Det här med bostäder

Nej, jag tar det inte som en anklagelse.
Men du beskriver singelhushåll som ett problem och har använt ganska nedsättande termer som att vi "strävar efter att leda ligan". Det var ditt uttryck.
Och du - och flera andra - hittar massor av kreativa sätt att minska antalet singelhushåll...

Det är möjligt att det inte var så du menade men det ser onekligen ut som om du ser minskat antal singelhushåll som ett mål.

Jo visst är det dyrare att vara ensam om att betala hyran jämfört med om det är två personer.
Och visst finns det ensamstående människor som har svårt att betala sin hyra.
Men det betyder väl inte att ensamstående människor behöver beskrivas som ett problem?
Jag har inte som något personligt mål att minska antalet singelhushåll, däremot tänker jag att man kommer kanske få tvingas ställa in sig på att bo själv inte är en självklarhet, för att kostnaden kommer bli så hög (i bostadsbristens spår).
Och jag beskriver inte ensamstående som ett problem. Däremot gör den omedelbara parallellen att tvåsamhet, som i ett kärlekspar, är det självklara alternativet till singelhushåll.

Att det krävs mellan 3009 och 7597 ködagar för att få kontrakten känns väl lite som ett problem för de som hoppas på en bostad på lite kortare horisont än 8-21 år..
Jo det är ju det.
Men vi tänker så här:
Det blir omsättning på rummen och en hänger liksom kvar med kontraktet.
Om ett rum i en "dela-lägenhet" var ledigt i dag?

Utan att ha läst längre än så här: det är privilegierat att kunna göra så här! Det finns många föräldrar som inte har ekonomisk möjlighet att kunna göra så här. Inte för att barnens rum kostar mer när barnen blir vuxna, utan för att barnens vuxenhet genererar mindre pengar. Jag vet till exempel familjer som av olika anledningar har socialbidrag, ett bidrag som baseras på hela familjens samlade inkomst inte bara de vuxnas. En kille började jobba extra när han var 16, familjens socialbidrag minskade med samma summa som han tjänade. En tjej fick jobb efter studenten, hennes inkomst räknades in när familjens socialbidrag beräknades ovh hon blev familjeförsörjare. Att bo hemma och kunna spara undan var med andra ord inte ett alternativ i något av de här fallen.

Jag skrev aldrig hur mycket våra föräldrar betalat? :-) den allra största delen har vi sparar ihop själva genom jobb.

Det har jag ingen aning om. Ingen av mina vänner eller bekanta har heller behövt betala hyra, de flesta inte ens för mat etc. Absolut inga höginkomsttagare. Min mamma uppskattade mer att jag städade varje vecka, lagade mat ibland o servade hennes bil o allt sånt. Hon tog hellre betalt på de viset än i rena pengar, förutom matkostnaderna då. Och serva bil på verkstad är ju inte gratis heller, så på så sätt blev de ju win-win för båda! :)

Ettor vid stationen 30 min med tåg till Stockholm C.
900 000
http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?objektID=1530809

Lite halvt off topic, men:
HERREGUD vad priserna i Hålan har ändrat sig sedan jag flyttade till utlandet för ett tiotal år sedan :eek:. Mina föräldrars centralt beliggande radhus verkar enligt Hemnet har stigit i värde med minst 500 % av inköpspriset sedan det köptes (omkring år 2002). Blir ju en himla bra investering till boosting av pensionen för gamlingarna när de väljer att sälja det ;). Om inte bubblan spricker alltså :nailbiting:.

HERREGUD vad priserna i Hålan har ändrat sig sedan jag flyttade
Det har stigit i 2 etapper.
Den första när det blev en egen kommun.
Och den andra när SL-pendeln började att trafikera Hålan.
Stället liknar mer Upplands Väsby nu.
När hus i Sollentuna kostar 10 mille så känns ett hus i Hålan för 3 mille som en bra affär.

Varför delar hon inte 3an med någon annan och bor kvar i den?
För att hon föredrar att bo själv. Då är hennes val att byta bostad hellre än att skaffa något slags "sambo" eller inneboende.

Eller så kommer hon att bo kvar ändå; hennes fd sambo har erbjudit att de kan fortsätta att äga lägenheten och att han står för sin del av lånet (han har god ekonomi och de är inte ovänner) och hon betalar en mindre hyra till båda ägarna...

Det är ju väldigt vanligt där jag bor att man köper ett hus eller en lgh och hyr ut de rum man inte har användning för. Många invånare i det här landet bor just så tills de är 30-35... Det är så vanligt att det nästan är ett problem, för ingen vill köpa ettor eller små tvåor som man måste bo själv i, alla vill ha flexibiliteten att kunna hyra ut, därför så byggs det mest hus (villor) eller större lgh för det är det enda som efterfrågas...
Men hur funkar det i Sverige - "får" man t.ex. Hyra ut ett sovrum i sin hyresrätt/bostadsrätt/hus? Blir det extra beskattning på det? Täcks det av vanliga hemförsäkringen eller finns det speciella försäkringar att ta ut?

Men hur funkar det i Sverige - "får" man t.ex. Hyra ut ett sovrum i sin hyresrätt/bostadsrätt/hus?
Ja det har man rätt till även om man hyr sin bostad.
Blir det extra beskattning på det?
Nej, det finns ett ganska så högt fribelopp.
Täcks det av vanliga hemförsäkringen eller finns det speciella försäkringar att ta ut?
Täcks på vilket vis?
En villa-försäkring eller bostadsrättsförsäkring täcker risken för bostaden.
Hemförsäkring bör den som hyr in sig ha för sina egna saker.

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 909
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 896
Senast: Verdandi
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 018
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan *flytta tråden om den ligger fel* Nu har jag hittat min drömgård. Åhh så fin den är. Allt är i timmer och uppfört år 1888. :love...
Svar
7
· Visningar
1 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar