Sv: Det här med att ha grimma i hagen
Mina gimmor sitter på som de ska. Hästarna kan öppna munnen, men grimman kan inte glida över öronen hur som helst.
Och denna tråden går inte ut på att övertyga andra människor om vad man själv tycker är rätt. Vi är många personer här inne med livslång erfarenhet av hästar där vi kommit fram till vad vi tycker funkar för oss och vad vi inte tycker funkar. Det mesta bygger på tidigare erfarenheter som har hänt oss, hänt andra i våran närhet eller saker vi bara tycker borde vara så.
Hästar är personligheter och individer. Det går inte att behandla två hästar likadant, men med förutsättningarna att göra hanteringen av hästen så enkel som möjligt så har jag valt att göra som jag gör.
Enligt mig förhindrar grimma på ute olyckor!!Att olyckor händer har vi konstaterat, men varför kan man inte försöka minimera dom? Är det inte just det vi bör göra?
När hästen är ute på vägen, lagomt uppstressad är det enklare att bara klicka in grimskaftet i grimman, än att försöka sätta på en grimma. Och nej, jag leder inte mina hästar på trafikerad väg i endast grimskaft eller vad jag nu har med mig för tillfället.Vad menar du med "fånga"? En häst som inte vill bli tagen, "fångar" man inte oavsett grimma eller inte. En häst som inte har något emot att bli tagen kan man lätt använda vad som helst för att leda iväg, även om just i det fallet en påsittande grimma gör det enklare.
Svaret på frågan om grimma behövs för "infångande" eller inte, borde bli hanteringsträning!
Hur fastnar hästen i stängselstolpen???Så i din hage fanns inga stängselstolp, rötter, grenar eller andra hästar? Hur skulle en grimma vara beskaffad för att "sitta som den ska" och därmed förhindra den typ av olycka jag och andra talat om? Menar du att den ska vara hårt spänd i alla sina delar, så hästen inte ens kan öppna munnen eller böja nacken?
Mina gimmor sitter på som de ska. Hästarna kan öppna munnen, men grimman kan inte glida över öronen hur som helst.
Personliga erfarenheter bevisar för mig att de hästarna som rids sönder är hästar som fått väldigt ensidig träning och då gärna i ett ridhus varje gång de rids under vinterhalvåret.Varför likhetstecken mellan ridhus och sönderridna hästar?
Givetvis!Det finns upptaget ett antal orsaker i tråden. Jag tvivlar på att det finns någon häst som är immun mot samtliga.
Och denna tråden går inte ut på att övertyga andra människor om vad man själv tycker är rätt. Vi är många personer här inne med livslång erfarenhet av hästar där vi kommit fram till vad vi tycker funkar för oss och vad vi inte tycker funkar. Det mesta bygger på tidigare erfarenheter som har hänt oss, hänt andra i våran närhet eller saker vi bara tycker borde vara så.
Hästar är personligheter och individer. Det går inte att behandla två hästar likadant, men med förutsättningarna att göra hanteringen av hästen så enkel som möjligt så har jag valt att göra som jag gör.