Det här med att ha grimma i hagen

Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Alla våra 29 hästar har grimma i hagen, undantaget någon liten ponny som fått grimman bortslarvad av något ridskolebarn. Har hästar från 1-22 år. Men så är det inte jag som bestämmer heller. PERSONLIGEN hade jag bara lädergrimma på min häst i hagen, men hon var rätt klantig ...

Det var inte så jag tänkte!

Och sen har jag riktiga trästaket, óch dom har aldrig kommit ur dom staketen men man vet aldrig!

Men nu vill jag ha grimma på mina häsar i hagen och då har jag det!

Kan även påpeka att dom har lädergrimmor på sig!

Kan tänka mig att de som har fått sina hästar misshandlade i hagarna ångrar bittert att grimmorna satt på:cry:

kl

jag har alltid grimma på min i hagen. reflexgrimma då vi har stora vägar och järnvägen intill. känns bättre att veta att den faktiskt kan rädda livet på henne.

kl

jag har alltid grimma på min i hagen. reflexgrimma då vi har stora vägar och järnvägen intill. känns bättre att veta att den faktiskt kan rädda livet på henne.

Har bekanta som kommi hem o hittat sina hästar i svarta sopsäckar för att de blivit påkörda av tåg.:eek:
Dubbla staket utmed dessa är ett minimum.

Hästarna är så vana vid tåg o reagerar inte när tåget visslar.

jag har grimma (som jag skrivit innan) för att det känns säkrare om de skulle komma lösa och någon annna än jag själv behöver fånga dem... speciellt när vi har två vältrafikerade vägar runt stallet... halvblodet har alltid lädergrimma
På vad sätt blir det lättare att fånga dom med grimma på? Antingen har man vant hästarna vid att låta folk komma till dom oavsett, eller så har man hästar som springer ifrån. Ser inte att grimman skulle vara avgörande.
Är det inte mycket bättre att lära sina hästar?

Vad spelar det för roll att halvblodet har lädergrimma? Har du också gått på myten om att läder går sönder på beställning?

LIA

Jag har grimma på i hagen då min häst är mycket vaksam mot främmande folk och om någon ska ta in honom så kan de få stora problem att få på grimman. Helst ser jag att hästar går utan grimma. På sommarbetet går min polle utan grimma.

Är du Rebecka83 också?? :confused:

Javisst kan hästar komma ut ur hagen, det har vi redan konstaterat. Frågan är hur grimma ska kunna hjälpa en person att hinna ifatt hästen, om den inte vill bli "fångad"? Själv föredrar jag alltså att forma mina hästar så att dom inte blir stirriga eller sticker och behöver fångas.
Dessutom, hur enkelt är det för en person att hålla en häst i grimma utan grimskaft, om den inte är med på noterna? Om personen mot förmodan lyckas fånga hästen alltså.

Som jag skrev, så beror det på situationen hur mycket kraft en häst har för att ta sig loss.
Gör man en grimma tillräckligt svag, så är den inte mycket att ha i alla fall.

LIA

Jag har aldrig grimma på min häst, tycker det är lite onödigt eftersom hon har jätte lätt för att få skav.
När jag kommer in i hagen med grimman går hon iväg men bara jag ropar på henne stannar hon och jag kan gå dit och ta henne :)
Hon brukar gå lös från hagen till stallet (bakom mig) lr när vi tar en lite promenad.
och det är markarbete som krävs.

På sommaren kan man ju ha grimma för att man ska ha flugpannband.
men jag har min flyghuva och den fungerar super :)

Det är inte meningen att hästar ska ha massor med saker på sig. :)

kl
Mina har grimma på sig i hagen.
Nej dom är inte svåra att ta in från hagen.

ja vi har bra staket och bra med el i staketet och nej det hindrar inte vilda djur från att ta sönder det för mej.

nej mina hästar stannar inte vid gården när dom är på rymmen
ja dom är lättare att leda i grimma än i manen för en som ej är hästvan.

Och det underlättar mycket för min far när han skall ta in dom från hagen.

Kram

Mina troll går utan grimma. Har fångat dom på rymmen och lett hem dom i manen tills sambon kom med grimmor som han hämtade hemma i stallet.

Jag tror att många av er som inte släpper ut sina hästar i hagen utan grimma för att andra ska kunna fånga dem när de rymmer, helt enkelt har kassa staket.

nej jag har jätte bra staket... trästolp med övertråd som är band (20mm) och undertråd som är elrep... allt är spänt o av bra kvalitet o elen leder bra runt

det är kanske inte lättare att fånga dom med grimma på men betydligt lättare att få dem med sig om man får fast dem, speciellt för en hästovan...

lädergrimman ger inte skav o formar sig bättre, därav bättre passform och mindre risk

nej nu kallar julstädningen igen!! god jul till dig o alla andra!!

Senast ändrad:

nej jag har jätte bra staket... trästolp med övertråd som är band (20mm) och undertråd som är elrep... allt är spänt o av bra kvalitet o elen leder bra runt

Det är säkert så att du har bra staket, men om man är ute och ser sig om i bygderna så finns det gott om staket åt hästar som rent ut sagt är skit.
Men eftersom det i trådar här inte finns någon som inte sköter sina hästar bra så finns det nog ingen här som har dåliga staket heller.

Jag sätter inte på grimma på min häst just för att det inte behövs. Hon är inte svår att hämta i hagen och skulle aldrig komma ut ur hagen. Inte en chans. Hon har väldigt stor respekt för stängslet som är stabilt och välgjort.

Tror att hon bara skulle bli irriterad med en grimma på huvudet hela dagen. Och sen kan hon ju faktiskt fastna eller göra sig illa på grimman^^ Så jag låter den vara av, helt enkelt för att jag inte har nått själ att ha den på :D

ja det har du säkert rätt i!!!

kommer själv aldrig att ha staket av dålig kvalitet igen då jag fått leva med det under många av mina yngre år då jag inte hade möjlighet att bestämma själv

Det är säkert så att du har bra staket, men om man är ute och ser sig om i bygderna så finns det gott om staket åt hästar som rent ut sagt är skit.
Men eftersom det i trådar här inte finns någon som inte sköter sina hästar bra så finns det nog ingen här som har dåliga staket heller.
Jag har recognoserat staketen.

Ska byta ut en hel del till våren.
De har dock suttit i 8 år utan behov av justering.
Vilt lär sig att ta sig över/ emellan.
Har bara problem med idiotfolk.:devil:

Ser däremot folk som inte spänner fast sina band/ rep. Lite blötsnö o de hänger:eek: Stolpar som hänger på trekvart.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Foder & Strö Hej! Någon som vet hur bra/dåligt det är att flytta hästens vattenbalja i hagen? I stallet är lösdriften nu en bit mindre för att...
Svar
7
· Visningar
1 085
Senast: Daydreamer
·
Utrustning Hästen har grimma i hagen pga att hon inte går att fånga på dagen om hon inte har grimman på sig. Men hon fastnar i hönätet flera gånger...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 743
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 617
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar