Det här med livförsäkring

Jois

Trådstartare
Vad händer om man väljer att inte ha någon livförsäkring på hästen- vad finns det för nackdelar?
Förutom det uppenbara då att man inte får ut något om hästen dör... ;)

Fick hem ny premien nu och den har blivit så förbannat jädra dyr rent ut sagt så jag funderar på hur jag ska välja att lägga upp det framöver..

Sv: Det här med livförsäkring

Jag ser inga direkta nackdelar (utom den du pekat på).
Jag kan möjligen se fördelar för hästen i vissa specifika situationer där hästen blir sjuk, ev utdömd av veterinär men ägaren väntar på godkännande av försäkringsbolaget innan hästen avlivas.

Det är ju inte alla döda hästar där det ges ersättning från försäkringsbolagen heller.

Vet inte om det kan ha någon praktiskt betydelse i händelse av försäljning: köpare som backar om hästen inte är/kan bli livförsäkrad?? Skulle personligen inte backa av sådan anledning men jag köper heller inte häst i högre prisklass.

Har personligen bedömt att det är dumt att ha mina billiga hästar livförsäkrade: skulle ha betalt deras inköpspris i premie till försäkringsbolaget på ett par år...

Det är ju lite där jag sitter oxå.. Jag har honom ändå inte försäkrad till den peng han egentligen är värd- men på ett par år har jag ju betalat in dem där pengarna by far..

Därav känns det ju som om man lika gärna kan ta bort den- om det nu inte är så att det föranleder någon annan anledning som man som vanlig dödlig inte tänker på..

Det beror ju på vad man betalat för hästen. Om jag köpt en häst för så gott som alla sparpengar/tagit lån för kanske 100.000:- så är det ju inte så kul om något händer och hästen dör,och man får inte ut pengarna igen för att kunna köpa ny likvärdig häst/betala tillbaka lånet.

Om det handlar om en mindre summa,kanske bara 15.000:- så går det rätt snabbt att spara ihop dom pengarna igen till att köpa ny likvärdig häst,och då känner inte jag att man inte behöver livförsäkring om man tycker månadskostnaden blir för dyr.

Nu är min vet.vård försäkrad till 50.000:- och liv 20.000:- betalar 243:- månaden har jag för mig. Kommer höja livförsäkringen sen när han är inriden och utbildad för att kunna få chans att köpa likvärdig häst igen om det skulle hända något,då jag inte vill börja om från början en gång till när väl jag själv kommit igång,och jag kommer inte ha den möjligheten att slänga ut 50.000:- + på en häst bara sådär,inte när man har hus som håller på att renoveras,innan vi köpte hus hade man fått ihop den summan på kanske ett halvår,nu är det flera års sparande i dagsläget.

Jag tor inte försäkringsbolaget godkänner en vet.vård försäkring utan livbelopp, men du kan säkert sänka livbeloppet till en 5-10.000.

En nackdel är att det kan bli problem att sälja, köparen kan vilja ha en livförsäkring och inte en nytecknad ( i den mån det ens går).

Jag har vet.vårdsförsäkring utan livförsäkring och har så haft i flera år så det går utmärkt (har Agria).

Jag hade också vetvård innan utan liv i Agria men sen så ändrade jag det så nu har jag både vetvård och A2 liv ifall olyckan skulle vara framme....

Inget? Man får ha en vet försäkring ändå.

Jag tycker hela principen med livförsäkring känns lite motbjudande... :crazy:

Tycker inte heller det finns några uppenbara nackdelar med att inte ha nån livförsäkring. Jag väljer att ha mina nyinköpta hästar i relativt, för mig, högt, livvärde, om något skulle hända precis när jag lagt ut pengarna för köp. Sen har jag låga livvärden eftersom pengar ändå inte kan ersätta ett liv och en individ, men så att det åtminstone täcker en del av den, skrämmande höga, kostnaden som blir när man av någon anledning tvingas ta bort sin häst.
En av mina är idag helt utan livvärdesförsäkring, helt enkelt för att han är så gammal så att försäkringsbolaget har tagit bort den.

Vad händer om man väljer att inte ha någon livförsäkring på hästen- vad finns det för nackdelar?
Ifall hästen inte kan gå till slakt, utan måste avlivas och föras bort så kostar det ca 10.000:- att få hästen avlivad och bortförd på klinik. Den kostnaden tas normalt inte av försäkringen, så det är skönt att ha i alla fall 10-15.000:- i livförsäkring på hästen så att du kan betala för avlivningen och bortforslingen.

Att bulta hästen hemma kostar också några tusenlappar, så man ska alltid ha lite livförsäkring på hästarna för att kunna betala när de dör.

För en liten slant kan man ha ett tillägg som täcker destruktion osv :)

Ifall hästen inte kan gå till slakt, utan måste avlivas och föras bort så kostar det ca 10.000:- att få hästen avlivad och bortförd på klinik. Den kostnaden tas normalt inte av försäkringen, så det är skönt att ha i alla fall 10-15.000:- i livförsäkring på hästen så att du kan betala för avlivningen och bortforslingen.

Att bulta hästen hemma kostar också några tusenlappar, så man ska alltid ha lite livförsäkring på hästarna för att kunna betala när de dör.

Det var ett konstigt resonemang tycker jag. Ersättning på livförsäkringen får man ju endast om hästen blir utdömd av veterinär. I min värld kan hästar "bultas" hemma eller avlivas för att den är gammal eller alla möjliga skäl som inte har med godkänt utdömande att göra. Då får man ingen ersättning från någon livförsäkring i alla fall.
Och vad är vitsen, menar du, med att i (många) år betala en premie till försäkringsbolaget för att ha råda att avliva sin häst? Det är väl lika bra att spara pengarna själv och ha råd att betala när hästen dör?
Eller är det något jag missat?

Ingen av mina hästar har liv. Dyraste jag har är värd 50 000 men dör den gör inte pengarna mig gladare.
Jag har bra vet vård på alla istället samt tecknar Foster&Föl på avelsstona för täcka investeringen i betäckningarna ifall fölet dör osv.

Jag hade livförsäkring på 30 000kr och 120 000kr veterinärvård på min hobbyponny.

Efter att ha pratat med försäkringsbolaget och laborerat slutade det på 0kr livförsäkring och 60 000kr vetvård och premien gick från ca 5500kr/år till 1200kr/år.

Jag är nöjd :D

Vad fasen ska jag med livpengar till när folk redan nu försöker slänga på mig fina hästar titt som tätt gratis :)

Har man inte råd med 3-4 tusen att akut-bulta hästen för så ska man inte ha häst. Någon slags budget måste man ju ha. De flesta försäkringsbolagen har ju dessutom 20% ränta på vetkostnaden så bara där måste du också ha en budget

Personligen hade jag aldrig haft försäkring utan livbelopp. Men det är dyrt, min är försäkrad för 120 000 vetvård och 50 eller 60 i liv. Betalar 1200/månad om jag inte minns fel (inte jag som betalar utan pappa och vi har ändrat försäkringen för ett tag sen så minns inte helt hundra). Jag är väääldigt glad över vår bra försäkring för på ca 1 år har hästen kostat ca 50000 i vetvård (inget akut utan massamassa röntgenbesök och undersökningar).

Skulle vara tråkigt om hästen dör, är den livförsäkrad kan man ju antagligen köpa ny häst ganska snabbt om man vill det.

Ingen av mina är livförsäkrade, alla ( 5 st) är vetvårdsförsäkrade i 120000:-. T ex en buköppning är dyr, så då räcker inte 60000:- så långt, som var det man kunde välja som lägre steg i min försäkring. Jag köper ingen ny häst om en skulle gå bort, jag har två avelsston och troligen dör inte båda samtidigt, så de förökar sig årligen är det tänkt.

Senast ändrad:

Har man inte råd med 3-4 tusen att akut-bulta hästen för så ska man inte ha häst. Någon slags budget måste man ju ha. De flesta försäkringsbolagen har ju dessutom 20% ränta på vetkostnaden så bara där måste du också ha en budget
Även till kryddelydd:

Jag tänkte främst på när man behöver avliva på klinik. Det kostar runt 10.000:- att få hästen avlivad. Har man då redan betalat en massa procent redan är det ganska skönt att slippa avlivningskostnaderna också!

Jag hade en häst som hamnade på Ultuna efter att ha gott omkull i hagen hos fodervärden. Den räkningen var inte rolig att betala och jag tackar min duktiga försäkringstant som tyckte att jag skulle ha livförsäkringen kvar på ett lågt värde.

*delvis kl*

Vad är det för ränta du skriver om? Aldrig hört talas om.

Har svårt att tänka mig att det bara kostar 3-4 tusen att avliva en häst. Det kostade oss drygt 6500 kr för ett par veckor sen, och det var ett billigt alternativ.
Jag tror inte att det i den här tråden handlar om att man inte har råd, utan som några, däribland jag, skrivit att man kanske vill kunna få tillbaka lite pengar (vi hade enbart 5000 i livvärde vilket innebar att det inte ens täckte hela avlivningen), eftersom man kanske inte vill få både ett hål i hjärtat och ett hål i plånboken.
Våra hästar blir oftast gamla, vilket innebär att det inte är många gånger det över huvud taget finns ett livvärde den gången hästen måste avlivas oavsett skäl, så det är ju inte så att man kan förlita sig på försäkringen, men när det nu blev som det blev, är jag ändock tacksam för det livvärde vi hade, även om det var minsta möjliga.

Det är väl upp till var och en hur man vill ha det? Bara för att man har sin häst försäkrad så betyder det ju inte automatiskt att man inte har en enda sparad krona. Visst har jag också tänkt tanken att man ganska fort bygger upp en extra buffert om man hade sparat försäkringspengarna, men å andra sidan, inträffar det oväntade innan man byggt upp den extra bufferten, så tycker jag det är skönt med en försäkring. Det må vara bara jag som tänker så,

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 477
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: Annique
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 302
Senast: Squie
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18