Tja som med allt annat här tänker jag. Det är lite billigare men lönerna är här också lägre generellt jämfört med Sverige.
Men jämför jag tex vad jag betalar för livsmedel här mot i Sverige så ja, det är billigare här (ligger något under 50% vid grov jämförelse). Men jämför jag vad jag betalar för veterinärkostnader här mot i Sverige så skenar ju priserna plötsligt. Då räcker +50% inte långt.
Sen är skatten billigare här men istället måste vi betala andra saker tex en separat sjukförsäkring så i slutändan ligger vår skatt bara marginellt under.
Hyror ligger något under Sverige eller lika (beroende på stad). Sen ska man komma ihåg att här finns ingen gratis utbildning, CSN eller liknande. Du måste betala för att gå i skolan och de pengarna måste du antingen jobba in parallellt eller redan ha sparat in innan din utbildning.
Det finns inget som kan övertyga mig om att det motiverar denna horribla prissättning på svensk veterinärvård. Klinikerna här har också bra utrustning. Jag är imponerad över att även de mindre ställena med bara 1-2 veterinären har allt man behöver (nu ska tilläggas jag har aldrig haft häst här eller kommit i kontakt med stordjurssjukvård) som röntgen, ultraljud osv.
Varje gång jag nämner detta brukar det sluta med att någon drämmer till med, ja men pengarna drar de inte på all medicin de säljer! Jag har aldrig upplevt jag blivit påpracka medicin i onödan (som dock flera andra här i tråden upplevt de blivit i Sverige med medicin eller förbandsmateriel) och jag har aldrig behövt köpa en hel förpackning. Behöver jag 3 tabletter, säljer de mig 3 tabletter. Behöver jag 25 ml metacam får jag det och måste inte köpa hela flaskan på 500 ml så jag undrar hur mycket de tjänar egentligen? Dessutom är det inga överpriser på medicinen heller jämfört med vad tex metacam kostar i Sverige.
I Sverige 449 kr för 100 ml. Jag betalar för 25 ml (taget ur en större flaska) motsvarande ca 67 kr. Det skulle ge 268 kronor för 100 ml här. Det är -181 kronor. Så var ligger vinsten? Apoteken måste vara jäkligt rika i Sverige. Och veterinärerna här jäkligt fattiga. Eller så är veterinärvårdspriserna i Sverige helt utom all kontroll. Bara att välja
.
PS; Vad veterinärerna här tjänar vet jag inte då inkomstuppgifter inte officiella men jag tjänar för övrigt ca 113 kr i timmen och räknas som lågavlönad och jag är rätt säker på att de tjänar betydligt mer.