis så är den rumsren och har pbörjat ensmanhetsträning.

Är det blandras så skulle jag betydligt HELLRE köpa en vuxen hund på 2-3år än en valp eftersom man då kan se vad som slagit igenom på ett helt annat sätt än en 8veckors valp.

Självklart är hemmet viktigast. Men för det måste ju inte hunden vara billig. Varför måste man nästan skänka bort just hundar?

Inte bara till dig..
Annars tänker jag som Gnist. Hittar jag något jag vill ha så betalar jag gärna, oavsett ålder på hunden. Kan t o m betala mer för en något äldre hund som man vet tex är röntgad mm.
Sen förstår jag inte varför man inte kan få tjäna pengar på en hund, varför är det så fel.
Sen beror det väl hur man tjänar pengar, men en seriös som ser att man har en bra hund, som kommer vara bra i avel mm. Självklart får en sån hund kosta pengar och uppfödaren/ägaren har kanske gjort ett skitbra jobb och ska väl också få betalt för det.

KL.

Måste säga att många av era åsikter varit bra, men jag är fortfarande lite blandad. Att en tjänstehund eller en hund med tävlingsmeriter säljs till ett högre pris kan jag ta.

Men att en hund mellan 6-18 månader som säljs beror enligt min uppfattning ofta på ändrade familje -eller arbetsförhållanden, bristande kunskap och dylikt. I dessa sammanhang håller jag fortfande fast vid att det förmodligen varit ett lite ogenomtänkt beslut att skaffa hund, och att dessa då ska tjäna på att sälja sin hund känns enligt mig som att dem vill få igen det som gav för hunden för att dem inte ska gå minus. Vet ägare som t.o.m. säljer sin hund för ett höge pris än valppriset just för att de vill få tillbaka det som de lagt ut på hunden; betald försäkring, foder etc. Det är en av anledningarna till att jag blir irriterad när jag ser att vissa omplaceringshundar läggs ut för ett enligt mig högt pris.

Jag är lite splittrad i frågan faktiskt. Har mina hundar högt livförsäkrade just av den anledningen att jag vill kunna köpa en färdig hund om något skulle hända dem i deras bästa ålder...

MEN, min omplacering fick jag gratis. En import, CH-titel, färdig att tävlas och relativt klar i många områden (jaktapporteringsklar, lydnad vara bara att starta tvåan, röntgad osv), men det var avelsförbud på henne.

Ser jag omplaceringarna på Blocket är det ofta korsningar eller hundar som kanske inte har något större värde... Vet i tusan om de ska kosta mer än en symbolisk summa då, eftersom man ofta skaffar sig dubbelt så mycket jobb än om man hade köpt valp.

Inte vet jag hur du kan se in i framtiden, men de flesta människor vet inte 100% om de kommer att skiljas eller bli arbetslös, huset brinner, maken får cancer etc. 18 månader framåt i tiden :cool:

Att då behöva sälja hunden är väl inget som kan hänvisas till bristande planering enligt mig då..

Skulle lätt kunna sälja unghanen för 3-dubbla valppriset om jag ville. Av döma av intresset och vad jag blivit erbjuden för honom..
Men enligt dig, så "får" jag då max ta halva valppriset för att det ska vara "rätt och riktigt"??

Inte vet jag hur du kan se in i framtiden, men de flesta människor vet inte 100% om de kommer att skiljas eller bli arbetslös, huset brinner, maken får cancer etc. 18 månader framåt i tiden :cool:

Att då behöva sälja hunden är väl inget som kan hänvisas till bristande planering enligt mig då..

Skulle lätt kunna sälja unghanen för 3-dubbla valppriset om jag ville. Av döma av intresset och vad jag blivit erbjuden för honom..
Men enligt dig, så "får" jag då max ta halva valppriset för att det ska vara "rätt och riktigt"??

Jag tror nog att det kan räknas som "starka skäl" som jag skrev, givetvis kan man inte förutse allt.

Ang din hund så är jag lite kluven, jag är fortfarnade inne på att jag inte gillar att man tjänar på att sälja sin hund, men samtidigt så skulle det, som jag tolkar det, vara till någon du träffat i verkligheten, och om dessa själva säger ett pris som de skulle vara beredda att betala så har de ju ansett att din hund är värd så mycket. Jag ser det då faktiskt lite annorlunda. Det är samma sak som en tjänstehund, en välutbildad hund ska givetvis ägaren kunna kräva att köparen ska betala för.

Men om du skulle lägga ut honom (han är som jag tolkat en sällskapshund) på annons för tre gånger valppriset så Ja, då skulle jag se det som om du ville tjäna pengar på honom.

Jag tycker det är svårt med att veta hur man ska göra. Som tex jag har haft båda mina hundar sen födslen å jag prioterar alltid att dom så pass att dom har mat förrän mig för har jag tagit det ansvaret så har jag men jag skulle gå genom eld för dom för dom är mina käraste ögonstenar alla mina djur prioterar jag så i allafall. Men sen samtidigt som jag tycker man ska ta sitt ansvar å man har skaffat hund. Som tex min syster har en korsning som hon inte uppfostrar ordentligt så i mina ögon tycker jag att han skulle ha det mycket bättre hos någon som kan uppfostra han på rätt sätt. För han i i grunden en snäll hund men hon har bara gjort fel från början och skämmer bort han så han e i mina ögon svår att passa om hon behöver passning till han får typ spel att hon har daltat m en sånt stor hund. Men i allafall typ i ett sånt fall tycker jag att hemmet är mycket mer än pengar.... Tycker jag i allafall... Sorry d blev långt :-( Å helt uttflippat men hoppas någon förstår vad jag menar i allafall...........

Han är en Jämthund, skjuten älg för vid 9 månaders ålder, har A-höfter och ögon; UA. En duktig viltspårhund, en duktig mkt lovande löshund och dessutom grundtränad i drag. Har en normal grundlydnad, är social, glad, lättsam och inga problem att ha med andra hundar. Han uppfyller rasstandarden avseende exteriör, päls, färg, egenskaper och mentalitet

Om jag mot all förmodan (vilket aldrig kommer att hända) skulle sälja honom nu och alltså annonsera ut honom, så skulle prislappen ligga betydligt högre än valppriset...

Som uppfödare, så tar jag betalt för mina uppfödda hundar efter vad de är värda, inte vad andra anser att de borde vara värda!

Senast ändrad:

Men det beror oxå på vad det är för hund du vill ha!!
Ska du ha en sällskaps hund,Eller en hund du ska tävla med.

Jag tycker inte det borde vara någon skillnad på hund och häst. Efterfrågan styr priset. Sen är ju det viktigaste att djuren inte blir vandringspokaler och att dom hamnar hos bra människor. Helst livet ut.

Men jag har funderat själv lite på det där, bara som en liten parantes. Om man inte "klickar" med sin hund är det ju nästan aldrig tal om att sälja vidare den för att hitta den rätta hunden. Som det är med hästar. Varför är det så?

Mariika, jag håller helt med dig!
Kunde inte sagt det bättre själv.
Speciellt blandraser med schäfer i, 6-18 mån, såna finns det mängder av på blocket.
De har blivit "stökiga tonåringar" och är inte valpsöta längre och då får folk plötsligt "allergi", eller tidsbrist.. allvarligt talat, IDIOTER!
Trodde du inte att du behövde rasta hunden eller?
Och sen då ha mage att försöka få ut det man har lagt ut på hunden, det visar ju att pengarna är viktigare än djurets nya familj.
Jag är också allergisk,mot folk som inte kan ta ansvar!

Han är en Jämthund, skjuten älg för vid 9 månaders ålder, har A-höfter och ögon; UA. En duktig viltspårhund, en duktig mkt lovande löshund och dessutom grundtränad i drag. Har en normal grundlydnad, är social, glad, lättsam och inga problem att ha med andra hundar. Han uppfyller rasstandarden avseende exteriör, päls, färg, egenskaper och mentalitet

Om jag mot all förmodan (vilket aldrig kommer att hända) skulle sälja honom nu och alltså annonsera ut honom, så skulle prislappen ligga betydligt högre än valppriset...

Som uppfödare, så tar jag betalt för mina uppfödda hundar efter vad de är värda, inte vad andra anser att de borde vara värda!

Helt annan sak än "blocket-hundarna". Detta är en välskött, renrasig hund, vältränad hund med meriter och avelsvärde.
Inte jämförbart med en stökig blandras som matte och husse har tröttnat på.

Jag kan hålla med dig till viss del, helt om man tänker på alla dessa blandraser på blocket.

Dock kan jag säga att om jag skulle vara tvingad att sälja min hund så skulle jag annonsera ut honom för valppriset (eller inte skriva pris öht), eftersom han är av den ras han är och jag tror man kan undvika till viss del en viss typ av spekulanter. Vad jag skulle sälja honom för skulle dock vara betydligt mindre.

För mig beror det helt på. Är det en vuxen hund med meriter ja då kan man självklrt ta ett högre pris för den. Är det däremot en hund som omplaceras med problembeteenden/hälsoproblem ja då skall priset vara lägre.

Min ena hane köpte jag som ettåring för valppriset. Han var felfri exteriört samt friröntgad vilken kändes som en trygghet för mig. Sen hade han lite problem med den sociala biten till en början men det såg jag inte som något problem för mig.

Fick inte uppfattningen att tråden gällde enbart stökiga blandraser, utan omplaceringar och priser överlag..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 373
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 123
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka