Det här med att välja hundras.

Mmm, lagårdskatterna här, de är däremot fantastiska sork och musjagare. Trots att N aldrig lyfte så mycket som en tass mot någon av dem, så höll de sig undan. Går dalmatiner bra ihop med katter och andra hundar?
Katter är smarta hundar är dumma :) skämt åsido, men i vissa lägen stämmer det klockrent.

@MJLee Jag är inte insatt i rasen längre, men ta gärna upp rasspecifika problem och fråga hur uppfödaren ställer sig till dem. Börjar de bortförklara eller påstå att de inte finns är det ingen jag skulle vilja köpa hund av. När jag var aktiv var det bra att åka på utställningar och själv observera vilka hundar som inte ville bli hanterade i ringen eller som hade hudutslag.

Pratade lite fint med pappa om dalmatiner ikväll vid middagen. Nope! Han vill ha något labbaktigt som inte är en labb. Suck jag ger upp. Bara det inte blir en gatuhund från Spanien :crazy: inget ont om dom, men...

Hur som helst så blir det inte hund förrän i vår. Så jag återkommer vid ett senare tillfälle.

PS Ridgebacks vi hade i Kenya var inte riktiga Ridgebacks. Näh för de kom bara från de ursprungliga Ridgebacks i gamla Rhodesia när vita farmare hälsade på varandra :meh:

Pratade lite fint med pappa om dalmatiner ikväll vid middagen. Nope! Han vill ha något labbaktigt som inte är en labb. Suck jag ger upp. Bara det inte blir en gatuhund från Spanien :crazy: inget ont om dom, men...

Hur som helst så blir det inte hund förrän i vår. Så jag återkommer vid ett senare tillfälle.

PS Ridgebacks vi hade i Kenya var inte riktiga Ridgebacks. Näh för de kom bara från de ursprungliga Ridgebacks i gamla Rhodesia när vita farmare hälsade på varandra :meh:

Clumber spaniel? Har aldrig träffat någon så jag är inte rätt person att tipsa om dem egentligen, men de ska vara mindre flamsiga/mer självständiga än övriga spaniels. Inte labbekort päls men verkar inte kräva särskilt mycket pälsvård.

På vilket sätt vill han ha något labbe-aktigt?

Så varför inte en labbe?
Behöver ju inte välja de mest aktiva linjerna.

Jag tycker att en normal tjocklabbe verkar passa din far helt ypperligt faktiskt ;)

Annars kanske en Clumber som @Theodor föreslog. Gick på apporteringskurs med en sådan för några år sedan, och den var himla trevlig. En del päls dock.

För att det statistiskt sker färre övergrepp på de som promenerar med hund (modell större).
Jag är inte ute efter en hund med "farligt" utseende., bara en större hund än bostonterriern som är perfekt för oss på alla plan förutom dess storlek.
Jag har alltid haft lydiga och därmed lyckliga djur, men jag har heller inte tagit mig vatten över huvudet. Jag vill m.a.o. inte behöva lägga blodspår ute för att min hund skall må bra.

Min väninna bor ensam på en stor gård i Tyskland. Hon har två Dogo Canarios, de är vänliga och inte tränade till att "agera", men de är ordentligt uppfostrade från start.
Det är inte en jävel som "bara går in" på den gården, och ingen som ens stannar för att fråga om vägen när de promenerar ute. (vilket ju såklart kan vara tråkigt istället)
Inbrott i lastbilen under tävling behöver man inte heller oroa sig för när hundarna är med.
Det är absolut en form av trygghet för mig.

Vår Boston blir idag kallad för "kamphund" av div. oroliga (läs:okunniga) som gärna lyfter upp sin hund och höjer tempot när vi kommer gående. Och visst, jag stör mig på det men det finns inte så mycket mer att göra än att bevisa motsatsen.

Finns det inga genmoddade stora Bostons? :angel:
Ok att det är tvivelaktigt hur många hundar som skulle aktivt försvara sin ägare vid en konfrontation - jag tror fortfarande att en stor hund avskräcker lite. Faktiskt. Det är ju allmänt känt att t.ex. inbrottstjuvar gärna skippar hus där det bor en hund. Vilket väl delvis beror på larmande (skällande) men säkert annat också.

Jag känner mig själv rätt trygg när jag går i mörkret med Beauceronen. Jag vet att han skulle försvara mig, han har visat prov på det tidigare, men givetvis inte till vilken utsträckning. Tänker lite på filmen som gått på fb med Schäfern som fick en sten kastad på sig under en demonstration, och hur hunden gnäller och backar och försöker fly - och det är alltså en polishund i skarpt läge!

Boxer är hoppiga och spralliga, oavsett uppfostran. Som @Fisherling påpekat är det en brukshund som mår bra av arbete.

Men exakt, det är ju vår Boston också. Väldigt intensiv men tillräckligt lydig för att "stänga av".
Det är ju också lättare att hantera när han väger 8 kg.. jämfört med en vuxen boxer.. :angel:

Engelsk staffordshire? Inte så höga men ganska så breda och massiva.

Jag gillar staffarna, och bullarna också. (bullterriers) men jag är ute efter en lite högre och slankare hund egentligen, så där skulle en amerikansk staffe passa bättre än en engelsk.
Jag tror att jag behöver/vill bli introducerad för någon ny "perfekt för mig" hundras som jag inte kommit att tänka på ännu.. :banghead:

Mina google skills sviker mig ... kan du säga var jag kan läsa mer om det?

Nej, jag kan tyvärr inte det.
Min sambo med familj arbetar som brottsutredare inom polisen, olika avdelningar (allt ifrån grova brott till våld i nära relation). Jag använder dem och deras uppgifter som källa.
Sedan skall man naturligvis ha i åtanke att det är färre som promenerar med hund överlag, därför ser också ut som om det sker "fler" överfall på människor utan hund.
Sedan finns det fler fall där man som målsägande blivit hotad men inte känt sig rädd p.g.a. att man inte varit ensam utan med sin hund. (Oavsett om hunden behövt agera eller ej, vilket majoriteten av hundarna inte ens är tränade till att kunna)

-Tryggheten behöver inte vara befogad alla gånger, men den finns där och folk känner den. :)

Ok att det är tvivelaktigt hur många hundar som skulle aktivt försvara sin ägare vid en konfrontation - jag tror fortfarande att en stor hund avskräcker lite. Faktiskt. Det är ju allmänt känt att t.ex. inbrottstjuvar gärna skippar hus där det bor en hund. Vilket väl delvis beror på larmande (skällande) men säkert annat också.

Jag känner mig själv rätt trygg när jag går i mörkret med Beauceronen. Jag vet att han skulle försvara mig, han har visat prov på det tidigare, men givetvis inte till vilken utsträckning. Tänker lite på filmen som gått på fb med Schäfern som fick en sten kastad på sig under en demonstration, och hur hunden gnäller och backar och försöker fly - och det är alltså en polishund i skarpt läge!

Jag hade inte kunnat säga det bättre själv. :bow:
Jag kan också känna mig trygg med vår Boston i bland, bara av det anledningen att jag inte är ensam, men jag vet att ja hade känt mig ännu lite bättre till mods om jag haft något lite större bredvid mig.

Ridgebacken.. vad säger ni alla om den? Jag har träffat några sådana och fått ett trevligt intryck.

Nej, jag kan tyvärr inte det.
Min sambo med familj arbetar som brottsutredare inom polisen, olika avdelningar (allt ifrån grova brott till våld i nära relation). Jag använder dem och deras uppgifter som källa.
Sedan skall man naturligvis ha i åtanke att det är färre som promenerar med hund överlag, därför ser också ut som om det sker "fler" överfall på människor utan hund.
Sedan finns det fler fall där man som målsägande blivit hotad men inte känt sig rädd p.g.a. att man inte varit ensam utan med sin hund. (Oavsett om hunden behövt agera eller ej, vilket majoriteten av hundarna inte ens är tränade till att kunna)

-Tryggheten behöver inte vara befogad alla gånger, men den finns där och folk känner den. :)

Svart labbe? Lagom aktiva linjer.

@spinxx du verkar ju gilla vinthundar och det finns ju de med lite mer päls som är lite tåligare? Jag har haft afghanhundar som är helt underbara men kanske inte så lämpliga i stallmiljö :angel:. Skulle vara nerklippta då, vilket mina var iof.
Jag har ofta sneglat lite åt Skotsk hjorthund, tycker de verkar härliga! De verkar dock behöva ganska mycket motion, som alla vinthundar.

Mina föräldrar har en bostonterrier som vi älskar, hans temperament och lynne är perfekt för oss (av och på knapp) MEN jag känner att jag vill ha en större hund för att kunna känna mig säker när jag promenerar på kvällen.
Är det helt befängt att tänka så?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 190
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 251
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 598
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 104
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka