Det här med Evidensia...

Jag använder olika beroende på vad som gör att jag söker veterinär till djuren.
Distrikt veterinär eller blå stjärnan för hund.
För hästarna blir det distrikt veterinären, eurovets eller om det är riktigt allvarligt blir det troligen hallands djursjukhus i slöinge då jag tror det är det närmaste för mer komplicerade grejer.

Innan använde vi till hundarna en klinik som blev uppköpta av edvinska och strax efter slutade många av dom vi tyckte var bra som jobbade där.

Det blir lite frustrerande när du tar upp skillnaden mellan en klinik och en frisörskola när jag just skrev att det inte gick att jämföra!!

Jag förstår inte alls varför du som veterinär känner dig utsatt? Jag har inte någonstans kritiserat veterinärerna utan den förskräckligt stora prisskillnaden på klinikerna! Jag tror veterinärerna enbart försöker göra sitt bästa och följa prislistan som dom fått!

Om du fortsätter läsa efter den första meningen i det inlägget, så kan du läsa om varför Ultuna inte kan jämföras med ett vinstdrivande företag. Inlägget handlar varken om frisörskolor eller om att jag skulle känna mig utsatt (:confused::confused:) som veterinär. Jag jobbar som offentlig veterinär i Danmark och drabbas varken på det ena eller andra sättet av veterinärvårdspriser i Sverige.

Däremot är jag en del av en yrkeskår som blir utsatt för korståg, eftersom folk tydligen inte orkar ta reda på hur det faktiskt är. Känns rätt naturligt att åtminstone försöka lägga fram några fakta, med tanke på hur hetsjakten påverkar mina vänner, bekanta och gamla studieamrater i Sverige.

Dock är det sjukt jäkla tråkigt att försöka förklara fakta (oavsett ens yrke eller trådämne) för en som blandat ihop begrepp och så bli mött av dålig attityd.

Jag har en annan erfarenhet. Det har i vissa fall varit svårt för att inte säga omöjligt att få en prisuppgift på telefon, bla när jag skulle fråga om benmärgsprov.
Många skriver på sin hemsida vilket pris dom tar för vissa saker. Man behöver inte ens ringa.

När jag ringde om diskbråck så sa dom "Frånpris istället". Fanns för många saker som kunde påverka den slutliga prisbilden.

Om du fortsätter läsa efter den första meningen i det inlägget, så kan du läsa om varför Ultuna inte kan jämföras med ett vinstdrivande företag. Inlägget handlar varken om frisörskolor eller om att jag skulle känna mig utsatt (:confused::confused:) som veterinär. Jag jobbar som offentlig veterinär i Danmark och drabbas varken på det ena eller andra sättet av veterinärvårdspriser i Sverige.

Däremot är jag en del av en yrkeskår som blir utsatt för korståg, eftersom folk tydligen inte orkar ta reda på hur det faktiskt är. Känns rätt naturligt att åtminstone försöka lägga fram några fakta, med tanke på hur hetsjakten påverkar mina vänner, bekanta och gamla studieamrater i Sverige.

Dock är det sjukt jäkla tråkigt att försöka förklara fakta (oavsett ens yrke eller trådämne) för en som blandat ihop begrepp och så bli mött av dålig attityd.

Fast nu har du hakat upp dig väldigt mycket på Ultuna! Dom var var knappast ens billigast i min prisjämförelse! Och varför veterinärerna som yrkeskår skulle känna sig så utsatta för att folk kritiserar priser på kliniker har jag väldigt svårt att förstå! Dessutom så varför du sätter rfrågande gubbar när jag skriver att du känner dig utsatt när du själv skrev i inlägget jag svarade på att du kände dig utsatt...

Jag måste fråga, tycker du själv att det är rimligt att det skiljer, om vi tar det billigaste och det dyraste nästan 19000:- för samma ingrepp? Då slipper vi blanda in Ultuna... Bara inom samma konsern så skilde det mellan 2-5000:-(Södra och Strömsholm).... Eller om vi jämför Aros och Södra så skilde det 12000:- Kirugen på Aros har tidigare varit anställd på Strömsholm men jobbar nu som sagt på Aros. Blev hon mindre kompetent bara för att hon började på Aros?

Har varit med om att det skiljer så mkt som 150 kr på en flaska Metacam.

Fast det är fortfarande inte jämförbart!! Jag tycker inte det är ett dugg konstigt att det skiljer i pris, men när det handlar om 10-20000:- då anser jag att något är galet!!

Eller att man har mage att försvarar den skillnaden. Eller varianten som någon tog upp med 60000 kr för en buköppning på en häst med försäkring men 25000 för en häst utan försäkring :p
Fast det är inte lagligt. Försäkringsbolag är oftast mycket stora kunder hos djursjukhusen. Det vore vansinne att bita den hand som föder en.

Däremot har jag varit med om att dom föreslagit andra billigare behandlingar om djuret inte varit försäkrat. Ofta konservativa behandlingar. Tex istället för operation föreslås strikt vila och medicin. Men då är också prognosen mycket sämre för tillfrisknandet och att bli helt återställd.

@super
Jag kan bara tala för mig själv. Man tar åt sig i diskussionerna som handlar om priser pga av att det sällan bara handlar om just det utan vi framställs som penningkåta utsugare som bara vill pressa så mycket vi kan ur de stackars djurägarna.

Fast det är inte lagligt. Försäkringsbolag är oftast mycket stora kunder hos djursjukhusen. Det vore vansinne att bita den hand som föder en.

Däremot har jag varit med om att dom föreslagit andra billigare behandlingar om djuret inte varit försäkrat. Ofta konservativa behandlingar. Tex istället för operation föreslås strikt vila och medicin. Men då är också prognosen mycket sämre för tillfrisknandet och att bli helt återställd.
Du slog huvudet på spiken där.

Fast det är fortfarande inte jämförbart!! Jag tycker inte det är ett dugg konstigt att det skiljer i pris, men när det handlar om 10-20000:- då anser jag att något är galet!!
Fast en flaska kostar 300kr. Skiljer det då 150kr så är det rätt så stor skillnad.

Dessutom så varför du sätter rfrågande gubbar när jag skriver att du känner dig utsatt när du själv skrev i inlägget jag svarade på att du kände dig utsatt...

Menar du när jag skrev att jag känner mig rätt insatt i ämnet? För det är ganska långt ifrån samma sak som att känna sig utsatt som veterinär.

@super
Jag kan bara tala för mig själv. Man tar åt sig i diskussionerna som handlar om priser pga av att det sällan bara handlar om just det utan vi framställs som penningkåta utsugare som bara vill pressa så mycket vi kan ur de stackars djurägarna.
Fast jag tror inte att någon tror det om veterinärerna. Det är ju riskkapitalbolag det handlar om och de har som enda syfte att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Och ju dyrare olika behandlingar blir, desto mer höjer förmodligen försäkringsbolagen premierna. Hur än djurägaren vänder sig så har hon ändan bak.

Eftersom katten sederas tycker inte jag det är konstigt.

Vet inte om den sederades. Hörde inte att dom sa något om det. Det var typ 560 kr i startavgift + 650 kr för klippningen o något för nån mat katten hade fått så jag förstår inte hur dom hade kunnat klämma in sedering i den kostnaden.

Fast jag tror inte att någon tror det om veterinärerna. Det är ju riskkapitalbolag det handlar om och de har som enda syfte att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Och ju dyrare olika behandlingar blir, desto mer höjer förmodligen försäkringsbolagen premierna. Hur än djurägaren vänder sig så har hon ändan bak.
Det skrivs så att det verkligen kan tolkas så. Gå in och läs i korstågsgruppen på fb..

@super
Det är ingen i denna diskussion som säger att ni veterinärer är pengakåta utsugare. Och i ärlighetens namn så tror jag inte att det är någon som är så dum att hen tror att det är den anställda veterinären som sätter priset. Det som diskuteras och upprör är den stora skillnaden mellan olika bolag för samma behandling, inte summan för behandlingen i sig. Krävs så mycket högre kostnader (som tas upp här) för att täcka upp för ny avancerad utrustning kanske man satt avbetalningsmålet lite väl tight. Upprustning och renovering kostar, det gör det. Men att det skiljer så enormt mellan olika bolag är rätt underligt. Eller är det så att vissa bolag är sämre upphandlare än andra?

Det är ingen i denna diskussion som säger att ni veterinärer är pengakåta utsugare. Och i ärlighetens namn så tror jag inte att det är någon som är så dum att hen tror att det är den anställda veterinären som sätter priset. Det som diskuteras och upprör är den stora skillnaden mellan olika bolag för samma behandling, inte summan för behandlingen i sig. Krävs så mycket högre kostnader (som tas upp här) för att täcka upp för ny avancerad utrustning kanske man satt avbetalningsmålet lite väl tight. Upprustning och renovering kostar, det gör det. Men att det skiljer så enormt mellan olika bolag är rätt underligt. Eller är det så att vissa bolag är sämre upphandlare än andra?
Som sagt var här hålls diskussionen ändå på en ganska bra nivå. Är inte lika städat på andra ställen på internätet. Där framställs veterinären som både det ena och det andra.

Fast en flaska kostar 300kr. Skiljer det då 150kr så är det rätt så stor skillnad.
Jag har inte sett sådana prisskillnader men det är ju i så fall inte heller bra! Dock är det inte riktigt lika stora pengar så jag tycker inte det är lika allvarligt!

Jag har inte sett sådana prisskillnader men det är ju i så fall inte heller bra! Dock är det inte riktigt lika stora pengar så jag tycker inte det är lika allvarligt!
Fast du måste ju räkna procentuellt annars blir det jättetokigt ju. Ditt resonemang att det gör inget för att det bara rör sig om 150 kr blir ju helt skevt. Det kan ju vara en prisskillnad på 100%.

Och återigen jag förstår inte din besatthet vid att samma vara/tjänst skall kosta likadant överallt. Ett sådant system har inte vi här i Sverige (tack och lov).

Som sagt var här hålls diskussionen ändå på en ganska bra nivå. Är inte lika städat på andra ställen på internätet. Där framställs veterinären som både det ena och det andra.
Jag har flera gånger skrivit att veterinärerna gör sitt bästa och bara följer den prislista dom blivit ålagda att följa!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 176
Senast: Hazel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 635
Senast: Enya
·
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 374
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 079
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar