Det här med att ha grimma i hagen

Sv: Det här med att ha grimma i hagen

min har grimma på, annars skulle han få gå ute jämt (1) , ingen får annan får tag på honom annars (2) o jag kan inte ta in honom själv med mina tider.
1 Varför inte? Antagligen det bästa för hästen.
2 Vad sägs om lite uppfostran/träning?

Söker svar på ett mysterium. Varför får man "tag på" en häst i grimma, men inte om den inte har grimma? Är grimman en signal till hästen att inte gå undan?

LIA

Söker svar på ett mysterium. Varför får man "tag på" en häst i grimma, men inte om den inte har grimma?

Undrar jag också :crazy: om hästen verkligen inte vill bli infångad kan du ju antagligen ändå inte kasta dig på den i farten och hänga fast i grimman :p
Men vissa släpper ju ut hästen med ett grimskaft hängande fast i grimman som man kan grabba tag i :p hahahaaa...

KL
Hos oss har alla (70st) grimma i hagen. Det sitter namnlapp på grimmorna och det skulle inte funka om de gick utan.

Jag brukar ha haffisen utan grimma dock går de ej med travaren , hon sticker undan spelar ingen roll hur mkt du mutar henne med havre morötter etc , så vi har gett upp med henne men haffisen går utmärkt utan grimma (: Dock så sticker ju bara hon till stallet medans travaren sticker ut på vägen ...

Hej!

Min häst går alltid utan grimma i hagen av flera orsaker.

1: Risken att fastna-min häst har lyckats skada sej själv på klart mindre uppenbara sätt än i grimman- grimma på ÄR en stor risk för skada på henne.

2: Jag avskyr att leta igenom hela hagen efter grimman efter att hon eller hennes kompisar tagit den av henne.

3: För mej är det precis lika lätt att hämta pållan med som utan grimma om hon skulle komma lös, och (visade det sej i somras) även främlingar har lätt att sätta grimman på och leda in henne i hagen igen när hon rymt.

4: Jag inbillar mej att hästtjuvar iaf tar de hästar som har grimma på sej först.

/ Lavinia, vars häst bor brevid motorväg, men vid rymning ändå bara går hem till silagebalen

Men då måste jag har riktigt dumma hästar och riktig olydiga hästar:smirk:...för mina tycker att när dom väl kommit utan för staketet så vägrar dom komma bara för att nån kommer med en havrehink!...men mina hästar är mycket dumma:devil:

men liksom hur stort risk är det att grimmorna fastnar i varandra då??...har aldrig hört nån som vart med om det!

Då kan jag tala om för dig att det är bara tur att min ena häst lever i dag. För när hon var 4 år så stod hon fast med ena benet i sin hagkompis grimma. När stallägaren kom hem stod dom alldeles blickstilla. Hade dom fått panik så hade ju min häst troligtvis brytit sitt ben. Stallägaren fick springa ut och skära bort grimman med en kniv. Det gick inte att ta bort den på vanliga vägen. Så jag hade bara tur att dom två inte fick panik. Så efter detta har jag aldrig grimma i hagen. Och om dina hästar kommer när du visslar så behöver du ju inte ha grimma i hagen. Det är ju helt onödigt. :angel:

Det beror på vad ägaren släpper ut dom med..det är till och från.
Unghästarna brukar har grimma på sig, jag vill helst att min går utan för grimman skaver lätt vid öronen men det är vad ägaren känner för på morgonen:)
På sommaren brukar jag släppa utan grimma i den mån det går:D

*kl*

Brukar normalt inte ha grimma i hagen på mina. Men senaste tiden har jag av lätja? inte tagit av dom den när jag släpper ut dom efter motion...Frågade just mig själv varför jag inte tar av dom grimmorna men jag kom inte på någe bra svar :confused: , ska ta av dom grimmorna när jag kommer hem idag. o sluta vara lat :cool: För ingen av dom är svåra att fånga, kommer någon lös så går dom ändå inge långt, "maten finns ju i ladugården o då kan vi ju inte lämna den" :D

Våra hästar har aldrig grimma på sig i hagen!!
Jag tycker synd om ridskole hästarna tex som måste ha på sig grimma i hagen och oxå i sedan ska tränset på!!
alltid något på sig!! Sedan efter som dom har sånna billiga hårda grimmor som skaver på hästarna!!:cry:
Jag tycker hästarna ska känna sig lite fria i hagen!!

Alltid utan grimma. Vi har fölungar som busar och klättrar. Finns inte i våran värld att ha grimma på i hagen. Vi har på elen i stället så hästarna inte rymmer.

Jag kommer aldrig ha grimma i hagen. en kompis till mig hade en häst som kliade sig med bakbenet på huvudet och fastnade med brodden i grimman och slet sönder benet totalt. Det var den hästen.....

Jag har alltid med grimma!! Vi bor precis brevid E20 och det är jätte viktigt att det är enkelt att få tag i dom om dom skulle komma ut där, även en ohästkunnig som kommer och åker på vägen ska kunna gå ut och ta hästen och hur många sånna har med sej grimma i bilen?

Mina hästar går ute dygnet runt, dom får lätt skav med grimma på och den ena shettisen har jag inte hittat någon grimma med bra passform till. Enbart därför är mina hästar utan grimma.
Om jag hade dom inne på nätterna skulle dom absolut ha grimma i hagen (fast även jag har massor av träd och buskar där), onödigt att hålla på att plocka av och på grimman vid in och utsläpp.
Dessutom så har mina pållar en förmåga att smita, och då är det ju alltid lättare att fånga dom utan att behöva åka till stallet först för att hämta grimma osv.

Sen om man har sådan otur att hästen dör av grimman, ja då är det väl så.... tragiskt visst, men den kan även bryta ett ben eller vad som helst.

Då borde man inte ha täcke på hästen heller, det kan hästen oxå fastna i, fastna med benet i gjorden och liknande. Sjlv använder jag inte täcke så det behöver inte jag bekymra mig om.

Förövrigt så får man inte ut på försäkringen om hästen smiter och är utan grimma vid en olycka (om jag minns rätt).

*kl*

Hästarna i vårt stall går utan grimma. Framför allt för att vi inte ser någon anledning till att de ska ha grimma. De är alla lätta att fånga och om de rymmer har de hittills bara gått runt utanför hagarna och betat (gräset är trots allt alltid grönare på andra sidan;))

Men, nu bor ju vi i ett väldigt lugnt, hästtätt samhälle utan större väg i närheten. Hade jag, som vissa andra, haft hästarna vid en större väg lr liknande hade jag nog också velat ha grimmorna på dom.

Man får helt enkelt väga för och nackdelarna med/utan grimma helt utifrån sin situation!

Jag skulle aldrig sätta en grimma på en häst i hage efter att ha läst om en här på buke vars hästar råkade "klicka ihop" sina grimmor och fick stå blickstilla hela dagen sittandes fast i den andres grimma sas :crazy:

Det gjorde två hästar på ridskolan! Så dem hade aldrig grimmor på sig efter det!

Jag har inte grimma i hagen av den enkla anledningen att ena ponnyn är en mycket skicklig grimtjuv!! Skulle helst ha reflexgrimmor av säkerhetsskäl, om dom skulle komma lösa av någon anledning nu under vintern när det är mörkt ute, men det går tyvärr inte...

Förövrigt så får man inte ut på försäkringen om hästen smiter och är utan grimma vid en olycka (om jag minns rätt).
Tänk om såna här felaktigheterna kunde sluta poppa upp! :)

Dessutom så har mina pållar en förmåga att smita, och då är det ju alltid lättare att fånga dom utan att behöva åka till stallet först för att hämta grimma osv.
Se, här är ännu ett mysterium. Eftersom ingen kunde förklara det förra, försöker jag med det här:
Varför är grimma nödvändig?

LIA

Vadå daltande ? Det handlar väl om säkerhet. Varför vänta tills saker händer ? Jag har ingen grimma i hagen pga att jag många gånger fått rädda hästar som kliat sig bakom örat och fastnat med hoven i grimman. Likaså låter jag ALDRIG hundar busa med varandra med halsbandet på då jag en gång i tiden lät mina 2 hundar busa med halsband på...den ena hunden lyckade vira in sin käke i den andres halsband. Tur jag råkade titta ut just DÅ. Vad hade hänt annars ?

Daltande och säkerhet är 2 helt olika saker.

Och så står det i dina försäkringsvillkor eller :angel:

Alltid utan grimma. Har aldrig vart problem, jag ser till att ha hästar som följer och lyssnar på mig även utan en massa redskap.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Foder & Strö Hej! Någon som vet hur bra/dåligt det är att flytta hästens vattenbalja i hagen? I stallet är lösdriften nu en bit mindre för att...
Svar
7
· Visningar
1 085
Senast: Daydreamer
·
Utrustning Hästen har grimma i hagen pga att hon inte går att fånga på dagen om hon inte har grimman på sig. Men hon fastnar i hönätet flera gånger...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 743
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 617
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar