Sv: Det här med livförsäkring
Har man inte råd med 3-4 tusen att akut-bulta hästen för så ska man inte ha häst. Någon slags budget måste man ju ha. De flesta försäkringsbolagen har ju dessutom 20% ränta på vetkostnaden så bara där måste du också ha en budget
*delvis kl*
Vad är det för ränta du skriver om? Aldrig hört talas om.
Har svårt att tänka mig att det bara kostar 3-4 tusen att avliva en häst. Det kostade oss drygt 6500 kr för ett par veckor sen, och det var ett billigt alternativ.
Jag tror inte att det i den här tråden handlar om att man inte har råd, utan som några, däribland jag, skrivit att man kanske vill kunna få tillbaka lite pengar (vi hade enbart 5000 i livvärde vilket innebar att det inte ens täckte hela avlivningen), eftersom man kanske inte vill få både ett hål i hjärtat och ett hål i plånboken.
Våra hästar blir oftast gamla, vilket innebär att det inte är många gånger det över huvud taget finns ett livvärde den gången hästen måste avlivas oavsett skäl, så det är ju inte så att man kan förlita sig på försäkringen, men när det nu blev som det blev, är jag ändock tacksam för det livvärde vi hade, även om det var minsta möjliga.
Det är väl upp till var och en hur man vill ha det? Bara för att man har sin häst försäkrad så betyder det ju inte automatiskt att man inte har en enda sparad krona. Visst har jag också tänkt tanken att man ganska fort bygger upp en extra buffert om man hade sparat försäkringspengarna, men å andra sidan, inträffar det oväntade innan man byggt upp den extra bufferten, så tycker jag det är skönt med en försäkring. Det må vara bara jag som tänker så,