Det här med allemansrätten...

Sv: Det här med allemansrätten...

Men om jag har hagar på min mark och som alltså finns på min privata tomt säger väl inte allemansrätten att man får gå igenom? Hage eller inte, annans mark (synlig) får man väl inte korsa utan att först ha frågat markägaren?
Känns väldigt konstigt tycker jag...

Men om jag har hagar på min mark och som alltså finns på min privata tomt säger väl inte allemansrätten att man får gå igenom? Hage eller inte, annans mark (synlig) får man väl inte korsa utan att först ha frågat markägaren?

Det är skillnad på mark och tomt närmast ett hus.
Har du hage i trädgården har folk naturligtvis inte rätt att vistas där :D

VARFÖR skulle man inte få korsa annans mark utan att fråga?
Vaddå synlig, är det platt mark kan du ju vara synlig på flera hundra meters håll.

Du får inte störa, men du behöver inte vara undanskymd eller osynlig.

Har du hagar på din tomt? (tomt = trädgård)

I så fall blir det ju störande, eftersom de rimligen kommer nära inpå huset och därmed omfattas inte "intrånget" av allemansrätten.

Men på din mark får de ju gå så länge det inte är växande gröda, de inte förstör något eller stör. Det är ju det argumentet alla ryttare använder när de våldför sig på skog och mark. Det är ju någon annans mark man rider på (om man inte rider på egen mark/i egen skog förstås)

Jag har synligt ca 300 meter ner från huset. Jo, folk får gena genom hagarna. Har ofta jägare som vandrar genom hästhagarna på väg mot nästa jaktskifte på höstarna.

:bow::rofl:

Jag har för mig att ... vad heter hon som bedriver travuppfödning i stor skala?
Nafayette.
hon hade skyltat för aggressiv märr....

Det var helt otroligt vilket bra minne du har :D En snabbkoll och det visar sig att det var betesomgången fölston 2004!!

Men visst, vi hade problem med "lösgående folk" som ville gulla med fölen och lämnade även eftersig en massa saker drällandes i hagen.
Efter ganska många tillsägelser, till föräldrar, vars barn ville leka med fölen, att det inte är en bra idé då föl kan hitta på vad som helst..Ungar skall inte vara i hästhagar ensamma osv osv..
Så fick vi ta i lite extra.

Skaffade egen rottwailer och märkte ut hela hagen runt om.
Givetvis efter att vi varit i kontakt med både jurist och advokat...

Fölmärren hade antagligen gått igenom nåt jävelskap med just barn, ju kortare ungar destå elakare var hon, för dom låg väldigt lågt i kurs sa hon..hela tiden med slickade öron.
Eller nja, hon gillade inte folk överhuvud taget..

Så här blev det och vårt problem löstes omgående. Ingen promenerar i denna hage sedan dess...trots att fölmärren är död sedan länge.

varningf%F6rsweet.jpg

Ska väl tillägga att jag vet inte om reglerna har ändrats sen dess.
AM

Tjurar är ganska harmlösa, värre är det med en flock busiga kvigor som får folk att börja springa för livet. ;)

Allt som oftast är det ganska livat på landet sommartid. :D

Jag hade en skylt vid vägen när jag ledsnat på att folk kom och frågade om dom fick ge Madam ett äpple och på den stod "Handmata gärna hästen med morötter, äpplen, pepparkakor och annat gott, hon tycker däremot inte om sötsaker. Vill ni umgås med henne så finns det ingen el i staketet, hon älskar att bli kliad."

Tyvärr är man ansvarig för allt som sker på sin mark.

Exempel:
En vän till mig har en liten bevattningsdamm på sin mark. Grannens småungar har tydligen lekt där och trillat i, vilket resulterade i att föräldrarna sade till sin hyresvärd, som ringde räddningstjänsten, som ringde min vän och sa att de måste sätta upp staket, samt att de kan bli polisanmälda för att det skett på deras mark.
Att ungar på 3 o 4 år kanske inte är lämpade att leka själva i skogen på lång från huset spelar ingen roll.

Tyvärr är man ansvarig för allt som sker på sin mark.

Exempel:
En vän till mig har en liten bevattningsdamm på sin mark. Grannens småungar har tydligen lekt där och trillat i, vilket resulterade i att föräldrarna sade till sin hyresvärd, som ringde räddningstjänsten, som ringde min vän och sa att de måste sätta upp staket, samt att de kan bli polisanmälda för att det skett på deras mark.
Att ungar på 3 o 4 år kanske inte är lämpade att leka själva i skogen på lång från huset spelar ingen roll.

Man är ansvarig för en hel del saker men inte allt, jag kan mycket väl tänka mig att man måste sätta upp staket runt konstgjort vatten nära bebyggelse. Hagar finns det redan staket runt så på den punkten lär man klara sig.

Vi har en stor skogshage vid stallet.
Denna vinter har det gått hästar i den men innan har det gått hästar där sporadiskt.
Det går en stig genom hagen upp till andra skogsvägar.
En del ryttare vi inte känner använder stigen vilket är helt ok när det inte är några hästar där.
En dag kommer ett par 10åriga tjejer ridande ner på stigen och rider rätt igenom stoflocken 8 st som står och äter.
Vi frågar varför ? Svaret är att dom fått lov??
Men dom har ju inte fattat att man kanske inte ska rida genom en hage med okända hästar speciellt inte när man är i 10 årsåldern.
Hade min valack gått i hagen så hade han rusat fram direkt för att kolla, ston hade han betäckt direkt då han är nykastrerad. Dom hade aldrig fått ut sina hästar ur hagen. I sommar kommer det att gå en hingst där så vi får se om dom fattade att man inte ska rida genom hagen när den är upptagen. Hoppas vi var tydliga nog när vi pratade med dom.

Sätt upp en skylt med "Varning för hingst!" :)
vi sätter det på alla hagar:idea:
Hingsten som skall gå i hagen är mindre hingstig än min valack.
Han går inte ens fram till staketet när det rider främmande hästar förbi på 1 meters håll, men som sagt hingst är han:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 195
Senast: Linda_A
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 430
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden