Det här med att ha grimma i hagen

Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Jo, självklart kan täcket fastna i någonting - men å andra sidan behöver min häst vara täckad, men den behöver inte ha på sig grimma = minska risken.

Min pålle har ett huvud som är väldigt svårt att hitta passande grimmor till (tyvärr). Och de som sitter bra är dyrare, och den ekonomin har jag inte så att han kan ha de i hagen då han (som svar på din sista fråga om varför jag måste köpa nya hela tiden) är proffs på att ta sig ur grimmor, med eller utan "verktyg". :angel:
Och sedan verkar han gömma dem på väl valda ställen - och de som kommer fram är oftast trasiga.
(i våras fick jag ut och leta i hagen varje eller - om jag hade tur - varannan dag.) :crazy:

Nytt år är ju bara byte av kalender. Inget annat sker vid ett nytt år.

Men nu trådkapar vi lite *tassar diskret iväg åt ett annat håll*;)

Ok att du förhindrar att grimman fastnar i någonting. Men med det argumentet borde man inte ha täcke på hästen heller. Och man borde absolut inte ha eltråd till hästen. Jag vet betydligt fler hästar som förorsakats av eltråd och dragit av sig både senor och annat, men jag vet inte många som fastnat med grimman så att den fått skador.
Jag har beskrivit (lite längre upp) 2 händelser med dödlig utgång.
Visst har vi gott om olycksmöjligheter i vårt hästhållande, men det kan väl ändå inte vara ett argument för att lägga till fler? :confused:

LIA

Visst har vi gott om olycksmöjligheter i vårt hästhållande, men det kan väl ändå inte vara ett argument för att lägga till fler? :confused:
Olyckor händer överallt och det går inte att totalt minimera oavsett hur mycket man försöker. Hästen kan rymma och hade den haft grimma hade den varit enklare att fånga in, vilket gör att den inte lika lätt blir påkörd eller liknande. Speciellt inte om det är en reflexgrimma! Grimma i hagen kan faktiskt rädda livet på en häst.

Eltråd tror jag dock är den utrustningen vi använder till hästarna som skadar flest, ändå använder majoriteten av de svenska hästägarna elstängsel till sina hästar. Varför eliminierar man inte den risken genom att sätta upp trästaket?

Det är många hästar som blir sönderridna i ridhus, ändå fortsätter människor att rida i ridhus varje dag under vintern.

Vad jag vill få fram är att det är mycket som är farligt, och även det som vissa anser farligt anser andra vara nödvändigt. Jag hade aldrig släppt ut hästar i hagen utan grimma. Det finns ingen anledning enligt mig. Numera är jag inhyrd, men på den tiden jag hade eget stall fanns det ingenting i hagen som de kunde fastna i. Om de inte fastnade med hoven, men det har jag fortfarande inte klurat ut hur de gör om grimman passar och sitter som den ska.

jag vill gärna ha hästarna utan grimma, för att jag tycker de ska få " sin frihet". Det är bara en känsla jag har & sen är våra hästar mkt sociala & hälsar alltid på folket som kommer till staketet el när de ska in. Min mamma & pappa släpper allid ut med grimma, just utifall de kommer lösa iaf vintertid. På betet på skogen under sommrarna går de utan grimma just utifall de skulle fastna.

Att olyckor händer har vi konstaterat, men varför kan man inte försöka minimera dom? Är det inte just det vi bör göra?

Vad menar du med "fånga"? En häst som inte vill bli tagen, "fångar" man inte oavsett grimma eller inte. En häst som inte har något emot att bli tagen kan man lätt använda vad som helst för att leda iväg, även om just i det fallet en påsittande grimma gör det enklare.
Svaret på frågan om grimma behövs för "infångande" eller inte, borde bli hanteringsträning!

Numera är jag inhyrd, men på den tiden jag hade eget stall fanns det ingenting i hagen som de kunde fastna i. Om de inte fastnade med hoven, men det har jag fortfarande inte klurat ut hur de gör om grimman passar och sitter som den ska.
Så i din hage fanns inga stängselstolp, rötter, grenar eller andra hästar? Hur skulle en grimma vara beskaffad för att "sitta som den ska" och därmed förhindra den typ av olycka jag och andra talat om? Menar du att den ska vara hårt spänd i alla sina delar, så hästen inte ens kan öppna munnen eller böja nacken?
Jag skulle vilja travestera Murphys Law här. Om man gör så hästen omöjligt kan skada sig, så hittar hästen ett sätt att göra det. :p

Stängsel? Det perfekta stängslet existerar inte! Man får välja den kompromiss som fungerar bäst i ens förhållanden. Det finns sätt att minska olycksriskerna med elstängsel.

Varför likhetstecken mellan ridhus och sönderridna hästar? :confused:

Jag hade aldrig släppt ut hästar i hagen utan grimma. Det finns ingen anledning enligt mig.
Det finns upptaget ett antal orsaker i tråden. Jag tvivlar på att det finns någon häst som är immun mot samtliga.

LIA

Våra hästar är grimlösa i hagen. vår, vinter och hösthage ligger ett stenkast från stallet, så där har vi grimmorna hänger precis innanför stalldörren. Sommarhagen ligger en bit från stallet och där har vi grimmorna hänger bakom ett träd utanför hagen.

Grimmor av dels pga skaderisk och dels för att hagarna ligger vid genomfartsväg och det är onödigt att förenkla för folk att gå in i hagen, fånga hästarna, mata eller gör annat. I och för sig är grannarna väldigt förtjusta i våra hästar och har full koll, på vad som händer runt hagarna. De har våra telefonnummer och ringer, så fort det är något. Förra sommaren ringde en gammal dam och sa att min häst tagit av sig "klänningen" (flugtäcke), men att hon tagit hand om den, så jag behövde inte skynda mig dit. När jag kom till stallet, låg flugtäcket snyggt ihopvikt utanför hagen. Såna grannar är guld värda.

Mina hästar har grimma på sig i hagen.

För något år sen när min stora häst gick med den stora flocken hästar på gården så en morgon hade hästarna rymt från hagen..och var ca 4 km ifrån stallet..och självklart INGEN hade grimma på sig!! Tur var väl att dom hade gått upp till en annan hästgård..och hon hade massor av grimmor. Det hade varit totalt omöjligt å få tag på hästarna sa andra stallägaren..men ioch med min häst kände denna kvinnan så hon locka på honom..å han kom...och fick på honom grimma iallafall..och så tog hon in han i en hage och hoppas på att dom andra följde med. Någon fick dom inte tag på så den gick lös hem..då var det ..5 hästar..2 gick lösa.

Så idag har mina grimmor på sig i hagen. Dels för jag har ett 7 månaders föl som inte har direkt respekt för tråden riktigt ännu. Och om sånt här skulle hända igen så har mina grimmor på sig. Nu står dom för sig själv i en liten hage. Så man ser om tråden är sönder eller inte. Dessa andra stod då i en stor stor skogs hage. Och va i samma veva som stormen grudrun.

Vi har aldrig grimma på våra hästar i hagen. Vi hade det förr, men ardennerstoet fastnade i sin grimma och slet loss en stor "tårtbit" ur hoven... Det tog mer än ett halvår innan hoven såg normal ut igen och hon missade 3-års premieringen... :(
Vi hade också en shettis en gång som fastnade med sin grimma och kunde inte komma loss, grimman brände långt ner i nacken och efter det var han jätterädd om sina öron och nacke...
En shettis till på en annan gård avlivades ganska nyligen efter att under ett flertal år slitit sina tandrader sneda efter att han fastnat med benet i käkremmen och slagit sin käke yttepytte sne... veterinären sa att det var ett udner att hon klarat hullet såpass länge som hon gjorde.

Så nej, inga grimmor i hagen! ;)

asså jag förstår vrf många inte vill ha grimman på eftersom de kan fastna eller skadas på någo vis.. så tyckte jag också innan men efter det att min häst rymde och sprang ut på riksväg 70 i rättvik och var på väg in i samhället så har jag alltid grimma på honom.. när han rymde så var inte jag i närheten utan på skolan men tack vare att han hade grimma så kunde två tjejer fånga honom och leta reda på mig.. jag är dessa två tjejer evigt tacksamm över att dom förhindrade min häst att bli mos av någon lastbil.. så grimman sitter alltid på därför..

"Prinsessan på ärten" som någon tydligen tycker att jag är... :angel::angel::angel::devil::devil:

Eftersom jag var en av de personer som fick ett kort ur din kortlek( tar de aldrig slut?), och det här i tråden blev tal om prinsessan på ärten, så vill jag tydliggöra att det inte var jag som skrev något sådant.

Jag har aldrig, och kommer heller aldrig vara, otrevlig mot någon i ett PM.

KL

flera har skrivit att hästarna bli omöjliga att fånga utan grimma. Jag har undrat lite om det är för att hästarna "äntligen känner sig fria", vet att hundägare tar loss halsband för att hundarna ska få slappna av ordentligt hemma. Om hästarna återkommande får den friheten, kommer de fortfarande vara svårfångade?

*skogsridmulle som i början fick gå efter hästen vid grimpåsättning*

Det är ingen som vet VEM som fått gult kort, utom vi moderatorer, så varför du tar åt dig vet jag inte :confused:. Det står på bukefaloshjälp i en av trådarna där du själv varit delaktig och jag har då inte sagt att du eller någon annan namngiven är den som kallat mig "prinsessan på ärten" och det tänker jag inte heller göra.

:bow:

God fortsättning

önskar

IngelaH

Som börjar undra om alla har slut på julledigheten, eftersom alla är så lättantändliga just nu... :D

Senast ändrad:

Min häst kan inte ha grimma på i hagen, dels för att hon får skav och dels för att hon ändå tar av den. Oftast går den sönder. :smirk:

Rent säkerhetsmässigt tycker jag egentligen att man SKA ha grimma på hästarna i hagen, iaf om det finns risk att de tar sig lös på trafikerad väg eller i stad/samhälle.
Är man rädd att hästen ska fastna så får man väl vidta säkerhetsåtgärder. Balsnöre är exempel påen bra uppfinning om man vill att grimman ska lossna om hästen fastnar.

Mina och övriga hästar i vårt stall har alla grimma på sig.
Jag tänker att om hon blir skrämd el dyl och far iväg så kan
även andra pers fånga in henne!
Hade en gång en häst som gjorde just detta och som sprang upp på
en 70 väg med mkt lastbils trafik.
Tack vare grimman lyckades en utomstående fånga in honom och
allt slutade väl.:)
Så jag fortsätter nog med grimmorna på...

Hade min häst behållt grimman på sig varje dag hade han kunnat gå med den på, men nu gör han inte det....:angel:

Finns fördelar o nackdelar med grimma i hagen som allting annat och man får utgå ifrån sig själ, hästen o hagen om man väljer grimma på eller inte

Om hästarna återkommande får den friheten, kommer de fortfarande vara svårfångade?
Antagligen inte, men det hänger nog även på fler omständigheter om dom ska låta sig "fångas". Som man kan läsa i trådarna, har även många av hästägarna själva svårigheter att komma fram till sina egna(!) hästar. Lägger man då till upprymdhet över att vara ute på okända vägar samt att det är okända personer som närmar sig, är det för mig lätt att se svårigheterna.

Det går att få hästar att vara lugna även i främmande situationer, det går att få dom att acceptera kontakt och det går att hantera dom med bara ett snöre runt halsen- även av främmande människor.

Varför föredrar man "svårfångade" hästar?
"Fånga" sin häst ja. Säger inte redan uttrycket att kontakten människa-häst kunde vara bättre? Lite utanför ämnet kanske.

LIA

Mina hästar går utan grimma. de får även gå ut och in nakna, öppnar bara porten undantag för den som faktiskt nu tyvärr står i sjukhage så hon blir ledd.

på sommaren så är dom oxå nakna, grimmor och skaft ligger antingen utanför på någon sten eller hänger på nån stolpe eller så har jag alla i bilen, brukar alltid sommartid försöka ha någon grimma och skaft i bilen ifall de kommit ut och man får åka iväg, så man slipper leta reda på grimmor eller åka och hämta, ett grimskaft är ju så bra passar på allas halsar :d

Varför skulle de inte gå att fånga utan grimmor om de kommer lösa? Då har du troligen oerhört ouppfostrade hästar, i mina ögon. Det är väl inte svårare att fånga dem utan grimmor utanför hagen än innanför. För att fånga en häst oavsett i eller utanför hagen måste du ju ändå komma nära dem.

Fast den stora skillnaden är väl ändå om de har en grimma på sig så är det bara att haka dit ett grimskaft eller ta tag i grimman och gå.Är de nakna så skall grimman träs på också,och är det en flock hästar som är lösa så är det inte alltid så lätt å hinna få på en grimma bland flertalet stimmisar.

Jag har f ö också grimmor på,vis av erfarenheten efter att ha haft ett mindre h-vete med å fånga unghästflocken förra sommaren när de var på rymmen 4-5 ggr på knappt två veckor (ja,den som sprängde staketen fick åka hem,för hon bara inte brydde sig om eltråden!) så går mina hästar med grimmorna på i hagarna.
Jag har aldrig haft en "grimskada",men haft ett gäng vrickningar,stukningar,lårkakor,sårskador och framförallt tappskor när de härjat i hagarna,och jag låter de ändå gå ute,varje dag och i flock.

*kl*

Våra hästar har grimma i hagen av den enkla anledningen att vi har rullande kvällschema med 6 olika hästägare och 9 olika hästar så det ska gå snabbt och smidigt. och OM dem faktiskt skulle komma lös av någon konstig anledning då ingen är rymmningsbenägen eller särskilt lättskrämd så är det betydligt lättare för vem som helst i närheten att få fast någon av hästarna. DET framförallt är säkerhet. visst, hästarna kommer och möter en och la-di-da. men om man inte är hemma då? hur gör någon som inte är hästvan om hästen kommer gåendes efter t.ex en väg UTAN grimma? jag håller med trådskaparen att det är överdrivet. å andra sidan, om jag hade haft min häst på ständigt bevakat område då det bara var jag som hanterade henne skulle hon säkert få gå utan grimma för bekvämlighetens skull.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Foder & Strö Hej! Någon som vet hur bra/dåligt det är att flytta hästens vattenbalja i hagen? I stallet är lösdriften nu en bit mindre för att...
Svar
7
· Visningar
1 085
Senast: Daydreamer
·
Utrustning Hästen har grimma i hagen pga att hon inte går att fånga på dagen om hon inte har grimman på sig. Men hon fastnar i hönätet flera gånger...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 743
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 617
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar