Det här med hundägaransvar

Vet en liknande historia som handlade om ett får. Personen som fick fåret ihjälbitet begärde ett får av en finare ras till ett antal kronor extra och var nöjd med det. Det fick vara för grannsämjan just då. Beroende på siffran man får betala (diffar det en ynka tusenlapp eller betydligt mer?) kan jag tänka mig att gå med på lite extra emellan, särskilt om det är en granne eller på annat vis en plats där man riskerar att stöta på varandra. Skulle jag och en hund åka till Kiruna dit jag troligen aldrig skulle åka igen hade jag kanske varit hårdare på pengarna än jag varit mot en jag troligen träffar igen.

Det dyra är väl inte inköpet utan

Jag har väl aldrig nämnt att jag inte vill betala, utan att jag vill veta vad jag betalar för. Men din uppfattning om vad som är mycket kanske skiljer sig från mig, betyder det att du har mer rätt då? Om jag hade tjänat dubbelt så mycket som jag gör idag så hade jag också kunnat rycka på axlarna åt 2 000 kr, det kan jag inte riktigt göra idag. Jag har dock betalat lite mer än så när min hund bet en annan hund, trots att jag tyckte att det var den andra hundägarens fel (min var bunden, den var lös). Men det var de facto min hund som skadat den andra hunden så det var inte så mycket att tjafsa om. Hade min hund bitit ihjäl dina gäss så hade jag självklart betalat skadorna. Oavsett om det var livvärde eller en förmodligen dyrare veterinärvård. Men du hade inte kunnat säga att veterinären hade behandlat dina gäss för x tusen kr och förväntat dig att få pengar utan att visa upp kvitto. Eller säga att varje gås var värd 3 000 kr. Om det gör mig hjärtlös så får det väl vara så. Det finns liksom värre synder.
Jag funderar över en sak när jag läser dina inlägg. Jag kan förstå att du vill se att det verkligen är rimligt med en så stor summa för en kanin men om jag skulle vara kaninägaren och din hund bet ihjäl min kanin, hade jag behövt visa kvitto på vad kastrering, chipmärkning och inköp+eventuell transport har kostat för att få igen pengar för djuret som din hund bet ihjäl? Räcker det inte med en förklaring om det är viktigt att veta vad man betalar för?

Jag kastar för det mesta bort kvitton på saker jag är nöjd med, behåller så länge det eventuellt finns garanti. Kastrering, transporter och separat kvitto på ett djur som står registrerat på mig är sådana saker. Jag ser ingen anledning till att spara det. Kontrakt sparar jag och med lite tur står väl summan där i så fall men annars?

Jag funderar över en sak när jag läser dina inlägg. Jag kan förstå att du vill se att det verkligen är rimligt med en så stor summa för en kanin men om jag skulle vara kaninägaren och din hund bet ihjäl min kanin, hade jag behövt visa kvitto på vad kastrering, chipmärkning och inköp+eventuell transport har kostat för att få igen pengar för djuret som din hund bet ihjäl? Räcker det inte med en förklaring om det är viktigt att veta vad man betalar för?

Jag kastar för det mesta bort kvitton på saker jag är nöjd med, behåller så länge det eventuellt finns garanti. Kastrering, transporter och separat kvitto på ett djur som står registrerat på mig är sådana saker. Jag ser ingen anledning till att spara det. Kontrakt sparar jag och med lite tur står väl summan där i så fall men annars?
Ja ytterst så handlar det väl om jag litar på personen eller ej, men finns det minsta misstanke om att räkningen skulle vara saltad så hade jag velat se dokumentation. Innan jag läste den här tråden hade jag trott att 2000 kr för en kanin var en saltad räkning!

Ja ytterst så handlar det väl om jag litar på personen eller ej, men finns det minsta misstanke om att räkningen skulle vara saltad så hade jag velat se dokumentation. Innan jag läste den här tråden hade jag trott att 2000 kr för en kanin var en saltad räkning!
fast rent generellt verkar du väldigt okunnig och bör läsa på mer när det kommer till andra djurs värde innan du försöker argumentera

Vad baserar du det på?
Uppenbarligen att hen trodde att kaniner går åt för 50kr och att man inte alls kastrerar de?
5 av 6 av mina kaniner är kastrerade och hemskt många kastrerar sina idag (just pga livmodercancer på honor som är relativt vanligt, 60% eller så ligger dödssiffran på, hormoner, ett krav för att hanar ska gå ihop med andra kaniner osv). Även försäkringar och chip märkning har blivit mer och mer vanligt. Många jobbar även aktivt med att höja kaninens värde (även om oseriös avel går emot detta...), så det är lite frustrerade att se folk argumentera med att en kanin är värd 50kr eller gratis. Jo men hej.

Uppenbarligen att hen trodde att kaniner går åt för 50kr och att man inte alls kastrerar de?
5 av 6 av mina kaniner är kastrerade och hemskt många kastrerar sina idag (just pga livmodercancer på honor som är relativt vanligt, 60% eller så ligger dödssiffran på, hormoner, ett krav för att hanar ska gå ihop med andra kaniner osv). Även försäkringar och chip märkning har blivit mer och mer vanligt. Många jobbar även aktivt med att höja kaninens värde (även om oseriös avel går emot detta...), så det är lite frustrerade att se folk argumentera med att en kanin är värd 50kr eller gratis. Jo men hej.
Du skrev:
"fast rent generellt verkar du väldigt okunnig och bör läsa på mer när det kommer till andra djurs värde innan du försöker argumentera"
Var det jag reagerade emot. Man kanske skall ha lite mer att komma med innan man skriver någon på näsan.

Du skrev:
"fast rent generellt verkar du väldigt okunnig och bör läsa på mer när det kommer till andra djurs värde innan du försöker argumentera"
Var det jag reagerade emot. Man kanske skall ha lite mer att komma med innan man skriver någon på näsan.
Ja...? Innan man börjar argumentera att djuret inte är värt det pris andra säger så bör man ha koll på vad det faktiskt är värt.

Min katt är för mig ovärderlig. Men Inköpt för 5000 men marknadspriset är 8000 för rasen generellt. Kastrerad för ca 1000kr.

Båda föräldrarna är dessutom importerade, men det är ingen kostnad jag tog del utav, men jag skulle inte få tag på en ny katt med importerade föräldrar och exteriört lämpad förnutställning för 5000 idag- inte en chans.

Men inte sjutton hade jag kunnat begära ett pris för en avelskatt eller en ras som ligger upp mot 15000 för en Sällskapskatt bara för att jag ville byta ras. 5-8000 är det jag kan förvänta mig i en situation som ovan även om det antagligen skulle kosta mer att få tag på en likvärdig katt.

(Hemska tanke.)

Men det är ju helt galet att man ska behöva spara kvitton ifall att djuret blir ihjälbitet av din hund. Ser du inte det galna i situationen?

fast rent generellt verkar du väldigt okunnig och bör läsa på mer när det kommer till andra djurs värde innan du försöker argumentera
Jag har ägt ett gäng kaniner, om du hade läst hela tråden så hade du kanske sett det. Mina kaniner kastrerades inte, mina bekantas kaniner kastrerades inte och ingen kanin kostade några 1000-tals kronor. Jag tycker nog att min uppfattning om kaniners värde är ganska rimlig.

Men det är ju helt galet att man ska behöva spara kvitton ifall att djuret blir ihjälbitet av din hund. Ser du inte det galna i situationen?

Det allra enklaste är väl att hålla djuret försäkrat för sitt värde… Men ska man hävda att djuret är värt mer än man kan anta (500 kr i inköpspris) kan det ju vara bra om man kan backa upp sitt påstående.

Min katt är för mig ovärderlig. Men Inköpt för 5000 men marknadspriset är 8000 för rasen generellt. Kastrerad för ca 1000kr.

Båda föräldrarna är dessutom importerade, men det är ingen kostnad jag tog del utav, men jag skulle inte få tag på en ny katt med importerade föräldrar och exteriört lämpad förnutställning för 5000 idag- inte en chans.

Men inte sjutton hade jag kunnat begära ett pris för en avelskatt eller en ras som ligger upp mot 15000 för en Sällskapskatt bara för att jag ville byta ras. 5-8000 är det jag kan förvänta mig i en situation som ovan även om det antagligen skulle kosta mer att få tag på en likvärdig katt.

(Hemska tanke.)
Tycker inte att hundägaren har gjort rätt för sig bara för att han eller hon betalar det marknadsmässiga värdet, eller den summa som behövs för att ersätta ett ihjälbitet djur. En elvaårig hund har väl ett marknadsvärde runt 0, mer en belastning än en tillgång ekonomiskt. Ändå är den värd sin vikt i guld för ägaren. Det är dessutom en förfärlig upplevelse att vara med om för det dödade djurets ägare, definitivt skadeståndsgrundande.

Storleken på ett rimligt ersättningsbelopp beror alltså inte bara på djurets värde.

Jag har alltid köpt raskaniner för runt 500:- och då är de chipmärkta. Det var visserligen ett par år sen men så mycket lär de inte stigit i pris.

Jag säger igen, jag tycker också 2000 för BARA kaninen är helt orimligt. Men för kanin, kastrering, vaccination osv är det typ det 2000 täcker. Så runt 500 kostar de flesta raskaniner (då öronmärkta). :)

Det allra enklaste är väl att hålla djuret försäkrat för sitt värde… Men ska man hävda att djuret är värt mer än man kan anta (500 kr i inköpspris) kan det ju vara bra om man kan backa upp sitt påstående.
Fast varför? Jag menar, man kan ju inte gå och räkna med att behöva backa upp sina utlägg man skulle ha för ett nytt djur bara ifall att någon skulle ha dålig koll på sina hundar? Hur många tänker på att det skulle hända?

Fast varför? Jag menar, man kan ju inte gå och räkna med att behöva backa upp sina utlägg man skulle ha för ett nytt djur bara ifall att någon skulle ha dålig koll på sina hundar? Hur många tänker på att det skulle hända?

Men hur tänker du att du ska göra med andra värdefulla saker om de blir försvinner eller blir förstörda? Säg att du spiller rödvin på någons högst ordinära jeansjacka så den blir helt förstörd. Personen kräver 3000 kr av dig vilket ju låter som rätt mycket. Vill inte du se kvitto på jackan innan du betalar?

Men hur tänker du att du ska göra med andra värdefulla saker om de blir försvinner eller blir förstörda? Säg att du spiller rödvin på någons högst ordinära jeansjacka så den blir helt förstörd. Personen kräver 3000 kr av dig vilket ju låter som rätt mycket. Vill inte du se kvitto på jackan innan du betalar?
Nej, jag hade faktiskt inte bett om att se kvitto. Sparar folk kvitton på en jeansjacka mer än under öppet köp-tiden? Precis som att jag kanske frågat om kaninens värde verkligen var 2000 och kanske fått förklaringen att "kaninen kostade xxx:-, kastrering, märkning osv xxxx:- och det är vad det kostar mig att få tag på en likvärdig" hade jag kanske frågat om var personen hittat en så dyr jeansjacka. Om denne svarat att den är gjord av designern x (står väl som regel i plagget) och kanske till och med minns var någonstans den är köpt känner jag lite att okej, så är det och det är ju också lätt att se över om man undrar. Vi har ju internet. Sen hade jag, om jag spillt rödvin på en jeansjacka, först sett över med något proffs på textiler om det finns någon metod att få rent den. Hade kaninen kostat flera tusen bara den lär det ju finnas stamtavla och återigen kan man tacka internet för att titta lite där om man vill få ett litet hum men aldrig någonsin att jag begärt ett kvitto på utgifterna. Hade jag känt mig osäker på något sådant hade jag bett om en motivering bara.

Nej, jag hade faktiskt inte bett om att se kvitto. Sparar folk kvitton på en jeansjacka mer än under öppet köp-tiden? Precis som att jag kanske frågat om kaninens värde verkligen var 2000 och kanske fått förklaringen att "kaninen kostade xxx:-, kastrering, märkning osv xxxx:- och det är vad det kostar mig att få tag på en likvärdig" hade jag kanske frågat om var personen hittat en så dyr jeansjacka. Om denne svarat att den är gjord av designern x (står väl som regel i plagget) och kanske till och med minns var någonstans den är köpt känner jag lite att okej, så är det och det är ju också lätt att se över om man undrar. Vi har ju internet. Sen hade jag, om jag spillt rödvin på en jeansjacka, först sett över med något proffs på textiler om det finns någon metod att få rent den. Hade kaninen kostat flera tusen bara den lär det ju finnas stamtavla och återigen kan man tacka internet för att titta lite där om man vill få ett litet hum men aldrig någonsin att jag begärt ett kvitto på utgifterna. Hade jag känt mig osäker på något sådant hade jag bett om en motivering bara.

Ja finns stamtavla och ägaren kan styrka att raskaniner kostar si och så, kaninen var kastrerad osv så visst köper jag det utan att se exakt kvitto. Jag kan även tänka mig att betala en slant extra som plåster på såren. Men som jag påtalat femtielva gånger redan så vill jag veta varför något är 10 ggr dyrare än förväntat innan jag betalar. Det handlar INTE om att jag inte tycker att kaninen inte är värd sina 2000 kr (eller det verkar som om max 1500 kr inkl kastrering är rimligare) utan BARA för att beloppet inte känns rimligt för mig som inte är insatt i att man numera kastrerar kaniner.

(fallet med jackan var inte menat som att den kanske gick att rädda med kemtvätt, utan att är man inte specialinsatt i mode så kan 3000 kr för en sketen jacka vara orimligt dyrt och kanske något man ifrågasätter)

Jag har aldrig hört talas om men som fått kvitto eller köpekontrakt. Man har sällan försäkring på kanin och som kostar inte mkt i inköp i regel. Genbankskaniner kostar 300-500kr beroende på ålder och vem som säljer. Intresset ligger däromkring också och många kelkaniner. Oftast runt 400-500kr. Jag har genbank och skriver både intyg och beskrivningsblankett för kaniner jag säljer, men inget kontrakt eller kvitto. Vad skulle stå i kontraktet? Det handlar om så lite pengar och så känsliga djur.

2000kr i inköp har jag redan poängterat låter orimligt i inköp om inte kaninen är av ngn ovanlig linje, ras eller från utlandet. Hurvida man tar kvitto i det fallet vet jag inte. Men 1000kr för kaninen och 1000kr för transporten, visst kan det vara möjligt. Jag tror inte att man tar kvitto på transporten utifall att ngn oansvarig hundägare skulle låta sin hund döda kaninen i framtiden och vägra betala utan att först ha sett bevis på kaninens ekonomiska värde. Transport sköter vi i regel genom kontakter och samarbete inom kaninvärlden. Man kanske också gjort resan själv med bil tex.
Helt OT men många uppfödare har köpeavtal.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 128
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 950
Senast: Liran
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 934
Senast: Tonto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 897
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar