Tänk er motsvarande om er hund blir ihjälbiten.
Hade ni tyckt den andra personen var hjärtlös som bråkade om 2000 kr?
Hade ni tyckt den andra personen var hjärtlös som bråkade om 2000 kr?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är kluven. Som fd kaninuppfödare har jag både koll på att extremt få kaniner kostar 2000 kr och att kastrering och framförallt chipmärkning inte är standard. Samtidigt vet jag att en kanin kan betyda lika mycket som en hund och jag hade definitivt skämts ögonen ur mig.
Naturligtvis är det inte upp till kaninägaren att ha en helt rovdjurssäker bur. Det är upp till mig att ha koll på min hund.
Jag är kluven. Som fd kaninuppfödare har jag både koll på att extremt få kaniner kostar 2000 kr och att kastrering och framförallt chipmärkning inte är standard. Samtidigt vet jag att en kanin kan betyda lika mycket som en hund och jag hade definitivt skämts ögonen ur mig.
Naturligtvis är det inte upp till kaninägaren att ha en helt rovdjurssäker bur. Det är upp till mig att ha koll på min hund.
Beror väl på hur man ser det. Man har ju en skyldighet att skydda sina djur men kan ju inte som hundägare "försvara" sig med att kaninägaren borde haft en bättre bur.Fast jag kan ju aldrig vara säker på att inte räv, jakthundar eller grävlingen går på en kaninbur - självklart är det mitt ansvar att inte kaninkraken ska bo i en bur som kan bitas upp...vilket kaninen i min lada gjorde tyvärr.
Nu sticker inte mina hundar men OM de hade gjort det så hade de aldrig varit något hot mot vare sig små barn eller andra hundar. Att en hund klipper en kanin är egentligen helt naturligt, kaninen är ett litet bytesdjur för rovdjuret hunden. Det behöver inte betyda att hunden är farlig på något sätt. Därmed inte sagt att det är okej, kaninägarens känslor är nog precis samma som hundägarens.Jag tycker hundägaren ska vara tacksam för att det "bara" var en kanin som blev ihjälbiten. Tänk om hunden i full galopp vält ett litet barn som blivit skadat? En hund som sticker är en allvarlig situation.
Det kan tex vara så att grannarna är trötta på att hundägaren inte tar ansvar för sin stickande hund och vill markera.
Jag hade själv en hund som gillade att sticka. Det innebar att jag som ägare måste ha stenkoll. Och om ngt skulle hända skulle jag absolut ha betalat 2000 kr.
Och jag kan bli lite trött på vissa hundägare som inte förstår att en stickande hund är allvarligt.
Ja det är naturligt för hunden att ta kaninen. Därför får jag dom hundägare se till att hunden inte gör det. Det är inte okej att min hund rusar in till grannen. Då har jag som hundägare problem.Nu sticker inte mina hundar men OM de hade gjort det så hade de aldrig varit något hot mot vare sig små barn eller andra hundar. Att en hund klipper en kanin är egentligen helt naturligt, kaninen är ett litet bytesdjur för rovdjuret hunden. Det behöver inte betyda att hunden är farlig på något sätt. Därmed inte sagt att det är okej, kaninägarens känslor är nog precis samma som hundägarens.
Jag hade krävt intyg på att kaninen verkligen hade ett marknadsvärde på 2000 kr innan jag hade betalat. Att den i kaninägarens ögon var värd hur mycket som helst känns ganska oväsentligt. Det måste liksom vara rimligt. Själv kan jag hävda att mina hundar är värda 100 000 kr eller mer, det finns ju hundar som faktiskt kostar så mycket. Men jag antar att de är värda sin livförsäkring och inte en krona mer.
Nej jag anpassar mitt hundägande efter omgivningen, de lyder bra och rusar inte in till några grannar. Men OM de hade stuckit så hade det bara varit risk för små bytesdjur och ingen annan.Ja det är naturligt för hunden att ta kaninen. Därför får jag dom hundägare se till att hunden inte gör det. Det är inte okej att min hund rusar in till grannen. Då har jag som hundägare problem.
Inte bara riktat till er;
Det låter som ni tycker att hela världen ska anpassa er till era hundar.
Sen tycker jag inte att man ska betala hur mkt som helst. 2000 kr är ingen stor summa. Men jag reagerar på hur vissa hundägare har en så kall attityd.
Har jag skrivit flera gånger i tråden. I och med att kaninen var kastrerad som detta hände till, plus vaccinerad och öronmärkt/chippad så är det väl det man ersätter med 2000kr och det täcker knappt. Inga tröstpengar alltså.2000 är inte mycket men för principens skull så vill jag veta vad jag betalar för. Hur mycket är kanin och hur mycket är tröstpengar?
Det är detta jag skulle vilja ha dokumentation på.Har jag skrivit flera gånger i tråden. I och med att kaninen var kastrerad som detta hände till, plus vaccinerad och öronmärkt/chippad så är det väl det man ersätter med 2000kr och det täcker knappt. Inga tröstpengar alltså.
Ja det är naturligt för hunden att ta kaninen. Därför får jag dom hundägare se till att hunden inte gör det. Det är inte okej att min hund rusar in till grannen. Då har jag som hundägare problem.
Sen tycker jag inte att man ska betala hur mkt som helst. 2000 kr är ingen stor summa. Men jag reagerar på hur vissa hundägare har en så kall attityd.
Varför hålla på och krångla med det?Det är detta jag skulle vilja ha dokumentation på.
Att kaninägaren tycker jag är snål är nog mitt minsta bekymmer om min hund precis bitit ihjäl ett annat djur...Varför hålla på och krångla med det?
Kaninägaren kommer säkert tycka du är snål dessutom.
Grundfrågan (som jag förstod den) gällde dock att ägaren ville ha 2000 kronor för att köpa en ny kanin samt pengar för kastrering/chippmärkning. Ingenting nämndes heller om huruvida den fiktiva kaninen som blev ihjälbiten var kastrerad eller chippmärkt.Enligt Blå Stjärnans fasta prislista kostar kastrering av hankanin 1001:- och honkanin 1988-. För en hona räcker det alltså inte med 2000:- ens om man får kaninen gratis om den även ska chippas och vaccineras.
Ja det är naturligt för hunden att ta kaninen. Därför får jag dom hundägare se till att hunden inte gör det. Det är inte okej att min hund rusar in till grannen. Då har jag som hundägare problem.
Jag såg en intressant tråd i en kaningrupp på fb, det blev en lång diskussion angående detta. Men tänkte att det skulle vara intressant att höra hur "hundsidan" ser på det och inte bara alla kaninnördar. Såhär lyder inlägget;
"Om en hund hoppar ur bilen fortare än blixten och ägaren inte hinner ta på kopplet, rusar in hos grannen och olyckligtvis biter ihjäl en kanin. Förutom att be om ursäkt och erbjuda en ny kanin. Hur skulle ni göra? Ägaren till kaninen i detta fallet vill inte ha en likadan ras utan en annan ras (ska kosta 2000:-) dessutom vill de att "hundägaren" ska stå för chip och kastrering. Hur skulle ni gjort? Vill bara flika in med att det inte har med mig att göra.. Och hur mycket kan kaniner kosta?"
Så hur skulle ni ha gjort i det här fallet om det var er hund som bitit ihjäl någons kanin? Går det under lagen om hundägaransvar och vad är det då den lagen täcker? Är det rimligt att fråga om såna summor eller är det bara en kanin man ersätter (inte ens kastrering)?