Båda klinikerna tar betalt för bytet (som jag skrivit tidigare), den ena anser de får betalt genom vårdavgiften (dygnspriset att ha hästen på kliniken) och Evidensa tog drygt 1000 kr i arbetskostnad, tror det var 1300 totalt, en summa för bytet och ett tillägg för att det skulle vara sterilt.
Och du håller också med mig tydligen, för jag har påtalat att man måste se till helheten- det är totalkostnaden för ett ingrepp av likartad typ och med likvärdigt resultat (statistik om utfall) som är det viktiga inte exakt hur man specificerar räkningen, men när man ser att räkningarna skiljer som i exemplet, så är det rimligt att gå in på detaljer för att se var skillnaden ligger. Jag vidhåller dock att likväl som klinker få ta betalt för sitt arbete så är det rimligt att man har full rätt att både granska dem, jämföra dem och diskutera dem.
Och ja självklart ska de ta betalt för sitt arbetet, det har jag redan berört i tidigare inlägg. Här är det bara materialkostnaden som diskuterat. Vad som kan förväntas ingå i vårdavgiften per dygn kan man också diskutera men det är en annan fråga men kliniken får göra hur den vill, men de ska vara tydliga i om vilka typer av kostnader som inte ingår och vad dessa kan tänkas ligga på.