Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Herregud att det finns så mkt hemska hästmänniskor:eek: jag har inte sett så mkt sånt, men mina föräldrar såg en ganska känd hoppryttare häromkring, slå sin gäst med ett spö efter en tävling:mad:

det dummaste jag själv har gjort måste ha varit när jag trodde att min höst kunde stå still i siun box i ca en min (med träns) medans jag hjälpte min kompis med en sak. det kunde jag ju glömma.. han måste nämligen alltid pilla med allting så när jag gått några meter så har ha fastnat i "boxlåset"? (som man stänger med?:D), fått panik och slitit sönder tungan. Det blev nån månad på hackamoor, men sen läkte det och nu har han bara ett mkt vackert ärr tvärs över tungan:)
Kan ju säga att han är exert på att skada sig..

Men det misstaget gör jag inte om iaf:crazy:

Efter att ha läst igenom hela tråden är väll inte mina grejer så jättefarliga, men inte speciellt trivsamma häller.

Var på fälttävlanskurs för någon månad sedan, det skulle vara första gången för min ponny att hoppa terräng, eller ja, han har hoppat lite däck och stockar, men inget jätteavancerat.
Mina kompisar som också är med på kursen berättar att tränaren är jättebra och träningarna är jätteroliga osv. Min ponny hoppar allt utan att tveka, men andra passet andra dagen skulle vi träna att hoppa i vattnet, han har inga problem med att gå ner i vatten, han älskar det, men hoppa i det tyckte han väll var lite för mycket. Så han vägrar gång på gång, och jag tänker ju bara fan nej han orkar inte, han borde hellre få vila så han orkar sista dagen. Men såklart vågar jag ju inte säga det, utan försöker och försöker, till slut får jag över honom och tänker ja nu räcker det. Nejmen då tycker tränaren att jag ska hoppa hela vatten delen, alltså först en fet stock, sen ner i vattnet och över vattenhindret igen. Min ponny är sjukt trött efter alla försök på vattenhindret, men vi försöker iallafall, han vägrar och vägrar. Till slut tar tränaren en sån där flagga det är på sidan av vissa terränghinder under tävling, och börjar slå min ponny!!
Och min ponny står blickstilla och bara tar emot allt ;_; Han hade gjort samma sak på min kompis ponny dagen innan, och jag ville verkligen inte att det skulle hända min, men han fortsatte, så fort han vägrar får han säkert runt 10 slag på baken. Kan ju säga att det aldrig mer blir träningar för den tränaren iallafall.

En annan grej som hände när jag var och tävlade för några månader sen, kanske lite OT, men när jag, och flera andra, står och väntar på att komma in till framhoppningen. Alla skrittar runt på en liten parkering, och så börjar dom dra linor för ingången till ridhuset, ingen tänker väll mer på det men sen helt plötsligt hör vi massa galopperande hästar komma rusande, då alltså har dom insläpp, och dom låter hästarna springa in själva, under en tävling där ryttarna rider precis intill. =S Efter det var väll nästan alla hästarna lite väl springiga.

Varför säger man inte ifrån vid sådana tillfällen? För det första tycker jag du kunde sagt att du tyckte det räckte innan ni upprepade vattenhindret, om inte annat för din hästs skull. Och att låta tränar slå honom upprepade gånger? Nej, dålig stil mot din häst tycker jag.

Varför säger man inte ifrån vid sådana tillfällen? För det första tycker jag du kunde sagt att du tyckte det räckte innan ni upprepade vattenhindret, om inte annat för din hästs skull. Och att låta tränar slå honom upprepade gånger? Nej, dålig stil mot din häst tycker jag.

Så här efter när jag tänker på det håller jag med dig, jag vet liksom att jag borde sagt ifrån. Är man fegis så är man, men om det nu var möjligt att gå tillbaka i tiden skulle jag handlat annorlunda vid händelsen.

Fast vid sådana tillfällen får man faktiskt skita i att man är feg tycker jag, tränaren är ännu fegare som ger sig på en häst sådär! Hade aldrig accepterat det och övervägt anmälan om djurplågeri samt talat om detta för hästfolk i min närhet.

Nåja jag hoppas din ponny inte behövt stå ut med något liknande igen.

Nej, han har verkligen inte fått stå ut med liknande efter, men han är fortfarande samma gamla glada ponny.

Jag har varit med om många helsjuka saker, men som "tur" är har nästan alla grejer hänt med en och samma tjej.

Hennes ponny, en mycket nervigt arabkorsning, hade blivit halt efter busridning på hårt underlag. Det var något med senorna och tjejen hade fått stränga order av veterinär om att hästen enbart skulle skrittas för hand i ungefär två veckor. En dag skulle jag följa med henne på promenad med ponnyn. Vi svängde in i skogen bakom stallet och gick en bit på en liten stig innan hon plötsligt stannde, ställde sig på en sten och satt upp på hästen. "Vänta här!", sa hon och stack iväg i full galopp, med den halta hästen i grimma och grimskaft och utan hjälm på huvudet.
Det gick så snabbt att jag inte ens hann tänka på att hindra henne, så jag bara vände och gick raka vägen hem.

En annan gång skulle jag och hon rida till ridhuset på ovannämd ponny och hennes nya häst. Det var vinter och mörkt ute, asfaltsvägen till ridhuset var helt isig med ett tunt lager snö på. Vi skrittade till ridhuset, red en stung och begav oss hemåt igen. Efter en stund så kom det en bil bakom oss, och i stället för att rida ner i diket och vänta tills bilen åkt förbi så satte hon, som red framför mig, av i full galopp. Jag försökte få den ponny jag red ner i diket, men eftersom att hon var väldigt nervös så blev hon så klart skogstokig när den andra hästen stack. Så hon drog tyglarna ur mina händer och stack efter. Under hela vansinnesfärden till stallet satt jag och blundade, jag var så himla rädd att hon skulle halka och slå ihjäl sig, men som tur var så klarade vi oss undan med en helt genomsvettig häst och en livrädd ryttare. Framme i stallet så skällde jag ut tjejen som ägde ponnyerna och hon fattade ingenting. Liksom, vad är felet med att galoppera i 180 km/h på en isbelagd asfaltsväg utan broddar och framför en bil?

Samma tjej red senare sönder den nya hästen genom att hoppträna när hästen hade senskador på frambenen. Hästen avlivades två dagar efter den hoppträningen.

Många andra helt puckade grejer har den människan gjort, men jag orkar inte dra allt.

En annan gång tittade jag på när en ung dressyrryttade skulle hoppträna sin unghäst. Den träningen gick ut på att spänna in hästen med graman och hoppa ett hinder på en åttvolt varv på varv på varv, tills hästen nästan la sig ner av utmattning.

En tjej som vuxit ur sin b-ponny skulle en dag rida den barbacka en liten stund. Hon bestämde sig för att hon skulle hoppa ett litet hinder, hästen hoppade men ryttarens ben var så långa att de slog i bommen så att den föll.
Det såg riktigt dumt ut, även fast det inte var elakt. :D

Ja hjälp, jag har också varit med om sjukt många konstiga saker!

Som en gång när jag var ca 9 år gammal och red på en ridskola i Bromma, och gick ut till bilen från stallet. På utebanan ser jag stallägarens "jätteduktiga" son som tävlar massor och har flera hästar, ca 20 år.
Han sitter som en hösäck, galopperandes på lång tygel, utan hjälm, pratandes i mobilen, med en hel hinderbana uppställd och med öppen grind! Vääldigt bra förebild tycker jag!

En annan grej var på en hopptävling för ganska länge sen. Jag tror att det kan ha varit ponnyallsvenskan eller något sånt, men iallfall gick jag och en kompis bakom en ryttare som precis hade ridit. Vi går och pratar och så helt plötsligt så hörs det som ett pistolskott och hästen framför och de runtom i hagarna kastar sig åt sidan. Ryttaren framför, som det tydligen inte gick så bra för på banan, har bara rappat till hästen över magen! :(

En annan sak hände för inte alls så länge sen. Det var efter en hopplektion där en tjej, vi kallar henne "X" hade ridit en av de allra busigaste ponnyerna. Ponnyn hade bockat så hon trillade av. När den här lektionen är slut så har hästarna mat liggandes i krubborna. Nu stod hon och en annan tjej inne hos ponnyn (jag stod i spiltan bredvid med min) och jag blev bara så chockad! "FYY vad du var dum nu ponnyn! Nu ska XXXX få din mat istället!" så tar de flera nävar av havren och lägger över den i den andra ponnyns krubba, och efter det ställer sig X så hästen inte kommer åt sin mat. Om den försöker nå den så ryter hon till, viftar och rycker i grimman och säger "NEEJ! Du var SÅ dum! Du får inte mat förrens du har lärt dig att du gjorde fel!". Herregud! Tror hon att den stackars hästen förstår vad den gjort fel eller? =(

Jösses jag hoppas du sa till antingen tjejen eller någon annan som tog ett snack med henne. Så får det bara inte gå till! :eek:

Usch jag blir så arg av att läsa sådana här inlägg som i denna tråden. Ridskolorna borde verkligen informera mer om hästvett! Pränta in det hos ungarna (nu vet jag att även vuxna beter sig förskräckligt) Det borde vara tvång för barn och föräldrar att gå teori lektioner om hästvett när de börjar på ridskola. Vissa ridskolor kanske har det redan vad vet jag. Något borde göras i alla fall.

Var för ungefär 1 år sedan ungefär. Var ute med min medryttarhäst och red och skrittade förbi en dåvarande kompis som red en nordsvensk.
Han började krångla och började skygga. Det hon gör då är att vifta med händerna, skrika på honom och verkligen SPARKA honom med sporrarna.
Jag blev så jävla förbannad, men eftersom att ägaren stod bredvid och kollade på kunde jag itne säga nått. (Jag och ägaren var inte precis goda vänner .....)

Jag blev så jävla förbannad, men eftersom att ägaren stod bredvid och kollade på kunde jag itne säga nått. (Jag och ägaren var inte precis goda vänner .....)

Det var nog en av de sämsta ursäkter jag hört :crazy: Jag kan förstå om man inte vågar säga ifrån av olika anledningar, men att låta bli för att man inte är vän med ägaren? Njae...

Det var nog en av de sämsta ursäkter jag hört :crazy: Jag kan förstå om man inte vågar säga ifrån av olika anledningar, men att låta bli för att man inte är vän med ägaren? Njae...

Du har rätt, idiotiskt av mig.

KL

tyvärr inte en isolerad incident utan ett frekvent, och ständigt ökande problem att bevittna:

alla hästägare vars hästar står övertäckade i gassande vårsol i mars/april, med halstäcken och vintertäcken och bara steks levande. Med okunniga hästägare som inte har en aning om hur hästen reglerar sin temperatur, som bara är fokuserade och besatta av att hästen inte ska frysa. Överhettning är det ingen som oroas av, och aldrig har ens fattat konceptet av. Fruktansvärt!

Scandi: med mp3 spelare i öronen såvida du inte rider helt ensam och därmed ansvarar endast för dig själv, skulle du åka ut ur mitt ridhus ögona böj, om du samsades med flera därinne. Helt livsfarligt och otroligt oansvarigt ur säkerhetsperspektiv!

jag har inte sett så dumma saker som ni andra, men när jag var på agility träning med min shettis var det en tjej i 10årsålden som skulle galoppera. hon slängtravade varv efter varv, smällde med skänklar och spö och skrek "galopp öh"
den stackars shettisen såg lessen ut och mamman sa ingenting.... hela träningen skrek hon på sin ponny och slet och drog.

Det var förra sommaren då det stod en 12 årig tjej med en rik mamma som ahed köpt en jätte fin D-ponnyhingst från U.S.A. ponnyn var jätte välutbildad och jag fick rida den 1 gång.
Hon var jäte du mot hästen han fick stora sår i munnen av hennes 'leverpastej' händer som hon sa att hon hade efter en lung ridtur i SKOGEN!
Det var en dag hon flög av och bestämde sej för att kastrera 'Skithästen' som hon kallade den. Så han kasterades och efter 2 veckor så fick ghon rida men re daldrig och efter 3 veckor så åkte familjen på semester och vi ville veta hur dåligt denna vackra ponny mådde så vi tog ut en hästviskare som berättade saker som var helt sanna och helt sorliga. Vi stod och grät och häst viskaren sa till hästen att så fort ryttaren var dum skulle han kasta av henne så att dom skulle sälja han. Och 2 dagar senare kom hon hem och skulle rida. Vad händer inte då han kastar av henne med all våld han har och springer ifrån henne långt bort typ flera KM. Sen kommer vi och gå hon ochså och ska fånga han och hon går fram. Hon får snabbt en spark och sedan gå jag och en kompis fram till hästn utan problem och tar hem den.
Senare samma vecka då hon flugit av 5 ggr sitter jag i boxen tsm med min lilla polle då hör jag hur hon kommer in i stallet ochh säjer 'hästjävle' då hör jag en smäll och ser den stackars hästen helt vettskrämd och ryttaren står där med en piska i handen. 3 månader senare får tjejen som haft han höra på vad den hästviskaren sa och vi få köpa han. Nu går han LA på 70 % lokal.

Min tanke också... :crazy:

Känns föga troligt med en häst som planerar att "när hon rider ska jag minsann kasta av henne för då säljer dom mig!".

Var för ungefär 1 år sedan ungefär. Var ute med min medryttarhäst och red och skrittade förbi en dåvarande kompis som red en nordsvensk.
Han började krångla och började skygga. Det hon gör då är att vifta med händerna, skrika på honom och verkligen SPARKA honom med sporrarna.

Alltså.. nu har jag inte sporrar, men om Crow stannar och vägrar gå framåt kan jag mycket väl sparka till honom rejält och även lägga på spö om jag för ovanlighetens skull skulle ha ett sådant med mig. Börjar naturligtvis med att bara sitta till ''framåt'', och ''viftar'' inte med armarna (men kan mycket väl vända mig om och smälla till honom på baken) och säger åt honom med bestämd röst. Trappar upp det relativt långsamt tills han går framåt igen och det händer att det blir rejäla sparkar innan han går. Sen är allt så klart frid och fröjd från min sida igen, oavsett hur långsamt eller fort han går framåt.

Även om han skyggar lite och är nervös, är bara alltid noga med att ha helt lösa tyglar så länge nosen är på rätt håll och inte rycka i munnen om han skulle hoppa framåt - eftersom jag ju skarpt säger åt honom att gå framåt. Nu är han sällan så nervös att han blir riktigt rädd, i de fallen hoppar jag hellre av och leder och visar ''det farliga'', utan det är mer sk ''dumheter'' att han helt enkelt ser någon anledning att inte vilja gå framåt. Kanske en doft eller ett avlägset ljud, och så blir han lite nervös. Låter honom stanna och lyssna/titta en stund men sen ska han helt enkelt gå fram utan krångel. Konstigt nog händer det i princip aldrig på hemvägen ;)

Vad ska man annars göra om hästen inte bryr sig om skänkel och röst? Dutta lite och ge upp om det inte räcker (= inkonsekvent)?
Ska väl tillägga att min pålle fortfarande är mkt känslig, pigg, glad och sammarbetsvillig trots att jag är dum mot honom ;) Väldigt sällan det behövs mer än att sitta till.

Senast ändrad av en moderator:

Låter som du har vissa hanteringsproblem med hästen som du borde ta tag i på annat sätt än att behöva sitta och sparka och slå på den.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 511
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
966
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 051
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023