Det här med Evidensia...

Vad jag har hört har svartlistningen hävts. Har en bekant som var på den aktuella kliniken och hen blev där upplyst om att försäkringen inte gällde på deras klinik. Detta är några år sen. Hunden blev opererad på annan klinik.
Varför var den svartlistad, vet du det?

Ja, det där är väl självklart. Men det låter inte lika självklart att ett försäkringsbolag skulle namnge en "svartlistad" klinik på sin web, det var därför jag undrade hur det framställdes. Men då finns det alltså inte.
Har funnits. Stod att dom inte ersatte behandlingar gjorda där. Jag tror jag kommer ihåg vad kliniken hette men det tänker jag inte skriva ut här. De kan ju ha rätt ut det och/eller bytt ägare.

Tittade på klinikens hemsida nu så den finns i alla fall kvar.

Man kan ju alltid ringa Agria och fråga.

Har funnits. Stod att dom inte ersatte behandlingar gjorda där. Jag tror jag kommer ihåg vad kliniken hette men det tänker jag inte skriva ut här. De kan ju ha rätt ut det och/eller bytt ägare.

Tittade på klinikens hemsida nu så den finns i alla fall kvar.

Man kan ju alltid ringa Agria och fråga.
Nej, det behöver jag inte, det jag var nyfiken på var alltså hur det framställdes på deras web, om de lyckades med det utan att fullständigt köra stället i skiten.

Vad jag har hört har svartlistningen hävts. Har en bekant som var på den aktuella kliniken och hen blev där upplyst om att försäkringen inte gällde på deras klinik. Detta är några år sen. Hunden blev opererad på annan klinik.
Finns ju inget som säger att svartlistningen måste vara för evigt. Är ju jättebra om det ändrats.

Vet vissa behandlingar som inte ersätts som görs av en klinik här i Halland. Men då är inte själva kliniken okej bara inte den behandlingen.

Nej, det behöver jag inte, det jag var nyfiken på var alltså hur det framställdes på deras web, om de lyckades med det utan att fullständigt köra stället i skiten.
Stod bara "Behandlingar gjorda på X i X ersätts inte".
Möjligtvis stod det "Behandlingar och besök..."

Jag tror helt enkelt att det är så att man drar alla kliniker över en kam. Och det är ju lite så företagen vill att man ska göra när de sätter ett och samma namn framför klinikerna de köpt upp. Att namnet ska vara en kvalitetssäkring, och att kunden ska känna sig trygg med att gå till en *blabla*-klinik. Men det fungerar ju åt det andra hållet också.

Jag kan bara jämföra med min hemstad och staden jag nu bor i.

I hemstaden är det stora djursjukhuset en Evidensia-klinik. De har den senaste utrustningen och erbjuder alla behandlingar man kan tänka sig. Men de har inte ett särskilt bra rykte. Ett stort hundar djur i min bekantskapskrets har feldiagnosticerats, trots att man tagit en massa dyra tester och olika veterinärer har tittat på hunden. De utför onödiga grejer, t ex kloklippning på en hund som har nyklippta klor, utan att säga något till ägaren och tar ut avgift på det.
Sist jag själv var där skulle jag bara ettårsvaccinera, och veterinären var för mycket. Hon frågade om jag borstade tänderna på hunden innan hon tittade honom i munnen och informerade om att tandborstar och tandkräm finns deras shop. Han var lite röd på hakan, och det kunde minsann vara svamp och hon rekommenderade ett veterinärfoder i shoppen.
Men denna klinik har alltid varit så, och alltid haft detta rykte, redan innan det var en Evidensia-klinik...

I staden jag bor i nu finns en Evidensia-klinik, men de har ett jättebra rykte framförallt för sin vettiga och kompetenta personal. Jag har tack och lov inte behövt besöka kliniken själv, men jag har kunder och kollegor som säger att de aldrig har fått ett bättre bemötande än där.
Även jag var skeptisk till om kliniken var så bra, eftersom jag tidigare in har bra erfarenheter utav Evidensia, men efter att lärt känna två djursjukvårdare som jobbar på ovannämnda klinik, och all ros de fått från andra, så måste jag och alla andra tänka på att en klinik är en klinik. Inte att alla Evidensia-kliniker är likadana.

Hos mig måste arbetsgivaren godkänna sånt/initiera det.
Om dom tar betalt för något du gjort under din rast så har man ju i princip godkänt att du arbetat.

Sen är det ju en skattepliktig förmån om man använt sig av företagets material för privat bruk. Att då betala fullpris är ett sätt att "slippa" det.

Jag är skyldig att minimum ta 30 min rast men likväl får jag alltid betalt/komp om jag arbetar på min rast. Något annat låter ju helt fel.
Det är möjligt att det låter fel utifrån ditt jobb men det är inte ologiskt när det gäller mitt. Om något händer så att jag behöver jobba på lunchen så tar jag måltidsuppehållet före eller efter. Poängen med det är att jag har 8 timmar att arbeta och att 45 minuters lunch ligger utöver det. Men det är ingen större idé att förlänga tråden med mer om det.

Jag är skyldig att ta 45 minuters måltidsuppehåll.
Samma här, både när jag har haft individuell löneförhandling och inom kollektivavtal. Men då har iof arbetsgivaren inte heller haft med att göra vad jag gör under den tiden (så länge det inte varit konkurrerande verksamhet eller så förstås).

Det är möjligt att det låter fel utifrån ditt jobb men det är inte ologiskt när det gäller mitt. Om något händer så att jag behöver jobba på lunchen så tar jag måltidsuppehållet före eller efter. Poängen med det är att jag har 8 timmar att arbeta och att 45 minuters lunch ligger utöver det. Men det är ingen större idé att förlänga tråden med mer om det.
Men då ser jag inte problemet. Du har ju inte jobbat på din rast om du har skjutit på den.

Jag anser också att om man ska göra anspråk på någon form av seriositet så bör man ha på fötterna. Det har inte ponnymamman. Hon är en bloggare som vill ha klick på sin blogg.

Säkert för ett tag i alla fall. Tills dom kommer på vad allt kostar i Sverige :). Alla här är så förvånade över varför jag valt att flytta från Sverige då alla tyskar avgudar Sverige. När jag berättar vad saker kostar och vad skatten är så inser de snabbt att ska man leva lika bra i Sverige som här måste lönen vara rejält hög.

Jag skulle tex inte kunna försörja mig och mina djur på en vårdlön i Sverige. Här kan jag det + spara X-antal tusen per månad (ibland bara en tusenlapp, ibland flera). Jag var på väg tillbaka till Sverige men när jag började undersöka lite mer så var faktiskt en stor orsak veterinärvården + kostnaderna som gjorde jag valde att stanna och bli kvar här. Men bristen på kompetens ang smågnagare hos svenska veterinärer är stor, förmodligen pga att det är så dyrt att många helt enkelt måste välja att inte behandla och istället skaffa sig ett nytt djur (är liksom billigare när det handlar om smågnagare) så veterinärerna träffar aldrig på dessa små djur. De går ju iof att försäkra men när jag räknade på försäkringspremien höll jag på att storkna!

Så varken vill eller tänker jag göra så jag stannar här där det går att få tag på det kunnandet (och man kan även betala för det utan att bli ruinerad) även om inte varje klinik har den kompetensen så finns det tillräckligt många bara i min stad.
Gissar att om någon skulle försöka rekrytera veterinärer från andra länder så skulle de i a f ganska snart vilja arbeta som veterinärer och inte djursjukvårdare.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 176
Senast: Hazel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 638
Senast: Enya
·
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 374
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar