Det här med Evidensia...

Nej, såklart. Men beror det på att det är just Evidensia? Eller beror det på kliniken?

Vågar inte svara på om det har med klinik eller koncern att göra, har inte varit på tillräckligt många för att uttala mig om just den biten.

Faktum att en veterinär som jobbade för Evidensia fick betala full avgift inklusive jour för att behandla sin egen hund på fritiden (lunchrasten) kvarstår dock och det tycker jag är extremt snålt faktiskt.

Min erfarenhet av Evidensia är att man påstod att en av mina hästar behövde opereras. Hästen opererades. Det visade sig att det som skulle ha opererats bort var kvar. Flera andra veterinärer bedömde att det inte behövde opereras bort. Evidensiakliniken påstår att de visst har opererat bort något trots att detta inte syns på röntgen eller har skrivits i journalen, samt att detta visst skulle kunna orsaka hästen besvär i framtiden.
Fast det kan du ju inte lasta Evidensia som koncern för. Det är den enskilda kliniken/veterinären dom gjort fel.

Vågar inte svara på om det har med klinik eller koncern att göra, har inte varit på tillräckligt många för att uttala mig om just den biten.

Faktum att en veterinär som jobbade för Evidensia fick betala full avgift inklusive jour för att behandla sin egen hund på fritiden (lunchrasten) kvarstår dock och det tycker jag är extremt snålt faktiskt.
Men det där är ju omöjligt att svara på och dessutom är det också är omöjligt att kontrollera sanningshalten i händelsen.
Det kan lika gärna vara en av alla dessa vandringssägen som florerar. Eller så har det hänt men blivit totalt förvridet eller så har det hänt precis så.
Rent personligen känner jag att vad tusan spelar det för roll att ett företag debiterade en av sina veterinärer för ett arbete den utförde på sina egna djur? Det kan varit av skattetekniska skäl, det kan vara företagets policy, veterinären själv ville bli debiterad pga försäkringsärende eller så gillar bara företaget att jäklas med sina anställda.

Men i slutändan så spelar det ju absolut ingen roll överhuvudtaget för det finns inget annat att gå på än "Någon sa att.....".

Tja som med allt annat här tänker jag. Det är lite billigare men lönerna är här också lägre generellt jämfört med Sverige.

Men jämför jag tex vad jag betalar för livsmedel här mot i Sverige så ja, det är billigare här (ligger något under 50% vid grov jämförelse). Men jämför jag vad jag betalar för veterinärkostnader här mot i Sverige så skenar ju priserna plötsligt. Då räcker +50% inte långt.

Sen är skatten billigare här men istället måste vi betala andra saker tex en separat sjukförsäkring så i slutändan ligger vår skatt bara marginellt under.

Hyror ligger något under Sverige eller lika (beroende på stad). Sen ska man komma ihåg att här finns ingen gratis utbildning, CSN eller liknande. Du måste betala för att gå i skolan och de pengarna måste du antingen jobba in parallellt eller redan ha sparat in innan din utbildning.

Det finns inget som kan övertyga mig om att det motiverar denna horribla prissättning på svensk veterinärvård. Klinikerna här har också bra utrustning. Jag är imponerad över att även de mindre ställena med bara 1-2 veterinären har allt man behöver (nu ska tilläggas jag har aldrig haft häst här eller kommit i kontakt med stordjurssjukvård) som röntgen, ultraljud osv.

Varje gång jag nämner detta brukar det sluta med att någon drämmer till med, ja men pengarna drar de inte på all medicin de säljer! Jag har aldrig upplevt jag blivit påpracka medicin i onödan (som dock flera andra här i tråden upplevt de blivit i Sverige med medicin eller förbandsmateriel) och jag har aldrig behövt köpa en hel förpackning. Behöver jag 3 tabletter, säljer de mig 3 tabletter. Behöver jag 25 ml metacam får jag det och måste inte köpa hela flaskan på 500 ml så jag undrar hur mycket de tjänar egentligen? Dessutom är det inga överpriser på medicinen heller jämfört med vad tex metacam kostar i Sverige.

I Sverige 449 kr för 100 ml. Jag betalar för 25 ml (taget ur en större flaska) motsvarande ca 67 kr. Det skulle ge 268 kronor för 100 ml här. Det är -181 kronor. Så var ligger vinsten? Apoteken måste vara jäkligt rika i Sverige. Och veterinärerna här jäkligt fattiga. Eller så är veterinärvårdspriserna i Sverige helt utom all kontroll. Bara att välja ;).

PS; Vad veterinärerna här tjänar vet jag inte då inkomstuppgifter inte officiella men jag tjänar för övrigt ca 113 kr i timmen och räknas som lågavlönad och jag är rätt säker på att de tjänar betydligt mer.
I en del länder tjänar veterinärer väldigt lite i jämförelse. Sen har vi i Sverge i dag en lagstiftning som kräver legitimerad personal vid många ingrepp, det ger också en högre personalkostnad för övrig personal. Vi har en väldigt hög hygienstandard som ger ökade kostnader men som gör att vi i Sverige har minskat antiniotikaanvändningen markant (hejja oss!).

@Tora Jag känner veterinären så ingen vandringssägen.
I mina ögon speglar det deras filosofi om veterinärvård och omtanke om anställda, men den kliniken kanske är ett undantag i koncernen. Veterinären behandlade som sagt på sin fritid och jag brukar i alla fall inte få betala för att jobba gratis på mitt jobb. Hade hen gjort det under arbetstid skulle det inte vara konstigt alls.

Oavsett så verkar vi ha olika åsikter i frågan, och jag har nog inte så mycket att tillföra längre :)

Fast det kan du ju inte lasta Evidensia som koncern för. Det är den enskilda kliniken/veterinären dom gjort fel.

Det var mer som ett exempel på onödiga behandlingar som många säger att deras djur blivit utsatta för på Evidensiakliniker.

Har inte läst allt men är väldigt tacksam för Evidensia här i stan iaf.
De har motgift för huggormsbett som de fick ge min mammas hund för några veckor sen när han blev biten. De är ensam klinik här i stan att ha dessa och har även öppet helg.
Tycker de är guld värt att de finns

Jag måste erkänna att från början när jag läste om detta på fb så var det lätt att dras med i den negativa tankegången. Sedan började jag tänka och då på vad en behandling kostar - för kliniken.
Att sedan kliniken tar ut ett högre pris än summan för deras behandling anser jag ansvarsfullt. Precis som i privatekonomin så bör man inte driva ett företag precis på gränsen. Sedan om priserna då är fullt försvarbara vet jag inte, eftersom jag inte har insyn. Att priset är olika på olika kliniker visar att de har räknat på det efter efterfrågan, kostnader etc.
Att det just är en Evindesia-klinik i många av dessa dåliga exempel är egentligen inte förvånande om Evidensia är störst i Sverige på veterinärvård.

I mina ögon speglar det deras filosofi om veterinärvård och omtanke om anställda, men den kliniken kanske är ett undantag i koncernen. Veterinären behandlade som sagt på sin fritid och jag brukar i alla fall inte få betala för att jobba gratis på mitt jobb. Hade hen gjort det under arbetstid skulle det inte vara konstigt alls.

Oavsett så verkar vi ha olika åsikter i frågan, och jag har nog inte så mycket att tillföra längre :)
Men då får väl veterinären sätta upp rasten som sin arbetstid. Varför gör inte denne det?

De jag känner som jobbar inom koncernen (Helsingborg) har gjort det både före och efter ombildningen och de är nöjda i alla fall.

Varje klinik är ju en arbetsplats i sig.

Jag vill inte att någon av mina anställda arbetar på fritiden. Och gör de det ändå så verkligen inte i våra lokaler och med vår utrustning. Känns märkligt att ist för att ha rast fortsätta och kalla det för fritid.

Men då får väl veterinären sätta upp rasten som sin arbetstid. Varför gör inte denne det?

De jag känner som jobbar inom koncernen (Helsingborg) har gjort det både före och efter ombildningen och de är nöjda i alla fall.

Varje klinik är ju en arbetsplats i sig.
Det är inte säkert att man får. Jag får det inte på min arbetsplats.

Det var mer som ett exempel på onödiga behandlingar som många säger att deras djur blivit utsatta för på Evidensiakliniker.
Sådana exempel kan du säkert hitta även på kliniker som inte är Evidensiaägda. Då evidensia är störst så blir det ju naturligt att de syns mest. Skyll inte på koncernen utan det är i de fall en enskild veterinär som gjort en felbedömning.

Ja, det där är väl självklart. Men det låter inte lika självklart att ett försäkringsbolag skulle namnge en "svartlistad" klinik på sin web, det var därför jag undrade hur det framställdes. Men då finns det alltså inte.
Vad jag har hört har svartlistningen hävts. Har en bekant som var på den aktuella kliniken och hen blev där upplyst om att försäkringen inte gällde på deras klinik. Detta är några år sen. Hunden blev opererad på annan klinik.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 176
Senast: Hazel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 638
Senast: Enya
·
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 374
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar