Det här med bostäder

Jag skrev att i framtiden kanske man får tänka mer på andra lösningar som t.ex. London. För ju mer städerna växer och blir större, ju dyrare verkar bostäder bli, och då kanske en egen lägenhet som det självklara alternativet kanske helt enkelt blir för dyrt för en person.
I London kan inte singlar bo (rent ekonomiskt) om de skulle ha ett skall-krav på ett eget badrum. :)

Jag tänker inte i termen "vi borde minska antalet singelhushåll" som något slags mål alls, bara ett konstaterade att det kräver fler bostäder att bo på det här viset, och att det är ett relativt dyrt sätt att bo på. Om man tittar stora städer som t.ex. London, så är ju svenska storstäder fortfarande väldigt billiga. Men kanske kommer man få tänka i termer att bo mer kollektivt framöver även här, för att det helt enkelt är för dyrt att bo ensam.
(Och dessutom kanske det kan lindra ensamheten om det nu skulle vara ett problem:))

Att vi har mycket glesbygd hjälper nog inte, eftersom allt fler dras till storstäderna där jobben finns.

Jag skrev att i framtiden kanske man får tänka mer på andra lösningar som t.ex. London. För ju mer städerna växer och blir större, ju dyrare verkar bostäder bli, och då kanske en egen lägenhet som det självklara alternativet kanske helt enkelt blir för dyrt för en person.

Var skrev du det i inlägget som jag citerade? Du skrev om Londons hyror inte om några andra lösningar?

Var skrev du det i inlägget som jag citerade? Du skrev om Londons hyror inte om några andra lösningar?
Läs nästa mening också: Men kanske kommer man få tänka i termer att bo mer kollektivt framöver även här, för att det helt enkelt är för dyrt att bo ensam.
Alltså i framtiden, när städerna växer här och blir större, och bostadskostnaderna troligen blir allt högre.

Men å andra sidan är har han ett mer lättsamt synsätt på hur vuxna människor ska dela bostad än den krånglighet som finns i denna tråd.
Jag har många års erfarenhet av olika former av kollektivt boende så du kan inte beskylla mig för att inte vara tillräckligt lättsam i det fallet. Däremot tycker jag att det ska finnas valfrihet. Och dessutom, livet förändras och förutsättningarna blir annorlunda. Det som funkade för 10 eller 20 år sedan funkar kanske inte nu.

Jag har många års erfarenhet av olika former av kollektivt boende så du kan inte beskylla mig för att inte vara tillräckligt lättsam i det fallet. Däremot tycker jag att det ska finnas valfrihet. Och dessutom, livet förändras och förutsättningarna blir annorlunda. Det som funkade för 10 eller 20 år sedan funkar kanske inte nu.
Jag beskyller dig inte för någonting.
Skulle hellre säga så här: Det som funkade när man var 10 eller 20 år yngre, men inte nu, kanske funkar idag för dem som är 10 eller 20 år yngre än vad man själv är.

Man kan ha delade badrum i källaren. Men egen toa är inte dumt har jag upptäckt. Med stigande ålder får både kvinnor och män större behov av att gå på toa i tid och otid, särskilt på nätterna. Prostatabesvär, klimakteriebesvär och allt annat som kan drabba en. Visst, vi kan införa pottor. Men ska vi verkligen ha den standarden?
Och återigen, det är ingen som reagerar på alla par som bor på 200 m2?

Jag beskyller dig inte för någonting.
Skulle hellre säga så här: Det som funkade när man var 10 eller 20 år yngre, men inte nu, kanske funkar idag för dem som är 10 eller 20 år yngre än vad man själv är.
Fast ålder har ju inte varit en faktor tidigare i den här diskussionen.

Jag blandar inte in ålder på annat sätt än att belysa ditt statement från en annan sida.
Men du menar att kollektivt boende kan fungera bättre för yngre människor tolkar jag det som. Det verkar som att en del diskuterar bostadsförutsättningar för yngre singlar, och andra för singlar i alla åldrar.

Jag tänker att många barnfamiljer skulle funka bra i kollektiv?
Hjälpas åt med barnpassning och middagar?
Jag skulle inte fixa det. Eller, det beror på hur kollektivet ser ut. Min släkting bor i kollektiv där alla har en varsin egen lägenhet men man har gemensam trädgård och en massa projekt och en "matsal" där man har ansvar för att laga middag till alla enligt roterande schema. Det skulle absolut kunna funka och verkar faktiskt väldigt trevligt. Skulle jag däremot tvingas ha fler gemensamma utrymmen med andra barnfamiljer skulle jag gå under som människa.

Men du menar att kollektivt boende kan fungera bättre för yngre människor tolkar jag det som. Det verkar som att en del diskuterar bostadsförutsättningar för yngre singlar, och andra för singlar i alla åldrar.
Jag tolkar dig på precis samma sätt - just det här med 10-20 år yngre, och funkar/funkar inte.
Och, som du säger; som äldre skaffar man sig högre krav, mer egenheter, större integritet och - som du säger, också medicinska komplikationer som tillhör det äldre gardet.

Så visst är det mycket enklare att som yngre dela bostad med någon som man inte har förhållande med. Samtidigt så är ju det ekonomiska incitamentet mycket större i 25-årsåldern än i de 50.

Senast ändrad:
Samtidigt så kommer det ju nu på bred front seniorboenden där det finns små lägenheter, med gott om genensamhetslokaler - plus nån form av utökad hjälp/portvakt/vicevärd-funktion.

Detta är väl definitivt en form åt kollektiv-hållet.

Samtidigt så kommer det ju nu på bred front seniorboenden där det finns små lägenheter, med gott om genensamhetslokaler - plus nån form av utökad hjälp/portvakt/vicevärd-funktion.

Detta är väl definitivt en form åt kollektiv-hållet.
Jag tycker att man gärna ska undvika att klumpa ihop folk i grupp, och istället bygga in en flexibilitet i bostäderna från början.

Jag tycker att man gärna ska undvika att klumpa ihop folk i grupp, och istället bygga in en flexibilitet i bostäderna från början.
Nu är ju en ganska stor efterfrågan på just den boendeformen, så då är det väl rätt smart att bygga sådana?

Och jag gissar att du vet att bygga flexibla lösningar (tolkar dig som om det ska gå att att förändra beroende på vem som ska leva i boendet ifråga) fördyrar byggandet, jämfört med att bygga i standardiserade block - samtidigt som vi idag tycker att nyproduktion i standardiserade block är alldeles för dyrt.
Hur löser vi denna knut, innan vi kan diskutera vidare?

Jag tycker iofs att det finns en hel del lägenheter från den perioden som funkar att dela, men kontraktsproblematiken kvarstår. Och den måste lösas om kollektiv ska bli ett gångbart alternativ som permanent boende.

Men ditt inlägg får mig att fundera - det vore väldigt spännande att se forskningsbaserade förslag på hur det ultimata kollektivboendet för permanent boende skulle se ut. Jag skulle själv trivas bra med ganska liten egen yta men eget badrum och så större, gemensamma ytor för olika ändamål.
Chalmers och hsb har ju något som nu kallas living lab, är det något i den stilen?
Nu är ju detta byggt för forskning men uppbyggnaden på huset borde passa kollektiv.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 909
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 896
Senast: Verdandi
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 018
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan *flytta tråden om den ligger fel* Nu har jag hittat min drömgård. Åhh så fin den är. Allt är i timmer och uppfört år 1888. :love...
Svar
7
· Visningar
1 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar