Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag sitter också lite i garderoben själv med dörren på glänt
Fast mina föräldrar, som är lite äldre än "vanligt", verkar inte vara så fördomsfulla. Och ibland undrar jag inte om min mamma försöker hinta att det är ok som om hon vet redan
Jag är dock öppen med att jag står för HBTQ-rättigheter, det har känts som ett bra sätt för mig att liksom känna av läget och se var de står i såna frågor. Kanske det kan vara ett sätt? Då kan man ju starta en debatt som ändå inte riktigt handlar om en själv (då de inte vet det) och för mig kändes det skönt med någon slags distans i början.
Fast jag ska inte snacka, när jag försökte berätta för mamma så fastnade orden i halsen och jag fegade ur
Tack så jättemycket för alla fina och peppande svar!
Försöker svara alla samtidigt:
Angående att föräldrar "innerst inne vet" är jag väldigt skeptisk. För isåfall tycker jag inte bara att det är trångsynt, utan rent elakt att hispa ur sig såna kommentarer som dom faktiskt gör dagligen. När jag berättade för min syster hade hon redan förstått det, men hon lever ju på något sätt "närmare" den världen (världen för hbtq-folk ) och kanske lättare kan se tecken. Mina föräldrar varken vill eller ha/har någon kunskap om det alls.
Vissa säger att jag inte ska göra en stor sak av det. Det är ju så jag skulle vilja göra det. Men problemet är att jag tror att i students hetta kommer dom reagera stort i vilket fall som helst. Även om jag bara "jag träffar en tjej" i förbifarten som om det vore naturligt. Dom tycker ju inte att det är naturligt. Dom tycker att det är något som har gått fel i uppväxten, att homosexuella inte ska få gifta sig i kyrkan, att SD inte alls är emot jämställdhet osv osv.
Några förslag på hur jag kan berätta:
1. I förbifarten. Typ "Den här maten var jättegod. Förresten, jag ska träffa min tjej imorgon, kan jag låna bilen?"
2. Jag gör det till en lite större grej och berättar för dom på ett "bra" sätt. Låter dom ställa frågor osv.
3. Berättar liknande som ovan, men framhäver även min irritation över att de aldrig uttryckt sig att vi (jag och min syster) får älska vem vi vill.
4. Jag berättar för mamma. Hon kommer bli förkrossad, men hon skulle inte vara elak. Mamma får berätta för pappa.
5. Min syster får berätta för båda. De kan häva ur sig saker i stundens hetta och jag slipper höra allt.
Haha, kan förstå att det känns skönt att man inte är ensamÅh, vad "kul" att vi är i samma situation. Blev helt fel att säga så Hoppas du vågar öppna den där dörren snart!
Både jag och min syster brukar argumentera emot när dom drar igång. Inte bara om läggning utan i allmänhet också. Typ politik (man måste rösta på samma som pappa), invandrare (världens alla problem beror på dem), att man "måste passa in" (man MÅSTE dricka kaffe för att passa in) osv osv.
Tack så jättemycket för alla fina och peppande svar!
Försöker svara alla samtidigt:
Angående att föräldrar "innerst inne vet" är jag väldigt skeptisk. För isåfall tycker jag inte bara att det är trångsynt, utan rent elakt att hispa ur sig såna kommentarer som dom faktiskt gör dagligen. När jag berättade för min syster hade hon redan förstått det, men hon lever ju på något sätt "närmare" den världen (världen för hbtq-folk ) och kanske lättare kan se tecken. Mina föräldrar varken vill eller ha/har någon kunskap om det alls.
Vissa säger att jag inte ska göra en stor sak av det. Det är ju så jag skulle vilja göra det. Men problemet är att jag tror att i students hetta kommer dom reagera stort i vilket fall som helst. Även om jag bara "jag träffar en tjej" i förbifarten som om det vore naturligt. Dom tycker ju inte att det är naturligt. Dom tycker att det är något som har gått fel i uppväxten, att homosexuella inte ska få gifta sig i kyrkan, att SD inte alls är emot jämställdhet osv osv.
Några förslag på hur jag kan berätta:
1. I förbifarten. Typ "Den här maten var jättegod. Förresten, jag ska träffa min tjej imorgon, kan jag låna bilen?"
2. Jag gör det till en lite större grej och berättar för dom på ett "bra" sätt. Låter dom ställa frågor osv.
3. Berättar liknande som ovan, men framhäver även min irritation över att de aldrig uttryckt sig att vi (jag och min syster) får älska vem vi vill.
4. Jag berättar för mamma. Hon kommer bli förkrossad, men hon skulle inte vara elak. Mamma får berätta för pappa.
5. Min syster får berätta för båda. De kan häva ur sig saker i stundens hetta och jag slipper höra allt.
Vet du. Då tycker jag att du ska låta din syster berätta. Du ska inte behöva höra en massa skit. Usch Jag blir riktigt ledsen för din skull. När jag fick veta att mitt barn är bi så var det enda jag tänkte, hoppas att inte omgivningen dömer henom. Jag vill ju att mina barn ska få vara lyckliga. Inte att de ska behöva gömma undan sin partner och kalla hen för sin "vän" som min morbror alltid har gjort. Det värsta var när min älskade mormor hade dött och vi alla gick fram till graven med våra partners medans min morbror gick fram ensam och hans "vän" stod en bit bort och gick fram ihop med övriga vänner och bekanta. Det kändes verkligen
Tack! Både till dig och de andra som skrivit likadant. Det var nästan lite sånt här jag ville höra - att jag kan välja att min syster berättar för att slippa höra och slippa bli ledsen/ledsnare. Den första tanken för mina föräldrar skulle inte vara den du skriver, att bli accepterad av omgivningen, utan deras tanke skulle nog vara rätt egoistisk. Typ vad folk ska tycka om dom, att de inte kommer få några barnbarn osv, men jag tror att den tanken så småningom också skulle komma. Grejen är ju att jag har redan berättat för rätt många i min omgivning och ingen har brytt sig ett smack. De som bryr sig behöver jag inte ha i min omgivning. Angående framtida anställningar och liknande situationer där man inte kan välja folket, så har ju inte dom något alls att göra med min läggning. Vet inte varför jag skriver det till er, det är ju egentligen något jag skulle behöva säga till dom istället
Och verkligen jättehemskt med din morbror Jag är ändå på något sätt glad att jag är född nu och på din morbrors tid, eller mina föräldrars tid. Det känns ändå som om de flesta i min generation tycker det är okej.
Hur berättar man för sina nära och kära att man inte är heterosexuell? Jag har berättat för de flesta vänner som jag vill ska veta, men det är just delen att berätta för föräldrarna som känns jobbigt. Jag har vetat att jag inte varit heterosexuell typ 8 år tillbaka, men har ändå inte lyckats berätta för dom. Anledningen: dom gillar inte bi/homosexuella. Dom kan då och då slänga ur sig kommentarer som att de är rädda att någon av mig om min syster ska "bli" (vadå bli?) homosexuell, de undrar hur mycket "fel" det har blivit hos homosexuella osv. Vad gör man? Jag är vuxen och bor inte hemma längre, men jag vill ändå kunna ha en öppen relation med dom: Jag vill inte behöva ljuga de gånger jag faktiskt ska träffa någon tjej av någon annan anledning än att vi är vänner. Vill gärna höra era erfarenheter av dom där trångsynta föräldrarna som kanske har blivit mindre trångsynta? Eller bara vad vilket tillvägagångssätt som är smartast i allmänhet!
Ser tyvärr ingen anledning att komma ut helt när min umgängeskrets ser ut som den gör.
Hur ser din umgängeskrets ut?
Mina vänner är inga större problem. Det är resten av folket som har konstiga värderingar.
När jag berättade för min sambo att jag är bi så var hans första tanke att dumpa mig. Nu 3 år senare har han fortfarande inte smällt det.
Men jag har gjort det valet att hålla min läggning för mig själv.
Oj, jag hade nog haft väldigt svårt att vara tillsammans med någon som inte accepterade hela mig.
Om din kille inte har smält det på 3 år så känns det spontant som att han har konstiga värderingar. Och egentligen, vaddå smält? Du berättade att du tänder på båda könen, inte att du styckmördat någon. Behöver det egentligen smältas?