Det här med att ha grimma i hagen

Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Min har grimma i hagen, han hadeinte det förut men efter att han bytt lekkamrater i hagen blev han omöjlig att fånga utan. Han kom fram satte ner nosen i grimman och precis innan man skulle dra över nackstycket över nacken hoppade han bakåt och drog! Och när han inte slutade med det kände jag att jag inte hade tid att springa efter min häst flera timmar (ja det tog faktiskt så lång tid) om dagen för att få tag i honom. Satte på han grimman igen och han är som ett lamm att fånga! Där av att min har grimma i hagen.

Det är säkert så att du har bra staket, men om man är ute och ser sig om i bygderna så finns det gott om staket åt hästar som rent ut sagt är skit.
Men eftersom det i trådar här inte finns någon som inte sköter sina hästar bra så finns det nog ingen här som har dåliga staket heller.

Varför så negativ hela tiden? Finns där ett kryphål så hittar du det..

Jag vet att i stallet har vi ett halvdåligt trästaket. Det håller än och står rakt upp men det behövs bytas ut snart. Men, ägarna har inte råd till det för tillfället - så då borde de kanske inte ha häst heller?

De grimmor som har gått sönder i hagen är det i beslagen det har släppt. Och så har det varit alltid under de 6åren jag har haft häst. Kan tillägga att det har varit nylon och tyggrimmor.

kl
Har inte läst hela tråden...

vad säger försäkringsbolagen om girmma i hagen??...

jag vet att inne i stallet är det dubbelmoral..
Du ska ha grimma ifall det börjar brinna, men fastnar den så gäller inte föräkringen.. vet ej om det är så fortfaraden, men det var så när jag började med hästar .

De grimmor som har gått sönder i hagen är det i beslagen det har släppt. Och så har det varit alltid under de 6åren jag har haft häst. Kan tillägga att det har varit nylon och tyggrimmor.
Antagligen är det sämre kvalité nuförtiden på spännena, vilket är bra.

Förr gick de tamigtusan inte sönder.
Nylonet höll o gjorde i bästa fall "bara" brännskador.

Har inte grimma på i hagen.

Kan hända att jag har på sommarbetet, när fly veil ska användas mot krypen, annars inte.
Har haft turen att hästarna inte skadat sig med grimmorna på under alla dessa år men har även haft en incident som kunde ha slutat riktigt illa.
Där hade ena hästens grimma på något sätt fastnat mellan skon och hoven bak, på den andra hästen, fråga mig inte hur......Det var som tur var inga problem att ta isär det och hästarna var goda vänner och lugna hela tiden men vad hade kunnat hända om inte...

Visst kan jag använda grimma om jag vet med mig att hästen är rymningsbeägen och kanske svår att få tag på, men ingetdera gäller i dagsläget för min häst, så hon går utan grimma i hagen.

Jag har alltid på mina hästar grimma i hagen om någon skulle klippa trådarna så de kommer ut, då kan även en okänd kan fånga dom.

arbetar även på ridskola där alla går ute hela dagen och då är det 63st hästar som skall in på eftermiddaggen . det fungerar inte att ta på grimmor på två anställda, då alla vill in till kraftfodret och tänk om staketet skulle gå sönder, försöka med en hink havre då

Herrejösses vad hästar:eek:

Kan man inte släppa in ett gäng åt gången:confused:

För att jag har under årens lopp varit med om en häst som fastnat i ett träd och blivit strypt till döds av grimman, en som busade med en annan och fick in hoven i grimman trots att den var åtspänd. Hästen med grimman bröt nacken och hästen som fastnade fick kroniska skador.

Jag ser ingen anledning att ha grimma på ute, är hästen svårfångad så är den. Kommer den lös, ja då är den lös och det kan ingen grimma i världen ändra på!

Och ni som kommer med argumentet "Det har aldrig hänt något så jag har grimma på!" , så tänkte jag också förut.

Jag ser ingen anledning att ha grimma på ute, är hästen svårfångad så är den. Kommer den lös, ja då är den lös och det kan ingen grimma i världen ändra på!

Så tänker jag oxå. Är hästen lös o vill vara lös så vad gör en grimma för skillnad. Och kommer den snällt så gör den.

Då tänker jag sen att ja visst. Grannar o andra får svårare att leda dem om de skulle vilja hjälpa till.

Men det skulle även idioterna få som skadar hästar i hagarna o annat.

Men mina grannar ringer mej så jag kan komma o hämta hem henne. Bor inte heller vid en trafikerad väg så jag är inte orolig för det. Har kanske inte världens bästa staket. Vanliga plaststolpar o trådar. Me de läggs om varje år så de ska vara spännda för vintern.

Och ni som kommer med argumentet "Det har aldrig hänt något så jag har grimma på!" , så tänkte jag också förut.

Sedan är det inte heller bara de synliga skadorna som har betydelse.

Det förekommer säkert att hästar fastnar, kommer loss, men ändå får skador ex i nacke, som inte märks av alls i början utan kommer senare.
Svårt kanske då att knyta det an till den där grimman som hade åkt av i hagen i ett tidigare skede.

kl

Jag har båda lösa i hagen, och ja det har hänt att den ena rymt en del. jag förstod inte att han kunde krypa under staketet vid diket:o

Men, jag har lyckats få tag på honom varje gång ändå. Även om jag ibland fått gå efter några meter. Ska kanske tillägga att han aldrig fått nån tillrättavisning för att ha rymt, utan snarare har en godishink väntat på hemmaplan. Alltså har han ingen stor anledning att springa iväg när han blir påkommen på andra sidan staketet.

Jag har faktiskt aldrig hört talas om alla olyckor som hästar kan råka ut för i grimma, har resonerat som hundägare; att de kan slappna av o känna sig fria som nakna o att de ska få göra det hemma i hagen. Nu vet jag att det finns fler skäl.

Min häst går ensam med 180 stängsel och risken är nästintill minimal att någon annan häst "får tag på" honom i grimman, och inte heller har han några föremål han kan fastna i. Det underlättar vid intag och utsläpp och därför går han alltid med grimma :smirk:

*kl*

Är det ingen här som har hästar som så ogärna vill rymma så de hoppar in igen? Eller hästar som av någon anledning stannar innan för även om staketet rasat och ligger i en 2 dm sträng?

Tror våra hästar har gått ut 2 gånger genom åren. En gång hade vi helt sonka glömt stänga efter grannen när han var o tömde gödselstacken. Sommargången (där vi flyttar över dom vid invänjning till sommarbetet) var helt öppen o de nyfikna hästarna ställde sig o betade utanför (inget spring o fläng o de var bara o ta). Andra gången var typ samma sak, sydkraft hade vart o tagit ledningar o öppnat längst bort i hagen. Hästarna strövade runt lite förvirrat men nyfiket runt hagen.

Ponnyn som råkade knö ned översta brädan o hoppade ut, troligtvis stod de o hängde o ponnyn blev lite skrämd av den stora. Han hade tagit ett varv runt huset i galopp o hoppat in igen! Färska spår i snön när vi kom hem men båda hästarna i hagen. Vi såg ut så :confused:

Stoet när hon bara var något/några år gammal gick med får o fårstaket (säker hästhantering där :crazy:). Hon lärde sig snabbt att om man satte hoven några rutor upp o trampade så blev staketet lägre o hon nådde gräset längre ut. En dag råkade hon trampa lite för mycket o när vi såg henne låg fårstaketet som en liten korv utmed marken och hon stod på tå o sträckte sig. Inte en antydan till att kliva över den typ 2 dm höga staketet, det var ju hennes staket ;)

Jag måste ha grimma på min häst hela tiden för att hästskötaren (min morfar) inte kan/vill/orkar sätta på grimman men han gör så mycket ändå, in o utspäpp, utfodring, mockning mm. VARJE dag :bump:

Har alltid grimmor på mina hästar för dom går ca 10 meter från E45:an.När det är mörkt har dom alltid reflexgrimmor.Hur man än gör så finns det alltid risker.
Otroligt viktigt med kvaliten på stängslet oxå ibland kan man ju se stolpar och trådar som står och sitter hur som helst,det är ansvarslöst tycker jag.:bump:

*kl*
Men ni som säger att grimma på underlättar vid insläpp - leds inte era hästar med grimskaft? Att knäppa fast ett grimskaft eller att trä en grimma över huvudet måste ju vara marginell skillnad i tid.

Våra hästars grimmor har alltid grimskaften på, de hänger så utanför deras boxar så i princip leds de ALDRIG i bara grimman.

/Camilla

Alla våra (ston med föl samt ett par ridhästar) går utan grimma i hagen, vill inte riskera att de fastnar i något.

Hingsten har dock alltid grimma på av säkerhetsskäl- vill lätt få tag i honom OM han skulle lyckas komma ur hagen. Han går ensam i hagen.

Resonerar som så att stona troligtvis är lättare att fång vid rymming än hingsten.

Just nu går min med för att stallets regler är sådana, annars vill jag inte att han ska ha det. Ibland leker de så vilt så det ser ut som de ska bryta nackarna av varann när de drar i grimmorna

Mina har inte grimma i hagen. Ser ingen anledning med det, måste väl vara skönt att få vara utan. De har faktiskt väldigt sällan grimma på sig, ibland leder jag de i manen eller bara med ett grimskaft slängt runt halsen. Är inte dumt eller ansvarslöst alls, vill hästen sticka så gör den det ändå, oavsett om jag har en grimma eller inte.

Kommer hästen lös, ja, då är det väl bara att hoppas på att hon inte hinner bli påkörd innan jag märker det. Då spelar det faktiskt ingen roll om hon har grimma på eller inte.

min har grimma på, annars skulle han få gå ute jämt, ingen får annan får tag på honom annars o jag kan inte ta in honom själv med mina tider.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Foder & Strö Hej! Någon som vet hur bra/dåligt det är att flytta hästens vattenbalja i hagen? I stallet är lösdriften nu en bit mindre för att...
Svar
7
· Visningar
1 085
Senast: Daydreamer
·
Utrustning Hästen har grimma i hagen pga att hon inte går att fånga på dagen om hon inte har grimman på sig. Men hon fastnar i hönätet flera gånger...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 743
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 617
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar