Det här med att ha grimma i hagen

Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Att olyckor händer har vi konstaterat, men varför kan man inte försöka minimera dom? Är det inte just det vi bör göra?
Enligt mig förhindrar grimma på ute olyckor!!

Vad menar du med "fånga"? En häst som inte vill bli tagen, "fångar" man inte oavsett grimma eller inte. En häst som inte har något emot att bli tagen kan man lätt använda vad som helst för att leda iväg, även om just i det fallet en påsittande grimma gör det enklare.
Svaret på frågan om grimma behövs för "infångande" eller inte, borde bli hanteringsträning!
När hästen är ute på vägen, lagomt uppstressad är det enklare att bara klicka in grimskaftet i grimman, än att försöka sätta på en grimma. Och nej, jag leder inte mina hästar på trafikerad väg i endast grimskaft eller vad jag nu har med mig för tillfället.

Så i din hage fanns inga stängselstolp, rötter, grenar eller andra hästar? Hur skulle en grimma vara beskaffad för att "sitta som den ska" och därmed förhindra den typ av olycka jag och andra talat om? Menar du att den ska vara hårt spänd i alla sina delar, så hästen inte ens kan öppna munnen eller böja nacken?
Hur fastnar hästen i stängselstolpen??? :confused:
Mina gimmor sitter på som de ska. Hästarna kan öppna munnen, men grimman kan inte glida över öronen hur som helst.

Varför likhetstecken mellan ridhus och sönderridna hästar? :confused:
Personliga erfarenheter bevisar för mig att de hästarna som rids sönder är hästar som fått väldigt ensidig träning och då gärna i ett ridhus varje gång de rids under vinterhalvåret.

Det finns upptaget ett antal orsaker i tråden. Jag tvivlar på att det finns någon häst som är immun mot samtliga.
Givetvis!
Och denna tråden går inte ut på att övertyga andra människor om vad man själv tycker är rätt. Vi är många personer här inne med livslång erfarenhet av hästar där vi kommit fram till vad vi tycker funkar för oss och vad vi inte tycker funkar. Det mesta bygger på tidigare erfarenheter som har hänt oss, hänt andra i våran närhet eller saker vi bara tycker borde vara så.

Hästar är personligheter och individer. Det går inte att behandla två hästar likadant, men med förutsättningarna att göra hanteringen av hästen så enkel som möjligt så har jag valt att göra som jag gör.

Jag har alltid grimman på om jag släpper ihop nya hästar, har dom på ett nytt ställe....Eller om man har en som är rymmningsbenägen....

Annars försöker jag att ha grimman av....Mina är två stora skavisar....så dom skulle inte ha nån päls kvar på huvet annars....;)

O sen så grimmorna ser ut om dom haft dom i hagen den här årstiden....hua....

//Domino_s

När mina rymt har jag inte hanterat det med grimma utan snarare förbättrat staketet. En period var en på rymmen varje dag o jag höll på att bryta ihop. Förstod inte var han tog sig ut förrän jag såg det med egna ögon; kröp under tråden vid ett dike:rofl::rofl::rofl:

Vi bor nära en väg men har gudskelov viltstängsel, så hästarna går mot höet, åkern eller skogen istället vilket är väldigt skönt. Men som sagt, nu när staketet är fixat så håller de där de ska om man bara stänger till hagen.

Mina ston med föl går alltid utan grimma. Unghästar kan i vissa fall ha grimma. Vi bor i skogen med väldigt lite trafik.

När mina rymt har jag inte hanterat det med grimma utan snarare förbättrat staketet.
Fast det är väl sällan de rymmer. Jag har då aldrig varit med om en häst som har rymt. Små shetlandsponnier kan få för sig att krypa under staketet, men de flesta hästar håller sig inne. En åring jag hade roade sig med att hoppa över staketet på 1.20-1.30, men det växte bort.

Grimman är ju mer till ifall någonting händer och hästarna kommer lösa utan att det var deras egen vilja liksom. Typ att någon inte stänger grinden ordentligt etc.

I stallet där jag har foderponnyn har alla hästar ALLTID grimma på, tänk vadm som skulle kunna hända, tex i sommras så fanns det en ca 20 årig häst som hade lite problem med benen att om han ligger på den sida där han har sjukt ben slipper han inte alls upp. Så i somras så var han ute o hagen och hade lagt sig ner, på fel sida och det fanns ganska mycket kvistar och stenar runt omkring så han kunde inte vända sig till andra sidan, vid det tillfället skulle vi inte ha fått upp hästen om han inte hade haft grimman alls, så alltid har hästarna på grimman i vårt stall då de är ute i hagen :)

Så alla hästar måste alltid ha grimma på sig, eftersom ni inte kan sätta på en grimma på en liggande häst?

LIA

Så alla hästar måste alltid ha grimma på sig, eftersom ni inte kan sätta på en grimma på en liggande häst?

LIA

KL
Vore det inte bättre om alla som inte kunde fånga sina hästar utan grimma även låter dem gå med ett grimskaft fastsatt. Då blir de ju ännu enklare att fånga om de kommer lösa - och man behöver ju inte träna dem på att bli fångade.

Blir helt matt av att höra att så många har svårt att fånga sina hästar.

Min "lilla" pålle har grimman på sig eftersom han står på en ridskola (som privathäst!) och det ska vara lätt för dem som jobbar där att ta in honom. Vi hade inte behövt ha grimma på honom men eftersom vi tycker att det är lättare för dem som jobbar där om dom slipper hämta grimmor stup i kvarten så får han ha sin på sig. Speciellt eftersom han är en liten djävul att ta in så kan man ju iallafall låta dom slippa ta på honom grimman också...:devil:

Min "lilla" pålle har grimman på sig eftersom han står på en ridskola (som privathäst!) och det ska vara lätt för dem som jobbar där att ta in honom. Vi hade inte behövt ha grimma på honom men eftersom vi tycker att det är lättare för dem som jobbar där om dom slipper hämta grimmor stup i kvarten så får han ha sin på sig. Speciellt eftersom han är en liten djävul att ta in så kan man ju iallafall låta dom slippa ta på honom grimman också...:devil:

Jo, så kan det ju vara. Jag tycker inte rent generellt att det är fel att ha grimma på hästarna i hagen även om jag väljer att inte ha det. Däremot reagerar jag på argumentet att hästen inte går att fånga annars.

Jo, så kan det ju vara. Jag tycker inte rent generellt att det är fel att ha grimma på hästarna i hagen även om jag väljer att inte ha det. Däremot reagerar jag på argumentet att hästen inte går att fånga annars.

Jo han går att fånga in men han blir så uppspelt över att äntligen få komma in i stallet och få mat så han vill hälst rusa in och atackera maten på direkten. Så då är det lättast att bara behöva knäppa fast ett grimmskaft.

kl

I vårat stall har samtliga hästar grimma i hagen av två anledningar:

*Stallet ligger med en järnväg på ett håll, bostadshus på ett håll och hyfsat trafikerad väg på ett håll. Skulle de ta sig lösa ska det vara smidigt att få tag på dem, oavsett vem som ska fånga in dem

*Vi har 14 hästar i stallet, och ganska många hästar i varje hage som väldigt gärna vill in vid insläppet. Eftersom viockså är kollektivstall är det många olika människor som hanterar hästarna, och för att göra insläppet så snabbt, smidigt och riskfritt som möjligt har hästarna grimman på sig.

kl.
Jag har som regel inte grimma på hästarna i hagen. Går dom flera tillsammans så finns det alltid någon som tycker det är roligt att tugga sönder, alternativt ta av de andra hästarna grimman. Då får man gå och leta trasiga grimmor i hagen, inte kul.

Är det en ensam häst som kanske bara ska vara ute några timmar, då kan den ha grimman på sig. Men det beror lite på hage, finns det många träd och ställen hästen kan klia sig på, så föredrar jag utan grimma. Nya hästar får alltid ha grimman på de första gångerna dom släpps ut, tills man är säker på att dom kommer när dom ska in.

Jag har en ponny som hade vanan att ta sig ut, honom gick det utmärkt att leda i pannluggen.

Senast ändrad av en moderator:

KL
Vore det inte bättre om alla som inte kunde fånga sina hästar utan grimma även låter dem gå med ett grimskaft fastsatt. Då blir de ju ännu enklare att fånga om de kommer lösa - och man behöver ju inte träna dem på att bli fångade.

Blir helt matt av att höra att så många har svårt att fånga sina hästar.

Och alla hästar bör inte få gå ut,för de kan vricka sig,få sårskador,tappa skor,slita sönder täcken osv osv osv..

Tja,man kan dra det hur långt som helst,eller hur? ;)

(Jag har f ö haft incidenter med sönderrivna täcken som trasslat in sig runt benen på hästarna,innebär det att jag inte skall ha täcken på hästarna?? Kanske bättre de står inne dygnet runt så minimerar man den risken.. *not* )

Och alla hästar bör inte få gå ut,för de kan vricka sig,få sårskador,tappa skor,slita sönder täcken osv osv osv..

Tja,man kan dra det hur långt som helst,eller hur? ;)

(Jag har f ö haft incidenter med sönderrivna täcken som trasslat in sig runt benen på hästarna,innebär det att jag inte skall ha täcken på hästarna?? Kanske bättre de står inne dygnet runt så minimerar man den risken.. *not* )

Jo, men starten på tråden var att det var daltigt att inte ha grimma på hästarna.

Fast, huvudanledningen att mina inte har grimmor på i hagen är inte skaderisken (undantaget ston med föl vid sidan och hingsten).

Varför döma människor enbart pga en skitsak egentligen? Varför ens orka fortsätta diskussionen när det är mycket få människor som numera får någonting ut av den?

Ingen som kan lösa och förklara dom här?

Mysterium 1
Varför får man "tag på" en häst i grimma, men inte om den inte har grimma?

Mysterium 2
Varför kan man inte ta in/släppa ut/leda omkring/hämta hos grannen sin häst, utan att sätta på den en grimma (om den skulle sakna det)? Varför kan man inte bara lägga ett snöre/rep runt hästens hals, ev kombinerat med ett sling runt nosen?

LIA

Ingen som kan lösa och förklara dom här?

Mysterium 1
Varför får man "tag på" en häst i grimma, men inte om den inte har grimma?

Mysterium 2
Varför kan man inte ta in/släppa ut/leda omkring/hämta hos grannen sin häst, utan att sätta på den en grimma (om den skulle sakna det)? Varför kan man inte bara lägga ett snöre/rep runt hästens hals, ev kombinerat med ett sling runt nosen?

LIA

Kan tyvärr inte det eftersom jag inte leder hästarna i grimmor. Använder halters eller repgrimma och i dem kan jag ju inte släppa hästarna.

Enligt mig förhindrar grimma på ute olyckor!!
Jaha, då ska jag framföra det till min "mentor", som fått två döda ute-hästar p g av grimma.

Upp till dig om du föredrar (även på väg) att använda grimma i st f att ha din häst hanteringsvillig.

Hur fastnar hästen i stängselstolpen???
Mina gimmor sitter på som de ska. Hästarna kan öppna munnen, men grimman kan inte glida över öronen hur som helst
Varför skulle den behöva glida över öronen? :confused: Om du använder fantasin? Hästar gör det.

Personliga erfarenheter bevisar för mig att de hästarna som rids sönder är hästar som fått väldigt ensidig träning och då gärna i ett ridhus varje gång de rids under vinterhalvåret.
Fattar fortfarande inte varför skulden för sönderridna hästar kan ligga på ridhuset?

Betr ditt senaste inlägg. Vem har "... dömt människor enbart pga en skitsak" Är det f ö någon som tvingar dig att läsa och skriva i tråden om du inte får ut något av den?

LIA

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Foder & Strö Hej! Någon som vet hur bra/dåligt det är att flytta hästens vattenbalja i hagen? I stallet är lösdriften nu en bit mindre för att...
Svar
7
· Visningar
1 085
Senast: Daydreamer
·
Utrustning Hästen har grimma i hagen pga att hon inte går att fånga på dagen om hon inte har grimman på sig. Men hon fastnar i hönätet flera gånger...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 743
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 617
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar