Det här med bostäder

@Zoya Jag jobbar bland annat med remissyttrande till Malmö kommuns samtliga detaljplaner, bygg- mark- och rivningslov angående markens lämplighet så jo detta har jag koll på :)
Angående geoteknik så byts de flesta jordmassor ut här eftersom de anses geotekniskt dåliga, det är inte ett hinder för detaljplan i den här kommunen åtminstone. Tänker att du menar att berggrunden är direkt olämplig att bygga på i de fallen a la Kirunas gruva.

@Zoya Jag jobbar bland annat med remissyttrande till Malmö kommuns samtliga detaljplaner, bygg- mark- och rivningslov angående markens lämplighet så jo detta har jag koll på :)
Angående geoteknik så byts de flesta jordmassor ut här eftersom de anses geotekniskt dåliga, det är inte ett hinder för detaljplan i den här kommunen åtminstone. Tänker att du menar att berggrunden är direkt olämplig att bygga på i de fallen a la Kirunas gruva.

Jag jobbar med exploatering/genomförande i en kommun som generellt är byggd på gammal sjöbotten där vissa områden är ännu sämre än andra att bygga på. Vi har ett område t ex där man försökte påla och där man gav upp efter att pålningen försvann ner på 40 meters djur :crazy:

Fast folk vill ju bo centralt i äldre lägenheter ;). De vill inte nödvändigtvis bo perifert i nya. Jag är övertygad om att det är mer sannolikt att en person som har bra med pengar skulle vilja betala 25 000 för en äldre central stor lägenhet än 14 000 för en perifer ny lägenhet. :D

Jag vill också hellre bo i en 70-talslägenhet på 109 kvadrat med två sovrum (ett byggt som möjlig uthyrningsdel), vardagsrum och salong för 9500 kr i månaden, fem minuter gångavstånd från centrum, än i en lgh byggd 2013 på 72 kvadrat med två små sovrum för 11 000 kr i månaden och 5 km cykling in till stan :p. Varför skulle någon någonsin flytta från den till någonting dyrare bara för att det är nytt?

Nybyggda hyresfyror har tre små sovrum en bred korridor och ett minimalt vardagsrum. Det är rimligt iofs eftersom de är byggda för en barnfamilj, men ingen pensionär med två sovrum, salong och vardagsrum kommer ju flytta dit ;) (speciellt inte om den har 5000 extra i hyra. Dyrare, mer obekvämt, sämre läge.)
Jag vill inte bo centralt i lägenhet, vilket gör att jag tror att inte alla vill det även om det finns ett gäng som gärna gör det.

Jag tror alla nybyggnadtioner ser annorlunda ut, häromkring när man fått se ritningar verkar de faktiskt ganska vettiga planlösmässigt och storleksmässigt, men det skiljer sig säkert från bygge till bygge. Jag vet faktiskt inte vem som är målgruppen med nybyggnadtioner. :cautious:

Jag vill inte bo centralt i lägenhet, vilket gör att jag tror att inte alla vill det även om det finns ett gäng som gärna gör det.

Jag tror alla nybyggnadtioner ser annorlunda ut, häromkring när man fått se ritningar verkar de faktiskt ganska vettiga planlösmässigt och storleksmässigt, men det skiljer sig säkert från bygge till bygge. Jag vet faktiskt inte vem som är målgruppen med nybyggnadtioner. :cautious:
Det är verkligen inte trebarnsfamiljer i alla fall. Snudd på hopplöst att hitta något...

Jag älskar Ikeas små "lägenheter" dom har i sina varuhus. Pyttesmå men effektiva. Till skillnad från många lägenheter som bara består av ett rum och kök.

Tjaaa om du vill så. 8 års kötid räcker inte för tvåan i första inlägget, jag tror vi pratar om 15 år, minst,
Men om vi bortser från kötiden då?
Vi låtsas att delandet av bostäder av ekonomiska orsaker har ökat så mycket att kötiderna i princip har försvunnit.
Vad behövs av en lägenhet för att den skall gå att dela?
Finns sådana på marknaden alls?

Vi låtsas att delandet av bostäder av ekonomiska orsaker har ökat så mycket att kötiderna i princip har försvunnit.
Mja, den biten var jag inte alls med i faktiskt. Jag tycker man kan dela på vilken lägenhet som helst om det behövs. Mamma hyrde köket i en etta när hon var student.

Däremot är jag inte rätt person att dela med, jag verkar komma exceptionellt mycket bättre överens med min man än med de flesta av mina vänner osv som jag träffar på. Har varit på tapeten att dela med en vän men jag insåg att vi skulle döda varandra efter kort tid (min attityd till städning är lite avslappnad eller milt bohemisk, lika troligt att jag skulle mörda en städpedant som tvärtom). Har delat med en ickevän men hon ville gärna mörda mig :). (Jag bodde i sovrummet och hon i vardagsrummet så delade vi på hallen och köket, man får anpassa hyresandelen efter rummet bara och en person är huvudhyraren.).

Korridor älskar jag som sagt, delade en med 13 killar och sedan 50/50 det var trevligt. Jag vill nog dela med minst 2-3 andra i alla fall. Vi får ta ett hus eller en stor lägenhet helt enkelt, endera går bra (gillar iofs trädgård). Delar hus med halva släkten hela somrarna, folk kommer och går, och det är väldigt trevligt.

Om man är familj och vill hyra ut ett rum bara tex till en student, så är det ju mer praktiskt som man byggde lägenheter ibland på 60- 70-talet (mammas som exempel) där ett rum har en egen liten hall och ett eget litet badrum (men inte kök eller ytterdörr) i en fyra. Då kan man hyra ut plättlätt eller ha det själv. En vän hade ett liknande rum när hon var liten som de hyrde ut till student, men det hade egen ytterdörr också och kokplatta, det är lite överdrivet kanske.)

(Hörde om ett storhus i Kåbo i U-a som hade inrett hela vinden i små bås till studenter och hyrde ut övervåningens rum också. :D lite väl kanske.)

Senast ändrad:
Det kanske iofs är svårare att dela på en tvåa med öppen planlösning i vardagsrum-köket. Då har en person inte en dörr att stänga. Men öppen planlösning är så trevligt på så många andra vis så det tycker jag det kan bygga ändå.

(En vän bodde i en gammal dubblett, två lika stora rum på var sida om ett kök, jag tycker planlösningen blev så trist att jag delar nog hellre en vanlig lägenhet än en sådan, klaustrofobisk att bo själv i också.)

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 909
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 896
Senast: Verdandi
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 018
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan *flytta tråden om den ligger fel* Nu har jag hittat min drömgård. Åhh så fin den är. Allt är i timmer och uppfört år 1888. :love...
Svar
7
· Visningar
1 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar