MissFideli
Trådstartare
Jag bara konstaterar jag är jävligt glad över att jag bor utomlands med normala priser utan inblandade försäkringsbolag. Ja, medicinen säljs av veterinärerna. Men det finns fördelar med det med. Tex om jag bara behöver några ml så kan jag köpa det. Jag måste inte köpa en stor förpackning och slänga hälften. Väldigt praktiskt ibland. Dessutom är öppettiderna bra, många kliniker (i min lilla stadsdel bara har jag 2 stycken i hela stan någonstans mellan 20-30 stycken, dessutom 2 st dygnet runt öppna större kliniker.
Hos dom flesta bokar man inga tider, det är bara att åka dit under öppettid. Trots det är det längsta jag väntat 1,5 timme. För det mesta är jag hemma igen inom 30-60 min inkl restid.
Jag väljer att åka enbart genom kunnande och bemötande då priserna sätts av staten och det är inga fantasipriser, klinikavgift tex har jag aldrig betalat. Man betalar för det som görs. Görs inget, dvs bara undersökning har jag ibland tom inte betalat ett dugg (för det gick fort) och allt som gjordes var i princip att titta på djuret och klämma på en tumör och så fick vi utlåtandet, än behöver vi inte ta bort den, allt är okej. Betalade för det 0 Euro. Passade på att fylla på metacamförrådet då djuret får smärtstillande förebyggande pga tumörerna = 7 Euro för 25 ml. Det var min utgift för hela besöket.
Lite andra exempel (smådjur, gnagare)
Korta tänder = 4,50 Euro
Livmodersoperation efter inflammation med narkos, eftervård, stygnborttagning, smärtstillande och antibiotika för 5 dagar = 100 Euro
Akut (jour, röd helgdag, mitt i natten kl 01.00) avlivning med undersökning före = 98 Euro
Ögoninflammation, undersökning, inkl hel flaska ögondroppar = 23 Euro
Hudsvamp, undersökning, inkl medicin för 3 veckor + spruta av vet på kliniken = 38 Euro
Då är ju frågan hur dessa ligger i lön, hyra, skatter, arbetsgivaravgifter osv jämfört med Sverige?