Det här med att välja hundras.

Tack för förslag men sådana hundar går tyvärr bort. De gillar den slanka typen mer. Som liten hade vi en vorster som trodde hon var barn i huset. vad tror ni om en sådan, eller för mycket jakt/bruks hundar? Jag har föreslagit vuxen omplacering men vilka ställen är trovärdiga? Bor i stockholm. Tilläggas att pappa och A absolut inte kommer att köra agility eller mycket hård uppfostran :) Vanlig vänlig stabil familjehund. Energisk men inte överaktiv.

Med tanke på att en vorsteh är en utpräglad jakthund tycker jag inte att det låter som någon bra idé :)

Tillägg: En Rhodesian Ridgeback kanske? Finns väl en del individer med en del jakt och de har ju en del energi, men är väl mest en aktiv sällskapsras idag. En omplacering som är lugn kanske är ett alternativ?

Jag tänker spontant också dalmatiner, men håller med @Tonto om att det finns problem i rasen och att det gäller att hitta en vettig uppfödare som står upp för dem och vågar ta hundar ur avel. Dalmatinern kommer för alltid ligga mig varmt om hjärtat, men jag vet inte om jag kommer att våga köpa någon mer efter att ha haft otur med de hundar jag haft.
Vinthundar är underbara hundar, men tror du kommer få problem med att ha med den i stallmiljö. Min galgo har tjock sträv päls men skulle inte klara av heldagar i stall. Någon trevlig spaniel kanske?

Suck måste också tillägga måste gå ihop med små livliga barn och katter. Tror inte det finns en N till i Sverige :crazy:

Nikki%20fiskar_zpszorzrryx.png

7690395896_7f20792f95_o_zpsyghxzbfl.jpg

7690286976_d2f246ba80_o_zpspkakr0tq.jpg

Med tanke på att en vorsteh är en utpräglad jakthund tycker jag inte att det låter som någon bra idé :)

Tillägg: En Rhodesian Ridgeback kanske? Finns väl en del individer med en del jakt och de har ju en del energi, men är väl mest en aktiv sällskapsras idag. En omplacering som är lugn kanske är ett alternativ?

Jo en väninna till A föder upp just ridgebacks men min pappa är stenhårt emot det av någon underlig anledning. Jag som bott länge i Kenya älskar Ridgebacks även om de där väl var mer vakthundar och jakthundar än jag har förstått att de svenska är. Jäklar vad svårt det här är. Min pappa som bor i Roslagen har blivit hemskt ensam sen N dog. Hon fick ut honom på promenader och var ett ständigt sällskap. :(

Tack för förslag men sådana hundar går tyvärr bort. De gillar den slanka typen mer. Som liten hade vi en vorster som trodde hon var barn i huset. vad tror ni om en sådan, eller för mycket jakt/bruks hundar? Jag har föreslagit vuxen omplacering men vilka ställen är trovärdiga? Bor i stockholm. Tilläggas att pappa och A absolut inte kommer att köra agility eller mycket hård uppfostran :) Vanlig vänlig stabil familjehund. Energisk men inte överaktiv.

Jag hittade min omplacering genom att titta igenom uppfödares hemsidor för de raser som intresserade mig. Min hund var endast annonserad på ägarens hemsida (uppfödare) och ingen annanstans. Ett bra ställe att börja på är rasklubbarnas hemsidor, där annonseras ibland omplaceringshundar ut.

Rasmässigt; dalmatiner kanske vore något? :)

tillägg: någon hade visst hunnit före med det förslaget :o

Jag hittade min omplacering genom att titta igenom uppfödares hemsidor för de raser som intresserade mig. Min hund var endast annonserad på ägarens hemsida (uppfödare) och ingen annanstans. Ett bra ställe att börja på är rasklubbarnas hemsidor, där annonseras ibland omplaceringshundar ut.

Rasmässigt; dalmatiner kanske vore något? :)

Är inte de kända för att vara lite nervösa och hårda i humöret. Det är ett absolut krav måste vara otroligt snäll och aldrig aggressiv. N morrade inte en gång i sitt liv tror jag. Hon fick tom åka till vet två gånger för att hon tog för givet att alla hundar gillade henne. :(

Sorry för att vara så neggo men snälla fortsätt med förslag!

Är inte de kända för att vara lite nervösa och hårda i humöret. Det är ett absolut krav måste vara otroligt snäll och aldrig aggressiv. N morrade inte en gång i sitt liv tror jag. Hon fick tom åka till vet två gånger för att hon tog för givet att alla hundar gillade henne. :(

Sorry för att vara så neggo men snälla fortsätt med förslag!

Jag vill inte verka hård, men om ni fortsätter att jämföra varenda hund med N kommer ni att bli besvikna även efter att valpen köpts. Det är inte rättvist mot den nya hunden. Gör en lista med önskemål och försök vara så objektiva som möjligt. Ni (eller ja, dina föräldrar?) ska ha en ny hund. Inte en ny N.

Läser lite om dalmatiner och de skulle nog passa, men jag gillar inte det där med vaktandet, när det kommer barnbarn (3-5 år gamla) blir det mycket liv och rörelse och barn och föräldrar spiller in i en enda röra.

Eftersom min pappa går långa promenader med okopplad hund (jo jag vet, men det här är på landet) så kan hunden inte faktiskt fånga/döda ett byte. N som yngre sprang ikapp rådjuren, en gång lyckades hon springa och hoppa så rådjuret föll omkull. N stod där och såg dum ut och fattade inte varför leken var slut. Det enda hon gjorde var att hon skällde när hon hörde vildsvin i trädgården på natten och gick nerför trappan och kollade ut genom fönstret och gick sedan och lade sig igen (i min pappas säng för det mesta :grin:)

Läser lite om dalmatiner och de skulle nog passa, men jag gillar inte det där med vaktandet, när det kommer barnbarn (3-5 år gamla) blir det mycket liv och rörelse och barn och föräldrar spiller in i en enda röra.

Eftersom min pappa går långa promenader med okopplad hund (jo jag vet, men det här är på landet) så kan hunden inte faktiskt fånga/döda ett byte. N som yngre sprang ikapp rådjuren, en gång lyckades hon springa och hoppa så rådjuret föll omkull. N stod där och såg dum ut och fattade inte varför leken var slut. Det enda hon gjorde var att hon skällde när hon hörde vildsvin i trädgården på natten och gick nerför trappan och kollade ut genom fönstret och gick sedan och lade sig igen (i min pappas säng för det mesta :grin:)

Pälsad xoloitzcuintle? Finns i en stor variant, upp till 60 cm. Eller om de kan tänka sig att raka ner hunden ibland eller ta hjälp med det, en nedklippt bearded collie?

Jag har inte upplevt vakten som något problem hos mina dalmatiner (4 stycken). De har skällt till några gånger när någon knackar på dörren, men that's it. De har aldrig vaktat mat eller saker och varit tålmodiga med barn. Mina hundar jagade inte och var lätta att ha lösa men jag vet att jaktlusten kan variera inom rasen.

Nja rakning är nog inte ett alternativ. En granne här har border collies och de verkar ha outsinlig energi även som äldre. Jäklar vad svårt det här är. N var verkligen den perfekta hunden, när hon dog grät jag floder men nu ligger hon begravd under ett stenröse bredvid huset. På slutet så fick min pappa välja mellan en operation där hon hade ca 20% chans att överleva pga sitt dåliga hjärta eller att stilla somna in. Det var på Ultuna så de visste antar jag vad de gjorde. Min pappa bestämde sig tillsammans med vetten att hon skulle få somna in men han var hos henne de sista timmarna. Usch nu börjar jag gråta igen. :cry: Jag saknar henne så otroligt när jag kommer ut till landet. Hon brukade efter lite lock och pock (och strategiskt godislockande :sneaky:) överge min pappa och sova hos mig och katten. Och naturligtvis ta upp hela sängen och täcke så man vaknade av att man frös och höll på att trilla ner.

7690256654_f1a914cf4d_o_zpsvipm8gzp.jpg

Jag har inte upplevt vakten som något problem hos mina dalmatiner (4 stycken). De har skällt till några gånger när någon knackar på dörren, men that's it. De har aldrig vaktat mat eller saker och varit tålmodiga med barn. Mina hundar jagade inte och var lätta att ha lösa men jag vet att jaktlusten kan variera inom rasen.

Ja man kan kanske prata med en bra uppfödare som vet vilka valpar/omplaceringar som skulle passa (mycket gärna en vuxen omplacering pga åldern på pappa och A). Men hur hittar man en uppfödare man kan lita på?

Nu kommer jag vara trist men att fälla ett rådjur är fan inte okej, inte ens att jaga dom överhuvudtaget.
Vi bor också på landet och vilt rör sig precis överallt här och hundarna får absolut inte jaga dom.
Vilket jag tränat hårt för.
Viltet behöver inte mer stress i sina liv.
Att man bor på landet är inte lika med att hundarna kan gå lösa och härja fritt :(
Blir ledsen när jag läser om sånt, har sett ett skadat kid som en hund släpat runt och "lekt " med:(
Du skulle sett den ångesten i blicken på det , den betraktade sig som död redan med huvudet slappt och tungan ute.
Vill aldrig se detta igen.

Är så less på folk som åker ut i skogen så fort det blir vår och släpper hundarna på grönbete.

Nu kommer jag vara trist men att fälla ett rådjur är fan inte okej, inte ens att jaga dom överhuvudtaget.
Vi bor också på landet och vilt rör sig precis överallt här och hundarna får absolut inte jaga dom.
Vilket jag tränat hårt för.
Viltet behöver inte mer stress i sina liv.
Att man bor på landet är inte lika med att hundarna kan gå lösa och härja fritt :(
Blir ledsen när jag läser om sånt, har sett ett skadat kid som en hund släpat runt och "lekt " med:(
Du skulle sett den ångesten i blicken på det , den betraktade sig som död redan med huvudet slappt och tungan ute.
Vill aldrig se detta igen.

Är så less på folk som åker ut i skogen så fort det blir vår och släpper hundarna på grönbete.

Jo jag vet, och det var inte okej. Nu skadade sig, som jag förstår inte rådjuret - hon stod bredvid och såg dum ut när det kom på fötter och sprang iväg, hon rörde alltså inte rådjuret utan råkade bara ha omkull det av misstag. Men jag vet naturligtvis inte alla detaljer
eftersom jag bara fick det återberättat efteråt. Men poängen är att så fort hon blev lite äldre var hennes jaktinstinkt, om det ens kan kallas jakt när hon kutade runt, noll och ingen. Hon jagade inte ens en sork - som sprang rakt förbi henne på mycket nära håll :meh:, som det finns gott om här. Därför är det också bättre med en vuxen omplacering man vet inte har någon jaktinstinkt alls.

Jo jag vet, och det var inte okej. Nu skadade sig, som jag förstår inte rådjuret - hon stod bredvid och såg dum ut när det kom på fötter och sprang iväg, hon rörde alltså inte rådjuret utan råkade bara ha omkull det av misstag. Men jag vet naturligtvis inte alla detaljer
eftersom jag bara fick det återberättat efteråt. Men poängen är att så fort hon blev lite äldre var hennes jaktinstinkt, om det ens kan kallas jakt när hon kutade runt, noll och ingen. Hon jagade inte ens en sork - som sprang rakt förbi henne på mycket nära håll :meh:, som det finns gott om här. Därför är det också bättre med en vuxen omplacering man vet inte har någon jaktinstinkt alls.
Ja absolut olyckor händer. Men det är så tragisk med vissa hundägare som tror att bara för de bor eller åker ut på landet kan hunden springa fritt.
Skönt att hon slutade jaga sen.
Jag har tagit en omplacering som gärna ville jaga efter harar och det går absolut att jobba bort även på en vuxen hund.
Hon kan se harana och rådjuren springa förbi nu och tar några skutt för att titta sedan stannar hon.
Det Är så värt all träning för en viltren hund:)

Ja absolut olyckor händer. Men det är så tragisk med vissa hundägare som tror att bara för de bor eller åker ut på landet kan hunden springa fritt.
Skönt att hon slutade jaga sen.
Jag har tagit en omplacering som gärna ville jaga efter harar och det går absolut att jobba bort även på en vuxen hund.
Hon kan se harana och rådjuren springa förbi nu och tar några skutt för att titta sedan stannar hon.
Det Är så värt all träning för en viltren hund:)

Jo fast man tycker att hon skulle gjort något mer än att inte ens lyfta huvudet när sorken sprang förbi på någon meters avstånd även om det var sommar och varmt och skönt i solen. :meh:

Jo fast man tycker att hon skulle gjort något mer än att inte ens lyfta huvudet när sorken sprang förbi på någon meters avstånd även om det var sommar och varmt och skönt i solen. :meh:
Är ju inte säkert hon ens såg sorken, hundar är ju rätt blinda, man vet ju själv hur många gånger en katt passerat på nära håll och hunden ser ingenting, men om vittringen kommer rätt börjar de genast nosa.

Mmm, lagårdskatterna här, de är däremot fantastiska sork och musjagare. Trots att N aldrig lyfte så mycket som en tass mot någon av dem, så höll de sig undan. Går dalmatiner bra ihop med katter och andra hundar?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 041
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 271
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 385
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 784
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar