Det här med att ha grimma i hagen

Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Nu var vi mer inne på enstaka hästar. ;) Fast egentligen, räcker det inte med havrehinken? :)
Lite mer allvarligt, så var det själva "infångandet" jag var inne på.

Inte om man ska tro inäggen. :o Men visst, jag har inte använt grimma på mina hästar på många år, förutom då dom ska verkas o dyl.

LIA

Nej jag är emot att han med sej mat ut i en hage,, det blir snabbt en vana och då måste man alltid ha det.. och riktigt luriga hästar lär sej fort.. till sist så skiter dom i hinken med..
men Infångandet är ju att lcoka med havrehinken, och tyvärr en del hästar dra så fort dom känner grimman.. men kan man smyga dit grimmskaftet coh haka fast det på grimman som sitter på.. går det ju oftast bra:)

för övrigt tycker jag att man gör som man vill så längen man inte misshandlar och misköster sina djur..
Alla har olika synpunkter och så kommer det alltid vara..
Jag har båda haft grimma p och av.. och kan inte säga att det ena är bättre än det andra... allt bror på hästen.. som också är olika individer pricis som vi:)

1 Återigen, det var själva "infångandet" jag menade.
En uppfostrad häst nöjer sig med tåten.

Javisst, om du inte medvetet missuppfattar det jag skrivit.
Nej, det kan inte bli brännskador eller märken. Hur skulle det det?

LIA

om den rycker till blir rädd och drar.. då kna det bränna rätt rejält.. vist nu har jag inte päls men ajg har bränt mej fler en en gågn på balsnören.. 'även fått skärsår

vad ska jag göra mer med henne? jag kan ju liksom inte hålla henne inlåst i ligghallen

Nu börjar vi komma allt längre utanför ämnet.

Men, det enda du kan göra är att se till att hon inte kommer ut. Som jag skrev måste vi ha både trä- och elstaket till vår shettis för att han skall stanna inne. Han var tvungen att stå inne i sin box i tre veckor tills vi fixat staketet.

Om hon hoppar så får du fixa en tråd till. Går hon igenom för att det inte är ström på tråden får ni fixa så att det alltid är ström.

vi har beställt en massa material till trähagen, och elstaketet vi har nu är typ... hm. 170 kanske. :crazy:

Ingen som kan lösa och förklara dom här?

Mysterium 1
Varför får man "tag på" en häst i grimma, men inte om den inte har grimma?

Mysterium 2
Varför kan man inte ta in/släppa ut/leda omkring/hämta hos grannen sin häst, utan att sätta på den en grimma (om den skulle sakna det)? Varför kan man inte bara lägga ett snöre/rep runt hästens hals, ev kombinerat med ett sling runt nosen?

LIA

1,En flock varvade hästar på rymmen är lättare att få tag i om de har grimman,med det inte sagt att det är omöjligt utan grimma.
Men är de lösa och varvade och man ska börja fippla med å få grimma över nacken osv så är risken större att man ändå tappat den igen.Och är de varvade så inte kan jag hålla kvar mina hästar inte,jo en utav de möjligen,men resten näe,de är alldeles för flockbundna för det.
Dock om man knäpper på grimskaftet i grimman så kan alla ledas utan problem även om resten stimmar omkring.

2,Visst kan man det,men för mig är det en säkerhet att grimma och grimskaft används,dessutom på rätt sätt,och gud nåde om min dotter (på 16 år)skulle få för sig nått annat (igen).Sist slutade det på sjukhuset och sen 3 veckors strängeligen vila pga punkterad lunga och sprickor i revbenen pga att hon blev trampad utav hästen..

Hmmm,ser att du om och om igen skriver om en häst,själv pratar jag bara om en flock hästar eftersom OM de går ut,så är det för att de blivit skrämda eller nått annat som hänt å då är alla mina lösa.
Pratar vi en häst,tja då kommer den som är lös om jag visslar för den vill ju givetvis in till flocken och den vet ju att jag kan släppa in den igen.

Däremot vet jag inte hur hingsten skulle göra,han har hittills *peppar peppar* aldrig varit lös..

Senast ändrad:

Min häst ska inte ha grimma på sig i hagen, för att hon kan fastna i nått.

Är du säker på att den hoppar? Grannen hade en häst som smet o de höjde staketet flera gånger. Tillslut spanade de på hagen o blev väldigt förvånade när hästen kom i full galopp o framför staketet lade sig platt på backen o gled under staketet med raklånga framben:bow:

Mina hästar har ingen grimma i hagen. Jag vill inte att de får skav, biter sönder varandras grimmor, rullar sig och skitar ner grimmorna, eller fastnar och har sönder grimmorna. Nej, ingen grimma i hagen.

Det var alltså grimmorna som orsakade dödsfallen och inte hagarna!
Det kan man ju diskutera. Hade det inte funnits någonting för grimmorna att fastna i hade det inte varit grimmorna som varit dödsorsaken. Ok att en olycka händer lätt, men att två liknande olyckor händer samma person. Nä, då drar jag öronen åt mig i alla fall!

Där har vi olika åsikt (och kanske erfarenhet av hantering).

Dina hästar kanske saknar fantasi? :angel:
Ska vi mäta vem som har mest erfarenhet av häst för att veta ifall den ena eller den andres åsikt är bättre än den andres?

Ok, jag börjar. Jag har vuxit upp med hästar runt omkring mig. Ridit sedan jag var i 4-års åldern. År 2000 startade jag ett försäljningsstall och har från 2000 tills höstas ägt och sålt lite över 1000 st hästar. Jag har spenderat 8 år tillsammans med en kille som var hovslagare, så jag är väl erfaren att utföra sådana sysslor också. Givetvis kan jag slå på tappskor, jag kan även sko runt om, men det är någonting jag undviker att göra.
Jag har under årens lopp fött upp ca 30 st föl, som jag ridit in och till själv. Har även tävlat upp de flesta av dem i klasserna. Dessutom har jag ridit in ca 300 st saluhästar sedan år 2000.

Jag har tävlat upp till 1.30 i hoppning och **-fälttävlan. Jag är även utbildad tränare och har tränat elever i mestadels MSV-klass i hoppning, eftersom jag har så dåligt tålamod med nybörjarna.

Det är säkert någonting jag har missat, men du får jättegärna fråga ifall du behöver mer information.

har man svår fångad häst så ska grimman vara på, men allra helst AV!

har man svår fångad häst så ska grimman vara på, men allra helst AV!

Appropå svårfångad så förra kusen jag hade var extremt social och lättfångad till en början - tills en person fick för sig att man varje gång man skulle ta in en häst smög sig på hästen och sen med ett snabbt ryck mot huvudet hugga tag i grimman sen släpa med sig hästen in :crazy: (hon hade själv en svårfångad häst)
kusen blev grovt förolämpad av att någon dag ut och dag in ryckte tag i honom och vägrade sen låta någon ta tag i grimman. Han kom alltså fortfarande till en varje gång man kom till hagen och lät sig pysslas med, man kunde ta grimskaftet runt halsen istället och ta in honom, men just grimman fick man inte ta i.
I nästa stall så gick dom utan grimma i hagarna och gick då busenkelt att ta på honom grimman.

Bara ett exempel på att "svårfångade" hästar ibland kan vara lättare att fånga om de inte har grimma :p

Med de staket vi har just nu så finns det inte på världskartan att släppa hästen utan grimma i hagen. Dessutom har hon inget att fastna i mer än sin kompis, och den springer så fort min häxa kommer i närheten... Så...
Har man en utbrytarkung (drottning då), så får den vara på, för enkelheten när hon rymt (frågan är inte om hon rymmer, utan när). :p

när min pålle är på sommarbetet så får han gå utan grimma. nu har han den på sej för att det ska vara lätt för "stallägar-gubben" att ta in honom lätt på kvällen..

tycker ju även som endel andra att om hästen är lös så är den ju faktiskt lös...;) är inte emot dom som har grimman på men inte heller de som inte har den på.. plus att jag håller med om att skaven är väldigt fula:smirk:

Vad är tanken med din meritlista? Inte har jag visat intresse för den, och inte har jag det heller. Menar du att man blir en auktoritet på grimmor om man tävlat 1.30 hoppning? Sorry, men jag förstår inte vad du vill säga.

Jag ska försöka klargör betr citaten.
Mitt:
Det var alltså grimmorna som orsakade dödsfallen och inte hagarna!
Ditt:
Det kan man ju diskutera. Hade det inte funnits någonting för grimmorna att fastna i hade det inte varit grimmorna som varit dödsorsaken. Ok att en olycka händer lätt, men att två liknande olyckor händer samma person. Nä, då drar jag öronen åt mig i alla fall!
Detta skrev jag i # 77:
"För många år sedan berättade "min mentor" att han aldrig hade grimma på sina hästar, sedan en hade fastnat med ett ben i grimman och hittades död.
Vid ett besök långt senare hos honom, berättade han att han dagen innan tagit upp en unghäst till rasthagen i väntan på inspektion. När man kom till rasthagen en stund senare för att titta på hästen, hängde den med grimman fast i grindstolpen, död."

Du är välkommen att dra dina öron vart du vill, men först kanske du kan visa hur dom båda relaterade händelserna "är liknande"? Förutom att grimmorna var orsak i båda fallen??
Du kanske inte låter hästarna ha sina ben med i hagen :eek: men det är du nog ganska ensam om. Och grindstolpe, hur ovanligt är det?

Men, när någonting har hänt och de kommit lösa kan även den lugnaste och snällaste av alla hästar vara så förvirrad och stressad att det är svårt att få tag på den.
På detta svarade jag:
Där har vi olika åsikt (och kanske erfarenhet av hantering).
Och så du igen:
Ska vi mäta vem som har mest erfarenhet av häst för att veta ifall den ena eller den andres åsikt är bättre än den andres?
Jag konstaterad helt enkelt att vi har olika åsikt om ovan och att det i sin tur kanske beror på erfarenhet av olika sätt att hantera hästar.

Beträffande fantasin (försökte vara lättsam!), så menade jag att när det gäller hästar (och barn och hundar osv) så har den inga gränser för vad som kan åstadkommas. Däremot har inte du motsvarande fantasi, om jag ska gå efter dina grimma-är-säker åsikter. Vi har alltså olika åsikter och erfarenheter om detta, så vi kanske inte kommer längre?
LIA

1 Det jag undrar om är alltså inställningen betr "fånga" med eller utan grimma, inte hur man hanterar en stor hästflock.

2 Vad är det för skillnad i säkerhet att inte bli trampad mellan grimma+grimskaft resp "ett snöre/rep runt hästens hals, ev kombinerat med ett sling runt nosen?" :confused:

Hmmm,ser att du om och om igen skriver om en häst,själv pratar jag bara om en flock hästar eftersom OM de går ut,så är det för att de blivit skrämda eller nått annat som hänt å då är alla mina lösa.
I de flesta fall gäller väl att man har ett begränsat antal lösa hästar att ta hand om, typ 2-5 st. Hur ska du klara av att på egen hand sätta på grimskaft och leda ännu större flockar av "stimmiga" hästar?
I verkligheten, är det inte så att du som person måste plocka en häst i taget, oavsett hur många som gått ut? Vi har ju trots allt max 2 armar vilka dessutom inte är märkvärdigt långa. ;)
Dessutom, så gäller argumenten och frågorna i stor utsträckning även hästar som ska tas in till/ut från hagen.

LIA

Ja alla ärväl olika, både hästar o människor o hantering. Sist min dragit (den ena grinden var öppen) så hämtade jag honom utan grimma eller snöre, kom på det halvvägs till åkern(fick telefonsamtal från markägaren så jag visste var han var) men jag motade honom i rätt färdriktning o han vet ju var vi bor så det var inga problem.

En annan gång i somras när tyvärr båda var där räckte det med att fånga den ranghöga, kompisen ville absolut inte bli lämnad ensam o följde efter som en hund.

Har inte själv erfarenhet av stissiga hästar på rymmen, de brukar snarare vara jättenöjda till skillnad mot mig som fasar för hästförbud så jag håller tummarna för att det inte ska hända igen.

Egentligen skulle dom väll kunna fastna i täckena med...

alltid grimma på! varit med om att de rymt nån gång då tex älgar sprungit sönder staket, för utomstående är det avsevärt stor skillnad på att fånga en häst med grimma än utan!

och att de fastnar.. ta och skaffa en grimma som passar.. eller fästa tex en panikhake på den ifall hästen har benägenhet att fastna.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Foder & Strö Hej! Någon som vet hur bra/dåligt det är att flytta hästens vattenbalja i hagen? I stallet är lösdriften nu en bit mindre för att...
Svar
7
· Visningar
1 085
Senast: Daydreamer
·
Utrustning Hästen har grimma i hagen pga att hon inte går att fånga på dagen om hon inte har grimman på sig. Men hon fastnar i hönätet flera gånger...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 743
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 617
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar