Det här med hästens form...

Nej, för min egen häst räcker det med en strykning med fingret på manken/halsen. Det är mer gesten jag syftar på, när man ger det mer tid och tydliggör det mitt i programmet på tävling.

Som någon tidigare påpekat så ingår överstrykning i de flesta program nu i Lätt och Msv klass (FEI klass för ponny). Det ska inte ske blixtsnabbt utan t.ex. (i vissa program) 3 galoppsprång.

Du har vid ett flertal tillfällen sagt att du tävlat MsvC med höga betyg så då måste du ju själv ha gjort överstrykningar.
 
Jag svarade på inlägg som handlade om utbud av ”vanliga” hästar och att folk bara vill ha flashiga gångartsmaskiner. Folk kan ha problem av många anledningar, men det har ju inte med just detta att göra.

Hur vet du det? Att de har problem som kommer av att de inte köpt för mkt häst?

Det är ju inte direkt som att veterinärer inte har att göra vad gällande hältutredningar/smärtutredning. Eller som att problemlösare står arbetslösa. Tom de rätt kassa och orutinerade kan ju få jobb.

Jag pratar inte om gångartsmaskin så som vinna GP int. Utan en häst som är för rörlig, för känslig psykiskt som fysiskt.

Det är så himla vanligt med problem i ridning, hantering, skador etc. För oss som jobbar med rehab, med problemlösning etc så är det ju rätt enkelt att se varför när man ser ekipagen.
 
Hur vet du det? Att de har problem som kommer av att de inte köpt för mkt häst?

Det är ju inte direkt som att veterinärer inte har att göra vad gällande hältutredningar/smärtutredning. Eller som att problemlösare står arbetslösa. Tom de rätt kassa och orutinerade kan ju få jobb.

Jag pratar inte om gångartsmaskin så som vinna GP int. Utan en häst som är för rörlig, för känslig psykiskt som fysiskt.

Det är så himla vanligt med problem i ridning, hantering, skador etc. För oss som jobbar med rehab, med problemlösning etc så är det ju rätt enkelt att se varför när man ser ekipagen.
Det är så jag uppfattar folk i omgivningen/de jag har någon slags kännedom om. Det är helt enkelt väldigt få (nu eller tidigare) där jag har ”bedömt” att det skulle handla om för svår häst.
Och ingen i min omgivning anlitar någon för varken rehab eller problemlösning på det sättet du jobbar, jag tänker att den kundkretsen är en särskilt grupp hästägare.
 
Det är så jag uppfattar folk i omgivningen/de jag har någon slags kännedom om. Det är helt enkelt väldigt få (nu eller tidigare) där jag har ”bedömt” att det skulle handla om för svår häst.
Och ingen i min omgivning anlitar någon för varken rehab eller problemlösning på det sättet du jobbar, jag tänker att den kundkretsen är en särskilt grupp hästägare.

Och jag ser som sagt dagligen dags överallt folk som har hanteringsproblem pga att de köpt ”för svår häst” . Det var det jag avsåg när du skrev att du enligt annons sidor i många år osv, bedömt att det finns ett överflöd av vanliga okomplicerade dressyrhästar. Hur bedömer man det utifrån att läsa annonser liksom ? 😅

Att det skulle handla om ”en särskild grupp hästägare” - hur menar du då? Det är gott om folk som har jättestora problem pga att de köpt hästar de inte riktigt reder ut, som ändå kämpar på utan att anlita någon ”problemlösare” per se ...

De rider på, tränar för tränare, pratar med folk de är trygga med om sina problem och försöker utifrån det göra det bästa osv .
 
Senast ändrad:
Och jag ser som sagt dagligen dags överallt folk som har hanteringsproblem pga att de köpt ”för svår häst” . Det var det jag avsåg när du skrev att du enligt annons sidor i många år osv, bedömt att det finns ett överflöd av vanliga okomplicerade dressyrhästar. Hur bedömer man det utifrån att läsa annonser liksom ? 😅

Att det skulle handla om ”en särskild grupp hästägare” - hur menar du då? Det är gott om folk som har jättestora problem pga att de köpt hästar de inte riktigt reder ut, som ändå kämpar på utan att anlita någon ”problemlösare” per se ...

De rider på, tränar för tränare, pratar med folk de är trygga med om sina problem och försöker utifrån det göra det bästa osv .
Jag menade att @tuaphua s kundkrets (och liknande professionella) nog är en särskild typ av grupp. Dvs gruppen ”de som anlitar problemlösare och rehabfolk”.
Min uppfattning är att gemene man inte anlitar problemlösare eller rehabfolk, utan precis som du säger så jobbar de på med sin vanliga tränare osv. Hur många har ens råd att anlita någon som hjälper till särskilt med rehab? Vanligt folk har liksom tömt kassan hos veterinären och sen rehabar man själv utifrån veterinärens order.
@tuaphua beskrev att hon och hennes kollegor ofta möter folk som fått problem pga att de köpt ”för mycket” häst, och då menade jag bara att man nog inte kan generalisera utifrån den kundkretsen.

Det där ang annonser handlade ju om aveln och utbud då det pratades i tråden om att dressyraveln skulle ställa till det för ”alla andra” och det lät som att det inte fanns annat än gångartskanoner på marknaden.
 
Som någon tidigare påpekat så ingår överstrykning i de flesta program nu i Lätt och Msv klass (FEI klass för ponny). Det ska inte ske blixtsnabbt utan t.ex. (i vissa program) 3 galoppsprång.

Du har vid ett flertal tillfällen sagt att du tävlat MsvC med höga betyg så då måste du ju själv ha gjort överstrykningar.
Överstrykning? Var handlar detta om det? Det mannen på 30-talsfilmen gör är inte en överstrykning, inte det jag gör heller, för tyglarna behålls lika långa hela tiden. Mannen på filmen håller båda tyglarna i en hand och sträcker fram den fria handen och klappar hästen, är det en överstrykning?
 
Så du önskar en stor symbolisk gest även om det inte är något som egentligen behövs för hästens skull?
Nej, eftersom jag själv använder endast ett finger så handlar det inte om det, utan symboliken syftar på gesten, att det är tillåtet och/eller att ryttaren tar sig friheten trots att det kanske påverkar resultatet på tävling.
 
Vilket alltid är ett återkommande tema i dina inlägg.

Kan du inte bara sluta svamla runt om saker som du absolut inte har någon aning om så blir diskussionerna lite mer givande.
Hästarna tappar inte balansen PUNKT!
Tappar balansen? Nej, obalans är ett faktum och handlar inte om att någon "tappat" något i den bemärkelse, vilket jag heller aldrig påstått. Apropå att rycka saker ur sitt sammanhang. ;)
 
  • Haha
Reactions: fio
Nej, eftersom jag själv använder endast ett finger så handlar det inte om det, utan symboliken syftar på gesten, att det är tillåtet och/eller att ryttaren tar sig friheten trots att det kanske påverkar resultatet på tävling.
Men om du bara använder ett finger på halsen för beröm.
Varför kan inte dom här ryttarna också få göra det?


Som någon skrev tidigare, så är ju huvudsaken att hästen uppfattar berömmet. Inte att publiken gör det?

Det är en fin gest om den syns lång väg, men den ska vara till för hästen. Tycker jag.
Det kan ju lika gärna vara att den får beröm med låg röst, och det ser vi ju inte alls.

Sen är det väl oerhört vanligt att hästarna får MASSOR av beröm efter ritten dvs efter jobbet. Och iom det har hästen också lärt sej att den är klar på jobbet och den kan känna sej nöjd. Det är väl minst lika bra?
 
Jag menade att @tuaphua s kundkrets (och liknande professionella) nog är en särskild typ av grupp. Dvs gruppen ”de som anlitar problemlösare och rehabfolk”.
Min uppfattning är att gemene man inte anlitar problemlösare eller rehabfolk, utan precis som du säger så jobbar de på med sin vanliga tränare osv. Hur många har ens råd att anlita någon som hjälper till särskilt med rehab? Vanligt folk har liksom tömt kassan hos veterinären och sen rehabar man själv utifrån veterinärens order.
@tuaphua beskrev att hon och hennes kollegor ofta möter folk som fått problem pga att de köpt ”för mycket” häst, och då menade jag bara att man nog inte kan generalisera utifrån den kundkretsen.

Det där ang annonser handlade ju om aveln och utbud då det pratades i tråden om att dressyraveln skulle ställa till det för ”alla andra” och det lät som att det inte fanns annat än gångartskanoner på marknaden.
Fast va? Jag hade ju stora problem med min häst (pga panikångest kopplad till andningen) och tog hjälp. Är nog inte alls den typen som du tänker på. I vårt stall (tävlingsstall i norra Stockholm) var det flera som tog hjälp för att de ville lösa knutar. De ville bryta mönster och få hjälp utifrån. Folk som jag, som jobbat med hästar och haft häst länge.
 
OK, där ser man, svårt att se dock, var tvungen att pausa flera gånger.

Men det var liksom inte poängen i jämförelsen med filmen från 30-talet där ryttaren släpper tygeln helt (håller båda tyglarna i den andra handen) och verkligen tydligt berömmer hästen så det syns i flera sekunder. Jag tror att dagens dressyrryttare inte är beredda att risker ev. poängavdrag om dom skulle tappa fokus några sekunder för länge. Det var det jag menade med att fokus kanske har flyttats från "dressyr till för hästen" till "dressyr till för ryttaren". I alla fall på tävling.;)
Mer tydliga klappar, efter vänsterpiruett vid typ 6.00 och efter ettorna vid typ 6.20. Han fick ju över 81%. Att man inte skulle få klappa under ritten känns som väldigt förlegat tänk, tror inte nån domare bryr sig om det nuförtiden så länge det inte är överdrivet iaf.
 
Överstrykning? Var handlar detta om det? Det mannen på 30-talsfilmen gör är inte en överstrykning, inte det jag gör heller, för tyglarna behålls lika långa hela tiden. Mannen på filmen håller båda tyglarna i en hand och sträcker fram den fria handen och klappar hästen, är det en överstrykning?

Vet du vad överstrykning är?
 
Tappar balansen? Nej, obalans är ett faktum och handlar inte om att någon "tappat" något i den bemärkelse, vilket jag heller aldrig påstått. Apropå att rycka saker ur sitt sammanhang. ;)

Om du använder en annan terminologi så slipper det bli en massa förvirring. Om du inte menar "ur balans" så skriv gärna på ett annat sätt. Nu låter det som att du menar att hästen tappar balansen så fort den lämnar marken.
Kommer osökt att tänka på t.ex. backhoppare. En backhoppare som inte är i balans riskerar att slå ihjäl sig. En obalanserad hopp- eller fälttävlanshäst kraschar.
 
Fast om kontakt med marken var ett måste för att vara i balans skulle "bibehållen balans" vara en omöjlighet då varenda häst skulle tappa balansen vid varje svävmoment i trav o galopp. Att vara "Ur balans" är ju egentligen bara en mildare form av att "tappa balansen", och hade t.ex. en häcklöpare tappat balansen över varje häck skulle de omöjligt kunna hålla de hastigheter de gör, det skulle vara för farligt. Häcklöpare, gymnaster på t.ex. barr, och någon som gör en bakåtvolt måste alla hålla balansen under hela rörelsen, annars misslyckas de och i värsta fall skadar sig.

Balans handlar snarare om hur mycket kontroll man har över kropp och tyngdpunkt, och har man bra balans betyder det egentligen att man har bra kroppskontroll (har kontroll över spänning, avslappning, styrka, hållning, tyngdpunkt osv.) och kan justera väl för de krafter kroppen utsätts för (gravitation, hastighet, ändrad riktning m.m). Kontakt med en stödyta ger en bara fler möjligheter att justera detta. En hoppryttare förskjuter ju sin tyngdpunkt över hinder för att hänga med i rörelsen, och har de placerat tyngdpunkten fel i förhållande till hästens egna tyngdpunkt så säger man att ryttaren hamnar före/efter i språnget, vilket inte är önskvärt.

Jag har ingen erfarenhet från svår klass i någon av grenarna, men skulle gissa att fälttävlanshästar har minst lika bra balans som dressyrhästarna då de måste kunna göra mycket kraftigare justeringar av kropp och tyngdpunkt för att klara av banan. Oftast är ju justeringarna många och små, men de stora justeringarna är vad som händer när man t.ex. ser hästar göra omtramp, kränga till, eller sparka till mitt i språnget. Det kan vara så enkelt att de gjorde en missbedömning och behöver justera avstånd/riktning/språngkurva, men de vet vad de gör och har kvar balansen hela tiden ändå, men tappar de balansen måste göra något för att få tillbaka den igen, eller riskera som @fio säger att krascha. De hamnar inte Ur och I balans helt slumpmässigt eller beroende på hur många hovar som är i marken. En del hästar sparkar ju till över varenda hinder eller lägger alltid frambenen på sned som en normal del av sin hoppteknik och har alltså full koll på sig själva och sin balans, men andra gör det bara när de har eller riskerar att tappa balansen.
Njaej? Jag tror inte att någon pratar om att fälttävlanshästar skulle ha sämre balans än någon dressyrhäst. Jag tror det sägs att de behöver ha ett rörelseomfång där de kan sträcka och ändra kroppens olika vinklar för att hela tiden skapa balans i en snabbföränderlig terräng.

Jag tycker till och med jag har läst diskussioner om att springa i typ Runners magasine som handlar om att springa är att ha kroppen ur balans i ett ständigt fall som räddas osv. Jag skulle gissa att det inte handlar om något slags förolämpning mot hoppandet/hästen att säga att det är en rörelse ur balans. När man själv springer i terräng gäller det ju hela tiden att liksom vara aktiv för att inte falla. Som när man balanserar en pinne på fingret, sätter den ur balans och måste springa framåt för att den inte ska falla gissar jag menas. Eller om du rider i full galopp och följer med stöd i handen och sedan plötsligt släpper tyglarna, hästen hade en del av sin balans för att springa så snabbt i din hand och saktar in/snubblar.


https://www.newscientist.com/articl...says-professional-athletes-are-running-wrong/
 
Nej, eftersom jag själv använder endast ett finger så handlar det inte om det, utan symboliken syftar på gesten, att det är tillåtet och/eller att ryttaren tar sig friheten trots att det kanske påverkar resultatet på tävling.

Varför skulle en klapp med bibehållet tag om tygeln påverka resultatet??? :confused: och du slår verkligen krokben för dig själv med dina märkliga resonemang, fast du tävlar så har du aldrig sett någon klappa och du trodde det inte var tillåtet och straffades med poängavdrag och fast flera förklarat att det är tillåtet så ger du dig inte utan återkommer nu med att " det kanske påverkar resultatet",, du tycker att andra som tävlar symboliskt ska visa stora klappar så du ser tydligt men i samma anda skriver du att du minsann bara nuddar med fingret...vari ligger logiken?? kan inte andra också bara nudda med finger då?
 
Jag menade att @tuaphua s kundkrets (och liknande professionella) nog är en särskild typ av grupp. Dvs gruppen ”de som anlitar problemlösare och rehabfolk”.
Min uppfattning är att gemene man inte anlitar problemlösare eller rehabfolk, utan precis som du säger så jobbar de på med sin vanliga tränare osv. Hur många har ens råd att anlita någon som hjälper till särskilt med rehab? Vanligt folk har liksom tömt kassan hos veterinären och sen rehabar man själv utifrån veterinärens order.
@tuaphua beskrev att hon och hennes kollegor ofta möter folk som fått problem pga att de köpt ”för mycket” häst, och då menade jag bara att man nog inte kan generalisera utifrån den kundkretsen.

Det där ang annonser handlade ju om aveln och utbud då det pratades i tråden om att dressyraveln skulle ställa till det för ”alla andra” och det lät som att det inte fanns annat än gångartskanoner på marknaden.

Det är ingen speciell grupp som skickar häst på rehab eller behöver hjälp av problemlösare.

Det finns ju en uppsjö rehabstall idag med tex aquatrainer. Det är smockfullt och kö till fler av dem. Där rehabas alla möjliga typer av hästar. Som rids av alla sorters ryttare.

Sambon jobbar ju lite förebyggande som kiro. Han jobbar främst med svårklassekipage men också en del med ”vanligt folk”. Där får ju han se de problem hästarna har i form av fysiska besvär och mentala obalanser eller vad man ska kalla det.
Det är ju ingen speciell grupp av folk som ringer ut honom.

Jag håller främst dressyrlektioner ändå. Det är vanligt folk. Man ser ofta en hel del ekipage som är samtidigt i ridhus/på ridbana. Då kan man se många som har problem.
Detsamma om man delar stall med folk.
Det är jättevanligt!

Det är ju inte helt ovanligt att man tillfrågas vid ev hästaffär. Och alldeles för ofta ska folk köpa för svårt.

Det är också rätt vanligt på större träningsanläggningar att det finns ett gäng som inte vågar rida ut iom detta. Det blir för läskigt för dem.

För några år sen skrev Ridsport om att veterinärerna har fått svårt att utreda smärtproblematik iom att hästarna är så olydiga och utåtagerande. Det är ju också resultat av för mkt häst

Jag tycker nog att alla de vi umgås med inom hästbranschen på olika vis tycker det är mycket problem pga för mkt häst. Har inte varit med om att någon inte är övertygad om det. Det blir ju rätt många hästar som passerar under många års heltid.

Vi märker ju också att folk vill köpa dämpande preparat, dämpande foder, ledpreparat etc för att få mindre besvär.
 
Har du ett klipp som visar ett exempel? Jag har inte sett så mycket dressyr och det hade varit intressant att se för som jag tänker mig det blir det en väldigt spänd nacke/hals utan möjlighet till eftergift.

Tyvärr inte! Jag vill inte lägga ut andras privata filmer. Och orkar inte leta efter någon officiellt klipp andra kanske kan ha gjort. 😊
 
Fast va? Jag hade ju stora problem med min häst (pga panikångest kopplad till andningen) och tog hjälp. Är nog inte alls den typen som du tänker på. I vårt stall (tävlingsstall i norra Stockholm) var det flera som tog hjälp för att de ville lösa knutar. De ville bryta mönster och få hjälp utifrån. Folk som jag, som jobbat med hästar och haft häst länge.
Det är ingen speciell grupp som skickar häst på rehab eller behöver hjälp av problemlösare.

Det finns ju en uppsjö rehabstall idag med tex aquatrainer. Det är smockfullt och kö till fler av dem. Där rehabas alla möjliga typer av hästar. Som rids av alla sorters ryttare.

Sambon jobbar ju lite förebyggande som kiro. Han jobbar främst med svårklassekipage men också en del med ”vanligt folk”. Där får ju han se de problem hästarna har i form av fysiska besvär och mentala obalanser eller vad man ska kalla det.
Det är ju ingen speciell grupp av folk som ringer ut honom.

Jag håller främst dressyrlektioner ändå. Det är vanligt folk. Man ser ofta en hel del ekipage som är samtidigt i ridhus/på ridbana. Då kan man se många som har problem.
Detsamma om man delar stall med folk.
Det är jättevanligt!

Det är ju inte helt ovanligt att man tillfrågas vid ev hästaffär. Och alldeles för ofta ska folk köpa för svårt.

Det är också rätt vanligt på större träningsanläggningar att det finns ett gäng som inte vågar rida ut iom detta. Det blir för läskigt för dem.

För några år sen skrev Ridsport om att veterinärerna har fått svårt att utreda smärtproblematik iom att hästarna är så olydiga och utåtagerande. Det är ju också resultat av för mkt häst

Jag tycker nog att alla de vi umgås med inom hästbranschen på olika vis tycker det är mycket problem pga för mkt häst. Har inte varit med om att någon inte är övertygad om det. Det blir ju rätt många hästar som passerar under många års heltid.

Vi märker ju också att folk vill köpa dämpande preparat, dämpande foder, ledpreparat etc för att få mindre besvär.
Jag beskriver bara hur det ser ut i min omgivning, nu och tidigare.
 
Men om du bara använder ett finger på halsen för beröm.
Varför kan inte dom här ryttarna också få göra det?


Som någon skrev tidigare, så är ju huvudsaken att hästen uppfattar berömmet. Inte att publiken gör det?

Det är en fin gest om den syns lång väg, men den ska vara till för hästen. Tycker jag.
Det kan ju lika gärna vara att den får beröm med låg röst, och det ser vi ju inte alls.

Sen är det väl oerhört vanligt att hästarna får MASSOR av beröm efter ritten dvs efter jobbet. Och iom det har hästen också lärt sej att den är klar på jobbet och den kan känna sej nöjd. Det är väl minst lika bra?
Fast var har jag påstått att det inte skulle vara minst lika bra? Jag gjorde en observation och en reflexion, du får göra en annan om du vill, men min är min och det handlar om "gesten" och öppenheten för den tydliga gesten i tävlingssituationen. Inget annat.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 151
Senast: super
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
929
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 381
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp