Det dyra är väl inte inköpet utan
Jag har väl aldrig nämnt att jag inte vill betala, utan att jag vill veta vad jag betalar för. Men din uppfattning om vad som är mycket kanske skiljer sig från mig, betyder det att du har mer rätt då? Om jag hade tjänat dubbelt så mycket som jag gör idag så hade jag också kunnat rycka på axlarna åt 2 000 kr, det kan jag inte riktigt göra idag. Jag har dock betalat lite mer än så när min hund bet en annan hund, trots att jag tyckte att det var den andra hundägarens fel (min var bunden, den var lös). Men det var de facto min hund som skadat den andra hunden så det var inte så mycket att tjafsa om. Hade min hund bitit ihjäl dina gäss så hade jag självklart betalat skadorna. Oavsett om det var livvärde eller en förmodligen dyrare veterinärvård. Men du hade inte kunnat säga att veterinären hade behandlat dina gäss för x tusen kr och förväntat dig att få pengar utan att visa upp kvitto. Eller säga att varje gås var värd 3 000 kr. Om det gör mig hjärtlös så får det väl vara så. Det finns liksom värre synder.