Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Tänk vad ont det måste gjort på hästen när tejpen skulle bort :crazy:

Jäkla korkad ide att tejpa ihop munnen på hästen :mad:, men är det vanlig svart eltejp borde det inte göra ont att ta bort den åtminstone. (Om man ska se något positivt i det hela..)

Jag tänkte mest på alla känselhår som sitter på mulen... De borde fastna rätt bra i tejpen = vaxning när den dras bort :crazy:

Åherregud vad det finns mycket konstiga hästmänniskor. En del är bara kul och läsa, sitter och småskrattar men en del, gud man blir ju bara förbannad.

Själv har jag varit med om en hel del saker som gör mig arg, men ska inte ta det nu, kan istället berätta om min stora systers roliga tabbe. Hon var kanske 13, alltså nästan tio år sedan, fick rida på hennes kompis nya häst, rider runt lite i hästens hage, plötsligt blir hästen rädd och börja rusa lite, min syster som så snabbt kläckte den mest brillianta idéen att om hon styr hästen mot telefonstolpen så måste den ju stanna, hm.. det fungerade mest för henne själv, där tog det tvärstopp men hästen vek ju givetvis nättochjämt runt stolpen. haha det har vi skrattat åt länge.

Kan åandra sidan berätta detta med nu när jag ändå skriver :P , hjälpte till på ett galopp och travstall för par år sedan, där på deras privata galoppbana kom det ibland små ponnyryttar och tyckte den banan var ju perfekt att rida fort fort fort på, inte direkt så smart då dom blivit tillsagda många gånger att flyga och fara så red dom allt senare på dygnet, dvs i skymningen, helt livsfarligt! Tänk om någon rider eller kör ett snabbjobb och plötsligt står det par ungar med ponnyer mitt ivägen? Åherregud vad folk inte tänker.

Ah, jag red en häst ett tag och ägaren försökte lära sina hästar att stegra, jag frågade varför h*n gjorde så.. Svaret var att det är bra för dem att kunna när man rider gymkhana... ? Och den hästen orkade knappt fatta galopp. H*n körde oxå in en hovkrats i sidan på hästen som knappt reagerade och då sa h*n att jag behövde sporrar ...:cry:

Kan berätta något jag själv gjort som är är pinsamt.

En väninna och jag var ute och red på hennes hästar, den jag red var en stor korsning på 1'80 i mank.
Vi red barbacka och galopperade på en gammal järnväg (rälsen är sen länge borta,enbart långt grusspår) då han börjar småkonstra under mig för att han så gärna ville springa ikapp min väninna och hennes ponny. Hästen hade ingen man att hålla sig i och jag är en kråka på barbacka så jag flög, dock inte av. Utan på halsen. Nu har vi kommit ikapp min väninna så när hon vänder på huvudet ser hon mig och hästen komma förbi henne med mig galopperandes på halsen på hästen.

Jag lyckades kravla mig tillbaka, men under vad som kändes som en evighet hade jag känslan av att galoppera på halsen på en giraff...

jag har varit med och hur mycket dumma saker som helst!

för ca ett år sen nu kom det en tjej till vårt lilla stall som skulle vara medryttare på stallägarens ponny då,ca 149 och hon va väldigt överviktig och alldelles för stor och tung då han va tunn och gammal(27 då)
jag fixar lite i stallet och sådär och min häst går ute i hagen hon går ut i hagen med hästen när hon sitter på (hennes mamma är med)
hon går ut på vårt sommarbete precis bredvid och hennes mamma stänger efter henne.
och då drar hon iväg i all världens väg!!ut på jättestora åkern!!!!
och min häst efter i full fart och drar med sig staket och stolpar och hela skiten!"!!!!:eek::eek:och jag blir så jäkla förbannad så det är inte klokt!!!!!
hon har gjort en hel del andra dumma saker oxå då under den tiden hon va hos oss t ex:hoppad över tunnor som rullar runt och i nedförsbacke och galopp på steniga vägar och mot folk!
red slut på hästen varje dag!!han va helt förstörd vi sa åt henne hon tryckte i dom massa med foder trots vi sa till henne tillslut sparkade jag ut henne!och då menar jag verkligen sparkade ut henne!!:eek:

En tränare som klappar till en unghäst flera ggr i huvudet med longerlinan,hästen var i stallet för att ridas in och blev lite rädd när sadeln lades på och spändes åt=reste sig en gång och inte högt i stallgången.

Tränaren fick ett mindre hjärnsläpp och smäller ordentligt i ansiktet på hästen samtidigt som hon ryter %¤%() STEGRA DIG DÅ FÖR FAN!!!!!!Villket hästen givetvis gjorde i ren rädsla...Ett under att inte hästen gick över och landade på rygg..:crazy:

Tjejerna i stallet snyggade till min arab med en riktigt läcker pott frisyr:eek:.

Rakt avklippt lugg med snyggt tillhörande avklippt ponnyman=jag var riktigt pisst!!!!!:angel:

Har sett lite olika saker, men en sak var att det va ren tjej som var medryttare på en av hästarna i stallet. Så hoppade dem ungefär 120 cm i paddocken där jag och min kompis red dressyr. och så river hästen översta bommen för att dem kommer i för snabb galopp så hästen hinner inte riktigt med med frambenen. Och så slår hon till med spöt i ansiktet på hästen :mad:

En del borde ju inte få vara i närheten av hästar alls!!!:mad:

KL

När kunskapen tar slut, tar våldet vid...

Guuud! :eek: Hade inte varit nådig om någon fick för sig att frisera min häst bara sådär! :cool:

KL

I lördags var jag in med min unghäst till den lokala ridklubben. Har inte varit där på ett år och möttes av något fruktansvärt. In i ridhuset kommer en medelålders kvinna och hennes man på varsin häst. Kvinnan har kandar och ca 5 cm långa sporrar. Mannen har graman på sin häst men han går mest "följa john" bakom sin fru och bara "åker" häst.
Men kvinnan.

Passet börjar. Hästen vill tydligen inte ställa igenom nacken ordentligt; då RYCKER kvinnan hästen i munnen rakt åt sidan HÅRT och BRUTALT flera gånger. alltså; hon drar inte o sliter utan verkliger RYCKER !

Hästen går sen typ rollkur fast åt sidan... Detta sker flera gånger under passet; vi hör hur kandaret rasslar.

Men det stoppar inte. När hästen inte samlar sig eller "vad den nu gör för fel" så lyfter hon sina sporrprydda hälar 10 cm ut från hästen och HACKAR sporrarna i sidorna likt trumvirvlar samtidigt som hon såga hästen i munnen!! Hästen stönar av smärta för varje hack. Detta sker under hela passet.

Jag har långväga gäster med mig som är intresserade av att köpa min unghäst, de är alldeles chockade. Jag funderar på att fråga vad kvinnan sysslar med men vill inte ställa till med någon scen heller med mina gäster.

Har nu kontaktat ridskolechefen som banne mig får ta tag i detta. Barn o ungdomar som vistas på klubben ska inte ha detta som förebild och kvinnan måste få en "åthutning". Hon tävlar rätt höga klasser dressyr så jag anar att där finns många unga som ser upp till henne på klubben.

Jag mår fortfarande dåligt :(

Men herregud...

Hade det där skett på en travbana så hade det blivit dryga böter, avstängning och möjligtvis en djurplågerianmälan!

... fast utan bevis kommer man ingenstans med en polisanmälan. Dock skedde detta en tidig lördagsförmiddag när ord.lektioner var inställda så ingen ur "ledningen" på ridskolan var ju där. Jag hoppas och ber att ridskolechefen tar tag i problemet så att det inte fortsätter. har nu fått höra mer historier från samma klubb men vet inte om det bara är rykten.

Ibland tycker jag att ta hand om en häst FÖR mkt är nästan djurplågeri. Jag menar okej, hästen är klippt. Men det är ju inte så kul för en ponny att gå med täcke från oktober-april. även inne på natten & ländtäcke när man rider. Visst, man gör som man vill. Men detta kan ju inte vara för roligt för den lilla ponnyn, som vill rulla sig i lera.

annars har jag sett en tjej ta ett par längre tyglar och fästa nera vid sadeljorden för att sen dra dom genom bättringarna & upp till handen. och där satt och drog. hästen börjde såklart på nacken och hon var nöjd. inted et bästa sättet att få sin häst att gå på tygel kanske -.- hehe...

*KL*

Den här tråden är verkligen Hemsk med sin okunskap och objektifierandet av hästen.

Tror något av det värsta jag sett var när unghingstar skulle hämtas från betet.. lång historia, slutar med en blödande mun, en tvååring som gått omkull sju ggr rakt bakåt från baklämmen, slagits samt dragits in. Med hingstkedjan i käften.

"Nu vet han att han inte ska bråka nästa gång han ska transporteras!"
..sagt och gjort av en proffs hoppryttare i södra sverige.

btw, nån mer än jag som reagerat på hoppryttarnas Höga procentkvot av "värsta du någonsinsett" inläggen?

KL

Sätta sadeln bak och fram - på sin egna häst som hon haft ett bra tag - klia sig i huvudet och kalla på sin mamma för att något såg fel ut.
Tjejjen var i min dåvarande ålder (runt 14)...

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 351
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama