Det här med Evidensia...

Båda klinikerna tar betalt för bytet (som jag skrivit tidigare), den ena anser de får betalt genom vårdavgiften (dygnspriset att ha hästen på kliniken) och Evidensa tog drygt 1000 kr i arbetskostnad, tror det var 1300 totalt, en summa för bytet och ett tillägg för att det skulle vara sterilt.

Och du håller också med mig tydligen, för jag har påtalat att man måste se till helheten- det är totalkostnaden för ett ingrepp av likartad typ och med likvärdigt resultat (statistik om utfall) som är det viktiga inte exakt hur man specificerar räkningen, men när man ser att räkningarna skiljer som i exemplet, så är det rimligt att gå in på detaljer för att se var skillnaden ligger. Jag vidhåller dock att likväl som klinker få ta betalt för sitt arbete så är det rimligt att man har full rätt att både granska dem, jämföra dem och diskutera dem.

Och ja självklart ska de ta betalt för sitt arbetet, det har jag redan berört i tidigare inlägg. Här är det bara materialkostnaden som diskuterat. Vad som kan förväntas ingå i vårdavgiften per dygn kan man också diskutera men det är en annan fråga men kliniken får göra hur den vill, men de ska vara tydliga i om vilka typer av kostnader som inte ingår och vad dessa kan tänkas ligga på.
Om det stämmer torde det vara ett fall för Veterinära Ansvarsnämnden.

Varfor inte? Det kostar mer for sjukhuset for de som har forsakring, ar det da inte rimligt att de betalar mer? Det har ju framforts tidigare i traden att de som har forsakring inte vill "betala for de som inte har" ... sa ... ar det da rimligt att de som inte har forsakring betalar mer an det kostar dem bara for att det kostar mer med forsakring?

Veterinärkliniken tar ut en avgift för att täcka kostnaden med reglering mot försäkringsbolaget (som den försäkrade får betala ur egen plånbok) så nej det kostar inte en krona mer för veterinären men väl för den försäkrade.

Då har jag läst väldigt fel i "det är väl klart att den som inte har försäkring betalar mindre".
Jag uppfattade som att hon varit med om att få rabatt för att hästen var oförsäkrad (oklart om det hela handlade om mänskligt sjukvård också/alternativt och att man fick ner priset genom att använda överblivet material som andra betalat och liknande. Hon menade vad jag förstod att det var snålt att inte unna oförsäkrade billigare priser.

Gissningsvis beror det på att hon inte bor i Sverige och förutsättningarna förmodligen inte är det samma. Vad @hastflicka verkligen menar får hon förklara själv.

Om det stämmer torde det vara ett fall för Veterinära Ansvarsnämnden.
Får nog instämma i @Lobelia s undran.
Många bandagebyten sker "rent" men inte nödvändigtsvis "sterilt".
Jag kan tycka att det är lite udda att spalta upp, men det är inte konstigt att det kan finnas rena resp sterila omläggningar.
Och om omläggningen ska göras sterilt så kräver det mer arbete, så kanske inte jätteunderligt ändå.

Men den faktiska kostnaden pa kliniken ar mindre om man inte har forsakring. Varfor ska da nagon med oforsakrad hund betala mer an vad det kostar?
Besides, det ar ett VAL att ha forsakring. Det innebar inte alls att man inte ar beredd att gora lika mycket for sina djur. (sager hon som betalat over 100 K sammanlagt for oforsakrade Princess Diva for 3 ar sedan) Men om jag har mojlighet att betala ur egen ficka kanske jag valjer det framfor att betala forsakring varje ar. (Det var nu inte fallet med Diva, hon HAR forsakring, men den galler inte i Sverige, bara i Nord och Syd Amerika)
Att betala forsakring eller att betala hela beloppet ur egen ficka ar ett val ... men alla bor ju betala den faktiska kostnaden. Inte vad det kostar nagon annan.
Förstår inte hur du menar att den faktiska kostnade på kliniken är mindre om man har försäkring?
Kostnaden på kliniken bör vara densamma oavsett om djuret är försälrat eller inte. Kliniken gör ju förhoppningsvis samma jobb vid de undersökningar som görs. Sen att vissa djurägare väljer att göra färre undersökningar eller att billigare behandlingsalternativ är en annan sak.

Får nog instämma i @Lobelia s undran.
Många bandagebyten sker "rent" men inte nödvändigtsvis "sterilt".
Jag kan tycka att det är lite udda att spalta upp, men det är inte konstigt att det kan finnas rena resp sterila omläggningar.
Och om omläggningen ska göras sterilt så kräver det mer arbete, så kanske inte jätteunderligt ändå.
Jag uppfattade det som att det var en "meny" där man kunde beställa det ena eller det andra beroende på vad man var villig att betala. Övrigt är självklarheter, förutom att det knappast går att utföra helt sterila omläggningar, ens på brandskadeavdelningar.

Den administrativa kostnaden for kliniken ar betydligt storre for ett djur som har forsakring da kliniken da har en hel del administrativa uppgifter och dessutom inte far pengarna direkt, utan betydligt senare (aven om det direktregleras betyder inte det att pengarna faktiskt kommer till kliniken medan patienten star dar). Det ar den storre kostnad for forsakrade patienter jag pratar om.

Den administrativa kostnaden for kliniken ar betydligt storre for ett djur som har forsakring da kliniken da har en hel del administrativa uppgifter och dessutom inte far pengarna direkt, utan betydligt senare (aven om det direktregleras betyder inte det att pengarna faktiskt kommer till kliniken medan patienten star dar). Det ar den storre kostnad for forsakrade patienter jag pratar om.

Återigen: nej. Den administrativa avgiften betalas direkt av djurägaren. Att pengarna kommer in några dagar senare spelar givetvis ingen roll - hur tror du det går till på företag som fakturerar sina kunder? Det blir knappast en större summa pengar för att pengarna kommer in senare.

Hade Evidensa i Helsingborg slopat gratis wi-fi och förstklassig kaffemaskin i väntrummet så hade de säkert kunnat spara in några slantar...
Jag var där nere i fredags kväll med en häst och fick en nota på nästan 10000 kr (innan reglering) för ca en timmes effektiv besökstid. Hästen kunde inte tugga och svälja och undersöktes med munstege i munnen, med endoskopi (kollade foderstrupen) och sondades med elektrolytblandning. En spruta lugnande och en spruta metacam. Jag fick med mig en dos hippotrim och en dos metacam.

Hade Evidensa i Helsingborg slopat gratis wi-fi och förstklassig kaffemaskin i väntrummet så hade de säkert kunnat spara in några slantar...
Jag var där nere i fredags kväll med en häst och fick en nota på nästan 10000 kr (innan reglering) för ca en timmes effektiv besökstid. Hästen kunde inte tugga och svälja och undersöktes med munstege i munnen, med endoskopi (kollade foderstrupen) och sondades med elektrolytblandning. En spruta lugnande och en spruta metacam. Jag fick med mig en dos hippotrim och en dos metacam.

Mycket pengar.
Hur många personal var inblandade i situationen? tänker någon i receptionen, för att föra in i dator. någon som sprutar lugnande (eventuellt veterinären?), någon assistent till veterinären för att hålla och räcka fram instrument.
Instrumenten ska rengöras och är inköpta och ska underhållas.
Så ska lokalen betalas för.

Mycket pengar.

Hade in hingst för kastrering på icke-evidensia hästsjukhus.
Liggande, sövd.
Häst inlämnad kl 0800, hämtad kl 1720.
Någon skrev in hästen, vägde hästen.
Hästen stod i box hela dagen, gick åt strö och lite hö (när hästen vaknat igen).
Någon sövde hästen, någon opererade och sannolikt var det någon som assisterade veterinären.
Någon som hjälpte mig med pappersarbetet när jag hämtade hästen igen på eftermiddag/kväll.

5900kr, tror jag det blev.
Ganska OK, faktiskt.

Mycket pengar.
Hur många personal var inblandade i situationen? tänker någon i receptionen, för att föra in i dator. någon som sprutar lugnande (eventuellt veterinären?), någon assistent till veterinären för att hålla och räcka fram instrument.

Mycket pengar.

Liggande, sövd.
Hästen stod i box hela dagen, gick åt strö och lite hö (när hästen vaknat igen).
Någon sövde hästen, någon opererade och sannolikt var det någon som assisterade veterinären.
Någon som hjälpte mig med pappersarbetet när jag hämtade hästen igen på eftermiddag/kväll.

Ganska OK, faktiskt.
När man kommer till Hbg på kvällen så brukar det finnas en veterinär och ett par djursjukvårdare. Receptionen är stängd så allt ev pappersarbete sköts av djursjukvårdarna. Det är andra gången jag kommer ner på jourtid med ca 3 års mellanrum. Båda gånger har jag varit enda kunden (förutom de hästar som stär där) och det har varit ungefär samma antal personal.

Mycket pengar.

Mycket pengar.

Liggande, sövd.

Ganska OK, faktiskt.
Det tycker jag också är en helt okej summa för operation och heldag på klinik.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 176
Senast: Hazel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 633
Senast: Enya
·
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 374
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 075
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar