Det här med bostäder

Ja, en aspekt på bostadsbristen är ju att svenskarna är "bäst i världen" på singelhushåll, ett i grunden lyxigt och dyrt sätt att bo som man inte kan unna sig i samma utsträckning i andra länder (och då menar jag inte bara u-länder, utan t.ex. någon typ av kollektivt boende i europeiska storstäder).

Hur menar du nu?
Jag är ensamstående och har varit så i hela mitt vuxna liv.
Menar du att jag inte skulle få leva själv utan skulle "tvingas" bo tillsammans med andra människor?

Visst är det lyxigt: jag bor alldeles själv (eller ja, jag har ju katter) i min stuga på ca 120-130 kvm.
Mitt ute i ingenstans på landet.

Jättelyxigt sett till bostadsyta.
Inte jättelyxigt sett till standard, (i taxeringspapperen beskrivet som "enklare standard"), inte särskilt dyrt.

Hur menar du nu?
Menar du att jag inte skulle få leva själv utan skulle "tvingas" bo tillsammans med andra människor?

Visst är det lyxigt: jag bor alldeles själv (eller ja, jag har ju katter) i min stuga på ca 120-130 kvm.
Mitt ute i ingenstans på landet.

Jättelyxigt sett till bostadsyta.
Inte jättelyxigt sett till standard, (i taxeringspapperen beskrivet som "enklare standard"), inte särskilt dyrt.
Va? Jag pratar inte om dig eller hur du ska "tvingas" bo:confused: Jag pratar om att singelhushåll är ett lyxigt typ av boende, i bemärkelsen dyrt och få förunnat globalt sett. Och att det naturligtvis bidrar till ett ökad behov av bostäder, vilket kan vara värt att tänka på som en faktor i bostadsbristen.

men du menar att människor i Sverige har det målet?

Taskigt.
Har du tänkt på att det finns ganska många människor som faktiskt lider av just ensamhet. Det finns de som verkligen sörjer att inte ha hittat någon livspartner.

Återigen: va?
Jag svarade på ett inlägg med följande inlägg mening:
"Varför ska vi sänka standarden till nivån som andra länder har, när allt de hade önskat är att kunna ha samma nivå som vi är vana vid, istället för att genemsamt bygga något bättre och lösa problemet?" d.v.s. jag tror inte alls att samma nivå av singelhushåll är det som alla strävar mot.

Va? Jag pratar inte om dig eller hur du ska "tvingas" bo:confused: Jag pratar om att singelhushåll är ett lyxigt typ av boende, i bemärkelsen dyrt och få förunnat globalt sett. Och att det naturligtvis bidrar till ett ökad behov av bostäder, vilket kan vara värt att tänka på som en faktor i bostadsbristen.
...och därmed pratar du om mig.
Singlehushåll.

Återigen: va?
Jag svarade på ett inlägg med följande inlägg mening:
"Varför ska vi sänka standarden till nivån som andra länder har, när allt de hade önskat är att kunna ha samma nivå som vi är vana vid, istället för att genemsamt bygga något bättre och lösa problemet?" d.v.s. jag tror inte alls att samma nivå av singelhushåll är det som alla strävar mot.

Det jag menar är att det är väl varken här eller i andra länder som "singelhushåll är det som alla strävar mot". Du uttryckte ju att vi i Sverige "strävar efter att leda ligan med singelhushåll" - jag anser nog att vi i Sverige har förmånen att leva i ett ganska öppet och tillåtande land där det är tillåtet att inte följa samma intrampade stigar där alla måste leva tillsammans med andra människor. En av följderna blir ett ökande antal singelhushåll.
Jag anser ju att en del människor blir lyckliga(re) av att leva själv, en del vill bo tillsammans med många.
En del vill ha massor av utrymme, andra vill ha lite mindre.

Jag är less på att bo trångt inne i stan nu så jag tänkte ta med katter, hund och barn och flytta in hos dig nästa vecka ;)

På så sätt blir det en lägenhet på 2 rum och kök ledigt :D

Pst: Jag kan mocka och sonen älskar att klippa gräs

välkommen!
Om du är snäll så kan du få rida. Men då får du sköta all matlagning först.
Och städningen, glöm inte städningen!

...och därmed pratar du om mig.
Singlehushåll.
Ja, och mig med (som jag skrev tidigare).
Det betyder ju inte att man kan se saker i ett bredare, generellt perspektiv, utan att ta personligt eller som en anklagelse. Utan helt enkelt se att det bidrar till ett ökat bostadsbehov, i jämförelse med andra länder som har en mindre andel singelhushåll.

Ja, och mig med (som jag skrev tidigare).
Det betyder ju inte att man kan se saker i ett bredare, generellt perspektiv, utan att ta personligt eller som en anklagelse. Utan helt enkelt se att det bidrar till ett ökat bostadsbehov, i jämförelse med andra länder som har en mindre andel singelhushåll.

Det är klart att antalet hushåll påverkar antalet lediga bostäder.
I Sverige har vi större andel singelhushåll jämfört med många andra länder.
Å andra sidan har vi en rätt gles befolkning så vi har, jämfört med många andra länder, ett lågt sammanlagt antal hushåll.

Jag tycker inte att vinkeln "vi borde minska antalet singelhushåll" är en bra vinkel.
Det är möjligt att du egentligen inte avser att förespråka minskat antal singelhushåll men när du nämner det som ett delproblem i bostadsbristen så är det (för mig) väldigt lätt att tolka det som att du menar att ett minskande antal singelhushåll bör vara en del av lösningen av bostadsbristen.
Förutom att @ainasoja och jag ska flytta ihop nästa vecka, så tycker jag att det är en konstig tanke.

Hur menar du nu?

Jag läser snarare @Aroma s inlägg som att bostadsbristen (på samhällsnivå) delvis kunne avhjälpas om det blev lättare för folk att ha alternativa bostadsformer som till exempel kollektivt boende :). Jag tror iaf att många svenskar nog kan tänka sig att bo ihop med andra om det inte var så krångligt och fyllt av fördommar med dessa typer av boende. Jag har själv bott i kollektiv i Köpenhamn i massvis av år och är otroligt tacksam för allt jag fått med mig i livet från den tiden :)! Hade jag nu till exempel varit ensamstående mamma så hade det, för mig, varit en guld-möjlighet att bo tillsammans med en eller flera andra föräldrar och deras telningar :up:.

Jag tror du har rætt. I Sverige ær det accepterart att ungdomar bor i kollektivt. Om folk øver 30 gør det så undrar folk flest om dom dom har någon speciell ideologi, eller sexuell læggning, eller sektliknande tro eller... Hær I Oslo ær det vanligt så hær ær det ingen som undrar, men många bor så inte før att dom vill utan pga bostadspriserna. Jag ska eventuellt flytta till en enkelt gammalt hus som har dusch, men inte toa inne utan man måste gå på dass. Ett fint dass med urinseparator. Jag tror jag skulle kunna trivas dær ændå. Før mig ær det viktigast att katterna tryggt kan gå ut och in som dom vill och att jag kan ha kvar hønsen. Det ær stilla dær, man hør inte trafiken på 61-an. Jag bodde 6 år på ett stælle dær man hørde E18 så snart man gick ut och det var inte så trivsamt. Vi har olika værderingar, vad som ær viktigt och inte...

I många av de 250 kommuner av totalt 290 som idag rapporterar bostadsbrist är den pågående migrationen den enda orsaken. Det behöver dock inte vara något dåligt på de platserna, eftersom den avfolkningsbygden nu plötsligt lever upp.

Men i totalt sett i Sverige, så är gamla synder i bostadsbyggandet huvudorsaken - som nu accentueras av migrationen. Och ytterligare ovanpå det, så har den bakombuffert som avfolkningsbygden stått med i princip raderats ut. (dvs de som inte kunnat finna nån bostad de velat betala för, har alltid kunnat skaffa bostad 10-15 mil bort.)

Absolut!
Men det är ju också det jag säger. Det är ju inte så att ingen kunde förutspå att vi behöver mer bostäder om det plötsligt kommer en enorm mängd nya människor. Speciellt när marknaden redan tidigare var mycket ansträngd på många håll.
Ändå verkar det ha finnats en stor ovilja att planera och ordna för framtiden innan man tutar och kör.

Detta märkte jag faktiskt av i min gamla bostadsort för flera, flera år sedan. När jag var i giftesålder eller vad man skall säga, så byggde staden mängder med villor åt dessa nya familjer. BRA! Men efter 20 år stod man där med gapande munnar och var totalt oförmögen att förstå att man helt plötsligt hade tusentals ungdomar som ville flytta hemifrån. Några sådana bostäder hade man inte räknat med alls. Och då har den orten ändå ett universitet också.

Och tyvärr verkar vi inte ha lärt oss. Vi vet redan nu att nya folkvandringar kommer att ske de kommande årtiondena, speciellt från nordafrika där det väntas en populationsboom bland länder som inte har någon möjlighet att ta hand om dem.
Jag ser tyvärr inga som helst initiativ till förberedelse för detta.

Sedan finns det heller inget som garanterar att dessa nya människor kommer vilja stanna i avbefolkningsbygderna. Snarare talar mycket emot det.

Jag är inte övertygad om att människor i andra länder har som mål att leda ligan av singelhushåll som vi gör här i Sverige. A

Detta har jag inte sagt heller.

jag är i en lite unik situation där jag både äger en bostadsrätt i Stockholm men även har en hyreslägenhet i Linköping. Jag jobbar i Linköping sedan 5 år tillbax och är uppväxt i Stockholm och har även tidigare jobbat i Stockholm.
Linköping är en typisk mellanstor universitetsstad, 130 tusen invånare, hyggligt attraktiv arbetsmarknad och en stor bostadsbrist, främst på mindre lägenheter... eller?
Folk säger ofta i Linköping att vill man bo i en liten lgh i centrala delen av stan så måste man stå i kö i minst 5-6 år.
Eller så lyfter man på RÖVEN och ringer lite privata hyresvärdar ( finns en lista med telefonnummer o mail på kommunens hemsida) och så helt plötsligt så finns det en lgh i den mer attraktiv delen av stan o hyra , 20 kvm 1a med balkong för 2400 kr /månad , tror det tog en 1 vecka eller liknande och hitta en lgh i Linköping... inte fan väntade jag i 5 år inte.... inga kontakter eller så, bara lite jobb.
Om man förväntar sig att få livet serverat på silverfat så blir det ett jobbigt uppvaknade.
Jag kan vittna om den raka motsattsen. Jag är sen 16 år tillbaka bosatt i Linköping och jag kan lova dig att du har nog haft en extrem tur som hittade en lägenhet så fort. Jag känner till listan och har också använt mig av den vid flera tillfällen under åren och den sidan du ger är inte sanningen. Självklart får man jobba för det men vi är många i Lkpg som har gjort som du och det har tagit månader och ännu längre att få en lägenhet så din attityd till det hela är rent avskyvärd i mina ögon.

Varför måste man vara ihop för att dela lägenhet? Kan man bara inte bo ihop med en likaledes ensamstående kompis?
Det måste man inte men i många fall ställer de två olika konstellationerna (par respektive två vänner som delar lägenhet) lite olika krav på boendet beträffande planlösning.

Det måste man inte men i många fall ställer de två olika konstellationerna (par respektive två vänner som delar lägenhet) lite olika krav på boendet beträffande planlösning.
Jag må va korkad, men vad skulle själva affärsidéen med att dela lägenhet vara, om inte att just dela lägenhet?

På vilket sätt är det så krångligt att bo i kollektiv, att samhället först måste uppfinna en boendeform för det?

Kollektivhus finns och är en väl fungerande boendeform, men antalet kollektivhus är inte speciellt stort. När det gäller kollektiv i vanliga lägenheter är det väl vanligast bland ungdomar (t ex studenter)? Då finns det en förståelse för att boendet inte är permanent eller långvarigt. Riktar man sig mot människor som vill bo kollektivt mer permanent vore det en fördel att ha kontrakt på delar av kollektivet. Om man skapar ett kollektiv i en hyreslägenhet har en person kontraktet, de övriga är inneboende. Skulle kontraktsinnehavaren flytta eller dö försvinner kontraktet med henom.

Jag må va korkad, men vad skulle själva affärsidéen med att dela lägenhet vara, om inte att just dela lägenhet?
Jag har väl inte sagt att man inte ska dela lägenhet? Men om man är två vänner som delar vill man kanske inte ha lägenhetens enda balkong ut från det ena sovrummet? Det kanske inte funkar med en tvåa med hopbyggt kök och vardagsrum? Två exempel som inte behöver vara problem för ett par.

Fast det är stor skillnad på att dela en tvåa med en partner och att dela med en kompis. Dela med en partner kan vara så här: litet sovrum, större vardagsrum med öppen plan och integrerat kök. Dela med en kompis: två rum på ömse sidor om en hall, ett badrum och ett kök. Kallas även dublett (finns i vissa studentstäder). I en dublett har var och en ett vettigt rum med dörr att stänga. I en ordinär, särskilt i en nyproducerad lägenhet brukar det vara svårt. Så sättet man planerar bostäderna betyder mycket.

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 909
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 896
Senast: Verdandi
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 018
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan *flytta tråden om den ligger fel* Nu har jag hittat min drömgård. Åhh så fin den är. Allt är i timmer och uppfört år 1888. :love...
Svar
7
· Visningar
1 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka