Jag tycker jag har bra koll på vad jag gör och följer självklart hastighetsregler, kör inte för nära bilen framför, håller koll på vad som händer runt bilen, kör inte om om jag inte har god uppsikt etc. Håller väldigt sällan på med mobilen under körning, och gör jag det så är det för att byta låt om jag lyssnar på musik i den (alltså bara en dutt med fingret) eller för att svara om det ringer och läget är så att jag kan svara och prata utan att det stör (igen, bara en dutt med fingret, och har alltid högtalarfunktionen igång om jag pratar i bilen) och håller alltså aldrig i telefonen, så händerna är fria till körningen.
Däremot är jag rädd varje dag jag ska till stallet... Det är en sträcka som är 80-sträcka, mycket tung trafik (många lastbilschaufförer tar den vägen som en genväg mellan två av mellansveriges mest vältrafikerade vägar för just tung trafik) och VÄLDIGT mycket galenskap
8 gånger av 10 har jag en stor långtradare i röven. Nästan dagligen möter jag bilar som vinglar från sida till sida, där förarna är upptagna med att smsa, snyta barn, pilla på gpsen eller något annat. Minst en gång i veckan får jag i stort sett ställa mig på bromsen för att någon mötande trafikant gör en idiotomkörning. Det är en liten by där hastigheten är 60, där blir jag ofta omkörd av bilar som går MINST 80. Och så någon gång ibland är det någon livrädd förare som ligger i 40-50, nära mittlinjen, och som ibland blinkar fast de inte ska svänga, ibland inte blinkar men svänger och så vidare. Och längs vägen brukar folk roa sig med att promenera med sina hundar, lära sina barn cykla, vara ute och gå utan reflexer när det är mörkt...
Det låter som vilda västern och det är ungefär så det känns. Jag tackar högre makter varje gång jag svänger av vägen för att jag sluppit olyckor även den gången.
Det "roliga" är att bortsett från just den sträckan tycker jag inte att det är så väldigt mycket galenskap häromkring, visst finns det här och där någon som inte borde sitta bakom ratten men inte värre än någon annanstans tänker jag. Förutom just den där sträckan. Vet inte vad det beror på, men läskigt är det att köra där iallafall. Kör mycket hellre mitt inne i stan i rusningstrafik än längs den där vägen, som jag ju inte kan undvika annat än att byta stall