Det här med allemansrätten...

Tokmaja

Trådstartare
Funderade på det idag när jag såg ett par som traskade igenom en hage.
Det har man ju rätt till att göra, allt efter allemansrätten. MEN hur är det med ansvarsfrågor och hagar?
Hur djuren i hagen uppfattar "inkräktarna" vet man ju aldrig och även om det inte menas illa KAN det ju bli skador på någon, det kan ju vara jättespännande med en människa i hagen. Vissa hästar är ju dessutom aggressiva i hagen.
Om hagen ligger på ett sådant sätt så att den ofta används som genomgång för promenadstråk så kanske det är olämpligt att sätta en aggressiv häst just i den hagen.
Men hur är det med ansvarsfrågorna?
Och får man tex ha med sig en hund i koppel genom hagen? Vet ju en häst som såg rött när det kom en hund.... inte helt bra i ett sådant läge...

Nån som vet?

Sv: Det här med allemansrätten...

Iom att folk har rätt att gå genom hagar så bör man nog skylta om ngn häst är extra vaksam- attackerande. att man har en skyldighet om det.

däremot har man även en som beträdare att stänga grindar efter sig o att inte störa djuren mer än nödvändigt.

Här tror man att det är förbjudet att beträda o ser sin begränsade rätt att rida hur som helst genom genom fingrarna.
Folk betraktar sin egen mark som privat- som tomtmark, men all annans mark som allmän.

Vad är betande fållor?

Tänk om fårägarna på gotland skulle ha rätt till att stänga in stora arealer utan att göra så folk kan ta sig igenom dessa.

Om man gör ett nytt stängsel som stänger av ett promenadstråk kan man vara skyldig att se till att det går att passera igenom.

Åker o planteringar är ngt annat o portat för alla.

Passera genom inhägnad betesmark om man inte skadar stängsel eller stör boskapen, glöm inte att stänga grindarna. Ej störa eller förstöra gäller generellt.
För ryttare
Här är det fritt fram
• Allmän väg
• Kommunal/statlig väg
• Enskild väg med statsbidrag
• Utmärkt ridled/ridstig

Här ska du fråga först
• Skogsbilväg
• Ägoväg/privat väg
• Enskild väg/grusväg
• Ängar/hagar
• Stränder
• Strax efter skörd

Här ska du inte rida
• Mjuka och blöta stigar
• Planteringar/skogsplanteringar
• Naturreservat/nationalpark
• Åkermark/stubbåker
• Betesvall
• Privat tomtmark
• Parker, gräsmattor
• Trottoarer och cykelbanor
• Uppmärkta skidspår, motionsspår och vandringsleder

Prata med markägaren
Du får alltså rida på många platser i naturen. Men du måste visa extra hänsyn mot träd och växter. För markägaren är en 20 meter hög gran värd 150-200 kr. Drabbas granen av rotröta minskar virkesvärdet. Det tar 70 år innan en ny gran har vuxit sig lika stor. Så innan du ger dig ut i skogen, prata först med markägaren. Vet du inte vem som äger marken, ring kommunen.

Senast ändrad:

Grusvägar där statsbidrag erhålles är tillåtet för ridning

Man får väl inte (precis som ovanstående citerar) överhuvudtaget gå igenom en hage utan att ha frågat markägaren först?
Jag skulle då inte vilja ha någon traskande genom mina hagar...

Visst får du passera genom hagar. Men du får inte störa och du måste givetvis stänga grindar etc efter dig.

Och man får skylla sig själv om man blir attackerad av hästar, kor, vildsvin etc eller ramlar nedför ett stup.
Man tar själv ansvar för vad man gör, oavsett man är i en park eller i en hage.

LIA

Fast det finns krav på att man ska har skyltar om det finns lösgående tjurar i hagen. Precis som att man i vissa fall måste skylta om man har starkström i staketet.

Självklart, det är bara på senare tid folk verkar tro att USAs stämninghysteri går att applicera i Sverige.

Fast det finns krav på att man ska har skyltar om det finns lösgående tjurar i hagen. Precis som att man i vissa fall måste skylta om man har starkström i staketet.

Brukar de sitta fast i en hage då??

Fattar inte folk att det går lösa djur i en hage?? Vad gör då hagen där? Alltså folk..:crazy::confused:

Självklart, det är bara på senare tid folk verkar tro att USAs stämninghysteri går att applicera i Sverige.
:bow::rofl:

Jag har för mig att ... vad heter hon som bedriver travuppfödning i stor skala?
Nafayette.
hon hade skyltat för aggressiv märr....

Man får väl inte (precis som ovanstående citerar) överhuvudtaget gå igenom en hage utan att ha frågat markägaren först?
Jag skulle då inte vilja ha någon traskande genom mina hagar...
Jag har haft promendstråk igenom mina. Där alla rastar sina hundar.

Men när hovisens dotter sprang med sina ibland verkligt attackerande hundar så att hovis fick komma dagen efter nyskoning o slå på tappskor på båda mina blev jag lite rutten.:crazy:
Snacka om att störa. De ska veta bättre än hästokunniga.

Det är dessutom ingen ny regel. Det är nu drygt 25 år sen jag hade tjuruppfödning och var 10:e meter hade jag skylt för både elstängsel och varning för tjur....men även på den tiden var folk inte läskunniga...:cool:

Det borde väl vara på egen risk? Tänk om hästarna blir skrämda och springer över en människa, det kan väl inte djurägaren stå till svars för...eller:confused:

Om vi ska vara noga, så har man inte starkström i stängslen, däremot hög spänning på några tusen volt. OBS, inte högspänning.
Det möjliga strömutaget är skäligen blygsamt, för att inte vara farligt för folk och fä.

Och man ska ha varningsskyltar utmed ett elstängsel (mot allmän väg etc om jag minns rätt). Så att folk måste gå fram och kolla att det verkligen är ström på. ;)

LIA

Om inte dom bärarna har koll själva, vad ska vi göra åt det? Ta bort elen från elstängsel?
Det sitter (ska göra) ju faktiskt varningsskyltar och jag inbillar mig att man som PM-patient är noga informerad betr olika risker?

LIA

Visserligen, men har man pace maker så är det inte helt ofarligt.

Har man peacemaker så kan man försvara sig mot den elaka eltråden. :idea:

WWcoltpeacemaker.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 195
Senast: Linda_A
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 430
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar