Det här med bostäder

Jag skulle vilja säga att antalet ensamhushåll också är en jämställdhetsfråga. Vi kvinnor ska inte behöva skaffa eller stanna hos en man för att det är svårt att få tag på en bostad. Att vi har ett tämligen jämställt samhälle speglas i de många ensamhushållen.

Nu är jag inte sugen på det personligen men jag tror i framtiden att det måste till bättre lagskydd för att bo i kollektiv som @Myrten beskriver. Vill man bo så är det ju en jättebra lösning men givetvis måste det finnas någon form av besittningsskydd och regler för hur kontraktet ska se ut.
Fast det skulle väl snarare vara lättare att flytta isär om det finns tex fler boendeformer, fler som hyr ut och bor i kollektiv

detta har resulterat i att vill man bo riktigt bra så måste man nästa ärva pengar, det är idag nästan det enda sättet att blir rik på i Sverige. Detta blir lite extra motsägelsefullt när utbildning är gratis o tillgängligt för alla.
Eh... nä...
Du kan bo bra utan att ärva pengar.
Vad menar du med att bo bra?
Ett fast heltidsjobb så kan du i de flesta fall låna pengar. Visst inte till din drömbostad.

Men hur många i världen har sin drömbostad?

Varför måste man vara ihop för att dela lägenhet? Kan man bara inte bo ihop med en likaledes ensamstående kompis?
Jag har delat bostad väldigt mycket i mitt liv, och bott på typ alla möjliga olika sätt som går, under många år. Det var jättekul då och jag skulle inte vilja vara utan det. Men idag skulle jag inte orka med det, jag skulle bli tokig. Att bo ihop med en kompis skulle snabbt göra kompisen till en icke-kompis. Idag behöver jag få ha något som är mitt eget.
Sen vet jag inte riktigt om det verkligen är ensamhushållen som är det stora problemet. Jag vet massor med singlar som bor väldigt smått, och massor med par som skvalpar runt i 150 - 200 och t o m 250 m2-bostäder. Men det ifrågasätts aldrig. En god vän flyttade från 200 m2 som hen delat med sambo, till en bostad på 70 m2, och alla var så chockade över att hen skulle bo så stort, när hen var ensam! Men när hen och sambo hade 200 m2 var det ingen som reagerade och tyckte att de bodde för stort, trots att det motsvarade nästan 3 st 70 m2-lägenheter, eller 5 lägenheter à 40 m2, något som många singlar får nöja sig med.

1 . Arbete lönar sig inte, detta är kanske en kontroversiell ståndpunkt men eftersom lönespridningen i Sverige är så liten relativt sätt jämfört med andra länder så går det i Sverige nästan inte att arbeta sig "rik" och detta har resulterat i att vill man bo riktigt bra så måste man nästa ärva pengar, det är idag nästan det enda sättet att blir rik på i Sverige.

2. Genom att bara subventionera kostnaden för hyresgästen men inte kostnaden för de som bygger så blev det väldigt oattraktivt att bygga hyresbostäder och det är mer attraktivt att omvandla hyreshus till bostadsrätter.

3. Är man singel så är kanske man inte kan förvänta sig 60 kvm i innerstan i Stockholm.. just sayin'.

4. Folk säger ofta i Linköping att vill man bo i en liten lgh i centrala delen av stan så måste man stå i kö i minst 5-6 år.
Eller så lyfter man på RÖVEN och ringer lite privata hyresvärdar ( finns en lista med telefonnummer o mail på kommunens hemsida) och så helt plötsligt så finns det en lgh i den mer attraktiv delen av stan o hyra , 20 kvm 1a med balkong för 2400 kr /månad , tror det tog en 1 vecka eller liknande och hitta en lgh i Linköping... inte fan väntade jag i 5 år inte.... inga kontakter eller så, bara lite jobb.
Om man förväntar sig att få livet serverat på silverfat så blir det ett jobbigt uppvaknade.
1.a Jag har lite svårt att engagera mig i folk som bor bra men som vill bo "riktigt bra". Det är verkligen I-landsproblem.
1.b Tidigare, när lönespridningen var mindre, var det många, förmodligen fler än i dag, som hade råd att bygga ett eget hus. Systemet var annorlunda.

2. Kommunerna skulle kunna återta sin gamla roll som bostadsbyggare. Eller är det för jobbigt?

3 Tycker de flesta singlar är medvetna om sin situation och har rätt modesta krav

4 Förutsättningen för att få en lägenhet privat brukar vara fast heltidsjobb. Det kravet är inte alltid så lätt att uppfylla.

4 Förutsättningen för att få en lägenhet privat brukar vara fast heltidsjobb. Det kravet är inte alltid så lätt att uppfylla.

Helt sant! Och dessutom, jag som suttit och jagat privata värdar dagligen i månader kan säga att jag inte direkt var den enda som gjorde det. Bostadsbristen gäller ju liksom inte bara mig och många andra var precis lika påstridiga. Finns det inga lägenheter så finns det inga lägenheter. Att det skulle vara så enkelt som att man ringer runt lite och sen har det löst sig är bara bs.

Ett annat, om æn inte så vanligt sætt, ær att køpa en tomt och sen køpa ett bra hus som måste flytttas. Det kan bero på vægbygge, rasrisk, att någon køpt en tomt med ett hus som han inte vill ha kvar. Om det ær vanligt hus, inte ett gammalt timrat, så flyttar man det helt och hållet - jag har tittat på en gång och det var spænnande!

Läste för ett tag sen om en, vad jag tyckte lät som, en smart grej
Kommer inte ihåg vilket bolag det var, men tanken var iallafall bostadsrätter till unga, 90000 skulle de kosta man får bo hur länge man vill men de får inte säljas med vinst.
I centrala Göteborg om jag minns rätt

Edit: hittade artikeln
http://www.gp.se/nyheter/göteborg/bostadsrätter-görs-billiga-för-unga-men-det-finns-en-hake-1.1758 :)

Det är hyffsat liknande med SKB - man lägger in en summa som är överkomlig lägenheten kan inte säljas vidare eller bytas med någon annan lägenhet - alla lägenheter går tillbaka till kön.

@cirkus
[QUOTE="tornblomma, post: 17492775, member: 68338"
]En etta snarare... De tvåor jag tittat på senaste tiden har slutat på mellan 4,5-6,5 miljoner[/QUOTE]

Att bo i innerstan är ju en lyx de flesta människor aldrig kommer ha råd med.
På samma sätt som de flesta inte har råd med annan lyx

Eh... nä...
Du kan bo bra utan att ärva pengar.
Vad menar du med att bo bra?
Ett fast heltidsjobb så kan du i de flesta fall låna pengar. Visst inte till din drömbostad.

Men hur många i världen har sin drömbostad?

Beror på lön och om du har ett par 100.000 att slantar upp från sparande.

@cirkus
En etta snarare... De tvåor jag tittat på senaste tiden har slutat på mellan 4,5-6,5 miljoner

Att bo i innerstan är ju en lyx de flesta människor aldrig kommer ha råd med.
På samma sätt som de flesta inte har råd med annan lyx

Ja det kan nog ses som lyx om man tycker det är lyx att bo inne i en stad. Själv tycker jag att det är vansinnigt och begriper inte hur folk har råd.

Ja det kan nog ses som lyx om man tycker det är lyx att bo inne i en stad. Själv tycker jag att det är vansinnigt och begriper inte hur folk har råd.
Ja jag tänker på boende i sthlms innerstad på samma sätt som andra dyra saker
Dvs sportbil, dyr häst, märkeskläder.
allt sånt är lyx. Vissa vill och kan lägga de pengarna och andra inte.

Svaret på hur man har råd kan vara att du säljer nuvarande bostad som också dragits med i den kraftiga prisökningen. Eller så bor du redan i innestan sedan tidigare, kan tänka mig att det finns många som bor bra nu men som inte skulle ha råd att köpa samma bostad med dagens prisläge.

Att gå från ingenting till en bostadsrätt i Stockholm innestad är nog tufft för de flesta.

@Aroma @cirkus
Något som man också måste tänka på är att folk i sthlms innerstad i regel bor trängre än på landsbygden.
I alla fall om jag ser på mina vänner.
Många av mina vänner i 40-årsåldern bor tex ett par i en etta på 40 kvadrat. Mina vänner som har barn bor tex två vuxna och ett barn i en tvåa på 50 kvadrat.
Bland mina singelvänner på landsbygden/mindre städer kan flera själva ha stora lägenheter eller tom hus. Hade de bott i sthlms innerstad hade de fått bott på kanske 25 kvadrat istället.

Min uppfattning är också att många i sthlms innerstad tex inte har bil. Många med hus får ju också andra kostnader med det.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 909
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 896
Senast: Verdandi
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 018
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan *flytta tråden om den ligger fel* Nu har jag hittat min drömgård. Åhh så fin den är. Allt är i timmer och uppfört år 1888. :love...
Svar
7
· Visningar
1 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka