Sv: Det här med att ha grimma i hagen
LIA
Varför skulle du inte lika gärna kunna göra detta, dvs ta fast, med bara ett rep? Varför skulle en grimma vara så nödvändig för att "ta fast"?Om min flock är lös,så väljer jag att ta fast den som ses som flockledare,det gör att de andra åtminstone stimmar med åt rätt håll och i sin tur kan de "slussas in" i hagen eller stallet.
Du menar att ni använder grimskaft som är längre än 3-4 meter?Om mina dotter hade använt grimma+grimskaft så som hon skulle så hade hon haft större räckvidd att "komma undan" när hästen blev rädd vilket gjorde i detta fall att den slog omkull henne och klev henne på ryggraden.
Med "bra hantering" följer, att det räcker med ett rep. Vitsen är att man inte behöver tänka "måste hämta grimma först", utan kan fiska upp repet/snöret/tåten/osv ur fickan direkt och leda hästen. Oavsett det gäller att leda internt eller hämta utanför hagen. Och hästen slipper ha grimma i hagen med allt vad obekvämlighet och risker denna innebär.Vad är vitsen med att använda ett rep runt halsen? Och ev. runt snoken då,när det finns grimmor att använda? Är hanteringen bättre då eller?
Med "bra hantering" behöver ingen tänka "fånga"! Det räcker med "hämta".För hur som haver,så är ursprungsfrågan,grimma eller ej i hagen,och som jag svarat,jag använder grimma i hagen pga att OM de kommer loss,så ska det vara enkelt att kunna fånga de,(tyvärr så är det ju grannarna och min mamms eller papps som jag måste förlita mig på,på dagtid om något skulle hände då jag jobbar heltid,och för deras skull,ska det vara enkelt.)
LIA