Det här med Evidensia...

Jo det är helt säkert olagligt att ta ut olika priser beroende på om djuret är försäkrat eller inte.

Ja du skrev ju det redan, jag hade inget att invända mot det. Men det var i alla fall så djurägaren fick det presenterat för sig (vill minnas att det provats tabletter eller liknande innan som inte fungerat). I det här fallet har jag ingen anledning att misstro djurägaren.

Jag är inte heller jättesugen på evidensia, nu äger jag ingen häst längre men min erfarenhet när jag gjorde det och evidensia var nytt var att det ofta blev betydligt mer som måste åtgärdas bara för att, ett bandage att byta på en kompis häst kostade 2000 kronor per dag (hästen fick stå inne i flera veckor). Hutlöst, tyckte till och med de veterinärer som jobbade på andra kliniker runt om, till och med på atgkliniken i området, som är kända för att vara rätt dyra.

Dock tror jag att det kan vara värt att poängtera i tråden att åtminstone inte jag har sett någonstans att de anställda veterinärerna lastas för detta.

Ja du skrev ju det redan, jag hade inget att invända mot det. Men det var i alla fall så djurägaren fick det presenterat för sig (vill minnas att det provats tabletter eller liknande innan som inte fungerat). I det här fallet har jag ingen anledning att misstro djurägaren.
Ja Agria har väl någon/några kliniker som är svartlistade. Kan ju alltid vara en klinik av dom.

Men annars är jag väldigt skeptisk till sådana här historier då jag själv varit med om hur en skapats.
Trovärdiga personer alla som var inblandade (speciellt då jag ;)) men likväl ack så fel ändå. Dessa historier har vingar och är otroligt svåra att få stopp på.

I och med att det var akut hade jag ingen möjlighet att ringa runt och jämföra priset.

Nej precis, och här är ju en stor del av problemet. I princip ingen redovisar sina kostnader i förväg, annat än en vissa "standardgrejer" (kastrering, vaccinering, id och liknande). De talar inte heller om hur mycket varje spruta bedövning eller liknande kostar under tiden de behandlar.

Att ringa och fråga om pris på hältutredning är väl nästan omöjligt. Vet att en tidning försökte och vissa (Ultuna bland andra) snällt svarade så gott de kunde medan andra vägrade helt ge pris på något.

Hur ska man vara en insatt konsument då?

Ja Agria har väl någon/några kliniker som är svartlistade. Kan ju alltid vara en klinik av dom.

Men annars är jag väldigt skeptisk till sådana här historier då jag själv varit med om hur en skapats.
Trovärdiga personer alla som var inblandade (speciellt då jag ;)) men likväl ack så fel ändå. Dessa historier har vingar och är otroligt svåra att få stopp på.

Jag vill minnas att det faktiskt var en distriktsveterinärstation men det ska jag inte gå ed på (det är nog två år sedan nu). Jag anser att det var en trovärdig person som berättade och var med om detta. Men i vilket fall tror jag att vi djurägare faktiskt skulle kunna tjäna på att fundera igenom våra försäkringar.

Samtidigt så borde vi som djurägare kanske ta oss en funderade på hur mycket vi vårdar våra djur.
Är det verkligen gynnsamt för djuret alla gånger? Jag känner mig faktiskt mindre och mindre benägen att utsätta mina djur för omfattande ingrepp/rehabilitering än för 10 år sedan,trots att både tekniken gått framåt och min inkomst mer än fördubblats.

Jag håller med dig. Dels är jag nödd och tvungen då jag bor oändligt långt bort från jouröppna kliniker som tar emot hästar så är läget illa är det avlivning som är enda metoden. Jag känner inte att till exempel väldigt lång boxvila är något jag vill utsätta mina hästar för, de är inte gjorda för det.

Nej precis, och här är ju en stor del av problemet. I princip ingen redovisar sina kostnader i förväg, annat än en vissa "standardgrejer" (kastrering, vaccinering, id och liknande). De talar inte heller om hur mycket varje spruta bedövning eller liknande kostar under tiden de behandlar.

Att ringa och fråga om pris på hältutredning är väl nästan omöjligt. Vet att en tidning försökte och vissa (Ultuna bland andra) snällt svarade så gott de kunde medan andra vägrade helt ge pris på något.

Fast det är ju väldigt svårt med prisuppgifter innan djuret har kommit in och blivit undersökt av en veterinär. Sedan kan man väl inte begära att de ska stå och räkna på varje piller och injektion och be om godkänt sv djurägaren när djuret framför dem ligger med svåra smärtor (som exempel). Däremot kan man som djurägare sätta ett tak. Då vet de vilja ramar de har att arbeta inom.

Min erfarenhet av Evidensia är att man påstod att en av mina hästar behövde opereras. Hästen opererades. Det visade sig att det som skulle ha opererats bort var kvar. Flera andra veterinärer bedömde att det inte behövde opereras bort. Evidensiakliniken påstår att de visst har opererat bort något trots att detta inte syns på röntgen eller har skrivits i journalen, samt att detta visst skulle kunna orsaka hästen besvär i framtiden.

Fast det är ju väldigt svårt med prisuppgifter innan djuret har kommit in och blivit undersökt av en veterinär. Sedan kan man väl inte begära att de ska stå och räkna på varje piller och injektion och be om godkänt sv djurägaren när djuret framför dem ligger med svåra smärtor (som exempel). Däremot kan man som djurägare sätta ett tak. Då vet de vilja ramar de har att arbeta inom.

Absolut, men det är många undersökningar som görs som inte är akuta. Och "standardpaket" för ex. hältutredningar (specificerad att så många bedövningar, plåtar, whatever ingår, resten kostar xx styck) vore väl inte så svårt att fixa?

Nej precis, och här är ju en stor del av problemet. I princip ingen redovisar sina kostnader i förväg, annat än en vissa "standardgrejer" (kastrering, vaccinering, id och liknande).

Jag har faktiskt bara bra erfarenhet av att fråga om prisuppgifter innan besök. Ingen har givetvis kunnat ge något exakt svar men på "min" klinik (som visserligen inte ligger i Sverige) har de kunnat svara väldigt nära det som faktiskt blev slutsumman. Även den ambulerande svenska privata som jag använder brukar kunna svara mellan tummen och pekfingret. Kanske vi är för få som frågar och om vi gjorde det i större utsträckning skulle klinikerna vara förberedda på att svara?

Kanske vi är för få som frågar och om vi gjorde det i större utsträckning skulle klinikerna vara förberedda på att svara?

Visst behöver vi djurägare bli bättre på det. Men jag har tyvärr inte samma erfarenhet som du.

Generellt: Inte står jag och frågar om bedövningar eller bandage på en akut sjuk häst. Men på planerade saker, som man bokar tid för, borde det gå att få uppskattningar på pris. Utan möjlighet att jämföra priser enkelt kan vi inte heller välja bort de som är dyrast.

Absolut, men det är många undersökningar som görs som inte är akuta. Och "standardpaket" för ex. hältutredningar (specificerad att så många bedövningar, plåtar, whatever ingår, resten kostar xx styck) vore väl inte så svårt att fixa?

Det är antagligen svårare än man tror, annars vore väl sådana paketpris väldigt vanliga?

Ett oförsäkrat djur kan tex opereras lite på vinst och förlust, medan man kan göra mer omfattande detektivarbete på en försäkrad (fler blodprover bla inför operationen). Bättre vård, helt enkelt, för att man får mer fakta.

Varför skulle det vara så? Jag har alltid låtit veterinärerna göra de undersökningar de ansett behövas och jag har inte haft någon häst försäkrad (eller rättare sagt så de som behövt vård har inte varit försäkrade) på många år. Att jag inte har någon försäkring betyder inte att jag står på bar backe så att säga, det gäller säkert fler djurägare.

Det är vårt försäkringssystem som driver de galna priserna. Eftersom försäkringsbolaget betalar stora delar av kostnaden så finns inte samma intresse av att jämföra priser. Jag har varit inne ett par gånger med ett problem som jag har en reservation för i försäkringen och man behandlas på ett annat sätt när man säger att man inte har en täckande försäkring. Dels görs färre undersökningar och sedan kan man faktiskt få rabatt. Sist satte de upp färre röntgenbilder på räkningen än vad de hade tagit.

Dessutom driver livförsäkringar upp antalet försök man gör eftersom man vill ha veterinären att "döma ut" hästen för att få ut försäkringspengar. Jag har för länge sedan slutat med sk. A1 försäkringar, eftersom man betalar hela hästen en gång till i försäkringspremier på 4-5 år.

Jag kan förstå att top-of-the-line utrustning är extremt dyr, man kanske skulle den utrustningen täckas av de som använder den istället för att alla som ska vaccinera ska betala dubbelt för att några ska använda magnetröntgen till rabatterat pris? Sedan förskjuts också hela tiden gränsen för vilka komplicerade behandlingar man gör, ibland för långt i mina ögon.

Det blir ju också svårt. En hältutredning kan ta så många vägar att paketpris lär bli vanskligt för alla.
Men vad en rörelsekontroll och var enskild plåt kostar brukar vara lätt att få info om.

En kastration eller id-märkning är inte sjukård och därför är det lättare att ge ett fast pris. Utredning av sjukdom, t.ex. att försöka hitta en orsak och behandling till en halthet som kan bero på ungefär allt mellan himmel och jord, går inte att jämföra med ett standardingrepp på ett friskt djur. Det är ju skillnad på att ureda och behandla en halthed som beror ett sår från en senskada eller böld. Veterinären är ju utbildad till att reda ut trådarna , vilket gör det är svårt att ge ett prisöverslag innan man vet om det slutar med en boxvila, dränering eller komplicerad operation.

Jag bara konstaterar jag är jävligt glad över att jag bor utomlands med normala priser utan inblandade försäkringsbolag. Ja, medicinen säljs av veterinärerna. Men det finns fördelar med det med. Tex om jag bara behöver några ml så kan jag köpa det. Jag måste inte köpa en stor förpackning och slänga hälften. Väldigt praktiskt ibland. Dessutom är öppettiderna bra, många kliniker (i min lilla stadsdel bara har jag 2 stycken i hela stan någonstans mellan 20-30 stycken, dessutom 2 st dygnet runt öppna större kliniker.

Hos dom flesta bokar man inga tider, det är bara att åka dit under öppettid. Trots det är det längsta jag väntat 1,5 timme. För det mesta är jag hemma igen inom 30-60 min inkl restid.

Jag väljer att åka enbart genom kunnande och bemötande då priserna sätts av staten och det är inga fantasipriser, klinikavgift tex har jag aldrig betalat. Man betalar för det som görs. Görs inget, dvs bara undersökning har jag ibland tom inte betalat ett dugg (för det gick fort) och allt som gjordes var i princip att titta på djuret och klämma på en tumör och så fick vi utlåtandet, än behöver vi inte ta bort den, allt är okej. Betalade för det 0 Euro. Passade på att fylla på metacamförrådet då djuret får smärtstillande förebyggande pga tumörerna = 7 Euro för 25 ml. Det var min utgift för hela besöket.

Lite andra exempel (smådjur, gnagare)

Korta tänder = 4,50 Euro
Livmodersoperation efter inflammation med narkos, eftervård, stygnborttagning, smärtstillande och antibiotika för 5 dagar = 100 Euro
Akut (jour, röd helgdag, mitt i natten kl 01.00) avlivning med undersökning före = 98 Euro
Ögoninflammation, undersökning, inkl hel flaska ögondroppar = 23 Euro
Hudsvamp, undersökning, inkl medicin för 3 veckor + spruta av vet på kliniken = 38 Euro

Det är vårt försäkringssystem som driver de galna priserna. Eftersom försäkringsbolaget betalar stora delar av kostnaden så finns inte samma intresse av att jämföra priser. Jag har varit inne ett par gånger med ett problem som jag har en reservation för i försäkringen och man behandlas på ett annat sätt när man säger att man inte har en täckande försäkring. Dels görs färre undersökningar och sedan kan man faktiskt få rabatt. Sist satte de upp färre röntgenbilder på räkningen än vad de hade tagit.

Dessutom driver livförsäkringar upp antalet försök man gör eftersom man vill ha veterinären att "döma ut" hästen för att få ut försäkringspengar. Jag har för länge sedan slutat med sk. A1 försäkringar, eftersom man betalar hela hästen en gång till i försäkringspremier på 4-5 år.

Jag kan förstå att top-of-the-line utrustning är extremt dyr, man kanske skulle den utrustningen täckas av de som använder den istället för att alla som ska vaccinera ska betala dubbelt för att några ska använda magnetröntgen till rabatterat pris? Sedan förskjuts också hela tiden gränsen för vilka komplicerade behandlingar man gör, ibland för långt i mina ögon.

Jag vill inte behöva betala för att folk inte tar hand om sina djur ordentligt heller. Men ibland har man inget val.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 176
Senast: Hazel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 636
Senast: Enya
·
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 374
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar