Detta forskares det också om på chalmers.Jag tycker att man gärna ska undvika att klumpa ihop folk i grupp, och istället bygga in en flexibilitet i bostäderna från början.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Detta forskares det också om på chalmers.Jag tycker att man gärna ska undvika att klumpa ihop folk i grupp, och istället bygga in en flexibilitet i bostäderna från början.
Äktenskapsliknande förhållanden. D.v.s. man delar säng. I alla fall ibland.Så vad är egentligen den legala skillnaden mellan två människor som flyttar ihop som sambos och som flyttar ihop som kompisar?
Nej kök är också dyrt och yta att röra sig på.Vore det inte då bättre att köpa två små (nyproducerade) lägenheter i samma trappuppgång, och se'n dela på vad man nu vill dela - med egna toaletter?
Hur skulle det hjälpa singlar som vill ha egna badrum?Och återigen, det är ingen som reagerar på alla par som bor på 200 m2?
Det har jag verkligen inte märkt.som äldre skaffar man sig högre krav, mer egenheter, större integritet
Det tycker inte jag.Jag tycker att man gärna ska undvika att klumpa ihop folk i grupp, och istället bygga in en flexibilitet i bostäderna från början.
Jag tänker mer, att tråden börjar med att konstatera bostadsbrist, och går sen till att välja ut en specifik grupp som ska fostras till att bo mindre. Då undrar jag, varför ska inte alla bo mindre, för att tillsammans skapa ytor så att alla får bo?Hur skulle det hjälpa singlar som vill ha egna badrum?
Det du nu svarar på, är en fråga för att utröna varför sambos klarar av att dela en ekonomi/lägenhet, som två kompisar inte skulle klara av utan att samhället formaliserar det åt dem.Äktenskapsliknande förhållanden. D.v.s. man delar säng. I alla fall ibland.
Åh det handlar bara om bostadens planlösning och några papper att skriva på.Det du nu svarar på, är en fråga för att utröna varför sambos klarar av att dela en ekonomi/lägenhet, som två kompisar inte skulle klara av utan att samhället formaliserar det åt dem.
Det är inte olika vinklar utan bara flera lösningar på samma tema.Nu har jag inga planer på att tvinga folk att flytta hitan och ditan, jag försöker bara visa att det finns mer än en angreppsvinkel.
Du kan ju inte jämföra hyrorna på så sätt. London har en befolkning på närmare 9 miljoner, det är nästan hela Sveriges befolkning så det är väl klart att det är dyrare där!
Det är inte olika vinklar utan bara flera lösningar på samma tema.
Det är i alla fall den ökade mängden singelhushåll som gör att det går åt massor av flera bostäder.Det verkar vara viktigt att singelhushållen minskar i antal.
De har det ofta trångt redan.Barnfamiljerna verkar få "vara i fred".
Det är inte det som det handlar om.Varför ska vi som redan har bostad men är oförskämda nog att bo ensamma, flytta på oss för att ge rum åt andra människor?
Jag hoppas verkligen inte Sverige blir någon typ av kommuniststat där staten fråntar privata bostäder, oavsett om det gäller fritidshus eller en lägenhet på 200 kvm.såhär, då.
Ja, vi har bostadsbrist i Sverige och situationen blev mycket mer problematisk när det kom ett mycket stort antal asylsökande "i ett svep" i höstas.
Det blev plötsligt bostadsbrist även på orter där man "nyss" rev lägenheter som ingen ville ha.
Lösningen som presenterats här är i stort sett att ett antal singelhushåll ska bli "flerpersonshushåll" genom att singlarna delar bostad med varandra genom kollektiv eller annat.
Barnfamiljerna verkar få "vara i fred".
Varför ska vi som redan har bostad men är oförskämda nog att bo ensamma, flytta på oss för att ge rum åt andra människor?
Bostadsbristen bör rimligen lösas på annat sätt än att några förväntas knö ihop sig och ändra sina liv.
Att bygga fler bostäder verkar vara en bra plan. Att söka billiga bygglösningar är väl det som krävs, och det handlar ju mycket om regelverk och förväntad standard.
Om man accepterar lite enklare standard, kan bostaden också bli billigare.
En annan variant, som fortfarande innebär att vissa personer tjänar pengar och andra upplever sig mer ekonomiskt missgynnade, kan vara att vissa fritidshus faktiskt används som bostäder i stället.
Det är väldigt vanligt att människor har både en bostad och ett fritidshus.
Mina föräldrar (metallare/bonde och lågstadielärare, nu pensionärer dvs inte de "rika" människorna) äger ett ganska stort hus på landet, och de äger ett fritidshus. Deras fritidshus användes som permanentboende fram tills de köpte det för ca 20 år sedan. Enklare standard. Toalett, rinnande vatten, vettigt avlopp. Egen brunn. Väl isolerat. Ingen bad eller dusch men det går ju utmärkt att tvätta sig vid ett handfat i stället för att duscha.
Skulle absolut "duga" som helt OK bostad för en mindre familj (kvadratmeterna är inte så många men planlösningen möjliggör två sovrum), särskilt nu när mina föräldrar inrett ett uthus som tvättstuga med dusch.
Alltså: om vi nu ska "tvinga" människor att ge upp delar av sitt liv för att öka tillgängligheten till bostäder så kan det ju fungera att frånta vissa människor deras fritidshus.
Jag skrev att i framtiden kanske man får tänka mer på andra lösningar som t.ex. London. För ju mer städerna växer och blir större, ju dyrare verkar bostäder bli, och då kanske en egen lägenhet som det självklara alternativet kanske helt enkelt blir för dyrt för en person.
Jaså?I London kan inte singlar bo (rent ekonomiskt) om de skulle ha ett skall-krav på ett eget badrum.
Läs nästa mening också: Men kanske kommer man få tänka i termer att bo mer kollektivt framöver även här, för att det helt enkelt är för dyrt att bo ensam.
Alltså i framtiden, när städerna växer här och blir större, och bostadskostnaderna troligen blir allt högre.
Jag hoppas verkligen inte Sverige blir någon typ av kommuniststat där staten fråntar privata bostäder, oavsett om det gäller fritidshus eller en lägenhet på 200 kvm.
Jag konstaterar (eftersom ingen nämnt det) att den höga andelen av singelhushåll i Sverige bidrar till ett ökad behov av bostäder och därmed även bidrar till bostadsbristen ( framförallt i storstäder då eftersom det är där de flesta verkar bo). Och att enmanshushåll är ett dyrt sätt att bo, exklusivt för vår tid och plats. Det är ett konstaterade typ, och värt att hålla i tanken att det kanske inte alltid är en självklarhet. Men tydligen är det jättekänsligt, du tar det som en anklagelse, jag är taskig mot alla de som inte hittat en livspartner (?) och "någon" skulle komma och tvinga folk att bo ihop för att solidariskt ge upp sin lägenhet för de som ingen bostad har.