Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kan köpa hastighetsbegränsningar när det är mycket trafik i så fall, blåser själv igenom rondeller där det ej är trafik mellan 40-60km/h, beroende såklart på hastighetsbegränsningen på vägen.Då skulle jag bli galen! Vid mig finns flera större rondeller. När det är väldigt lite trafik i dem (vilket det oftast är när jag kör genom dem) så är det inga som helst problem att köra genom hela i 40km/h. Har jag någon framför mig som kör i 20km/h där när det inte kommer bilar från något annat håll, vilket händer, så muttrar jag och ser till att köra om så fort det passar efter rondellen.
Man får bara inte glömma bort att bromsa, jag körde väldig ecodriving ett tag och bromsade knappt, då bekade bromsarna ihop och rostade, whoops. Så nu kör jag något mellanting.Jag gasar och svänger, ibland bromsar jag också men det är dyrt att byta bromsskivor så jag gör det inte i onödan!
Vissa MC förare verkar typ självmordsbenägna om man ser på hur de kör. De verkar inte tänka på att de ofta syns dåligt eller kan uppfattas som moped. Har själv ryckt till bakom ratten på motorväg när jag ur tomma intet blev vrålomkörd av en mc med bullrande motor.På tal om idiotomkörningarna...
Körde idag 2x15km ungefär, till och från jobbet. Mestadels på motorväg, inte rusningstrafik någon gång och gott om plats kan tänkas.
På vägen till jobbet: 4 filer åt mitt håll att välja på. Motorcykel kommer i full fart någonstans bakifrån, kör om mig på högra sidan och fortsätter sedan ut framför mig igen, tvärs över vägen till filen längst till vänster. Rakt över, blinkar inte en enda gång, verkar inte titta heller och det hade absolut blivit motorcykelmos om inte en förare saktat ner tempot rejält i en av filerna. (Att jag inte låg i filen längst till höger berodde på att den kort därefter skulle bli en avfart åt fel håll)
På väg från jobbet: Hinner inte upp på motorvägen. Ser polisbil, ambulans, en bil med mosad front och stillastående trafik. Som tur var så stod de så att bilarna från påfarten kom rakt upp på tom motorväg. Bilarna i motsatt riktning, även de stillastående. När jag kom hem tittade jag på polisens hemsida och det verkar som om det var en personbil som krockade med lastbil vid påfarten innan min. Som tur var ingen skadad.
Omkörningar slutar inte för att man kör fortare, dessutom kanske det blir farligare om det är någon som ökar farten för att inte bli omkörd, men som inte behärskar den högre farten.En olycka i trafiken händer väldigt lätt, och även om man är duktig och uppmärksam det lätt att råka illa ut. Det är ändå höga hastigheter det handlar om.
Här har motorvägen väster om staden snarast bytt namn till Dödens väg. Förra hösten skedde tre olyckor med fem dödsfall på samma vägsträcka på en kort tid. En timma efter en av olyckorna åkte även en motorcyklist av, som klarade sig. Det är troligt att flera av olyckorna beror på omkörningar på sträckor med dålig sikt. Det är 80 på den sträckan i några km tills det blir 2+1 med mitträcke och 100 i begränsning. Men folk klarar inte av det, kör man i 80 på denna sträcka har man varenda bil som ett pärlband efter sig. Jag har själv blivit omkörd där jag tror att olyckorna inträffat och haft hjärtat i halsgropen flera gånger för det är så jäkla nära att det smäller varenda gång.
Ska man fortfarande hålla 80 då, undrar jag nästan. Eller är det bättre att köra för fort så folk inte är lika benägna att göra idiotomkörningar?
Omkörningar slutar inte för att man kör fortare, dessutom kanske det blir farligare om det är någon som ökar farten för att inte bli omkörd, men som inte behärskar den högre farten.
Bästa är att hålla farten och vara beredd på att eventuellt få underlätta en omkörning istället.
Jo i vissa länder verkar det som det, även på en del här i Sverige. Jag fick lära mig i körskolan att om man är vid dom heldragna linjerna på sidan om ens fil och det blir gult, behöver man inte stanna, är man inte där då ska man stanna vid gult. Många kör ju "äh jag hinner" och det kan bli både dyrt och farligt.Med tanke på hur folk kör, trodde jag att gult ljus betydde "gasa på extra mycket, så att du hinner passera skylten innan det blir rött".
Fast varför ska du riskera böter bara för att andra vill köra för fort? Dom som kör efter den hastigheten som står på skyltarna kör redan lagligt, om folk är så stressade att de inte klarar av att ligga i den hastigheten och gör dumma beslut, ja det är inte den bilen som körde i laglig hastighets fel. Det är snarare dom som är stressades fel, då de inte kan planera sin körning så de slipper stressa. Något åt det hållet.Självklart har jag inte tänkt köra fortare bars för det. Det var en tanke jag haft bara, då jag inte kan förstå att folk fortfarande gör sådana omkörningar trots skyltning om olycksdrabbad vägsträcka och hastighetskameror.
Vissa MC förare verkar typ självmordsbenägna om man ser på hur de kör. De verkar inte tänka på att de ofta syns dåligt eller kan uppfattas som moped. Har själv ryckt till bakom ratten på motorväg när jag ur tomma intet blev vrålomkörd av en mc med bullrande motor.
Sådana MC förare kan vara tacksamma att det finns andra i trafiken som visar hänsyn när de inte själva gör det eller tänker sig för att andra tänker åt dom.
Ja, det finns många MC-förare som är skötsamma, men det är dom som kör som idioter vi lägger märke till och kommer ihåg. Förvisso är det så oavsett vad man kör egentligen, dom som kör som idioter är dom man retar sig på och kommer ihåg.Har faktiskt sett flertalet MC-förare som kört med reflexvästar på sig också. De personerna verkar jag alltid se, för reflexvästen gör det mycket lättare att se dem även i vanligt dagsljus. Den som körde som en idiot igår, han hade ingen reflexväst på sig. Helsvart motorcykel, helsvarta läderkläder... Trots dagsljus var det obehagligt, framförallt när jag vet hur mycket bättre de med lätthet kan synas.
Vissa MC förare verkar typ självmordsbenägna om man ser på hur de kör. De verkar inte tänka på att de ofta syns dåligt eller kan uppfattas som moped. Har själv ryckt till bakom ratten på motorväg när jag ur tomma intet blev vrålomkörd av en mc med bullrande motor.
Sådana MC förare kan vara tacksamma att det finns andra i trafiken som visar hänsyn när de inte själva gör det eller tänker sig för att andra tänker åt dom.
Har faktiskt sett flertalet MC-förare som kört med reflexvästar på sig också. De personerna verkar jag alltid se, för reflexvästen gör det mycket lättare att se dem även i vanligt dagsljus. Den som körde som en idiot igår, han hade ingen reflexväst på sig. Helsvart motorcykel, helsvarta läderkläder... Trots dagsljus var det obehagligt, framförallt när jag vet hur mycket bättre de med lätthet kan synas.
Ja, det finns många MC-förare som är skötsamma, men det är dom som kör som idioter vi lägger märke till och kommer ihåg. Förvisso är det så oavsett vad man kör egentligen, dom som kör som idioter är dom man retar sig på och kommer ihåg.
Ouppmärksam eller inte, alla har inte höksyn."Syns dåligt och förväxlas som moped.." Håller inte riktigt med.. (klart att undantag finns, man kan ju missa en hel buss i vissa vinklar..) men misstar man en mc för moped vill jag påstå att man är ouppmärksam.. en moped ligger långt ut till höger på vägbanan, medans en mc ligger mitt i eller strax till vänster! Och hastigheten skiljer markant! tex.
Ouppmärksam eller inte, alla har inte höksyn.
Det finns mopeder som inte ligger där de ska i körbanan heller och på håll är det svårt att bedöma om det är en mc eller moped, speciellt om det är mörkt ute och man bara ser lysena. Dessutom på håll blir det svårt att bedöma avståndet och hastigheten (gäller alla fordon), det var detta jag fick lära mig i körskolan och jag har själv upplevt det i verkligheten.
Har även upplevt fall där man tror att man möter en mc i mörkret, men så visar det sig vara en enögd bil. Folk är så duktiga på att inte byta halvljus.
Jag tror inte det handlar om ouppmärksamhet, det verkar som du kör MC själv och då är det uppbart för dig vilken skillnad det är mellan en MC och moped. Jag tror det finns människor som inte kör MC eller moped som inte riktigt ser skillnaden på dom på håll.Som sagt undantag finns överallt, och jag kan bara utgå från mina egna erfarenheter och här är det inte ofta en moped ligger placerad annat än till höger, skulle nog bli betydligt fler mopedrelaterade olyckor annars.. och jag tycker att skillnaden på moped och mc är stora utan att för den delen ha "höksyn"!
Jag tror att det många gånger handlar om ouppmärksamhet och saknaden av eftertänksamhet.. Jag befinner mig själv mycket i trafiken varje dag, med både bil, mc, cykel och häst..
När jag möter ett lyse i mörker så utgår jag från att det är en enögd bil.Ouppmärksam eller inte, alla har inte höksyn.
Det finns mopeder som inte ligger där de ska i körbanan heller och på håll är det svårt att bedöma om det är en mc eller moped, speciellt om det är mörkt ute och man bara ser lysena. Dessutom på håll blir det svårt att bedöma avståndet och hastigheten (gäller alla fordon), det var detta jag fick lära mig i körskolan och jag har själv upplevt det i verkligheten.
Har även upplevt fall där man tror att man möter en mc i mörkret, men så visar det sig vara en enögd bil. Folk är så duktiga på att inte byta halvljus.
Jag tycker det är lite läskigt när det är en enögd bil man möter, eftersom man bara ser det ena lyset så vet man inte vad den andra sidan av bilen är förräns ens egna lysen når fram till bilen (förutsatt att det är höger framljus på passagerarsidan som inte lyser).När jag möter ett lyse i mörker så utgår jag från att det är en enögd bil.