Det här med att ha grimma i hagen

Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Jag har alltid med grimma!! Vi bor precis brevid E20 och det är jätte viktigt att det är enkelt att få tag i dom om dom skulle komma ut där, även en ohästkunnig som kommer och åker på vägen ska kunna gå ut och ta hästen och hur många sånna har med sej grimma i bilen?

Inte särskilt många ohästkunniga som vågar fånga och kan hålla kvar lösspringande och då infångad häst.
Jag skulle vilja påstå att det är snudd på omöjligt för en person som hästen inte känner att hålla fast den enbart i grimma i det tillstånd de är när de är lösa och lite upphetsade.
Och hur många har med sig ett grimskaft i bilen?

1 Varför inte? Antagligen det bästa för hästen.
2 Vad sägs om lite uppfostran/träning?

Söker svar på ett mysterium. Varför får man "tag på" en häst i grimma, men inte om den inte har grimma? Är grimman en signal till hästen att inte gå undan?

LIA

Jag kan svara för min häst.

1. När min gick på lösdrift/sommarbete så var det nästan omöjligt att fånga henne vissa dagar/veckor. Visst, nu gick hon ute hela tiden så det var inte för den saken men saker som motion, promenader m.m. fick läggas på is.

2. Hon bara jävlas när man ska sätta på grimman och springer runt i den 10ha stora hagen. När man väl har fått på henne en gång går det hur bra som helst flera gånger efter samma dag. Men kommer man dagen efter funkar det inte alls.

Tror det är för att kan hon slippa så gör hon det. Eller att hon tycker att hon ska ha lite sommarlov (eller brist på daglig stumilering?) :p

Allvar, jag har inte den blekaste aning om varför min ponny gjorde så. Men hon gjorde det varifall. Kanske kan tilläggas att hon går utan grimma idag men hon kommer ut varje dag på en liten runda och idag är hon verkligen inte svår att få tag på!

Senast ändrad:

Hundkoppel eller dylikt är bra till mycket- även att binda upp avgasystemet;)
God Jul på dig:)

KL
En liten undran bara.. är det så att vi som har grimma på våra hästar i hagen,är vi sämre hästmänninskor ,är sämre på att hantera våra hästar än de som inte har grimma på i hagen?? :confused: Det verkar uppenbarligen så.. Som jag skrivit förut så har alla hästar hos oss (70st) grimma i hagen och majoriteten har "billiga skitgrimmor" som någon kallade det. INGEN har någonsin fått skav eller märken av grimmorna...

Hundkoppel eller dylikt är bra till mycket- även att binda upp avgasystemet;)
God Jul på dig:)

Ja, jag borde ha tänkt på, om inte hundkoppel, iaf bogserlina. God Jul på dig själv !!!
Nu ska min tvååring få en julig julpromenad!

Startkablarna som varenda vettig kvinnlig förare :bow:har med sig, kan man fästa i näsborrarna;):rofl:

ok ser det så här beroende på vilka hagar man har och vilken typ av individ man har så gör som man käönner är bäst
för min del har nordisen ingen grimma på sig i hage eller shettisen eller dels skogs hage osv men sommar bete då nån häst kan behaga sig gå ut fast de e el på kan man kanske vara smart att ha grimma på iaf den skulle smita men som sagt det var jag tycker att mna gör det som man tycker är bäst från den situation man har är i

Jag föredrar utan grimma. Bortsett från att de kan fastna i olika saker, ser jag ofta hästar som drar och rycker varann i grimman när de busar osv. Förra medryttarhästen fick sår bakom nacken för att kompisen stod och drog i hans grimma hela tiden (efter det används ingen grimma). Jag har även sett många gånger när grimmorna gått upp eller på nått sätt hamnat hängandes på halsen om hästen, vilket jag ser som en stor säkerhetsrisk.
Visst har jag varit med om hästar som har varit svårfångade, men då är inte problemet att få "fast" hästen, utan snarare att komma fram till den. När man väl är framme är det lätt att sätta på grimman om man är lite smidig och snabb.
Jag har även varit med om hästar som kommit lösa, men ingen har stuckit iväg från stallet, utan snarare försökt ta sig in i stallet och äta hö ;) Så nej, ingen grimma.

Vi har oftast grimmorna på i hagen för OM/NÄR dom rymmer så går det så mycket snabbare att få fast dem igen om man slipper krångla med grimmorna.
För även om hästarna går som gamla snälla ök i hagen så blir dom nästan alltid som förvirrade yrhjärnor om de kommer olovandes utanför tråden :smirk:

Hade vi bott lite längre från gamla E6:an så hade det kanske varit en annan sak, men nu bor vi 70-80 m ifrån och hästarna kommer snabbt dit & har varit på vägen några grr :crazy: oftast ska dom dit när det är mörkt också :mad:

Grannens ena häst sprang ut för några år sedan och blev påkörd av en lastbil :cry:

Vi hade "tur" en gång när ena grannens hästar tog sig ut på vägen, i en av bilarna som stannade så satt en av mina gamla kompisar (som även haft häst här hos oss) & hon hade visserligen inget grimskaft men hon hade ett snörliknande koppel som hon har till sina papilon (stavn.?) & det haffade hon tag i en av hästarna med så att vi kunde få in dem i vårat stall :)

Grannen var inte hemma så de fick stå hos oss tills hon var underrättad.

Jag är fårvånad över hur folk resonerar angående; att hästen har grimma i hagen.

Alla är så mycket om att hästen kan fastna, den kan göra illa sig och vet inte allt.

Hur ställer du dig till det??...ska hästan ha grimma eller inte??

Jag skulle ALDRIG släppa ut mina hästar i hagen utan grimma, det finns inte på värdskartan. (undantag på unghästar på lösdriften).

Jag har grenar och träd i mina hagar, och det ska mycket till för att dom ska fastna!

Två av mina som går ihop, busar och fixar i hagen...grimman ska vara på ändå!

Lättare att kunna ta fast dom om de skulle sticka ur hagen, osv.

Jag tycker att det är så mycket "daltande", vissa behandlar sina hästar som glaskulor!...neh ja tycker det börjar bli vädligt mesigt!

Det skulle vara kul att höra andras åsikter i detta ämne:)
Du har alldeles rätt, det är mycket daltande med hästar. Men det har en förklaring: Storparten av alla hästar ägs av flickor / unga damer som har fått sitt "hästkunnande" på ridskolan, vilken nästan helt är helt befriad från gediget hästkunnande. De allra flesta kan ju inte ens leda en häst på ett korrekt och säkert sätt. DEt enda de lärt sej där är förutom att rida ( inom inhägnat område givetvis) är att fjolla på med lindor o täcken. Sen är det ju ett beklagligt faktum att dagens halvblodshästar är sönderavlade från att en gång ha varit en hård kavallerihäst för fältbruk nu har blivit sköra, bortklemade porslinshästar , Svensk Halt Häst. Så kanske detta daltande med glaskulorna är befogat?? :bow:

Du med ditt karliga tänkande:rofl:

Tänk lite längre.
De få militärer som tävlade hade tillgång till ett par tusen andra om en föll bort.

Hästar blir inte halta för att de har täcke på sig, men kan däremot bli det av att bli hängandes i sin eller andras grimma, men shit happens:D eller hur Bill:p

God Jul lilla Ponken.
Ge hästen en morot:love:

Senast ändrad:

Sen är det ju ett beklagligt faktum att dagens halvblodshästar är sönderavlade från att en gång ha varit en hård kavallerihäst för fältbruk nu har blivit sköra, bortklemade porslinshästar , Svensk Halt Häst. Så kanske detta daltande med glaskulorna är befogat?? :bow:

Eftersom du menar att täcke och lindor är dalt så antar jag, du skriver inte vad du tycker, att även grimmor i hagen hör dit.

Tror inte nackarna på de hårda kavallerihästarna tålde fasthakningar med grimmor bättre än dagens porslinshästar.

I mitt stall går de utan grimma och de är för att vi har en bit av hagen och är mkt skogoch tät skog.
Risken att de fastnar i något har vi kommit fram är större än om de smiter.

Vi har väldigt långt till närmaste stor väg så skulel de rymma rymmer dom till stallet har dom hittills iaf gjort=)

Inte särskilt många ohästkunniga som vågar fånga och kan hålla kvar lösspringande och då infångad häst.
Jag skulle vilja påstå att det är snudd på omöjligt för en person som hästen inte känner att hålla fast den enbart i grimma i det tillstånd de är när de är lösa och lite upphetsade.

När min häst var ute på stressad upptäcktsfärd längs riksvägen blev hon infångad av ett par utan någon större hästvana - tack vare att hon hade grimma på sig. De lyckades leda henne av vägen och hålla henne där medan de ringde mitt nummer som stod på grimman.
Hade hon inte burit den vetesjutton om hon varit vid liv idag.

Chansen att en okunnig lyckas fånga en lösspringande häst må vara liten, men ändå så mycket större än om hästen är utan grimma.
Så tror jag ägarna till de stressade hästar jag lyckats fånga genom åren också resonerar.

Du har alldeles rätt, det är mycket daltande med hästar. Men det har en förklaring: Storparten av alla hästar ägs av flickor / unga damer som har fått sitt "hästkunnande" på ridskolan, vilken nästan helt är helt befriad från gediget hästkunnande. De allra flesta kan ju inte ens leda en häst på ett korrekt och säkert sätt. DEt enda de lärt sej där är förutom att rida ( inom inhägnat område givetvis) är att fjolla på med lindor o täcken. Sen är det ju ett beklagligt faktum att dagens halvblodshästar är sönderavlade från att en gång ha varit en hård kavallerihäst för fältbruk nu har blivit sköra, bortklemade porslinshästar , Svensk Halt Häst. Så kanske detta daltande med glaskulorna är befogat?? :bow:

:bow::bow::bow:

Kunde inte ha skrivit de bättre själv...

Jag är en fd hbl ägare som valde att efter att min gammeltant som var av den äldre stammen att inte köpa ett nuytt hbl..
Just för att de är ytterst få unga hbl under 6 år som inte varit skadade.
De är KS, hälta hit å dit, Inflammationer i leder och andra fel.
Detta är ju även något försäkringsbolagena uppmärksammat och som tack höjjer de sina premier för hbl ägarna en hel del.

Boven tror jag mig vara just för att man börjar avla på stora hästar de ska gärna vara 170 idag.
Ju större ju mer tid behöver hästen ha på sig att växa..
Dåtidens hbl på 163-167 var oftast klara vid 3 års ålder och klarade oftast av 3 års testerna utan problem..
Dagens stor hbl växer mer långsammare och genom att pressa dessa hästar vid en inridning vid 2,5 års åkder och sedan stata 3 års test är som att be om att få problemen på posten:crazy:

Ta bort 3 års testet och döp om de till 4 års test ist och låt hästarna växa klart=)

Jag har en islandshäst försäkrad för 10000 mer än för hbl, hbl betalade ja 500 månaden för 20 tusen och isisen på 30 tusen betalar ja 230 månaden..
Viss skillnad:bump:

Det fanns inga 3årstest förr.

Däremot har hingstar alltid gjort bruksproven som 3åringar o höll.

De flesta som inte är proffs skyndar på utan att känna efter- har inte samma kompetens.
Som att försöka köra formel 1 , när man har kört några folkrace.

Samma fenomen- att rida hästarna tidigare är nu även hos isisarna.

glöm ej bort att de är mindre hästar eller rent utav ponnies- mindre slitage.

Du med ditt karliga tänkande:rofl:

Tänk lite längre.
De få militärer som tävlade hade tillgång till ett par tusen andra om en föll bort.

Hästar blir inte halta för att de har täcke på sig, men kan däremot bli det av att bli hängandes i sin eller andras grimma, men shit happens:D eller hur Bill:p

God Jul lilla Ponken.
Ge hästen en morot:love:
Jag pratar inte om tävling, jag pratar om kavallerihästar som användes ute i fält, stod uppbundna nattetid ute i en grimma o med en filt på ryggen, o som reds under hårda förhållanden med full packning plus ryttare. Sen om man ska ha grimma ute i hagen eller inte det beror ju på förhållandena, finns det ingenting att fastna i så kan man ju ha grimman på, men har man en fjolla till husse/matte så hittar man ju faror överallt. Sen att aveln gått snett o man avlar jättestora halvblod som står på jättesmala ben det blir ju en halt häst i slutänden, men det tycks inte halvblodsköpare begripa. :D

:bow::bow::bow:

Kunde inte ha skrivit de bättre själv...

Jag är en fd hbl ägare som valde att efter att min gammeltant som var av den äldre stammen att inte köpa ett nuytt hbl..
Just för att de är ytterst få unga hbl under 6 år som inte varit skadade.
De är KS, hälta hit å dit, Inflammationer i leder och andra fel.
Detta är ju även något försäkringsbolagena uppmärksammat och som tack höjjer de sina premier för hbl ägarna en hel del.

Boven tror jag mig vara just för att man börjar avla på stora hästar de ska gärna vara 170 idag.
Ju större ju mer tid behöver hästen ha på sig att växa..
Dåtidens hbl på 163-167 var oftast klara vid 3 års ålder och klarade oftast av 3 års testerna utan problem..
Dagens stor hbl växer mer långsammare och genom att pressa dessa hästar vid en inridning vid 2,5 års åkder och sedan stata 3 års test är som att be om att få problemen på posten:crazy:

Ta bort 3 års testet och döp om de till 4 års test ist och låt hästarna växa klart=)

Jag har en islandshäst försäkrad för 10000 mer än för hbl, hbl betalade ja 500 månaden för 20 tusen och isisen på 30 tusen betalar ja 230 månaden..
Viss skillnad:bump:

ja, du har ju faktiskt bytt upp dej, trots att du nu rider ponny! :eek:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Foder & Strö Hej! Någon som vet hur bra/dåligt det är att flytta hästens vattenbalja i hagen? I stallet är lösdriften nu en bit mindre för att...
Svar
7
· Visningar
1 085
Senast: Daydreamer
·
Utrustning Hästen har grimma i hagen pga att hon inte går att fånga på dagen om hon inte har grimman på sig. Men hon fastnar i hönätet flera gånger...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 743
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 617
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar