Det här med Evidensia...

Nu snurrar det ju en faktiskt väldigt saklig jämförelse mellan Strömsholms priser och liknande klinik i Skåne och Stockholm på Fejjan. Strömsholms priser är ju otroliga jämfört med de andras. Är det nån som sett den jämförelsen (är väl 2 olika egentligen) och kan säga nått? Till och med jag har svårt att förstå den skillnaden:p

Ja jag kan säga något och det är exakt samma som jag redan skrivit tidigare - Strömsholm har alltid varit mycket dyrare så det har öht inget att göra med Evidensia vilket Ponnymamman så fanatiskt i kombo med samtidigt ganska oinsatt verkar känna ett driv och förvissning få det till, i exakt alla lägen hon öht får tillfälle att vrida det till det .

"Liknande kliniker" ? Mig veterligen finns inga liknande kliniker i området med 24/7 och 365 dagar/år och spetsutrustning osv . Klinikerna som jämförts vill man heller inte nämna för det är "irrelevant".

Om man läser svaret från S-Holm får man vidare en viss nyans i det hela och jag tycker det finns ett stort värde i det svaret utifrån att det blir svårt med "jämförelser" folk i egen regi driver på sociala media utifrån att såna jämförelser sällan blir illustrativa helhetsmässigt. Ungefär som hur en akademisk studie inte heller blir så illustrativ alltid om inte kriterierna är likvärdiga och för få studieobjekt ingår .

Det är vill jag förtydliga än en gång, jättebra att marknader granskas och att prissättningar diskuteras och belyses!
Dock så känner jag nästan att det blir pinsamt när det gäller PMs drev och hur många tusentals Facebook läsare som bara hänger på med exakt samma naiva förvissning att det som skrivs är illustrativt och objektivt redovisat .

Problematiken priser och vad som är rimligt/inte rimligt har diskuterats MASSOR senaste åren i media och ffa mellan veterinärkliniker och Försäkringsbolag ! Det är inget nytt ämne , men drevet på sociala media har presenterats som att det är helt nytt och skandalöst och att det är kopplat till en specifik aktör .

Senast ändrad:
Det här är varken en missuppfattning eller påhitt. De fick "rabatt" för att katten inte var försäkrad. Det gäller en Evidensiaklinik i en större stad i Östergötland. Jag har också hört sådana här påståenden förr och liksom du tagit de med en nypa salt, men uppenbarligen händer det.

Fast det var ju inte det @Lickety skrev.

Alltså, jag tog nyss nya foton för körkort. Hur lång tid tog det? Vi fick en bra bild på en gång så det tog verkligen max fem minuter från att jag klev in till jag betalat. 200 kr kostade det - lika mycket som vi tar för en avmaskning vilket de facto tar längre tid än så. Om vi analyserar det här som "korståget" gör så blir det en himla sjysst timlön för fotografen!! Vad kostar ett fotopapper lixom - några ören!?

Nu är jag ju inte så korkad att jag faktiskt jämför besökskostnaden med kostnaden för fotopapper! :banghead:
För jag begriper att fotografen lagt åratal på en (gissningsvis inte surperlönsam) utbildning. Jag förstår att både kameran och skrivaren kostar för mig astronomiska summor, och behöver repareras och bytas ut ibland och jag begriper att även en fotostudio i en mindre stad har lokalomkostnader.

Så, nä, inget korståg startades idag heller. Jag tycker snarast att besöket var billigt. :up:

Alltså, jag tog nyss nya foton för körkort. Hur lång tid tog det? Vi fick en bra bild på en gång så det tog verkligen max fem minuter från att jag klev in till jag betalat. 200 kr kostade det - lika mycket som vi tar för en avmaskning vilket de facto tar längre tid än så. Om vi analyserar det här som "korståget" gör så blir det en himla sjysst timlön för fotografen!! Vad kostar ett fotopapper lixom - några ören!?

Nu är jag ju inte så korkad att jag faktiskt jämför besökskostnaden med kostnaden för fotopapper! :banghead:
För jag begriper att fotografen lagt åratal på en (gissningsvis inte surperlönsam) utbildning. Jag förstår att både kameran och skrivaren kostar för mig astronomiska summor, och behöver repareras och bytas ut ibland och jag begriper att även en fotostudio i en mindre stad har lokalomkostnader.

Så, nä, inget korståg startades idag heller. Jag tycker snarast att besöket var billigt. :up:

Det är högst rimligt att jämföra priser, tidsåtgång och övriga kostnader, vad ska man annars göra när man granskar och jämför priser?

Ska det vara tabu att ifrågasätta kostnader och göra jämförelser? Lex Lickety kanske?

Fast det är ju oavsett högst sunt och rimligt att kostnader ifrågasätts ! ?
Det är väl en del av "problemet" i just denna "debatt" kan jag tycka...
Många reagerar på priser men väljer att köpa allt som drivs på sociala media utifrån det . Snarare är ju som sagt ämnet betydligt mer förankrat aktuellt än så . Det är viktigt tycker jag att uppfatta att en del av problematiken är just att så är fallet .

Ffa om man vill påverka, dvs att alla de som valt att köpa drevet mot just Evidensia, via uppfattning på sociala media , att ifrågasätta lite mer konstruktivt och mer vägande och sätta sig in lite mer objektivt .

<
Hade Evidensa i Helsingborg slopat gratis wi-fi och förstklassig kaffemaskin i väntrummet så hade de säkert kunnat spara in några slantar...
Jag var där nere i fredags kväll med en häst och fick en nota på nästan 10000 kr (innan reglering) för ca en timmes effektiv besökstid. Hästen kunde inte tugga och svälja och undersöktes med munstege i munnen, med endoskopi (kollade foderstrupen) och sondades med elektrolytblandning. En spruta lugnande och en spruta metacam. Jag fick med mig en dos hippotrim och en dos metacam.
Utan att ha åsikt om summan så vid jourbesök betalar du inte enbart för behandlingen utan för att kliniken har jour. Avgiften ska även finansiera de timmar de saknas patienter. Har man en beläggning på 33% så är det 3 timmar och inte 1 som ska betalas.

Ja jag kan säga något och det är exakt samma som jag redan skrivit tidigare - Strömsholm har alltid varit mycket dyrare så det har öht inget att göra med Evidensia vilket Ponnymamman så fanatiskt i kombo med samtidigt ganska oinsatt verkar känna ett driv och förvissning få det till, i exakt alla lägen hon öht får tillfälle att vrida det till det .

"Liknande kliniker" ? Mig veterligen finns inga liknande kliniker i området med 24/7 och 365 dagar/år och spetsutrustning osv . Klinikerna som jämförts vill man heller inte nämna för det är "irrelevant".

Om man läser svaret från S-Holm får man vidare en viss nyans i det hela och jag tycker det finns ett stort värde i det svaret utifrån att det blir svårt med "jämförelser" folk i egen regi driver på sociala media utifrån att såna jämförelser sällan blir illustrativa helhetsmässigt. Ungefär som hur en akademisk studie inte heller blir så illustrativ alltid om inte kriterierna är likvärdiga och för få studieobjekt ingår .

Det är vill jag förtydliga än en gång, jättebra att marknader granskas och att prissättningar diskuteras och belyses!
Dock så känner jag nästan att det blir pinsamt när det gäller PMs drev och hur många tusentals Facebook läsare som bara hänger på med exakt samma naiva förvissning att det som skrivs är illustrativt och objektivt redovisat .

Problematiken priser och vad som är rimligt/inte rimligt har diskuterats MASSOR senaste åren i media och ffa mellan veterinärkliniker och Försäkringsbolag ! Det är inget nytt ämne , men drevet på sociala media har presenterats som att det är helt nytt och skandalöst och att det är kopplat till en specifik aktör .

Det beror nog på hur man definierar Stockholmsområdet.

Mälarkliniken har ju jour/dygnet-runt-öppet. Mindre klinik än Strömsholm men det aktuella fallet hade kunnat behandlas där också.

Det är högst rimligt att jämföra priser, tidsåtgång och övriga kostnader, vad ska man annars göra när man granskar och jämför priser?

Ska det vara tabu att ifrågasätta kostnader och göra jämförelser? Lex Lickety kanske?

Vad menar du mer exakt med "Lex Lickety" - kan du förtydliga? O_o

Jag gjorde ju just en kostnadsjämförelse. Men inte endast utifrån vad bandagematerial eller fotopapper kostar - såsom debatten av och till både här och i "korståget" rasar vidare.
Och jag kom fram till att mitt besök hos fotografen sannolikt var billigt. Det betyder ju inte att alla besök överallt är billiga :up:
Målgruppen är de som saknar koll på vad det kostar att driva ett företag och därför gör helt uppåt väggarna orimliga jämförelser.

Det beror nog på hur man definierar Stockholmsområdet.

Mälarkliniken har ju jour/dygnet-runt-öppet. Mindre klinik än Strömsholm men det aktuella fallet hade kunnat behandlas där också.

Ja poängen var nog inte riktigt spekulation om vilken klinik det ev nu handlade om i "jämförelsen" . Vilket jag hoppades framgick utifrån min post . Allt annat utifrån just att namn vägrades redovisas i "jämförelsen" blir liksom lite konstigt att då debattera vidare runt som argument känner jag .

@Lickety
Du gör en medvetet idiotisk jämförelse om du nu inte avser att jämföra papperskostnaden hos 2 fotografer.

Däremot kan jag inte se några problem att jämföra bandagekostnader med varandra. Hur ska man annars jämföra. Tar någon och jämför totalpriser så är det fel för det kan ingå olika saker och bryter man ner kostnaden så är det fel.

Problemet här är att det spelar ingen roll hur korrekt jämförelse som görs och hur insatt den som gör den är. Jämförelsen lär ändå sågas längs med fotknölarna av dig och andra här.

Förstår du inte anspelningar med Lex Lickety så får du leva i ovisshet. Jag orkar inte förklara.

Du gör en medvetet idiotisk jämförelse om du nu inte avser att jämföra papperskoltiden hos 2 fotografer.

Däremot kan jag inte se några problem att jämföra bandage kostnader med varandra. Hur ska man annars jämföra. Tar någon och jämför totalpriser så är det fel för det kan ingå olika saker och bryter man ner kostnaden så är det fel.

Problemet här är att det spelar ingen roll hur korrekt jämförelse som görs och hur insatt den som gör den är. Jämförelsen lär ändå sågas längs med fotknölarna av dig och andra här.

Förstår du inte anspelningar med Lex Lickety så får du leva i ovisshet. Jag orkar inte förklara.

Okej. Du tycker min prisjämförelse är idiotisk alltså. Så kan det gå ibland, jag ansvarar ju bara för vad jag skriver, så att säga. :)

Jag förstår faktiskt inte varför du tar åt dig så, jag har inte särskilt noterat vem som skrivit vad tidigare så inlägget hade absolut inte din adress som mottagare.

Du anspelar också på "Lex Lickety" av mycket oklar anledning, men orkar inte förklara vad du menar.
Jag som hade för mig att du (varit?) moderator - eller minns jag fel..?

Okej. Du tycker min prisjämförelse är idiotisk alltså. Så kan det gå ibland, jag ansvarar ju bara för vad jag skriver, så att säga. :)

Jag förstår faktiskt inte varför du tar åt dig så, jag har inte särskilt noterat vem som skrivit vad tidigare så inlägget hade absolut inte din adress som mottagare.

Du anspelar också på "Lex Lickety" av mycket oklar anledning, men orkar inte förklara vad du menar.
Jag som hade för mig att du (varit?) moderator - eller minns jag fel..?
Noterar att du undviker huvudbudskapet omöjligheten att göra en jämförelse som duger. Folk har som sagt jämfört hela beloppet med kritiken att man måste se vad som ligger bakom annars jämför man päron och äpple. Och bryter man ner räkningen i delar så måste man se till helheten.

Också du som kritiserar att man jämför över huvudtaget med en absurd jämförelse timpriset på att ta ett foto uttryckt i fotopapprets pris ;). För att den är orimligt så är allt orimligt.

Och sedan ägnar dig att försöka provocera mig. Tyvärr, personangreppen noterade men ignorerade.

Aha, så det är det där som är ponnymamman? :o

<

Utan att ha åsikt om summan så vid jourbesök betalar du inte enbart för behandlingen utan för att kliniken har jour. Avgiften ska även finansiera de timmar de saknas patienter. Har man en beläggning på 33% så är det 3 timmar och inte 1 som ska betalas.
Ja, så tomt som det är på den kliniken på jourtid numera, så förstår man ju i så fall om det blir dyrt om de räknar så. Rätt häftigt påslag med 3000 kr plus moms när man kommer en fredagskväll kl 19:30..... Det var ju vare sig julafton eller mitt i natten.

Ja, så tomt som det är på den kliniken på jourtid numera, så förstår man ju i så fall om det blir dyrt om de räknar så. Rätt häftigt påslag med 3000 kr plus moms när man kommer en fredagskväll kl 19:30..... Det var ju vare sig julafton eller mitt i natten.
Många tar väl jouravgift för alla akutbesök även på blanka förmiddagen, dvs alla besök som inte är tidsbeställda i förväg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 176
Senast: Hazel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 629
Senast: Enya
·
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 374
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar