Det här med hästens form...

Hm, jag fick nästan direkt en liknande bild för näthinnan (ett par kollegor pratar massor hund) fast från ett helt annat område.

Visa bifogad fil 38683

Fast min Facebook var mer fylld av sådana här sötnosar :)
(inte exakt dessa, hittade liknande)

(De verkar ju ha medfödda gångarter/lätt för sig, men ser ju väldigt förtjusande ut.)
Jämför du hingsten med sönderavlade schäfrar som typ inte kan gå? O_o
 
Nacke är väl punkten precis bakom öronen där huvudlaget går. Däremot har jag definitivt för mig att jag hört att en hingsthals kan ha en muskulatur som kan göra att det ser ut som att nacken inte är högsta punkt även när den är det i realiteten. Eftersom nacken högst, istället för tex tredje halskotan, såvitt jag förstått ska handla om benstruktur inte fettnacke eller hingsthals.
Ja det var set jag menade, muskler och fett i överlinjen kan göra det svårt att se.
 
Jämför du hingsten med sönderavlade schäfrar som typ inte kan gå? O_o
Nej inte direkt. Det är ju en hund och en häst.

Den ena dessutom sönderavlad och den andra definitivt inte det.

(Dessutom visade jag en hel video på urgulliga dressyrföl, som ser så goa och fina ut, från i år, fölauktion.)

(Men det går ju att avla hästar i förlängningen till extremer antagligen om man tar väldigt lång tid på sig. Dock gissar jag att så länge man rider på dem så går det inte till schäferextremen. Det väl definitivt dock de som omhuldar schäfrarna så som de ser ut, vann inte den där ett väldigt fint pris?)
 
Senast ändrad:
Det går absolut att rida med nacken högst i eftergift. Jag går på lodlinje genom öga och mun, som förr, för att få en lagom öppen ganashvinkel.
Jag missade att du menade en lodlinje genom öga och mun(gipa?), var det inskrivet i tävlingsreglementet förr att lod skulle definieras så?
 

ca 4.25 in, efter ettorna.


ca 3.40 efter tvåorna


4.55 efter ettorna

@Fiador - jag läste igenom tråden och såg inlägget om att det inte klappas på dressyrbanan. har inte tid att engagera mig i det, men här är tre exempel utan att direkt leta. och genom att ha stått intill banan på x antal internationella tävlingar så kan jag ju också informera om merparten av ryttarna berömmer hästen lågmält med rösten genom programmet istället för/utöver att klappa. jag tror att många av ryttarna är så fokuserade på nästa moment, gp går extremt fort, att man helt enkelt har lättare för att mumla "bra" än att klappa.

OK, där ser man, svårt att se dock, var tvungen att pausa flera gånger.

Men det var liksom inte poängen i jämförelsen med filmen från 30-talet där ryttaren släpper tygeln helt (håller båda tyglarna i den andra handen) och verkligen tydligt berömmer hästen så det syns i flera sekunder. Jag tror att dagens dressyrryttare inte är beredda att risker ev. poängavdrag om dom skulle tappa fokus några sekunder för länge. Det var det jag menade med att fokus kanske har flyttats från "dressyr till för hästen" till "dressyr till för ryttaren". I alla fall på tävling.;)
 
@Fiador du påstår att hopp och fälttävlanshästar hamnar UR balans, det är ett helt felaktigt påstående.
Du har inte alls förstått hur man har hästens hela kropp i balans innan avsprånget. Självklart använder dom hals och huvud mer till det men det innebär ju inte att dom hamnar ur balans?
Jag kan rida mot ett hinder i hög hastighet och länga ut tygeln ett par galoppsprång innan och ändå ha kvar balansen i hästens kropp. Det är så man rider terräng.

Om du bara menar att en hopp och ft häst måste använda hals och huvud mer så ja det är väl ingen som ifrågasätter det. Hur ska dom annars kunna hoppa? Det är ju verkligen inte samma sak som ur balans.
Men det är rörelsen som skapar obalans, som hästen behöver huvud/hals för att motverka och/eller återställa. Balans är jämvikt, jämvikt kräver en kontaktyta. I ett hoppsprång lämnar hästen kontaktytan (marken), DÅ uppstår obalans för förutsättningen för jämvikten rubbas, ju fler ben som lämnar marken, desto mer obalans och den måste kompenseras med hals/huvud. Obalansen kommer inte INTE från hästen, utan från kraften och riktningen i rörelsen samt det faktum att stödytan minskar/försvinner.

Det är ju därför som tex dressyrhästen (men egentligen vilken häst som helst som har en sund exteriör) kan gå med nacken högst och nosen framför lodplan obehindrat, för huvudet är i en neutral position där den har jämvikt med tyngdkraften, huvudet "hänger" i balans med tyngdpunkten. Men ju mer rörelse och kraft du tillför, desto mer måste hästen ändra sin huvudposition och sin halslängd för att kompensera den obalans som uppstår.
 
Med en rörlig häst behöver ryttarens arbete resultera muskelstyrka och tonus för att kontrollera rörligheten. Med en häst som är lite mer begränsad i sin rörlighet handlar det istället oftast om att lösgöra och mjuka upp. Det senare är mycket svårare att göra på fel sätt än det förra och är skademässigt mer riskfritt.
 
OK, där ser man, svårt att se dock, var tvungen att pausa flera gånger.

Men det var liksom inte poängen i jämförelsen med filmen från 30-talet där ryttaren släpper tygeln helt (håller båda tyglarna i den andra handen) och verkligen tydligt berömmer hästen så det syns i flera sekunder. Jag tror att dagens dressyrryttare inte är beredda att risker ev. poängavdrag om dom skulle tappa fokus några sekunder för länge. Det var det jag menade med att fokus kanske har flyttats från "dressyr till för hästen" till "dressyr till för ryttaren". I alla fall på tävling.;)
Hästen får ju mer eftergift på filmerna eftersom tygeln slakar vid klappen jämfört med om båda tyglarna hålls i en hand.
Spelar det någon roll hur mkt klappen syns sålänge hästen uppfattar beröm?
 
Men det var liksom inte poängen i jämförelsen med filmen från 30-talet där ryttaren släpper tygeln helt (håller båda tyglarna i den andra handen) och verkligen tydligt berömmer hästen så det syns i flera sekunder.

Poängen är den att om ryttaren som på 30-talsfilmen håller kvar tyglarna och tygeltaget med en hand så kan det vara så att formen hålls fast det kan inte du veta -alls- det är mkt mer modernt och hästvänligt ( och ingår också i vissa program fast då lite tydligare än en klapp och med variationer) och visar att hästen går kvar i form och eftergiften i balans fast tygeln glappar av.
Alltså ärligt-hur okunnig är du om detta? finns ingen suck att du är ute och tävlar som du påstår.
 
Jag tror att dagens dressyrryttare inte är beredda att risker ev. poängavdrag om dom skulle tappa fokus några sekunder för länge. Det var det jag menade med att fokus kanske har flyttats från "dressyr till för hästen" till "dressyr till för ryttaren". I alla fall på tävling.;)


Men ärligt, tror du det tappas mer fokus om båda tyglarna hålls kvar i en hand ??? än om ryttaren gör en överstrykning i ett program med båda händerna???

Och lär: Det blir inte "poängavdrag" för att ta tyglar i en hand o klappa det blir uteslutning det är anledningen till att du inte ser den variationen.
 
Men hur många hobbyryttare har svårt att hitta en trygg och lagom kompis idag?
Jag har haft koll på salumarknaden i några år och det är verkligen inte svårt att hitta medelmåttiga hästar.

Jag tycker det är fullt med folk överallt som har hanterings och ridproblem deluxe dagligen dags utan att ens ha köpt några toppavlade gångartsmaskiner .

Det handlar väl kanske väldigt lite om hur det ser ut när man läser annonser .
 
Men det är rörelsen som skapar obalans, som hästen behöver huvud/hals för att motverka och/eller återställa. Balans är jämvikt, jämvikt kräver en kontaktyta. I ett hoppsprång lämnar hästen kontaktytan (marken), DÅ uppstår obalans för förutsättningen för jämvikten rubbas, ju fler ben som lämnar marken, desto mer obalans och den måste kompenseras med hals/huvud. Obalansen kommer inte INTE från hästen, utan från kraften och riktningen i rörelsen samt det faktum att stödytan minskar/försvinner.

Fast om kontakt med marken var ett måste för att vara i balans skulle "bibehållen balans" vara en omöjlighet då varenda häst skulle tappa balansen vid varje svävmoment i trav o galopp. Att vara "Ur balans" är ju egentligen bara en mildare form av att "tappa balansen", och hade t.ex. en häcklöpare tappat balansen över varje häck skulle de omöjligt kunna hålla de hastigheter de gör, det skulle vara för farligt. Häcklöpare, gymnaster på t.ex. barr, och någon som gör en bakåtvolt måste alla hålla balansen under hela rörelsen, annars misslyckas de och i värsta fall skadar sig.

Balans handlar snarare om hur mycket kontroll man har över kropp och tyngdpunkt, och har man bra balans betyder det egentligen att man har bra kroppskontroll (har kontroll över spänning, avslappning, styrka, hållning, tyngdpunkt osv.) och kan justera väl för de krafter kroppen utsätts för (gravitation, hastighet, ändrad riktning m.m). Kontakt med en stödyta ger en bara fler möjligheter att justera detta. En hoppryttare förskjuter ju sin tyngdpunkt över hinder för att hänga med i rörelsen, och har de placerat tyngdpunkten fel i förhållande till hästens egna tyngdpunkt så säger man att ryttaren hamnar före/efter i språnget, vilket inte är önskvärt.

Jag har ingen erfarenhet från svår klass i någon av grenarna, men skulle gissa att fälttävlanshästar har minst lika bra balans som dressyrhästarna då de måste kunna göra mycket kraftigare justeringar av kropp och tyngdpunkt för att klara av banan. Oftast är ju justeringarna många och små, men de stora justeringarna är vad som händer när man t.ex. ser hästar göra omtramp, kränga till, eller sparka till mitt i språnget. Det kan vara så enkelt att de gjorde en missbedömning och behöver justera avstånd/riktning/språngkurva, men de vet vad de gör och har kvar balansen hela tiden ändå, men tappar de balansen måste göra något för att få tillbaka den igen, eller riskera som @fio säger att krascha. De hamnar inte Ur och I balans helt slumpmässigt eller beroende på hur många hovar som är i marken. En del hästar sparkar ju till över varenda hinder eller lägger alltid frambenen på sned som en normal del av sin hoppteknik och har alltså full koll på sig själva och sin balans, men andra gör det bara när de har eller riskerar att tappa balansen.
 
Jag tycker det är fullt med folk överallt som har hanterings och ridproblem deluxe dagligen dags utan att ens ha köpt några toppavlade gångartsmaskiner .

Det handlar väl kanske väldigt lite om hur det ser ut när man läser annonser .
Jag svarade på inlägg som handlade om utbud av ”vanliga” hästar och att folk bara vill ha flashiga gångartsmaskiner. Folk kan ha problem av många anledningar, men det har ju inte med just detta att göra.
 
Hästen får ju mer eftergift på filmerna eftersom tygeln slakar vid klappen jämfört med om båda tyglarna hålls i en hand.
Spelar det någon roll hur mkt klappen syns sålänge hästen uppfattar beröm?
Nej, för min egen häst räcker det med en strykning med fingret på manken/halsen. Det är mer gesten jag syftar på, när man ger det mer tid och tydliggör det mitt i programmet på tävling.
 
Fast om kontakt med marken var ett måste för att vara i balans skulle "bibehållen balans" vara en omöjlighet då varenda häst skulle tappa balansen vid varje svävmoment i trav o galopp. Att vara "Ur balans" är ju egentligen bara en mildare form av att "tappa balansen", och hade t.ex. en häcklöpare tappat balansen över varje häck skulle de omöjligt kunna hålla de hastigheter de gör, det skulle vara för farligt. Häcklöpare, gymnaster på t.ex. barr, och någon som gör en bakåtvolt måste alla hålla balansen under hela rörelsen, annars misslyckas de och i värsta fall skadar sig.

Balans handlar snarare om hur mycket kontroll man har över kropp och tyngdpunkt, och har man bra balans betyder det egentligen att man har bra kroppskontroll (har kontroll över spänning, avslappning, styrka, hållning, tyngdpunkt osv.) och kan justera väl för de krafter kroppen utsätts för (gravitation, hastighet, ändrad riktning m.m). Kontakt med en stödyta ger en bara fler möjligheter att justera detta. En hoppryttare förskjuter ju sin tyngdpunkt över hinder för att hänga med i rörelsen, och har de placerat tyngdpunkten fel i förhållande till hästens egna tyngdpunkt så säger man att ryttaren hamnar före/efter i språnget, vilket inte är önskvärt.

Jag har ingen erfarenhet från svår klass i någon av grenarna, men skulle gissa att fälttävlanshästar har minst lika bra balans som dressyrhästarna då de måste kunna göra mycket kraftigare justeringar av kropp och tyngdpunkt för att klara av banan. Oftast är ju justeringarna många och små, men de stora justeringarna är vad som händer när man t.ex. ser hästar göra omtramp, kränga till, eller sparka till mitt i språnget. Det kan vara så enkelt att de gjorde en missbedömning och behöver justera avstånd/riktning/språngkurva, men de vet vad de gör och har kvar balansen hela tiden ändå, men tappar de balansen måste göra något för att få tillbaka den igen, eller riskera som @fio säger att krascha. De hamnar inte Ur och I balans helt slumpmässigt eller beroende på hur många hovar som är i marken. En del hästar sparkar ju till över varenda hinder eller lägger alltid frambenen på sned som en normal del av sin hoppteknik och har alltså full koll på sig själva och sin balans, men andra gör det bara när de har eller riskerar att tappa balansen.
Ja i praktiken skapar alla rörelse obalans i ett biomekaniskt perspektiv. Tom när en levande varelse står still med alla fötter/hovar i marken, så skapas obalans som måste kompenseras. Men vi pratar om vad vi kan se och uppfatta, hur man kan se och beräkna vilken kompensation som måste till för att "hålla" balansen i rörelse.

Vi använder begreppet balans lite slarvigt också när vi egentligen pratar om balanssinne. Balanssinne det har nog fälttävlans hästen mycket större portion av än en renodlad dressyrhäst, just för att dens balanssinne sätts på mycket större prov pga dom större krafterna (och mer obalans) som skapas.

Men poängen var bara att (förenklat) åskådliggöra detta med balans och jämvikt med en naturvetenskaplig (biomekanisk) förklaringsmodell, eftersom jag använde den förklaringsmodellen beträffande huvudets position i förhållande till tyngdkraften när huvudpositionen kan vara "neutral" och det var den förklaringsmodellen som @fio från början opponerade sig emot.

Det blir komplicerat när saker rycks ur sitt sammanhang och då uppstår lätt missförstånd.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 151
Senast: super
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
929
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 381
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp