Men kravet på kontroll kommer av obalansen. Balans (jämvikt) behöver ingen kontroll. Man måste utgå ifrån den fysiologiska verklighet vi lever i. Större krav på balanssystemen är inte balans, det är balansförmåga eller balanssinnen man då syftar på. Själva balansen i sig, den handlar om jämvikt.
Fast här säger du emot dig själv, du kan inte säga att det skapas en konstant obalans (som vi gick igenom i tidigare inlägg) och samtidigt säga att balans inte kräver någon kontroll? Balans i en levande häst är inte något statiskt, och självklart gör högre krav på kroppens balanssystem att balansen påverkas? Förmåga är bara skicklighet på att hantera det, och sinnet kan du inte kontrollera.
Det låter inte som att du utgår från en organisk levande kropp, utan ett "dött" objekt som inte har förmågan att påverka eller skapa egen rörelseenergi, vilket ju hästar gör bara genom att vara vid liv och definitivt när den rids. En stålkula kommer bete sig helt efter fysikens lagar ja, den har inget val, men en häst kan aktivt motverka de naturkrafter den utsätts för. Balans för ett levande djur är ett dynamiskt tillstånd som konstant uppehålls av kroppen.
Rörelse för ett djur innebär inte bara enkel fysik, utan annat som kemi och psykologi, och allt påverkar hur kroppen beter sig. En levande kropp är ett komplext system och om man behandlar den som om den vore en "död" konstruktion så kan man aldrig förstå hur de olika delarna samverkar och hur varelsen fungerar.
Det du främst ifrågasätter är ju inte det som jag påstått heller, det är lite det som blir fel när man rycker ett ord/begrepp ur sitt sammanhang. Ur balans, är INTE KONSTANT ur balans. Det har jag aldrig påstått eller menat. Ur balans, i den betydelsen att hästen måste justera, hamnar tex en hopphäst i avtrampet och nedslaget, DÅ måste hästen kompensera obalansen som uppstått mer tydligt/påfallande, tex med huvudpositionen, vilket ju är den vi diskuterar här.
Och jaa, det finns många andra aspekter i en rörelse att ta hänsyn till, men min formulering och förklaring härrör till diskussionen om huvudets position och en del av orsakerna till dess variationer. Allt är helt enkelt relativt vad man utgår ifrån.
Det jag skrev var "ville ifrågasätta är att hoppande hästar konstant tappar balansen", men för att förtydliga så menade jag att ifrågasätta att en häst upprepande (som i flera gånger under en bana) förlorar balansen i språnget mellan avstamp och landning, vilket de inte gör, utan de bibehåller ett visst mått av balans även när den inte har kontakt med marken. Inte heller är de nödvändigtvis i faktisk obalans.
Om vatten rinner ur ett glas har det lämnat glaset, när en fågel flyger ur boet har den lämnat boet, när en kropp har hamnat ur balans har den lämnat ett balanserat läge. Du kanske hela tiden menat att hästen har kvar balans i språnget, men jag (och andra) har varit väldigt tydliga med att ditt ordval inte stämmer överens med vad du i så fall menat, och det är en stor anledning till att du blir ifrågasatt.
Att hästen gör stora justeringar i de två momenten är sant, men det är ingen större skillnad mot de justeringar den gör i någon av gångarterna, och även om en del hästar har sämre teknik och kan därmed vara mindre balanserade än andra, behöver det inte nödvändigtvis skapas någon mer obalans än de naturliga skiftningarna som är ett krav för att hästen ska öht. kunna röra sig alls och som existerar under hela ritten.
Visst spelar huvudet en roll i hästens rörelser och balans, det kan ju användas som motvikt och hävstång, och som tidigare nämnt sitter det ihop med resten av kroppen. Överlag gynnar det ju rörelsen om huvudet och dess vikt följer ungefär samma linje som hästens tyngdpunkt i språnget (vilken går i en kurva) så att inte balansen rubbas (eller skapar belastning på någon svag punkt), men då alla hästar har olika styrkor och svagheter (och om något behöver kompenseras) så skiljer sig också sättet de använder huvudet. De flesta hästar är ju dock fullt förmögna att hoppa även när de inte kan anpassa huvudet efter kroppen, om än med klart bristande kvalitet.