Det här med NH?

Rumpnissen

Trådstartare
Har inte det gått lite väl långt?

Nu menar inte jag alls att vara negativ mot NH, utan snarare mot den "tradionella" hästhanteringen. Är det meningen att det ska vara sådan skillnad? Är inte en del av NH faktiskt given i vanlig god horsemanship? Jag är ingen NH-utövare så rätta mig om jag har fel.

Men är det bara för mig som det är självklart att hästen ska lita på dig i alla lägen? Att du ska vara ledaren? Att tala med kroppsspråk? Att kunna rida din häst i grimma, eller i bästa fall ingenting alls? NÄR försvann detta ur vanlig hederlig god hästhållning? När blev det en egen filosofi? Allt detta ovan tycker jag är självklart, och jag har aldrig varit i närheten utav att utöva "nh".

Ibland läser jag här på buke om att folk rekomenderar andra att skicka sin häst till en nh-utövare när de har hanterings problem, men herre gud, ska det till en speciellt människa för att lösa vardagliga problem? Är inte det ao i alla hästhantering, för alla hästmänniskor?

Som sagt, jag är inte alls insatt i nh, så rätta mig gärna om jag har fel. Men hur ser ni på saken? Vad tycker ni?

Sv: Det här med NH?

Precis mina tankar! Det känns ibland som att det sunda förnuftet och känslan har gått förlorad någonstans bland alla "tekniker"... Detta gäller både ridning och hantering av hästen.

För mig är det självklart. Alltså jag har alltid sett NH grejer som vanligt bondförnuft. Visst inte ens att det kallades NH förrän för 6 månader sedan. :eek: Jag persomligen tycker att det borde vara så hos alla som håller häst men i verkligheten är det tyvärr inte så. :crazy:

Jag håller med dig. Man behöver inte vara en hästs ledare för att ha en god relation till den. Det kan vara två likvärdiga kompisar som inte försöker trycka ner varandra. Jag tror inte hästar är så primitiva som att de tänker i dominans och rangtermer. Tänkvärt tycker jag att det här med rangordning ursprungligen uppfanns av en nazist.

Kanske är det så att människor blivit lite lata och vill ha problem lösta snabbt och inte låta en relation växa och ta den tid den tar. Där tror jag faktiskt en stor del sitter i att man slutat tänka själv lite.

Det här med metoder tror jag också är en orsak. Någon kommer med en revolterande metod som har fungerat på några hästar och därmed ska det fungera på alla osv.

Jag tycker det är sorgligt, som ni säger, att mycket av gammal hästtradition har försvunnit.

Så tänker jag, kom gärna med synpunkter.

Nja, att det existerare en rangordning (eller dominanshierarki) i hästflockar råder det nog ingen större tvekan om (särskilt inte om det är viss konkurrens om tillgångarna). Det finns massor av forskning rörande detta. Denna rangordning behöver dock inte vara linjär - utan häst A kan gå undan för häst B, som går undan för häst C. Häst A behöver dock inte automatiskt gå undan för häst C.

Vidare måste man inte heller vara alfahästen för att relationen ska vara bra. Snarare är det ett orealistiskt mål, då försvinnande få människor besitter den kunskap och fokus som krävs för att bli en äkta ledare. Inte ens en av de mer respekterade inom detta gebit, Pat Parelli, anses sig vara en fullfjädrad ledare.

Jag tror att så länge man kommunicerar åt båda håll, har en konsekvens i sin hantering. är fokuserad på vad man gör samt tänker innan man handlar så kommer man långt med sin häst. När allt kommer kring nöjer sig de allra flesta hästar med att man är en schysst prick. :)

Nyare forskning om vargar visar på motsatsen på någon rangordning baserad på dominans. Det är istället fråga om ett slags projektledarskap där den gör det som den individen är bäst på. Någon alfatik finns inte heller enligt nyare forskning.
Vad jag har läst är det ingen vetenskaplig forskning som gjorts på hästarnas rangordning, utan faktiskt enskilda studier som inte prövats. Därför tillåter jag mig vara skeptisk mot rangordning.
Magdalena

Horsemanship är ngt seriöst hästfolk alltid ägnat sig åt i sin hästhantering.
Men på ngt märkligt vis så tror många NH-utövare att de kommit på ngt nytt och revolutionerande.

Lustigt nog har jag aldrig hört det från någon jag känner som säger sig syssla med NH. Nån enstaka halvt oseriös tränare har försökt sälja det som att de själva kom på det, men i övrigt - bland utövare och bland seriösa tränare - har jag aldrig stött på den attityden.

kopparberg skrev:
Men på ngt märkligt vis så tror många NH-utövare att de kommit på ngt nytt och revolutionerande.

Håller med!

Dock för att kommentera Tassetass sista inlägg så håller jag med om att det oftast inte är de "etablerade" hästhållarna/tränarna. Men bland "vanligt hästfolk" så skriks det kors och tvärs om att "jag utövar NH" när det sen visar sig att det handlar om att hästarna ska uppföra sig, gå att leda, flytta sig för tryck, och vara allmänt uppfostrade och hanterliga... På samma sätt som att man på any given tävlingsplats kan se nån människa stå och snurra med ett rep frenetiskt 20 m från transporten, och en häst som förvånat glor på männsikan. för de har sett nån lastnings NH snubbe som använder sig av en liknande men dock betydligt mer meningsfull och befäst metod.... löslongering verkar också ha blivit döpt NH nuförtiden.

Såna "NH-människor" går för mig in i samma kategori som de som sågar ner sina hästar för att de äldre ryttarnas hästar böjer ju på halsen, eller har graman bara för att hoppidolen tränar med det, eller har fårskinn bara för att alla i världscupen har det. Så det finns ju överallt, folk som härmar vad de ser.

Håller helt med:bow:
Det som många hästmänniskor varit normalt hanterande av hästar kallas numera för NH. Jag tror att det är ett sätt att käna pengar...
Men samtidigt så tycker jag det är bra att det sprids, för det finns så många okunniga människor som har häst. och om dom nu betalar för att lära sig det som vi andra vet så är det väl ok för hästarnas skull:)

Russin8 skrev:
Håller helt med:bow:
Det som många hästmänniskor varit normalt hanterande av hästar kallas numera för NH. Jag tror att det är ett sätt att käna pengar...
Men samtidigt så tycker jag det är bra att det sprids, för det finns så många okunniga människor som har häst. och om dom nu betalar för att lära sig det som vi andra vet så är det väl ok för hästarnas skull:)

fast du läste mig nog lite fel. jag tycker INTE att det är "professionella" yrkesutövare som missbrukar benämningen i den bemärkelsen. Utan vanligt folk som helt missuppfattat innebörden av "NH".... men visst håller jag med dig - jättebra om fler lär sig, bara det att ibland har ju folk missat halva poängen eller syftet, men tycker ändå att de utövar "NH"

kopparberg skrev:

ja, precis! :idea:

För övrigt är det skönt att höra att det finns fler som tänker som jag!

Oki, fast ibland tror jag dom använder ordet NH för att sälja... Särskilt när det gäller att sälja hästar. Hur många gånger har man läst att det står i annonser "NH tränad"...

Russin8 skrev:
Oki, fast ibland tror jag dom använder ordet NH för att sälja... Särskilt när det gäller att sälja hästar. Hur många gånger har man läst att det står i annonser "NH tränad"...

Hur många gånger står det inte att hästen är duktig i dressyr och går MSV när den kansek kan krångla sig igenom en LA? Hur ofta står det inte att den hoppar 140 när den kanske klarar 110? Att den är westerntränad när den bara är riden med westernsadel och stång? Barocktränad fast den bara haft en barocksadel?

Jag förstår er allihopa, och jag håller med, men jag förstår inte varför det är sånt enormt fokus på att det kallas NH, när folk som säger en sak men uppenbart gör en annan finns inom alla områden.

Men det kanske lugnar sig med tiden. Inte blir det lika hemskt ramaskri över att någon sågar ner sin häst nu som det blev för tre år sen, inte kommer det skrikas om rollkur om tio år...

Jo, men det förhindrar ju inte att man diskuterar det eller hur?
Alltid kul med roliga diskutioner:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 173
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 782
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar