Det här med bilkörning...

Jag lärde mig köra i Sthlm, fixade uppkörningen i Farsta i början av förra året.

Som idiotomkörning tänker jag mig:
"full fart, köra om varannan bil på vänster sida och varannan på höger, sicksacka fram sådär i hög hastighet utan att någonsin blinka så att flertalet bilar får tvärbromsa"
"Ut i full fart framför annan bil trots heldragen linje, sicksacka sig fram en liten bit och orsaka smått kaos"
"Full fart förbi någon för att sedan tvärnita framför bilen de precis kört om"
Lite så. Alltså på tok för höga hastigheter där de utan att anpassa sig efter något alls bara pressar sig fram och där enda anledningen till att inga olyckor sker är för att folk i andra bilar räddar situationerna. Sådant ser jag dagligen.

Såna omkörare ser jag väldigt sällan numera..

De farligaste bilisterna jag ser är såna som inte har någon framförhållning, tex nu under sommaren med mycket vägarbeten som orsakar köbildning där förare inte märker att det är stopp framför även när det är riktigt god sikt (ofta trots att många lärt sig använda varningsblinkers när de ligger sist i sådana köer) och måste tvärnita... Lite obehagligt!

Angående fartkameror så sänker de ju medelhastigheten på vägarna även om folk bromsar in för dem och sedan höjer. Jag som ändå kör för fort gillar kameror, de fyller en funktion och sätter fast många. Och trafikpolisen kan istället stå på ställen som t ex utanför skolor och annat där det är så sjukt mycket viktigare att folk håller hastigheten.

Däremot blir jag tokig på de som sänker farten ca 20km/h under tillåtna när de kör förbi kameror... Har märkt att det både är fortkörare och de som håller hastigheten som gör så... Toooookig blir jag! :p

Det är alltid lika förvånande att det ska vara så svårt att ha respekt för regler och varandra. Speciellt i trafiken där det kan gå riktigt illa väldigt fort. Tokiga omkörningar, filbyten utan förvarning och liknande ser man nästan bara man sätter sig i bilen tycker jag så det gäller verkligen att vara uppmärksam.

Även vid trafikljus behöver man ögon i nacken av denna video att dömma. Undrar verkligen hur det gick för alla inblandade. En liten varning för att den är hemsk även om det inte är grafiskt med blod och sådant.

@Kibani har sett den videon förut och jag förstår inte hur den chauffören kan ha missat att det blev rött.. Det brukar vara gult en stund innan det blir rött, och här i Sverige ska man stanna vid gult om man kan, men jag har sett en del som chansar mot gult här i Sverige också och det slår om till rött när de passerar trafikljusen...

Vi har ändå ganska bra trafik här i Sverige om man jämför med resten av världen där de har knepiga regler.

Ja, som det är nu är det svårt att åka dit med lastbil som är spärrad i 90 på 90-väg, fast å andra sidan på 90-vägar kommer det inte göra någon skillnad på medelhastigheten förstås, snarare 80-vägarna.
Sen tror jag det kan bli svårt också, tänker dom vägar med många fartkameror i olika fartområden.

Var nog så de skulle fota allt som var över 80 och sen sortera fram de som gällde lastbilarna.

Jag tycker nog inte att merparten kör illa i trafiken. Och jag stör mig faktiskt mer på de som kör så väldigt försiktigt för de blir nästan farliga i trafiken. Folk som inte klarar av att svänga av en väg utan att sakta ner till krypfart innan, folk som ligger under hastighetsgränsen osv. Och jag håller med @lizan om att många i Linköping inte klarar av rondeller, här finns idioter som SLÄPPER FRAM folk som är på väg in i rondellen och på så vis blockerar hela flödet bakifrån, sker väldigt ofta i rusning.

Själv är jag iofs en otålig typ i trafiken. Jag ligger gärna över fartgränsen, jag bli tokstressad när jag hamnar bakom långsamma typer (framförallt om jag har bråttom och behöver köra in tid) och jag tycker absolut att jag klarar av att greja med stereo eller snabbkolla telefonen medans jag kör. Och vad man menar med "idiotomkörning" varierar nog. Vissa är ju mer försiktiga än andra, men det betyder inte att de som kör om oftare gör något olämpligt.
Något som däremot driver mig till vansinne är folk som kör om utan att gasa till ordentligt, finns inget som helst syfte i att ligga och puttra förbi. Bättre att komma om på kort tid. Framförallt om man kanske också har fler bilar bakom som också vill komma om, man blockerar ju hela flödet om man segar.

Det där fattar inte jag heller. Kör ofta på en 70-sträcka där folk gärna kör både 80 och 90, vet inte hur ofta det hänt att folk blåst förbi mig för att sedan slänga sig på bromsen för att svänga av. Händer även på motorvägen, att folk kör förbi för att sedan kasta sig av vid nästa avfart. WHYYYYY!?
För att den där långsamma bilen framför kanske också ska svänga av och då riskerar man att få ligga där bakom en bra stund innan nästa lämpliga omkörningstillfälle dyker upp.

Jag körde 38 mil med häst och släp i måndags, med en orutinerad unghäst bak i släpet. Det var en spännande upplevelse. Redan på 40-sträckan när vi kör ut från stallet blir jag omkörd av en bil trots heldraget, sen fortsatte det så där typ hela vägen. Blev omkörd på högersidan 50 meter innan en rondell på en 50-sträcka (inte tvåfiligt), blev nästan inprejad i räcket av en bilist som kom på en påfart på 2-1-väg, hon höll på att ge sig in i min fil men hon kom ihåg att även hennes bil var utrustad med en s.k backspegel och att det finns något som kallas för döda vinkeln innan det var för sent.
Blev även omkörd vid ett vägarbete där vår sida av vägen var avstängd/blockerad av en vägarbetsbil, dvs man var tvungen att köra över i motsatt fil för att passera, och givetvis lämna företräde till mötande trafik... Fick möte precis vid vägarbetet, så saktade snällt in, som sig bör. Bakomvarande bil kör istället utan problem över i mötande fil där det redan kommer en bil, och prejar således ner denna i dikesgrenen istället. En motorcyklist tyckte det var en god idé att kryssa sig fram mellan bilarna i alldeles för hög hastighet, kan säga att jag inte är förvånad över att MC-cyklister ligger högt i olycksstatistiken...:cool: Osv osv, så där höll det på i 36 mil, behöver jag säga att jag helst inte kör långsträckor med häst och släp direkt efter semestern när folk verkar vara som mest självmordsbenägna?

Jag tycker nog inte att merparten kör illa i trafiken. Och jag stör mig faktiskt mer på de som kör så väldigt försiktigt för de blir nästan farliga i trafiken. Folk som inte klarar av att svänga av en väg utan att sakta ner till krypfart innan, folk som ligger under hastighetsgränsen osv. Och jag håller med @lizan om att många i Linköping inte klarar av rondeller, här finns idioter som SLÄPPER FRAM folk som är på väg in i rondellen och på så vis blockerar hela flödet bakifrån, sker väldigt ofta i rusning.

Själv är jag iofs en otålig typ i trafiken. Jag ligger gärna över fartgränsen, jag bli tokstressad när jag hamnar bakom långsamma typer (framförallt om jag har bråttom och behöver köra in tid) och jag tycker absolut att jag klarar av att greja med stereo eller snabbkolla telefonen medans jag kör. Och vad man menar med "idiotomkörning" varierar nog. Vissa är ju mer försiktiga än andra, men det betyder inte att de som kör om oftare gör något olämpligt.
Något som däremot driver mig till vansinne är folk som kör om utan att gasa till ordentligt, finns inget som helst syfte i att ligga och puttra förbi. Bättre att komma om på kort tid. Framförallt om man kanske också har fler bilar bakom som också vill komma om, man blockerar ju hela flödet om man segar.
Ja, folk som kör sakta är lika trafikfarliga som dom som kör fort, lagom är bäst.
Rondellkörning över lag är folk väldigt dåliga på, för att folk inte byter filer och använder blinkers. Vintertid retar det gallfeber om jag glider fram till en rondell med lastbilen och det är en bil i rondellen som inte blinkar, jag förutsätter att den ska vidare i rondellen och måste då stanna så jag inte kör på den. När jag stannat då visar det sig att bilen inte alls skulle fortsätta i rondellen utan svänga ut, utan att blinka höger. Jaha, tack för den, så kanske jag inte kommer igång och får slira för att ens få lastbilen i rörelse igen, som lastbilschaufför gillar och uppskattar jag dom trafikanter som tydligt visar vad de tänker ta vägen så jag kan planera min körning därefter.
De är guld värda. :love:

Jag körde 38 mil med häst och släp i måndags, med en orutinerad unghäst bak i släpet. Det var en spännande upplevelse. Redan på 40-sträckan när vi kör ut från stallet blir jag omkörd av en bil trots heldraget, sen fortsatte det så där typ hela vägen. Blev omkörd på högersidan 50 meter innan en rondell på en 50-sträcka (inte tvåfiligt), blev nästan inprejad i räcket av en bilist som kom på en påfart på 2-1-väg, hon höll på att ge sig in i min fil men hon kom ihåg att även hennes bil var utrustad med en s.k backspegel och att det finns något som kallas för döda vinkeln innan det var för sent.
Blev även omkörd vid ett vägarbete där vår sida av vägen var avstängd/blockerad av en vägarbetsbil, dvs man var tvungen att köra över i motsatt fil för att passera, och givetvis lämna företräde till mötande trafik... Fick möte precis vid vägarbetet, så saktade snällt in, som sig bör. Bakomvarande bil kör istället utan problem över i mötande fil där det redan kommer en bil, och prejar således ner denna i dikesgrenen istället. En motorcyklist tyckte det var en god idé att kryssa sig fram mellan bilarna i alldeles för hög hastighet, kan säga att jag inte är förvånad över att MC-cyklister ligger högt i olycksstatistiken...:cool: Osv osv, så där höll det på i 36 mil, behöver jag säga att jag helst inte kör långsträckor med häst och släp direkt efter semestern när folk verkar vara som mest självmordsbenägna?
Jag minnst en gång när jag hade varit i Tibro med lastbil och släp och var på väg hem, kommer till Hjo (så är där en rondell, man svänger höger och sen kommer en till rondell), och strax innan den andra rondellen kom jag ifatt en traktor med kärra. Jag kör inte om för vi är strax framme i rondellen och det finns mer plats att köra om efter rondellen om nu traktorn skulle åt samma håll. Personbilen bakom mig höll inte med och kör om, den hinner inte om och får korsa spärrlinjerna som är innan rondellens refug för att komma in igen... säkert någon som var stressad, men den hade inte förlorat något på att ligga kvar bakom och köra om efter rondellen, för den hade kunnat köra om för mig då den inte behöver långa rakor att hinna om på i 40km/h. :p

Ja, det mest ironiska av alltihop var att i just den rondellen, där nån tyckte det var en god idé att köra om på högersidan...tänkte jag ta ett extra varv för att släppa förbi bakomvarande bilar. Sååå hade hen bara väntat typ 20 sekunder så hade hen sluppit det där irriterande hästsläpet.

Ja, folk som kör sakta är lika trafikfarliga som dom som kör fort, lagom är bäst.
Rondellkörning över lag är folk väldigt dåliga på, för att folk inte byter filer och använder blinkers. Vintertid retar det gallfeber om jag glider fram till en rondell med lastbilen och det är en bil i rondellen som inte blinkar, jag förutsätter att den ska vidare i rondellen och måste då stanna så jag inte kör på den. När jag stannat då visar det sig att bilen inte alls skulle fortsätta i rondellen utan svänga ut, utan att blinka höger. Jaha, tack för den, så kanske jag inte kommer igång och får slira för att ens få lastbilen i rörelse igen, som lastbilschaufför gillar och uppskattar jag dom trafikanter som tydligt visar vad de tänker ta vägen så jag kan planera min körning därefter.
De är guld värda. :love:

Sen har man väl stannat så fattar de inte varför man är ivägen, de kan ha kört ut framför en och hinner runt och ramma släpet innan vi ens fått in hela ekipaget i rondellen. Lika förbannat är det då vårt fel!

Men om alla tog det lugnt in i rondellerna så skulle ingen behöva stanna, skulle vara 20 km per timme som gräns inför rondeller och kamera på var enda en!

Nu kör jag nästan uteslutande landsvägskörning och väldigt sällan inne i större samhällen/stan, men nog finns det nötter överallt. Det som stör mig absolut allra mest är folk som står och väntar på att köra ut på den "stora" vägen, ser min bil komma (en äldre modell som rent generellt oftast körs av (mycket) äldre personer som haft bilen sen den var ny på 80-talet), bestämmer "att här kommer det minsann en snigelkörare och då ska jag ut före dig", och sen ligger de och harvar i 50-60 på 70-vägen i alla fall. Alternativt folk som kastar sig ut på exakt samma sätt på den större vägen för att sen vika av igen vid nästa avfart.

Själv försöker jag koncentrera mig på bilkörningen när jag kör. Har headset till mobilen, så om det ringer svarar jag, men sms får vänta tills jag är framme och har stängt av bilen. Svarar dessutom väldigt knapphändigt om det ringer medan jag kör, jag bedriver inga långa samtal bakom ratten.

Sen har man väl stannat så fattar de inte varför man är ivägen, de kan ha kört ut framför en och hinner runt och ramma släpet innan vi ens fått in hela ekipaget i rondellen. Lika förbannat är det då vårt fel!
Minns en gång när jag precis kört in i en rondell och mitt emot kom det en personbil som skulle vänster i rondellen, även om den körde in i rondellen efter mig så kom ikapp mitt släp som var på väg in i rondellen och hade mage att tuta på mig. Jag nästan ångrar lite att jag inte drog p-bromsen och klev ur lastbilen och fråga vad han ville, men då blir jag definitivt i vägen. :p

• Gilla
Reactions: ptr
Nu kör jag nästan uteslutande landsvägskörning och väldigt sällan inne i större samhällen/stan, men nog finns det nötter överallt. Det som stör mig absolut allra mest är folk som står och väntar på att köra ut på den "stora" vägen, ser min bil komma (en äldre modell som rent generellt oftast körs av (mycket) äldre personer som haft bilen sen den var ny på 80-talet), bestämmer "att här kommer det minsann en snigelkörare och då ska jag ut före dig", och sen ligger de och harvar i 50-60 på 70-vägen i alla fall. Alternativt folk som kastar sig ut på exakt samma sätt på den större vägen för att sen vika av igen vid nästa avfart.

Själv försöker jag koncentrera mig på bilkörningen när jag kör. Har headset till mobilen, så om det ringer svarar jag, men sms får vänta tills jag är framme och har stängt av bilen. Svarar dessutom väldigt knapphändigt om det ringer medan jag kör, jag bedriver inga långa samtal bakom ratten.
På tal om det där med att köra ut framför, har själv råkat ut för det på en rak fin landsväg med fri sikt och inte en bil bakom mig och ändå ska de stressa ut framför.
De kan svänga ut så framför lastbilar också, jo men tjena, mina bromsar må va bra, men jag stannar inte med 60 ton lika snabbt som en personbil.
Hörde från en kollega där en svängt ut så, och fick fatt i bilen lite senare då "hade de inte sett en stor lastbil på en rak väg med fri sikt"... en del ska banne mig inte ha körtkort om de inte kan se innan de kör ut vad som kommer på vägen. :eek:

Men om alla tog det lugnt in i rondellerna så skulle ingen behöva stanna, skulle vara 20 km per timme som gräns inför rondeller och kamera på var enda en!

Då skulle jag bli galen! :D Vid mig finns flera större rondeller. När det är väldigt lite trafik i dem (vilket det oftast är när jag kör genom dem) så är det inga som helst problem att köra genom hela i 40km/h. Har jag någon framför mig som kör i 20km/h där när det inte kommer bilar från något annat håll, vilket händer, så muttrar jag och ser till att köra om så fort det passar efter rondellen.

På tal om idiotomkörningarna...
Körde idag 2x15km ungefär, till och från jobbet. Mestadels på motorväg, inte rusningstrafik någon gång och gott om plats kan tänkas.

På vägen till jobbet: 4 filer åt mitt håll att välja på. Motorcykel kommer i full fart någonstans bakifrån, kör om mig på högra sidan och fortsätter sedan ut framför mig igen, tvärs över vägen till filen längst till vänster. Rakt över, blinkar inte en enda gång, verkar inte titta heller och det hade absolut blivit motorcykelmos om inte en förare saktat ner tempot rejält i en av filerna. (Att jag inte låg i filen längst till höger berodde på att den kort därefter skulle bli en avfart åt fel håll)

På väg från jobbet: Hinner inte upp på motorvägen. Ser polisbil, ambulans, en bil med mosad front och stillastående trafik. Som tur var så stod de så att bilarna från påfarten kom rakt upp på tom motorväg. Bilarna i motsatt riktning, även de stillastående. När jag kom hem tittade jag på polisens hemsida och det verkar som om det var en personbil som krockade med lastbil vid påfarten innan min. Som tur var ingen skadad.

Liknande trådar

Svar
248
· Visningar
10 710
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 918
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 071
Senast: Trott
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 603
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar