Det här med att ha grimma i hagen

Sv: Det här med att ha grimma i hagen

*kl*
Använder grimma i hagen, vet dock inte varför just nu mer än av lathet :p unghästen i hagen tar ändå av grimman från min ena häst en gång i veckan åtminstone, eller så åker nosdelen under käken, eller så är nosdelen avsliten.. (har lyckligtvis bara förstört två grimmor än så länge! :angel: ).
Är mest orolig för att den ska börja bita på täcken istället om den inte kan gå och dra i grimmorna. Och hästen ifråga som blir "offer" har vett nog att bita tillbaka och inte låta sig bli ivägledd i grimman. ;)

Borde väl egentligen ha hästarna utan, men när det är många hästar i samma hage eller dom ibland är svårfångade på dagtid, då känns det så mycket lättare. Började med det pga att den ena tidigare varit svårfångad men den kommer snällt numera.

Det där med rymningsrisken är jag inte särskilt orolig för eftersom hästarna alltid har mat i hagen. Tror inte de skulle gå ut i första taget om man så glömmer grinden öppen, möjligen att de försöker gå in till stallet när det närmar sig middagsdags! ;) Grinden står nämligen väldigt dåligt stängd ibland, såpass att den lilla hästen lätt kan krypa under eller såpass lågt att den stora hästen nästan kan kliva över och hittills *peppar peppar* har ingen ens tänkt tanken på att rymma.

Senast ändrad:

Jag gillar tanken på att de ska få gå utan grimma i hagen, just för att slippa den nån gång, men här hemma har alla hästar grimma i hagen. I ena hagen är det risk för rymning och den ena hästen går inte att sätta på grimman. (Kom till oss ivåras, ej mkt hanterad, går att tränsa men inte sätta på grimman :confused: ) Men hur som helst. De andra har också grimma. Underlättar förflyttning av hästarna, fodringar, in- och utsläpp osv och som ngn skrev vid rymning.

Att de skulle fastna tycker jag är ganska befängt. Jag har ofta varit med om att hästar stått och bitit varandra i grimmorna och när man kommer tillbaka har de släpp och gått sönder = hänger runt halsen.

Jag vet inte vad andra har för stålgrimmor men våra går iaf sönder! :)

Därför att vi har 70 st hästar här och i alla grimmor sitter namnlappar..;)
Ja, men DU bland få har väl ändå en ordentlig ursäkt *smile*. Vilket jobb annars, men hur många har 70 hästar? I ditt fall handlar det knappast om bekvämlighet, utan om att det ska vara praktiskt möjligt att ha så många hästar.
/Malin

om du läste de ja skrev så skulel du ha läst att förr så hade man mindre häsatr dvs de växte klart betydligen tidigare..
Därav kunde man rida 3 års test och hästen höll..
Idag tar hbl längre tid på sig att bli klar eftersom den har blivit i snitt 1 dm högre på senaste 15 åren.

Många sto ägare fuskar ju när stoet är sen i utvecklingen genom att ta ett föl på henne.
Då får man ett helt år till på sig att låta hästen växa och man kan träna lite mer.

Medans de stackare som inte kan ta föl hingts, valack och ston där ägaren inte vill ha föl. Får vackert stälal upp endå fasten hästen kanske inte är klar..

Och det är ju inte som så att man bara kräver skritt trav och galopp utan 3 åringen ska även söka sig neråt gå "på tygeln" och trampa under sig.Annars får man avslag....

Allt för ofta ser iaf jag nyss fyllda 3 åringar som går i form de kan galopp de kan trava och skritta i form.
De kan skänkelvikning bakdelsvädning och framdelsvändning..

Detta lär man ju inte en häst på 1 månad direkt..

Jag har hållt på och ridit in min 4½ åring nu i ca 2 månader och hon kan skritta , trava och idag tog vi våren första galopp.
Hon kan inte gå i form på långa vägar.
Och de tänker jag inte ens kräva förrens till somamren..
Första bygga muskler sedan kondis sedan balans och när allt detta har kommit kommer formen på köpet!

1 år kommer de ta för mig att rida in min häst då kommer hon kunna de oftast ett hbl lär sig på 3 månader-4

Jag skiter i alla test testena gör inte en häst varken sämre eller bättre har amn en bra häst kan man vänta ut den i hästens takt.

Jag har grimma på i vinterhagen utav en enkel anledning; bor utefter en hårt trafikerad väg, och skulle de utav någon outgrundlig anledning komma lösa vill jag att även en hästovan människa ska kunna ha möjlighet att fånga in dem.

Är man orolig över att de ska kunna fastna så väljer man en lädergrimma som brister vid hög belastning.

Förstår inte varför grimma skulle ses som daltande?

Inte särskilt många ohästkunniga som vågar fånga och kan hålla kvar lösspringande och då infångad häst.
Jag skulle vilja påstå att det är snudd på omöjligt för en person som hästen inte känner att hålla fast den enbart i grimma i det tillstånd de är när de är lösa och lite upphetsade.
Och hur många har med sig ett grimskaft i bilen?

Ville bara tillägga att jag varit med om motsatsen. Var evigt tacksam när en av hästarna flytt i vild panik ett par kilometer över åkrar och på asfaltsvägar mitt i trafiken, och blev infångad av en modig totalt hästokunnig dam vid en idrottsplats ett par kilometer hemifrån. Hade hästen inte haft grimma på sig tvivlar jag på att hon hade stått kvar där de 15 minuter det tog för damen att kontakta polis - polis kontakta oss - och för oss att komma dit... Som tur var var hästen lite trött efter denna eskapad och stod snällt och väntade med damen...

Personligen har jag fångat in lösspringande hästar tre gånger i år(:eek:) och två av dessa hade ingen grimma. Även om hästarna lugnt står och betar i dikeskanten och jag själv är hästvan så är det inte alltid lätt att leda dem till närmsta stall utan vare sig grimma eller grimskaft. Å andra sidan hade jag sluppit detta om alla såg till att ha vettiga staket till sina djur...

Vi har en stor väg utanför stallet, så min häst har grimma i hagen ifall hon skulle komma lös. Dock har hon en nyckelring fastsatt i grimman som jag knäpper fast karbinhaken i. Skulle hon fastna någonstans så rätas nyckelringen ut och hon kan ta sig loss.

Ruggigt smart!!

/chappe som letar nyckelring

Inte för att det hör till tråden men............
Att en häst går på tygeln- i balans -gör en häst från scratch om den får god handledning från sin ryttare.

Om den måste balansera upp både sig själv o ryttaren får den det svårt.

Bra att du tar dig tid med din:bow:

Här går hästarna utan grimma i hagen. Jag finner ingen anledning till att grimmorna ska vara på. När de inte fyller någon funktion, jag då tas de av. En ponny som stod här tidigare hade grimma på i hagen för att barnen hade lättare att få tag på honom då. De tyckte det var svårt att sätta på grimma i hagen. Den fyllde en funktion, alltså fick den vara på.
Svårare är det inte för mig. Så länge utrustningen fyller en funktion används den. Fyller den ingen funktion tas den bort.
Jag ser inte att det skulle vara katastrofalt med varken det ena eller det andra. Behovet får styra.:)

Å andra sidan hade jag sluppit detta om alla såg till att ha vettiga staket till sina djur...

Ja det hjälper ju om man kommer ihåga att stänga...
Jag min nöt glömde stänga till volten som vätter till lunchdelen så de kunde ju via den knalla ut:angel:
Som jag nämnde tidigare så har jag alltså inte grimma o en av pållarna e mörkbrun haha jättebra i mörker,
men som tur är visslar jag när de får mat så jag ropade o visslade o 30 sekunder senare ville de in i hagen båda två:D
Inte föredömligt att lämna öppet, inget jag vill rekommendera, men jag är glad att jag visslar vid matdags. Vissa saker lär de sig väldigt fort:d

grimman ska var av, har vart med om att spännet på sidan (grimma i lösdrift + dålig koll av den hästägaren) fastnat i skinnet, belv sår som läkte :smirk: himla mysigt

sedan allt skav dem får :smirk: hatar skav. Grimman ska vara av även fast den är välpassande, skav är inte mysigt

Har varit med om nästan en liknande incident.
Fast spännet "kliades" in i ögat och vi fick operera bort ögat på hästen...

Jag är fårvånad över hur folk resonerar angående; att hästen har grimma i hagen.

Alla är så mycket om att hästen kan fastna, den kan göra illa sig och vet inte allt.

Hur ställer du dig till det??...ska hästan ha grimma eller inte??

Jag skulle ALDRIG släppa ut mina hästar i hagen utan grimma, det finns inte på värdskartan. (undantag på unghästar på lösdriften).

Jag har grenar och träd i mina hagar, och det ska mycket till för att dom ska fastna!

Två av mina som går ihop, busar och fixar i hagen...grimman ska vara på ändå!

Lättare att kunna ta fast dom om de skulle sticka ur hagen, osv.

Jag tycker att det är så mycket "daltande", vissa behandlar sina hästar som glaskulor!...neh ja tycker det börjar bli vädligt mesigt!

Det skulle vara kul att höra andras åsikter i detta ämne:)

För mig är det en självklarhet att inte ha grimma på i hagen. Just p.g.a. skaderisken. Lösa hästar är jag inte speciellt rädd för, maten och hästpolarna lockar mer än något annat.
Däremot har jag full förståelse för de som har ett stort antal hästar och behöver namnlappar, det kan dock vara smart att säkra grimmorna med nyckelring el dyl för att få en "säkerhetsutlösning" om de fastnar.

Våra går utan grimma - av bekvämlighetsskäl för hästarna, samt positivt ur hanteringssynpunkt. Men den viktigaste aspekten är nog ändå säkerheten. Har hört många skräckhistorier där grimman varit lite för stabil och gett fula sår, skav och andra skador!! :crazy:

KL

Mina hästar är utan grimma i hagen för att de inte ska fastna, skada sig, få skav eller märken av grimman. När dom kommit lös har dom bara gått vid hagarna och aldrig stuckit iväg. Det finns ingen väg helt nära. Det blir väl annat då. En gång när ngn glömt stänga den bortre grinden så gick hästarna hela dagen i hagen och när det blev tid för insläpp gick dom ut och till stallet och kom in i stallet där jag stod och mockade! Gissa om jag blev förvånad.:banana:

En annan gång hade karbinhaken gått upp och fastnat i tråden som lyckligtvis inte hade ngn el. Så när jag kom undrade jag varför inte min häst kom när jag ropade som han alltid brukade göra. Då såg jag att han satt fast som i en löplina. Han hade dragit ner några stolpar med. Så efter denna episod får dom vara utan grimma i hagen.

Har alltid grimma i hagen. Chansen att de fastnar är väldigt liten och jag har ingen lust att jaga mina hästar på vägen utan grimma.
Ni som inte har grimma och har sett hästar dö med, undrar jag bara, går era hästar ensama utan skor? Har sett fler hästar få benen avsparkade av hagkompisen? Vi behöver inte linda in våra hästar i bomull. Är olyckan framme spelar det ingen roll om de har grimma el ej!! Håller med om att många tror allt för ofta att det är porslinshästar vi håller på med. Låt hästen vara häst!:idea:

Exakt min tanke.
Skorna är lite jobbigt att ta av varje dag:angel:

Har man massor med hästar så förstår jag, men annars- bara bekvämlighet.

Ni som inte har grimma och har sett hästar dö med, undrar jag bara, går era hästar ensama utan skor?

Mina hästar är skodda, eftersom de är ridhästar, och de går tillsammans i flock. Jag är medveten om att det finns risker med det, men eftersom det är svårt att ta av skorna varenda morgon innan utsläpp och sen slå på dem på kvällen, så tar jag den risken.

Däremot är det mycket lättare att ta av och sätta på grimman. Den används bara mellan boxen och hagen, eftersom den är en potentiell olycksrisk på båda ställena.

Immer

Mina hästar är skodda, eftersom de är ridhästar, och de går tillsammans i flock. Jag är medveten om att det finns risker med det, men eftersom det är svårt att ta av skorna varenda morgon innan utsläpp och sen slå på dem på kvällen, så tar jag den risken.

Däremot är det mycket lättare att ta av och sätta på grimman. Den används bara mellan boxen och hagen, eftersom den är en potentiell olycksrisk på båda ställena.

Immer

:bow::bow::bow:

Jag vill ha grimma i hagen på min häst!! Men på detta ställa jag är på ,så får man inte ha det! Men nu är det så att min häst är svårfångad! Och då underlättar det givetvis med en grimma =))
Jag håller med dej iallafall...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Foder & Strö Hej! Någon som vet hur bra/dåligt det är att flytta hästens vattenbalja i hagen? I stallet är lösdriften nu en bit mindre för att...
Svar
7
· Visningar
1 085
Senast: Daydreamer
·
Utrustning Hästen har grimma i hagen pga att hon inte går att fånga på dagen om hon inte har grimman på sig. Men hon fastnar i hönätet flera gånger...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 743
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 617
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar