Det här med Evidensia...

Jag bara konstaterar jag är jävligt glad över att jag bor utomlands med normala priser utan inblandade försäkringsbolag. Ja, medicinen säljs av veterinärerna. Men det finns fördelar med det med. Tex om jag bara behöver några ml så kan jag köpa det. Jag måste inte köpa en stor förpackning och slänga hälften. Väldigt praktiskt ibland. Dessutom är öppettiderna bra, många kliniker (i min lilla stadsdel bara har jag 2 stycken i hela stan någonstans mellan 20-30 stycken, dessutom 2 st dygnet runt öppna större kliniker.

Hos dom flesta bokar man inga tider, det är bara att åka dit under öppettid. Trots det är det längsta jag väntat 1,5 timme. För det mesta är jag hemma igen inom 30-60 min inkl restid.

Jag väljer att åka enbart genom kunnande och bemötande då priserna sätts av staten och det är inga fantasipriser, klinikavgift tex har jag aldrig betalat. Man betalar för det som görs. Görs inget, dvs bara undersökning har jag ibland tom inte betalat ett dugg (för det gick fort) och allt som gjordes var i princip att titta på djuret och klämma på en tumör och så fick vi utlåtandet, än behöver vi inte ta bort den, allt är okej. Betalade för det 0 Euro. Passade på att fylla på metacamförrådet då djuret får smärtstillande förebyggande pga tumörerna = 7 Euro för 25 ml. Det var min utgift för hela besöket.

Lite andra exempel (smådjur, gnagare)

Korta tänder = 4,50 Euro
Livmodersoperation efter inflammation med narkos, eftervård, stygnborttagning, smärtstillande och antibiotika för 5 dagar = 100 Euro
Akut (jour, röd helgdag, mitt i natten kl 01.00) avlivning med undersökning före = 98 Euro
Ögoninflammation, undersökning, inkl hel flaska ögondroppar = 23 Euro
Hudsvamp, undersökning, inkl medicin för 3 veckor + spruta av vet på kliniken = 38 Euro

Då är ju frågan hur dessa ligger i lön, hyra, skatter, arbetsgivaravgifter osv jämfört med Sverige?

Visst behöver vi djurägare bli bättre på det. Men jag har tyvärr inte samma erfarenhet som du.

Generellt: Inte står jag och frågar om bedövningar eller bandage på en akut sjuk häst. Men på planerade saker, som man bokar tid för, borde det gå att få uppskattningar på pris. Utan möjlighet att jämföra priser enkelt kan vi inte heller välja bort de som är dyrast.

Jag fick prisuppgift senast idag av en Evidensia-klinik. En sak skulle dom återkomma om, för den mest insatta veterinären var inte där. Annars inga problem.

Sen är det ju ganska enkelt att vara lite förberedd vid akuta situationer. Att ha en aning vilken veterinär man bör åka till.

Varför skulle det vara så? Jag har alltid låtit veterinärerna göra de undersökningar de ansett behövas och jag har inte haft någon häst försäkrad (eller rättare sagt så de som behövt vård har inte varit försäkrade) på många år. Att jag inte har någon försäkring betyder inte att jag står på bar backe så att säga, det gäller säkert fler djurägare.
Långt ifrån alla har de pengar som krävs för att man ska kunna ta omfattande prover. Proverna som bör tas är ett förslag, djurägare har full rätt att neka, men informeras då om ev extra risker mm.

Ja Agria har väl någon/några kliniker som är svartlistade. Kan ju alltid vara en klinik av dom.

Men annars är jag väldigt skeptisk till sådana här historier då jag själv varit med om hur en skapats.
Trovärdiga personer alla som var inblandade (speciellt då jag ;)) men likväl ack så fel ändå. Dessa historier har vingar och är otroligt svåra att få stopp på.

Hur får man reda på dessa? Kan ju vara intressant att veta innan man står där med skägget i brevlådan.

Långt ifrån alla har de pengar som krävs för att man ska kunna ta omfattande prover. Proverna som bör tas är ett förslag, djurägare har full rätt att neka, men informeras då om ev extra risker mm.

Skulle vilja påstå att på katt är det nog väldigt vanligt att ekonomin hindrar behandlingar.

Då är ju frågan hur dessa ligger i lön, hyra, skatter, arbetsgivaravgifter osv jämfört med Sverige?
Tja som med allt annat här tänker jag. Det är lite billigare men lönerna är här också lägre generellt jämfört med Sverige.

Men jämför jag tex vad jag betalar för livsmedel här mot i Sverige så ja, det är billigare här (ligger något under 50% vid grov jämförelse). Men jämför jag vad jag betalar för veterinärkostnader här mot i Sverige så skenar ju priserna plötsligt. Då räcker +50% inte långt.

Sen är skatten billigare här men istället måste vi betala andra saker tex en separat sjukförsäkring så i slutändan ligger vår skatt bara marginellt under.

Hyror ligger något under Sverige eller lika (beroende på stad). Sen ska man komma ihåg att här finns ingen gratis utbildning, CSN eller liknande. Du måste betala för att gå i skolan och de pengarna måste du antingen jobba in parallellt eller redan ha sparat in innan din utbildning.

Det finns inget som kan övertyga mig om att det motiverar denna horribla prissättning på svensk veterinärvård. Klinikerna här har också bra utrustning. Jag är imponerad över att även de mindre ställena med bara 1-2 veterinären har allt man behöver (nu ska tilläggas jag har aldrig haft häst här eller kommit i kontakt med stordjurssjukvård) som röntgen, ultraljud osv.

Varje gång jag nämner detta brukar det sluta med att någon drämmer till med, ja men pengarna drar de inte på all medicin de säljer! Jag har aldrig upplevt jag blivit påpracka medicin i onödan (som dock flera andra här i tråden upplevt de blivit i Sverige med medicin eller förbandsmateriel) och jag har aldrig behövt köpa en hel förpackning. Behöver jag 3 tabletter, säljer de mig 3 tabletter. Behöver jag 25 ml metacam får jag det och måste inte köpa hela flaskan på 500 ml så jag undrar hur mycket de tjänar egentligen? Dessutom är det inga överpriser på medicinen heller jämfört med vad tex metacam kostar i Sverige.

I Sverige 449 kr för 100 ml. Jag betalar för 25 ml (taget ur en större flaska) motsvarande ca 67 kr. Det skulle ge 268 kronor för 100 ml här. Det är -181 kronor. Så var ligger vinsten? Apoteken måste vara jäkligt rika i Sverige. Och veterinärerna här jäkligt fattiga. Eller så är veterinärvårdspriserna i Sverige helt utom all kontroll. Bara att välja ;).

PS; Vad veterinärerna här tjänar vet jag inte då inkomstuppgifter inte officiella men jag tjänar för övrigt ca 113 kr i timmen och räknas som lågavlönad och jag är rätt säker på att de tjänar betydligt mer.

Jag har kastrerat 3 kaniner, avlivat en efter undersökning som visade en fraktur i bakknä, undersökt ocg behandlat rinnande ögon två gånger och sen har jag akut undersökt en kanin som lyckats slita sönder/bita av sin tunga.

Jag är nöjd alla gånger, aldrig fått se den del av Evidensia som alla klagar på trots olika kliniker. Självklart förväntar man sig att det kostar en del och sen kan man önska att fler veterinärer borde vara mer insatta i kaniner, men samtidigt vet jag inte vad jag gjort om de inte haft jouröppet.

Kaninen med tungan t.ex. Ingen veterinär vi ringde till kunde svara vad skjutton det kunde vara eller vad som hänt/vad som kan göras (vi ringde b.la till flera kaninexperter), men Evidensia lovade att de kunde ta sig en titt i alla fall och i värsta fall avliva.
När vi kom dit fick vi snabbt komma in (kaninen kunde ju inte äta, inte dricka, inte tvätta sig och tungan blev blåare och blåare) och de kikade på det. Nu visste inte veterinären vad som skulle göras, men hon lovade ringa och höra med AniCura om de visste vad man kunde göra. Eftersom AniCura var ett större djursjukhus så kunde de ta emot oss och operera kaninen, så sagt och gjort. Vi gav det en chans trots att framtiden var väldigt osäker (ingen visste om kaninen kunde leva ett bra liv efter att tungan blivit så skadad och avbiten).

Evidensia kunde inte göra något själva i det här läget, men pga deras jour så tog de ändå in oss och de slussade oss vidare. De fakturerade även besöket som ett återbesök (mycket billigare), så jag är verkligen jättetacksam. Tack vare det så lever ändå vår kanin idag.

PS; Vad veterinärerna här tjänar vet jag inte då inkomstuppgifter inte officiella men jag tjänar för övrigt ca 113 kr i timmen och räknas som lågavlönad och jag är rätt säker på att de tjänar betydligt mer.
En klinikchef i Sverige berättade för mig att man har börjat prata om att lösa den svenska bristen på djursjukvårdare genom att rekrytera veterinärer från Tyskland. P g a för många veterinärer har lönerna tydligen pressats nedåt. Om det sedan skulle fungera är en annan sak, men kanske hellre jobb som djursjukvårdare i Sverige än arbetslös/lågavlönad veterinär i Tyskland?

En klinikchef i Sverige berättade för mig att man har börjat prata om att lösa den svenska bristen på djursjukvårdare genom att rekrytera veterinärer från Tyskland. P g a för många veterinärer har lönerna tydligen pressats nedåt. Om det sedan skulle fungera är en annan sak, men kanske hellre jobb som djursjukvårdare i Sverige än arbetslös/lågavlönad veterinär i Tyskland?

Säkert för ett tag i alla fall. Tills dom kommer på vad allt kostar i Sverige :). Alla här är så förvånade över varför jag valt att flytta från Sverige då alla tyskar avgudar Sverige. När jag berättar vad saker kostar och vad skatten är så inser de snabbt att ska man leva lika bra i Sverige som här måste lönen vara rejält hög.

Jag skulle tex inte kunna försörja mig och mina djur på en vårdlön i Sverige. Här kan jag det + spara X-antal tusen per månad (ibland bara en tusenlapp, ibland flera). Jag var på väg tillbaka till Sverige men när jag började undersöka lite mer så var faktiskt en stor orsak veterinärvården + kostnaderna som gjorde jag valde att stanna och bli kvar här. Men bristen på kompetens ang smågnagare hos svenska veterinärer är stor, förmodligen pga att det är så dyrt att många helt enkelt måste välja att inte behandla och istället skaffa sig ett nytt djur (är liksom billigare när det handlar om smågnagare) så veterinärerna träffar aldrig på dessa små djur. De går ju iof att försäkra men när jag räknade på försäkringspremien höll jag på att storkna!

Så varken vill eller tänker jag göra så jag stannar här där det går att få tag på det kunnandet (och man kan även betala för det utan att bli ruinerad) även om inte varje klinik har den kompetensen så finns det tillräckligt många bara i min stad.

Jag är absolut inte emot en diskussion om försäkringar, pris- och eventuella kvalitetsskillnader i djursjukvården etc., men jag kan tycka att när man drar in rykten och rena osanningar som ponnymamman gör i sitt inlägg blir det för låg nivå på debatten. Den där listan man tydligen skriver på när man börjar på Evidensia har då inte jag sett röken av... eller någon som helst instruktion av det slaget för den delen.

Sen tänker jag att det är rätt svårt att kritisera Evidensia som företag utan att vända någon kritik mot de enskilda veterinärerna, även om det är avsikten. Ofta handlar kritiken om prover som tagits i onödan, inskrivningar som blivit för långa, osv. Just för att tjäna pengar då. Eftersom det är den enskilde veterinären som styr sådant, och inte "högsta chefen" eller dennes instruktioner som vissa tycks tro, så faller det alltid tillbaka på veterinären själv. Det blir liksom svårt att inte rikta kritik mot veterinärerna när kritiken ofta handlar om just sådant veterinären beslutat.

Håller dock med @Jeps om att debatten här inne hållit en betydligt högre nivå än den ofta gör på fb :)

Det är antagligen svårare än man tror, annars vore väl sådana paketpris väldigt vanliga?

Eller så har det inte efterfrågats helt enkelt.

Tror det var djursjukhuset i Helsingborg som vägrade svara på en enda prisuppgift när tidningen ringde runt och frågade. De ville inte ens uppskatta eller ge generella pris-svar.

Jag fick prisuppgift senast idag av en Evidensia-klinik. En sak skulle dom återkomma om, för den mest insatta veterinären var inte där. Annars inga problem.

Sen är det ju ganska enkelt att vara lite förberedd vid akuta situationer. Att ha en aning vilken veterinär man bör åka till.

Jättebra för dig! Alla har inte samma erfarenhet.

Med kaninen åkte jag till de enda av fyra som ville ta emot oss.
Nummer ett och två på min lista nekade oss faktiskt, hur många veterinärers priser ska jag ha undersökt innan?

Med hästen har jag senaste tiden gjort det enkelt och tagit den försäkringsbolaget rekommenderat när det varit något akut.

Jättebra för dig! Alla har inte samma erfarenhet.

Med kaninen åkte jag till de enda av fyra som ville ta emot oss.
Nummer ett och två på min lista nekade oss faktiskt, hur många veterinärers priser ska jag ha undersökt innan?

Med hästen har jag senaste tiden gjort det enkelt och tagit den försäkringsbolaget rekommenderat när det varit något akut.

Nej, såklart. Men beror det på att det är just Evidensia? Eller beror det på kliniken?

Ja då är det ju bra att de har en försäkring förstås. Det är bara för mig att inse att jag nog har en annan syn på det hela.

Jag undrar fortfarande vad Evidensia skulle tjäna på genom att ha höga priser?

de tjänar pengar.
Vilket brukar vara syftet med vinstdrivande företag.

Jag anlitade evidensia här för kastrering av hankatter under våren.
De var, även på ett så pass litet ingrepp, ett par hundringar dyrare än alternativet.
Men de har öppet dygnet runt, vilket höjer kostnaden för även småsaker.
Och de var lätta att ha med att göra, enkla att få kontakt med (till skillnad mot det billigare alternativet).
Det var enkelt att boka en tid som passade, att hämta katterna när det passade.

Vid första bokade tiden råkade katterna ha blivit lite irriterade i ögonen så operationen ställdes in. Katterna förvarades hela dagen på Evidensia (man bestämde under dagen att avstå från operation), jag fick råd om behandling och recept på ögonsalva.
Och man tog inte betalt för den servicen.
Självklart bokade jag ny tid på samma klinik för att få operationerna gjorda.
På det hela taget tycker jag att det var väl hanterat och oväntat hyggligt att man inte tog betalt för vården av de kletiga ögonen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 176
Senast: Hazel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 636
Senast: Enya
·
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 374
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar