Det här med att ha grimma i hagen

Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Hästarna går med grimma i hagen, trots att dom går ute dygnet runt. Dom smiter ofta, och grannar som inte är hästvana har krävt att dom ska ha grimma på sig, så att dom lätt ska gå att fånga.
Tidigare när dom smet och var grimmlösa trampade den yngsta sig ordentligt och vart halt ett bra tag. För hästarna vi har är det mer troligt att dom skadar sig när dom smiter än att dom fastnar. Dessutom har dom inte så jättemycket att kunna fastna i, i hagen.

Hästarna går med grimma i hagen, trots att dom går ute dygnet runt. Dom smiter ofta, och grannar som inte är hästvana har krävt att dom ska ha grimma på sig, så att dom lätt ska gå att fånga.
Tidigare när dom smet och var grimmlösa trampade den yngsta sig ordentligt och vart halt ett bra tag. För hästarna vi har är det mer troligt att dom skadar sig när dom smiter än att dom fastnar. Dessutom har dom inte så jättemycket att kunna fastna i, i hagen.

Fast ert problem är ju inte i första hand att hästarna inte går att fånga. Hur kan man släppa ut hästar i så dåliga hagar att de smiter ofta??? Fixa staket som håller hästarna i hagen eller låt dem stanna inne i stallet!

Dom går i elhagar, men nu på vintern funkar det inte elen så bra när det snöar eller blir mycket frost på linan. Om dom ser nån grästuva utanför hagen och elen inte funkar pressar dom ner linan och går över.
Dom går på lösdrift, och har inte tillgång till stall.

Dom går i elhagar, men nu på vintern funkar det inte elen så bra när det snöar eller blir mycket frost på linan. Om dom ser nån grästuva utanför hagen och elen inte funkar pressar dom ner linan och går över.
Dom går på lösdrift, och har inte tillgång till stall.

Snälla, säg att du skojar

Hade jag haft en sådan granne hade jag inte krävt grimma på hästarna, utan jag hade sett till att de inte hade varit kvar. Aldrig att jag accepterat att springa ohc jaga grannens hästar, eller att jag riskerat att de hade jagat ut min hingst eller mina ston.

Ingen som kan lösa och förklara dom här?

Mysterium 1
Varför får man "tag på" en häst i grimma, men inte om den inte har grimma?

Mysterium 2
Varför kan man inte ta in/släppa ut/leda omkring/hämta hos grannen sin häst, utan att sätta på den en grimma (om den skulle sakna det)? Varför kan man inte bara lägga ett snöre/rep runt hästens hals, ev kombinerat med ett sling runt nosen?

LIA

1. om man lYckats få hästen nära sen och tex mumsar lite i havre hinken , (ja jag vet man ska inte fånga hästen med havre men har man 50 ston att ta in för undesökning så gör man det.)
DÅ är det mycket lättare att klicka fast grimskaftet än att ta på dom grimman.
(jag har haft sköt hästar som varit svåra att fånga mend då hade jag bara 8 st per dag så då kunde man träna med dom det fanns inte tid på mitt andra jobb då vi fick in hästar som var svår att fånga, och en del ägare medelade ej detta, då åkte havrehinken fram.)

2. Det kan man...

Min häst har girmma i hagen för stallägaren vill ha det så.

Senast ändrad:

jag vet att inne i stallet är det dubbelmoral..
Du ska ha grimma ifall det börjar brinna, men fastnar den så gäller inte föräkringen.. vet ej om det är så fortfaraden, men det var så när jag började med hästar .

Det står ingenting om detta i mina försäkringsvillkor. Och jag har heller aldrig hört talas om det sedan jag började med hästar (1963).

Immer

Det står ingenting om detta i mina försäkringsvillkor. Och jag har heller aldrig hört talas om det sedan jag började med hästar (1963).

Immer

ok..
det var vad jag har fått lära mej, men jag har aldrig kollat upp det.. tog det för givet när läraren på hästgymnasiet lärde ute det, och även mina föräldrar sa det när jag var liten

Jaha, då ska jag framföra det till min "mentor", som fått två döda ute-hästar p g av grimma.
Personen behöver kanske se över sina hagar lite bättre. Jag har ägt en djävla massa hästar, dumma som smarta, klantiga och förfinade och INGEN har fastnat någonstans med sina grimmor. Hur ser det ut i era stall och era hagar egentligen? Jag vill se bilder!!

Upp till dig om du föredrar (även på väg) att använda grimma i st f att ha din häst hanteringsvillig.
Mina hästar är välhanterade och hanteringsvilliga. Men, när någonting har hänt och de kommit lösa kan även den lugnaste och snällaste av alla hästar vara så förvirrad och stressad att det är svårt att få tag på den.

Hästar gör det.
Konstigt att ingen av mina hästar har fastnat i stolpen. Jag vill se bilder på era stolp för att se hur galet ni har det.

Mysterium 1
Varför får man "tag på" en häst i grimma, men inte om den inte har grimma?
Det tar ca 3 sekunder att sätta på ett grimskaft på en grimma. Det tar betydligt längre tid att sätta på en grimma med grimskaft när hästen är uppjagad och stressad.

Även om hästen inte vill bli fångad kan man kasta sig åt hästen och ta tag i grimman och på så vis fånga in den.

Mysterium 2
Varför kan man inte ta in/släppa ut/leda omkring/hämta hos grannen sin häst, utan att sätta på den en grimma (om den skulle sakna det)? Varför kan man inte bara lägga ett snöre/rep runt hästens hals, ev kombinerat med ett sling runt nosen?
Klart att man kan leda hästarna utan grimma. Men den dagen hästarna är stressade och uppjagade ute på vägen är det enormt mycket enklare att bara klicka i grimskaftet.

Det var alltså grimmorna som orsakade dödsfallen och inte hagarna!

Men, när någonting har hänt och de kommit lösa kan även den lugnaste och snällaste av alla hästar vara så förvirrad och stressad att det är svårt att få tag på den.
Där har vi olika åsikt (och kanske erfarenhet av hantering).

Dina hästar kanske saknar fantasi? :angel:

LIA

Snälla, säg att du skojar

Hade jag haft en sådan granne hade jag inte krävt grimma på hästarna, utan jag hade sett till att de inte hade varit kvar. Aldrig att jag accepterat att springa ohc jaga grannens hästar, eller att jag riskerat att de hade jagat ut min hingst eller mina ston.

Numera behöver man inte jaga hästarna, det var ju bara när dom inte hade grimma på sig. Dessutom händer det inte ofta längre, men det kan hända, eftersom det är kallt ute är stona inte lika brunstiga och villiga att springa över till grannens hingst. Som jag skrev tidigare har jag på grimmorna därför att det är Större chans att dom rymmer än att dom fastnar i hagen.

Numera behöver man inte jaga hästarna, det var ju bara när dom inte hade grimma på sig. Dessutom händer det inte ofta längre, men det kan hända, eftersom det är kallt ute är stona inte lika brunstiga och villiga att springa över till grannens hingst. Som jag skrev tidigare har jag på grimmorna därför att det är Större chans att dom rymmer än att dom fastnar i hagen.

Du skrev att de rymde ofta. Allt mer än en enstaka gång är förkastligt enligt mig. Vi har en shettis som kom på att man kunde spränga tråden. Han fick stå inne tills vi byggt en hage med trästaket och el. Hade du bott granne med mig hade du blivit anmäld. Möjligt att jag är taskig, men, men.

1 Det tar mindre än 1 sekund att lägga en tåt runt halsen på hästen. Släpper hästen fram personen kan det knappast vara nödvändigt med grimma för att "fånga" den.

2 Du missuppfattade! Jag frågar mot bakgrund av att så många här ser sig tvungna att "springa hem och hämta grimma" om hästen skulle kommit ut utan påsatt grimma, inte kan leda hästen till/från hagen utan grimma osv.
Själv har jag 3-4 m balsnöre nerpulat i en ficka. Det räcker för att få med sig en häst (våra såväl som andras).
Kommer även till användning om hästen och jag har olika uppfattning om vart vi ska gå. Gäller fr a om vet/hovis är i antågande. :)

LIA

Senast ändrad:

Du skrev att de rymde ofta. Allt mer än en enstaka gång är förkastligt enligt mig. Vi har en shettis som kom på att man kunde spränga tråden. Han fick stå inne tills vi byggt en hage med trästaket och el. Hade du bott granne med mig hade du blivit anmäld. Möjligt att jag är taskig, men, men.

Förut hände det Ofta, kanske en gång i veckan eller så. Staketet var då helt, så hon måste ha hoppat. Då stod hon på landet utan några grannar. Hon smet aldrig, hon ville ju vara med kompisarna som stod inne i hagen.
Nu har hon stått utanför hagen två gånger sen sommarbetet, en av gångerna utan grimma (då hon skadade sig). Annars står hon ju somsagt bara utanför hagen, men när man ska börja ta på henne grimma sticker hon.
Jag förstår att folk skulle anmäla oss om hästarna sticker iväg, men när hon bara står vid grinden är det väl okej tills vi fixat bättre staket.

1 Det tar mindre än 1 sekund att lägga en tåt runt halsen på hästen. Släpper hästen fram personen kan det knappast vara nödvändigt med grimma för att "fånga" den.

2 Du missuppfattade! Jag frågar mot bakgrund av att så många här ser sig tvungna att "springa hem och hämta grimma" om hästen skulle kommit ut utan påsatt grimma, inte kan leda hästen till/från hagen utan grimma osv.
Själv har jag 3-4 m balsnöre nerpulat i en ficka. Det räcker för att få med sig en häst (våra såväl som andras).
Kommer även till användning om hästen och jag har olika uppfattning om vart vi ska gå. Gäller fr a om vet/hovis är i antågande. :)

LIA

om hästen försöker dra iväg igen så har jag heller gimma och grimmskaft än något runt halsen, risken är mycket störe att den skiter i dej om den bara känner något runt halsen..

så balsnöre är bättre en grimma??..
det kan inte bli brännskador och märken av det??

1. om man lYckats få hästen nära sen och tex mumsar lite i havre hinken , (ja jag vet man ska inte fånga hästen med havre men har man 50 ston att ta in för undesökning så gör man det.)
DÅ är det mycket lättare att klicka fast grimskaftet än att ta på dom grimman.
Nu var vi mer inne på enstaka hästar. ;) Fast egentligen, räcker det inte med havrehinken? :)
Lite mer allvarligt, så var det själva "infångandet" jag var inne på.

2. Det kan man...
Inte om man ska tro inäggen. :o Men visst, jag har inte använt grimma på mina hästar på många år, förutom då dom ska verkas o dyl.

LIA

Förut hände det Ofta, kanske en gång i veckan eller så. Staketet var då helt, så hon måste ha hoppat. Då stod hon på landet utan några grannar. Hon smet aldrig, hon ville ju vara med kompisarna som stod inne i hagen.
Nu har hon stått utanför hagen två gånger sen sommarbetet, en av gångerna utan grimma (då hon skadade sig). Annars står hon ju somsagt bara utanför hagen, men när man ska börja ta på henne grimma sticker hon.
Jag förstår att folk skulle anmäla oss om hästarna sticker iväg, men när hon bara står vid grinden är det väl okej tills vi fixat bättre staket.

För ett antal år sedan hade vi en granne vars häst rymde ur hagen med jämna mellanrum. Oftast stannade den som din i närheten av hagen fast en dag när den blev skrämd sprang den ut på riksvägen ett par km bort. Blev påkörd av en barnfamilj. En person dog och en blev allvarligt skadad. Roligt att ha det på sitt samvete...

Inte för att jag säger att det kommer att hända med din häst. Men, att ha en häst som rymmer då och då utan att göra något åt det är totalt förkastligt enligt mig.

vad ska jag göra mer med henne? jag kan ju liksom inte hålla henne inlåst i ligghallen

1 Återigen, det var själva "infångandet" jag menade.
En uppfostrad häst nöjer sig med tåten.

så balsnöre är bättre en grimma??..
det kan inte bli brännskador och märken av det??
Javisst, om du inte medvetet missuppfattar det jag skrivit.
Nej, det kan inte bli brännskador eller märken. Hur skulle det det?

LIA

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Foder & Strö Hej! Någon som vet hur bra/dåligt det är att flytta hästens vattenbalja i hagen? I stallet är lösdriften nu en bit mindre för att...
Svar
7
· Visningar
1 085
Senast: Daydreamer
·
Utrustning Hästen har grimma i hagen pga att hon inte går att fånga på dagen om hon inte har grimman på sig. Men hon fastnar i hönätet flera gånger...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 743
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 617
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar