Det här med bostäder

Jag har väl inte sagt att man inte ska dela lägenhet? Men om man är två vänner som delar vill man kanske inte ha lägenhetens enda balkong ut från det ena sovrummet? Det kanske inte funkar med en tvåa med hopbyggt kök och vardagsrum? Två exempel som inte behöver vara problem för ett par.
Nej, naturligtvis finns det lägenheter som inte passar för att dela mellan två kompisar, precis som det finns lägenheter som inte passar för fyrabarnsfamiljer (ettor) eller som singelboenden (femmor).

Men det kan ju inte så omöjligt att finna en trea med två sovrum, kök, vardagsrum med balkong, att samhället måste uppfinna den kombinationen.

Fast det är stor skillnad på att dela en tvåa med en partner och att dela med en kompis. Dela med en partner kan vara så här: litet sovrum, större vardagsrum med öppen plan och integrerat kök. Dela med en kompis: två rum på ömse sidor om en hall, ett badrum och ett kök. Kallas även dublett (finns i vissa studentstäder). I en dublett har var och en ett vettigt rum med dörr att stänga. I en ordinär, särskilt i en nyproducerad lägenhet brukar det vara svårt. Så sättet man planerar bostäderna betyder mycket.
Leta i miljonprogrammen, bland treor och fyror. De kan inte vara så sällsynta i Sverige att det ska vara nåt större problem att hitta.

Nej, naturligtvis finns det lägenheter som inte passar för att dela mellan två kompisar, precis som det finns lägenheter som inte passar för fyrabarnsfamiljer (ettor) eller som singelboenden (femmor).

Men det kan ju inte så omöjligt att finna en trea med två sovrum, kök, vardagsrum med balkong, att samhället måste uppfinna den kombinationen.
Jag föreslår lägenheter med lika stora rum, dörr till alla rum, så kan alla själva välja var de vill ha vardagsrum, sovrum, arbetsrum osv enligt egna önskemål.

@Jeffery - uppfinningsbehovet är ju främst en möjlighet att ha kontrakt på del av lägenhet/kollektiv. Om man nu anser att det finns fördelar med att människor som bor i singelhushåll (eller vilken typ av hushåll som helst förresten) och vill bo mer kollektivt gör det så behövs det nog någon form av formaliserad rätt till bostaden.

Va? Jag pratar inte om dig eller hur du ska "tvingas" bo:confused: Jag pratar om att singelhushåll är ett lyxigt typ av boende, i bemärkelsen dyrt och få förunnat globalt sett. Och att det naturligtvis bidrar till ett ökad behov av bostäder, vilket kan vara värt att tänka på som en faktor i bostadsbristen.
Är det mer lyxigt att bo som singel i 40 m2, än att bo två personer på 200 m2?

950' var det - dessutom bara lgh som ligger på våning 1. de andra är dyrare (framgår dock inte hur mkt).
Jag såg det sedan att jag missat 50'.
Jag ville bara visa att det finns bostäder för singlar i Stockholmsområdet men trodde att det skulle bli ramaskri över storlek och planlösning.

Men märker du inte att dom är designade för familjer? Det behövs ett helt annat tänk.
Jag tycker iofs att det finns en hel del lägenheter från den perioden som funkar att dela, men kontraktsproblematiken kvarstår. Och den måste lösas om kollektiv ska bli ett gångbart alternativ som permanent boende.

Men ditt inlägg får mig att fundera - det vore väldigt spännande att se forskningsbaserade förslag på hur det ultimata kollektivboendet för permanent boende skulle se ut. Jag skulle själv trivas bra med ganska liten egen yta men eget badrum och så större, gemensamma ytor för olika ändamål.

Det är klart att antalet hushåll påverkar antalet lediga bostäder.
I Sverige har vi större andel singelhushåll jämfört med många andra länder.
Å andra sidan har vi en rätt gles befolkning så vi har, jämfört med många andra länder, ett lågt sammanlagt antal hushåll.

Jag tycker inte att vinkeln "vi borde minska antalet singelhushåll" är en bra vinkel.
Det är möjligt att du egentligen inte avser att förespråka minskat antal singelhushåll men när du nämner det som ett delproblem i bostadsbristen så är det (för mig) väldigt lätt att tolka det som att du menar att ett minskande antal singelhushåll bör vara en del av lösningen av bostadsbristen.
Förutom att @ainasoja och jag ska flytta ihop nästa vecka, så tycker jag att det är en konstig tanke.

Jag tänker inte i termen "vi borde minska antalet singelhushåll" som något slags mål alls, bara ett konstaterade att det kräver fler bostäder att bo på det här viset, och att det är ett relativt dyrt sätt att bo på. Om man tittar stora städer som t.ex. London, så är ju svenska storstäder fortfarande väldigt billiga. Men kanske kommer man få tänka i termer att bo mer kollektivt framöver även här, för att det helt enkelt är för dyrt att bo ensam.
(Och dessutom kanske det kan lindra ensamheten om det nu skulle vara ett problem:))

Att vi har mycket glesbygd hjälper nog inte, eftersom allt fler dras till storstäderna där jobben finns.

Jag tänker inte i termen "vi borde minska antalet singelhushåll" som något slags mål alls, bara ett konstaterade att det kräver fler bostäder att bo på det här viset, och att det är ett relativt dyrt sätt att bo på. Om man tittar stora städer som t.ex. London, så är ju svenska storstäder fortfarande väldigt billiga. Men kanske kommer man få tänka i termer att bo mer kollektivt framöver även här, för att det helt enkelt är för dyrt att bo ensam.
(Och dessutom kanske det kan lindra ensamheten om det nu skulle vara ett problem:))

Att vi har mycket glesbygd hjälper nog inte, eftersom allt fler dras till storstäderna där jobben finns.

Du kan ju inte jämföra hyrorna på så sätt. London har en befolkning på närmare 9 miljoner, det är nästan hela Sveriges befolkning så det är väl klart att det är dyrare där!

Är det mer lyxigt att bo som singel i 40 m2, än att bo två personer på 200 m2?

Kostnaden står ju inte i direkt proportionalitet till antal kvadratmeter. Två lägenheter på 40 m2 är således dyrare och exklusivare än en på 80 m2. Sen kan man ju naturligtvis alltid göra jämförelsen mellan två lämpliga hushåll som visar på motsatsen att det inte är lyxigare att bo själv.

@Jeffery - uppfinningsbehovet är ju främst en möjlighet att ha kontrakt på del av lägenhet/kollektiv. Om man nu anser att det finns fördelar med att människor som bor i singelhushåll (eller vilken typ av hushåll som helst förresten) och vill bo mer kollektivt gör det så behövs det nog någon form av formaliserad rätt till bostaden.
Så vad är egentligen den legala skillnaden mellan två människor som flyttar ihop som sambos och som flyttar ihop som kompisar?
Samhället har mig veterligen inte fixat till en boendeform för sambos - kan inte kompisarna bara göra likadant, skriva papper på det man delar ekonomiskt, med lite klausuler för vad som händer om nån skulle dö?

Vad skulle skälet vara för att två kompisar delar lägenhet?
I min värld skulle det primära vara för att få ned en för hög boendekostnad.

Men här pratar ni nyproduktion med egna badrum - något som fördyrar boendekostnaden rätt radikalt.
Vore det inte då bättre att köpa två små (nyproducerade) lägenheter i samma trappuppgång, och se'n dela på vad man nu vill dela - med egna toaletter?

Kostnaden står ju inte i direkt proportionalitet till antal kvadratmeter. Två lägenheter på 40 m2 är således dyrare och exklusivare än en på 80 m2. Sen kan man ju naturligtvis alltid göra jämförelsen mellan två lämpliga hushåll som visar på motsatsen att det inte är lyxigare att bo själv.
Om jag ser mig omkring så är det så som jag beskriver det ovan, dvs ensamstående har inte hälften så stor bostad, utan mer en fjärdedel eller femtedel. Dessutom så problematiseras det aldrig att två personer har en (jämförelsevis) jättestor bostad.

Du kan ju inte jämföra hyrorna på så sätt. London har en befolkning på närmare 9 miljoner, det är nästan hela Sveriges befolkning så det är väl klart att det är dyrare där!
Jag skrev att i framtiden kanske man får tänka mer på andra lösningar som t.ex. London. För ju mer städerna växer och blir större, ju dyrare verkar bostäder bli, och då kanske en egen lägenhet som det självklara alternativet kanske helt enkelt blir för dyrt för en person.

Men märker du inte att dom är designade för familjer? Det behövs ett helt annat tänk.
Min miljonprogramslägenhet fyller de krav som sattes upp förutom att sovrummen ligger vägg i vägg. Det finns många sådana här lägenheter i Sverige.

Den blir för övrigt ledig i sommar, och en av de tre som är spekulanter skulle göra, såvitt jag förstår, ett alldeles utmärkt kollektiv i den här lägenheten.
Men å andra sidan är har han ett mer lättsamt synsätt på hur vuxna människor ska dela bostad än den krånglighet som finns i denna tråd.

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 909
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 896
Senast: Verdandi
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 018
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan *flytta tråden om den ligger fel* Nu har jag hittat min drömgård. Åhh så fin den är. Allt är i timmer och uppfört år 1888. :love...
Svar
7
· Visningar
1 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka