Usch man får ont i magen av många inlägg man läser här..
Jag kan väl bidra med några saker man själv har sett..
Tjej i min ridgrupp, (man hade egen häst i den gruppen) hon har b-ponny som hon är rädd för att rida, den stackaren var hur snäll som helst men han blev lite pigg för hon vågade ju knappt rida honom. Alltså han va bara lite pigg, inte galen på nåt vis.
Hon ska hoppa hinder på 20 cm. Hon håller in hästen så han går i snigelfart, det är nån slags skritt-trav vi pratar om. han hoppar över snällt men hon tappar tyglarna alltså släpper dom i varje språng för hon inte törs ställa sig upp i stigbyglarna.
varje gång blir
hon arg på
hästen för att hon tappar tyglarna!
hon piskar honom när han har vart snäll o hoppat hindret trots hennes 2 decimeters tyglar! Hon piskar honom o gnäller
"men sluta dåååå dumma dej stanna aaaahhh sväng då slutaa!!" ridläraren påpekar snällt att hon inte ska slå honom när han hoppar,
då förstår han inte. Ungen blir sur o grinar,
Jag är kanske 10 år, rider på ridskolans en c-ponny som är helt
trött på livet där, gå i menegen dag ut o dag in, sen stå i spilta o sen ut i samma gamla hage i 5 timmar. Han är jäääteeeseeg men jag tycker synd om honom eftersom jag vet varför. Jag har ett spö men andvänder det inte, det gör endå ingen skillnad. Vi ska hoppa o självklart stannar han eftersom jag inte kan få honom att galloppera knappt.
Då kommer ridläraren fram o stannar oss på medellinjen,
tar tag i hästens tyglar, hon står på vänster sida med ryggen mot mig,
tar sitt dressyrspö och slår honom på rumpan/ sidan så hårt hon kan!!
han svänger panikslaget undan slagen men hon håller ett fast grepp om tyglarna. Jag blev så chockad att jag bara satt där med öppen mun på hästen. När hon väl släppte honom vågade jag inte säga nåt, jag grät lite tyt resten av lektionen
och klappade honom som lite "tröst"..
Om det hade hänt idag hade ridläraren allt fått se på annat!
Jag blir arg bara jag tänker på det! hon skulle behöva samma behandling