Det här med att ha grimma i hagen

Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Vi brukar ha grimma i hagen, bor i stockholm, inte så fantastiskt kul att ha en lös häst utan ens grimma att fånga den i om den råkar komma lös...:crazy:
Däremot har jag sett en del fästa en liten ögla gjord av balsnöre i ringen där man knäpper ihop grimman, och knäpper fast haken i snöret istället för ringen, så om den skulle fastna så kan snöret gå sönder.
Alternativt tunn lädergrimma...(fast inte så kul då den lätt förstörs av det blöta vädret:angel:...)

*kl*

Till moderatorn.

Det vore ju lite bra om man på något sätt kunde se att tråden var rensad. Men jag tycker att rensningen var på sin plats...... :D

Jag vet flera trådar på Senior där tifo har lagt in en kommentar om att tråden är rensad. Smart moderator den där tifo ;)

(rensning gör ofta att tråden blir rörig och man fattar inte vem som har sagt vad till vem osv)

Ja det hjälper ju om man kommer ihåga att stänga...
Jag min nöt glömde stänga till volten som vätter till lunchdelen så de kunde ju via den knalla ut:angel:
Som jag nämnde tidigare så har jag alltså inte grimma o en av pållarna e mörkbrun haha jättebra i mörker,
men som tur är visslar jag när de får mat så jag ropade o visslade o 30 sekunder senare ville de in i hagen båda två:D
Inte föredömligt att lämna öppet, inget jag vill rekommendera, men jag är glad att jag visslar vid matdags. Vissa saker lär de sig väldigt fort:d

Har gjort ungefär samma sak - hade lämnat ena grinden öppen när jag tagit in hästarna kvällen innan, och när jag släppte ut hästarna dagen därpå gjorde jag det i en annan grindöppning efterssom den andra blivit lite lerig. Och glömde att jag inte stängt den andra. Hästarna gick i sin hage halva dagen innan de såg att grinden var öppen, varpå de traskade ut på stubbåkern och betade resten av dagen. Bonden jag hyr stallet av såg dem på eftermiddagen och tyckte att de nog borde gå i hagen och ledde dit dem. Tur att det bara var gamla kloka damer och inga galna unghästar i stallet på den tiden:angel:. Och det underlättade nog för honom att de hade grimmor när han skulle leda dit dem:)

Förstår vad du menar. Kanske inte ordagrant att hästen skall vara häst. Jag menade inte med just grimman, tänkte nog mer på att de finns dem som inte kan ha hästen i hop med anndra, el knappt ha dem i hagen för de kanske! skadar sig. Jag ville bara poengtera att det är ett djur ingen porslin sak!? Vi kan inte finnas hos dem jämt, och rädda dem från alla faror. Kanske ska hästen inte heller stå i box? För den kan rulla fast!? Större risk än att fastna i en annan hästs grimma. Eller?:idea:

Har inte läst alla inlägg.
Min hingst har grimma i hagen. Han har aldrig gått ut och har respekt för elstaketet. Han kommer till dig i hagen- är jättesocial. Inga problem.
Men..
om han trots allt av någon anledning skulle komma ur hagen en vacker dag när jag är på mitt arbete- då känner jag verkligen att det är skönt att han har grimma på. Någon annan som stöter på honom kan ta tag i grimman för att leda honom till lämplig plats.

I mitt stall har alla hästarna grimma i hagen. Det är många hästar så det går snabbare att ta in dom med grimma och lättare att fånga.

Här går hästarna utan grimma. Varför?

1. hästarna slipper skav
2. det är fult o onödigt
3. de slipper tappa den i hagen eller fastna
4. bra träning att ta grimman av o på
5. säkert en massa mer men kommer inte på mer på rak arm:p

Eftersom det inte är säkert att moderatorn läser tråden femtioelva gånger om dagen, så är det ofta säkrare att skriva ett PM till moderatorn än att ge konstruktiv kritik (TACK för det i alla fall) i tråden.

God fortsättning

från

"Prinsessan på ärten" som någon tydligen tycker att jag är... :angel::angel::angel::devil::devil:

Men det var ändå inte jag som tyckte det eller? :o (edit) angående prinsessan på ärten alltså.

Förlåt då att jag uttryckte mej på fel ställe. Jag ska försöka bli bättre på var jag ska uttrycka mej och ge tips i fortsättningen.

Jag firar inte jul men god fortsättning på dej! (eller vad det nu heter)

För övrigt kan du ju följa dina egna råd och ta saker via PM som du ju tyckte var bättre.

Och jag vill inte att folk tror att jag kallar dej saker. För som det lät i ditt inlägg tydde i alla fall jag det som att JAG kunde ha kallat dej det. Vilket jag INTE gjort!!!!!

*KL*

Mina hästar har grimma på i hagen. Först och främst ser jag det som en säkerhetsåtgärd, men det är även av lathet. Jag slipper sätta på och ta av grimman så fort jag ska göra någonting med hästen. Och dessutom så kan även människor som inte är speciellt hästvana enklare fånga in hästarna om de skulle komma på rymmen.

Att grimman skulle fastna i bakskon när hästen kliar sig tycker jag är helt befängt. Hur är era hästar skodda egentligen??
Grimman sitter ju inte så löst heller att vad som helst fastnar i den.

de har inte med skorna att göra om dom fastnar eller inte, de är med hoven dom kan fastna..och dom kan faktiskt lyckas fastna även ifall inte grimman sitter löst.

Beskriv vart i grimman hästen fastnar med hoven. Jag fattar uppenbarligen inte hur det hela går ihop!

*kl*

I vårat stall har vi bara två hästar och två olika ägare. Den ena går alltis utan grimma och den andra har alltid grimma.

Smaken är som baken och vi har alla olika mål, erfarenheter mm mm som gör att vi tycker att antingen det ena eller det andra är bättre.

Personligen lägger jag ingen energi på att övertala andra att göra som jag gör för jag tror dom flesta är fullt kapabla att fatta sina egna beslut. Och deras beslut kan vara bra mycke bättre än mina. Men kanske inte för mej! :D

//Tori som bara klämmer på en grimma när jag ska rida..... :rofl:

Jag jobbar i ett stall med ca 35 hästar, och skulle vi behöva ta av grimman i hagen , i boxen m,m så skulle det nog ta oss hela dagen. Funkar väl om man har några hästar men har man ett tävlingsstall där allt ska flytta på rfelativt snabbt så funkar det inte att ta av grimmor på alla, spec. inte 1 års stona/ hingstarna.. mvh

Har ingen grimma i hagen, varför?
- slipper skav
- slipper att hästen fastnar i ngt och gör sig illa
- slipper köpa nya grimmor konstant

+ att jag vet ett par pers. som blivit av med hästar i hagen,
som haft grimma. och min häst skulle aldrig låta sig fångas
och sättas på grimma av en helt okänd person, så det ser
jag också som en anledning att inte ha på en.

Nädå, du har nog ätit ur bukefolkets gemensamma pepparkaksburk. Men det var någon annan, som tydligen inte är så förtjust i våra pepparkakor, som fick "leka med min kortlek" i stället. :angel::angel::angel:

Så sorry, för mitt klavertramp om det var det.

Men det har varit så lugnt på forumen dagarna före jul, julafton och juldagen. Men sen har visst många bukefalister fått de julklappar de behöver och inte behöver... så hos en del, NEJ åter igen inte DIG, har det blivit för mycket. :devil:

God fortsättning på det nya året, kan jag väl få önska dig i alla fall? :bow:

Har ingen grimma i hagen, varför?
- slipper skav
- slipper att hästen fastnar i ngt och gör sig illa
- slipper köpa nya grimmor konstant
Ok att du förhindrar att grimman fastnar i någonting. Men med det argumentet borde man inte ha täcke på hästen heller. Och man borde absolut inte ha eltråd till hästen. Jag vet betydligt fler hästar som förorsakats av eltråd och dragit av sig både senor och annat, men jag vet inte många som fastnat med grimman så att den fått skador.

Sen undrar jag vad ni köper för grimmor som får skav? Mina hästar har grimmor och ingen av de har skav av grimman. Skulle jag se en tillstymelse till skav byter jag grimma förstås.

Och varför ska man konstant köpa nya grimmor? Vad händer med de grimmorna man sätter på hästarna?

God fortsättning på det nya året, kan jag väl få önska dig i alla fall?
Jag firar inte nyår heller (eller påsk och alla andra högtider)
Så jag säger bara God fortsättning på livet! ;)

Och nu vet jag ju vem som kallade dej saker och du har tydligt sagt att det inte var jag. :D

Man behöver inte fira nyår, för att ha ett bra år... Ja, jag ÄR envis som en röd gris. :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Foder & Strö Hej! Någon som vet hur bra/dåligt det är att flytta hästens vattenbalja i hagen? I stallet är lösdriften nu en bit mindre för att...
Svar
7
· Visningar
1 085
Senast: Daydreamer
·
Utrustning Hästen har grimma i hagen pga att hon inte går att fånga på dagen om hon inte har grimman på sig. Men hon fastnar i hönätet flera gånger...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 743
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 617
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar