Det här med att ha grimma i hagen

Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Eftersom du menar att täcke och lindor är dalt så antar jag, du skriver inte vad du tycker, att även grimmor i hagen hör dit.

Tror inte nackarna på de hårda kavallerihästarna tålde fasthakningar med grimmor bättre än dagens porslinshästar.
En hästnacke tål bra mycket mer än vad du någonsin kan föreställa dej!
Dom allra flesta av honkön som jag känner o som har häst beter sej fruktansvärt fjolligt med sina hästar! Som om de vore för tidigt födda barn (o boxarna fungerar som kuvöser för sina telningar) :rofl:
Å så fort de ska rida utanför inhägnat område då ska det vara Chambon o Graman o ridspö o gud vet allt vad man kan försäkra sej med, o när hästarna kliver av ridplan så blir de halta. :rofl: jaja, Man har det inte värre än man ställer för sej! :cool:

Ok!Du tänkte så.
De hade vanliga grimmor o inga hobbles:p

miljön är en sak, men om hästar leker är det lätt hänt att ngn fastnar.
såg ett föl som hade fastnat i mammas grimma när de låg- ett bakben.
Var ut o in på klinik i 6 mån.

min val. lyckades fasta i den andres täcke- framtill.
Som tur var kom en äldre herre förbi o tyckte att det såg konstigt ut.

Han knäppte upp täcket( lämnade det så:crazy:) o den vuxna hästen hade slickat herrn på handen- som tack.

Ok!Du tänkte så.

Han knäppte upp täcket( lämnade det så:crazy:) o den vuxna hästen hade slickat herrn på handen- som tack.
Den sista meningen talar sitt eget språk om din syn på häst! En häst har inte förståndsgåvorna att vara tacksam. Om du tror det då ska du nog byta hästen mot en frimärkssamling. Fjolltänkande!som inte har med ett liv med häst att göra. Nästan så man skulle tro att du är korkad! (sa det inte , men tänkte!)

ska vi säga att de flesta av ditt kön som rider på banan- tycker om likasinnade:angel:
De som leker cowboys o indianer brukar inte veta hur en halt häst känns:rofl:

Ok!Du tänkte så.

Hobbles används där det inte finns något att knyta i och användes på den träd- och busklösa prärien. bara som info!

huh.. Jag får ju hoppas att folk vet vad de skriver. Är ju förvirrande ändå på detta forum...:smirk:
ja, det finns så många snurriga hästägare så jag är inte det minsta förvånad! :rofl: å många har samlats här!

Mina hästar går utan grimma ihagen eftersom jag är rädd för att det ska få skav eller liknande.
Själv har jag inget imot att andra har grimma på sina hästar, jag skulle själv ha grimma på dom om det var så att det låg en väg i närheten eller om man hade en häst som rymmer.
Vissa har dock grimmor på sina hästar i hagen för att det ska då täcka försäckringen ifall de rymmer.

Grimma AV enligt min åsikt!
Varför? Här kommer mina argument:

-Hästen kliar sig bakom örat, fastnar med foten, ramlar tokigt och gör sig illa. Båda mina unga hästar och även mina tidigare ägnar sig åt denna "yoga övning":D

-De är mycket lättare att fånga för en eventuell hästtjuv. Utan grimma så är det inte bara att gå in och haka på ett grimskaft.

-Risken för att fastna i träd, buskar, staket och vid lek minimeras utan grimma.

-En del hästar finner nöje i att "släpa" runt sina hagkompisar i grimman i timmar. Hur kul är det för den utsatta hästen?

-Skav och brännsår (har sett ett par riktigt fula ex på det, där hästen har ärr för livet efter en illla sittande grimma. Nu tror jag inte att du har det, men många struntar tyvärr i att lägga ner några extra kronor på en väl passande grimma. Märkligt med tanke på hur många timmar en del har dem på? Det går bra att lägga ner massor av pengar på ett träns de använder en stund, ett par dagar i veckan? Har sett några exempel även på detta)!

Nej, jag skulle snarare vilja veta varför folk HAR grimmor på sina hästar vid utevistelse, förutom deras egna bekvämlighet? För min erfarenhet säger att det är många som prompt vill ha grimmorna på för att underlätta vid in och utsläpp? Många gånger beror det också på att häst/människa inte är riktigt överrens om hur proceduren vid av och påtagning av grimma ska gå till;). Det är helt enkelt lättare att "fånga" hästen om den har något att grabba tag i. Jag föredrar att hästen kommer till mig och frivilligt stoppar in huvudet i grimman;).

Med risk för att sticka ut hakan och bli sågad rejält:D, så säger jag ändå, med glimten i ögat:

-Var inte så bekväma!
-Lär hästarna att samarbeta ordentligt vid av och påtagning av grimma, så tar det inte så lång stund.

/Malin

Nej, jag skulle snarare vilja veta varför folk HAR grimmor på sina hästar vid utevistelse, förutom deras egna bekvämlighet?

För att stallet ligger vid en riksväg och jag vill att förbipasserande ska kunna få tag i henne om hon rymmer. Kort och gott.

Att det skulle dyka upp en hästtjuv sådär utan vidare ser jag som högst otroligt. Har heller aldrig varit med om någon som fått skav eller dragit runt någon annan i grimmorna, så jag har inga skäl att inte låta henne bära grimma.

Jag kastar i nödfall ett grimskaft över halsen. Och det kan man lägga över manken för att sedan dra mot huvudet och göra en "nödgrimma" av :)

Jag gillar genvägar och lägger gärna tid på att träna på saker som sedan kan spara mej tid och besvär. :D

Precis min åsikt:)! Ju mer tid man lägger ned på träning, desto mer tid SPARAR man i framtiden:banana:

Ok! Smaken är som julskinkan, skivad i massor av åsikter;)

Var inte så bekväma!
-Lär hästarna att samarbeta ordentligt vid av och påtagning av grimma, så tar det inte så lång
:bow:mina hästar lärde sig tidigt att "hoppa i grimman", senare även i tränset.

:bow:Det är faktiskt något jag lägger jättestor vikt vid och jag tror även att jag får igen det vid andra moment. För det handlar ju trots allt om ledarskap om man får sätta på grimman eller inte, utan tjafs;)
Men som med allt annat, du får inget gratis. Som jag sade i mitt tidigare inlägg "ju mer tid jag lägger ner på träning, desto mer tid sparar jag i min vardag längre fram".

Är hästen svår att fånga i hagen? Grimma på. Är den snäll att fånga? Grimma av. Fastna kan hästarna göra vilket som, grimma eller inte.

En hästnacke tål bra mycket mer än vad du någonsin kan föreställa dej!
Dom allra flesta av honkön som jag känner o som har häst beter sej fruktansvärt fjolligt med sina hästar!

Man har det inte värre än man ställer för sej! :cool:

Håller inte med dig om nacken, så det får du gärna utveckla eftersom du påstår den tål så mycket.Om du nu kan.

Förresten vilka konstiga honor du känner.........men det är väl sant som du säger..........man har det inte värre än man ställer för sig.......

Grimma AV enligt min åsikt!
Varför? Här kommer mina argument:

-Hästen kliar sig bakom örat, fastnar med foten, ramlar tokigt och gör sig illa. Båda mina unga hästar och även mina tidigare ägnar sig åt denna "yoga övning":D

-De är mycket lättare att fånga för en eventuell hästtjuv. Utan grimma så är det inte bara att gå in och haka på ett grimskaft.

-Risken för att fastna i träd, buskar, staket och vid lek minimeras utan grimma.

-En del hästar finner nöje i att "släpa" runt sina hagkompisar i grimman i timmar. Hur kul är det för den utsatta hästen?

-Skav och brännsår (har sett ett par riktigt fula ex på det, där hästen har ärr för livet efter en illla sittande grimma. Nu tror jag inte att du har det, men många struntar tyvärr i att lägga ner några extra kronor på en väl passande grimma. Märkligt med tanke på hur många timmar en del har dem på? Det går bra att lägga ner massor av pengar på ett träns de använder en stund, ett par dagar i veckan? Har sett några exempel även på detta)!

Nej, jag skulle snarare vilja veta varför folk HAR grimmor på sina hästar vid utevistelse, förutom deras egna bekvämlighet? För min erfarenhet säger att det är många som prompt vill ha grimmorna på för att underlätta vid in och utsläpp? Många gånger beror det också på att häst/människa inte är riktigt överrens om hur proceduren vid av och påtagning av grimma ska gå till;). Det är helt enkelt lättare att "fånga" hästen om den har något att grabba tag i. Jag föredrar att hästen kommer till mig och frivilligt stoppar in huvudet i grimman;).

Med risk för att sticka ut hakan och bli sågad rejält:D, så säger jag ändå, med glimten i ögat:

-Var inte så bekväma!
-Lär hästarna att samarbeta ordentligt vid av och påtagning av grimma, så tar det inte så lång stund.

/Malin

Därför att vi har 70 st hästar här och i alla grimmor sitter namnlappar..;)

Skummat igenom tråden... Precis som vanligt är det för och emot .. och aldrig mötas de olika lägren....

Jag har grimmor på mina hästar när de är i hagen dagtid. Helt enkelt för att jag tycker det är bekvämt. Det blir mycket enklare att bara knäppa på grimskaftet när de skall in.

Jag har täcke på de hästar som behöver det också. Trots att risken för att de fastnar/trasslar in sig i täcket är ändå större än med grimman.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Foder & Strö Hej! Någon som vet hur bra/dåligt det är att flytta hästens vattenbalja i hagen? I stallet är lösdriften nu en bit mindre för att...
Svar
7
· Visningar
1 085
Senast: Daydreamer
·
Utrustning Hästen har grimma i hagen pga att hon inte går att fånga på dagen om hon inte har grimman på sig. Men hon fastnar i hönätet flera gånger...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 743
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 617
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10