Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Nä, jag skrev lite fel. Men, som det blev då så kändes det så.

Ändrade nu :P

Senast ändrad av en moderator:

behöver min häst avlivas akut så skiter jag nog fullständigt i vad en ev medryttare/halvfodervärd tycker om saken :mad:

Det var inte akut. Han var gammal, bara.

Jag har inte sett det själv men hört om en tjej som red ihjäl sin häst :crazy:
Den stod i samma stall som jag rider i nu och hon hoppade flera flera ggr på samma hinder och höjde eftersom, Den lilla ponnyn hoppade ju men tillslut blev det för högt och ponnyn rev, H*n landade konstigt, det slutade med ett brutet ben och en avlivning

Det värsta jag har sett va när jag och kompisen gick på ridskolan för masa år sedan vi va väl runt 9-10år..
Vi gick på en ridskola där det fanns både ridskole verskasmhet och så hyrde dom ut boxar till privata hästar ...
Så av nån andledning va vi ute i stallet på en sommarkväll det va ganska sent och efter kvälls fodringen runt 22 på kvällen (sent för oss som skulle va hemma i tid)
Då går jag och kompisen runt och tittar lite runt stallet det va ju fortfarande ljust ute...
Då ser vi en tjej, hennes kompis och hennes pappa tror jag det va stå ute på den stora ridvolten med en häst ett stort halvblod va det jätte fin va den .. så vi tänkte vad kul vi kan ju kolla lite när hon rider så vi ställer oss en bit ifrån..
Det visar sig att dom håller på att " hoppträna" hästen vi trodde hon skulle rida eftersom att det fanns hinder men hon löshoppar hästen och så e dom så fula i fan att en står och manar på hästen med en långpisk så den ska springa mot hindret och de andra två står vid hinderstöden och just när hästen hoppar upp och är över hindret tar dom tag i bommen och drar up den så att den träffar hästen i magen eller på benen .... Detta va väl för att hästen skulle hoppa högre det såg inte speciellt snällt ut,,,, vet att det finns många som gör detta och tycker att det e okej men inte jag ... tror det kallas för barering eller nått sånt.... nån annan som har erfarenhet av detta??

Usch man får ont i magen av många inlägg man läser här.. :(
Jag kan väl bidra med några saker man själv har sett..

Tjej i min ridgrupp, (man hade egen häst i den gruppen) hon har b-ponny som hon är rädd för att rida, den stackaren var hur snäll som helst men han blev lite pigg för hon vågade ju knappt rida honom. Alltså han va bara lite pigg, inte galen på nåt vis.
Hon ska hoppa hinder på 20 cm. Hon håller in hästen så han går i snigelfart, det är nån slags skritt-trav vi pratar om. han hoppar över snällt men hon tappar tyglarna alltså släpper dom i varje språng för hon inte törs ställa sig upp i stigbyglarna.
varje gång blir hon arg på hästen för att hon tappar tyglarna!
hon piskar honom när han har vart snäll o hoppat hindret trots hennes 2 decimeters tyglar! Hon piskar honom o gnäller "men sluta dåååå dumma dej stanna aaaahhh sväng då slutaa!!" ridläraren påpekar snällt att hon inte ska slå honom när han hoppar,
då förstår han inte. Ungen blir sur o grinar,

Jag är kanske 10 år, rider på ridskolans en c-ponny som är helt
trött på livet där, gå i menegen dag ut o dag in, sen stå i spilta o sen ut i samma gamla hage i 5 timmar. Han är jäääteeeseeg men jag tycker synd om honom eftersom jag vet varför. Jag har ett spö men andvänder det inte, det gör endå ingen skillnad. Vi ska hoppa o självklart stannar han eftersom jag inte kan få honom att galloppera knappt.

Då kommer ridläraren fram o stannar oss på medellinjen,
tar tag i hästens tyglar, hon står på vänster sida med ryggen mot mig,
tar sitt dressyrspö och slår honom på rumpan/ sidan så hårt hon kan!! :cry: han svänger panikslaget undan slagen men hon håller ett fast grepp om tyglarna. Jag blev så chockad att jag bara satt där med öppen mun på hästen. När hon väl släppte honom vågade jag inte säga nåt, jag grät lite tyt resten av lektionen
och klappade honom som lite "tröst"..
Om det hade hänt idag hade ridläraren allt fått se på annat!
Jag blir arg bara jag tänker på det! hon skulle behöva samma behandling :mad:

Tjej i min ridgrupp, (man hade egen häst i den gruppen) hon har b-ponny som hon är rädd för att rida, den stackaren var hur snäll som helst men han blev lite pigg för hon vågade ju knappt rida honom. Alltså han va bara lite pigg, inte galen på nåt vis.
Hon ska hoppa hinder på 20 cm. Hon håller in hästen så han går i snigelfart, det är nån slags skritt-trav vi pratar om. han hoppar över snällt men hon tappar tyglarna alltså släpper dom i varje språng för hon inte törs ställa sig upp i stigbyglarna.
hon piskar honom när han har vart snäll o hoppat hindret trots hennes 2 decimeters tyglar! Hon piskar honom o gnäller "men sluta dåååå dumma dej stanna aaaahhh sväng då slutaa!!" ridläraren påpekar snällt att hon inte ska slå honom när han hoppar,

trött på livet där, gå i menegen dag ut o dag in, sen stå i spilta o sen ut i samma gamla hage i 5 timmar. Han är jäääteeeseeg men jag tycker synd om honom eftersom jag vet varför. Jag har ett spö men andvänder det inte, det gör endå ingen skillnad. Vi ska hoppa o självklart stannar han eftersom jag inte kan få honom att galloppera knappt.

tar sitt dressyrspö och slår honom på rumpan/ sidan så hårt hon kan!! :cry: han svänger panikslaget undan slagen men hon håller ett fast grepp om tyglarna. Jag blev så chockad att jag bara satt där med öppen mun på hästen. När hon väl släppte honom vågade jag inte säga nåt, jag grät lite tyt resten av lektionen

Rätt vanligt på ridskolor tyvär.. man har ju sätt en del... stackars ponnysar som blir nästan " misshandlade" för att dom ska springa runt det där spåret dag ut och dag in...

Hade en ridskolärare som kom ut till vårat privat stall där mina hästar str och skulle ge lektioner till en tjej,... hans svar på att få igång en seg häst va att kasta grus på dem:mad::mad:,,,, jäkla pucko... det va ingen från vårat stall som ville se röken av han efter de

Rätt vanligt på ridskolor tyvär.. man har ju sätt en del... stackars ponnysar som blir nästan " misshandlade" för att dom ska springa runt det där spåret dag ut och dag in...

Hade en ridskolärare som kom ut till vårat privat stall där mina hästar str och skulle ge lektioner till en tjej,... hans svar på att få igång en seg häst va att kasta grus på dem:mad::mad:,,,, jäkla pucko... det va ingen från vårat stall som ville se röken av han efter de

Obs, långt! :)

Ja, det finns många korkade människor här i världen som helt glömt att hästen är ett djur man måste ta hand om och vårda väl. Att det är en egen individ och faktiskt känner saker, har minnen och väldigt lätt inte förstår vad ryttaren menar.

Detta är inte under ridning men jag tyckte det passade in ändå.

Jag och min kompis var på Tingsryds hästmarknad, det var egentligen inte meningen att vi skulle på marknaden utan den råkade bara vara när vi skulle till börjes o handla. Denna dagen var det jätte varmt ute, säker över 30 grader. Själv var jag genomsvätt och försökte hålla mig i skuggan hela tiden. Hästarna står på en av gatorna, utan skugga. Solen bara steker på dem medan allt folk går runt och tittar. Jag och min kompis går fram till de små hästarna och klappar dem, jag klagar på agtt det är synd om hästarna i värmen till min kompis och lider verkligen med dem. Helt plötsligt hör jag en stor bums en bit bakom mig och min kompis skriker "åh herregud" När jag vänder mig om hae en av de större ponnyerna ramlat ihop och slagit mulen rakt ner i asfalten, det var en riktigt hemsk syn då det bara forsade ut blod från näsborrarna och munnen. Jag bara stod helt förstenad med handen över munnen och stirrade på ponnyn, men nästan lika snabbt som ponnyn ramlat kommer en av hästskötarna fram, han har ett ridspö med sig och börjar sparka på ponnyn som ligger ner för att den ska resa sig, hästen kan inte pga den hala asfalten och det korta grimskaftet, hästskötaren tar då spöt och rappar til hästen Riktigt hårt på ryggen ett flertal gånger innan den tillslut kommer upp på benen igen. När hästen väl står upp bara går han och lämnar ponnyn blödande. Efter några minuter kom sedan en annan hästskötare och gick iväg med ponnyn.

Senare fick vi reda på att ponnyn ramlade pga av värmeslag eftersom de ej får något vatten där de står.

Förra gången jag var på tingsryds hästmarknad hände något också.
Jag gick runt och klappade hästarna medan en högljudd man gick och studerade hästarna på lite avstånd. Det var omöjligt att låta bli att höra vad han snackade om då det lät över hela gatan. Han letade efter tre gotlandsruss, unghästar. När han valt vika tre han ville ha hmtade han dom en och en och lastade den i sin transport. Transporten var fin och ganska ny. Jag stod då bakom transporten en bit för att jag ville se när han lastade. Han kom med den första unghästen som var ganka liten, kanske bara 2-3år. Den lastade han till vänster om skiljeväggen. Han lossade sedan skiljeväggen där bak och drog den en aning till höger. När han sedan kom med den andra lastade han den presis bredvid, altså också till vänster om skiljeväggen. Jag bara stod och gapade med tanke på att han lastade två hästar på samma sida. Han tro skiljeväggen och tryckte allt vad han hade på hästen och spännde sedan fast skiljeväggen igen. sedan kom en medhjälpare med den tredje hästen och lastade den till höger. Den stod då altså själv( som det ska vara) på högra sidan. De två unghästarna till vänster som båda var hingstar började försöka backa ut och bita varandra, det blev så våldsamt att en av dem till o med började stegra. Han som lastat hästarna tog baklemmen och tryckte upp mot hästarna så fort han kunde då den ena stid halvt ute. Jag blev så jäv*a förbaannad att jag gick fram till honom och sa såhär: Vad F*n tror du att du håller på med, skrek jag, du kan ju för helv*te inte lasta tre hästar i en transport som är avsedd för två!!!!! kan ni fatta vad han sa då?? Jo, han sa exakt såhär: "du, lilla gumman, jag har kört hästar i 40år så jag vet lite mer än dig hur man gör"

Tror ni man blir förbannad eller?? Utan att ens tänka tog jag reg.nummret och skrek på honom att jag skulle anmäla honom för olaga körning och djurmisshandel.
Tyvärr gjorde jag det aldrig sen, och det ångrar jag idag jättemkt.

Men altså jag menar, var är djurskyddsföreningen när det händer sånt här?
Dom kommer gärna ut i alla stallar och mäter på millimeter så att är rätt, att en shettis ska ha högre i tak än 2.20 tycker jag är mindre viktigt än när sånt här händer!

Är det inte deras jobb att skydda djuren? att komma och mäta boxarna på millimeter är dom bra på, men när det verkligen händer allvarliga saker, vart är dom då?

Det kallar jag brist på ansvarsfullhet.

Men altså jag menar, var är djurskyddsföreningen när det händer sånt här?
Dom kommer gärna ut i alla stallar och mäter på millimeter så att är rätt, att en shettis ska ha högre i tak än 2.20 tycker jag är mindre viktigt än när sånt här händer!

Är det inte deras jobb att skydda djuren? att komma och mäta boxarna på millimeter är dom bra på, men när det verkligen händer allvarliga saker, vart är dom då?

Det kallar jag brist på ansvarsfullhet.

Öh,men hur skulle djurskyddet kunna veta detta? Du ringde ju aldrig? Det kallar JAG brist på ansvarsfullhet!

Jag tycker så synd om hästar på ridskola. De verkar vara så trötta på allt. De får alltid göra samma sak varje dag, de står inne mer än de får vara ute,, <visst många hästar kanske trivs..men de hästar jag syftar på gör absolut inte det.

Jag menar, tänk er själva, de blir ridna flera ggr per dag, varje gång hårda pass så svetten rinner, de har väldigt många gapiga ungar på ryggen som drar och sliter i tyglarna och sparkar med fötterna. Daag ut och dag in är densamma. Oftast när jag pratar med någon om det får jag bara svaret, "ja men dom är jn vana vid det" ,, ja men om man då istället tänker på en häst som blir plågad varje dag med ex, att ägaren slår den med spö flera ggr om dagen utan anledning, (bara ett exempel) bara för att den hästen då har haft det så länge , är van som dom säger, är det då mindre synd om den?

Jag lider verkligen m,en hästarna på ridskolor.

Jag ägde ett gotlandsruss förr, ett sto. Hon var helvild kan man säga. Fast på ett bra sätt. :) Hon var absolut ALDRIG elak och var den snällaste häst jag någonsin träffat, hon var väldigt pigg och älskade att få bli riden och att få vara med. Mycket tävlad i dressyr och påbörjad hoppning. Det bästa hon visste var att galoppera ute i kogen eller på en äng med hästkompisarna när vi var ute och red, hästarna busade lita grand med varandra och sprang på och ville gärna tävla om de fick för oss som satt på ryggen :P

Vi kunde tyvärr ej ha kvar henne pga att hon inte gillade mitt varmblod. De var värsta fiender! det gick bara inte. Så vi fick sälja henne :( Vi sålde henne till en god vän som också red. Men där var hon bara i någon vecka då hon som köpt henne skilde sig och ej kunde ha kvar henne. Vi kunde inte ta emot henne och hon hamnade på en liten(liten) ridskola här där jag bor. det är egentligen inte en riktig ridskola med endast några få lektioner i veckan.

Åren gick och Stoet var på "ridskolan" i ungefär två-tre år. Jag började sedan rida där och fick välja mellan två hästar på alla lektioner. Till min glädje var det hon, min gamla häst och en nordsvensk. Jag valde självklart henne.

Men efter att jag haft henne två-tre ggr tyckte jag hon var konstig. Han lade bak öronen så fort man gick in i hagen(det gör hon mot alla) springer iväg och vill Absolut inte bli hämtad, sparkar när man ska kratsa hovarna och är bara sur. När man rider är hon jäätte seeg!! Hon vill knappt trava, och jag fick reda på att hon inte galopperat en gång utan att försöka slänga av ryttaren sedan hon kom dit. Så var hon inte alls när hon var hos mig! Vad har hänt frågade jag mig själv. hon som var så pigg o glad o älskade att galoppera, eftersom hon då också var mycket dressyrtävlad hade hon jättelätt för galoppskänkel. Helt förändrad, det är inte samma häst längre!

Senast ändrad:

Håller med......

jag håller oxå med!
MEN det ligger även i andra människors ansvar att ha lite koll på omgivningen innan man brassar iväg. Kanske fråga om det går bra mm. Det ena utesluter inte det andra. Det är oansvarigt att galoppera iväg i en omgivning där man inte är själv. Det är märkligt otrevligt att var orsak till en olycka bara pga att man tycker att andras hästar ska ha en viss hyfs o fason. Vad händer den dag man möter nån som håller på o tränar sin häst men inte ännu har den kollen på sin häst?
Det finns alltid två sidor av saken!

Senast ändrad:

Om jag skulle sakta av och fråga varje människa på distansbanan så skulle jag aldrig komma i mål :p

Där finns regeln att man inte får hindra andras framfart, jätte bra faktiskt.
Är ju himla lusigt att alla "hispiga araber" klarar av detta men inte alla halvblod :grin:

Tror det sitter bara i ägaren/ryttaren. Har man inte kontroll på hästen så bör man fixa den, och enklast är att göra det på marken, några intensiva dagar så vet hästen att det inte är nån ide sen, jätte enkelt.

Däremot finns de de som vill att jag ska skritta förbi när jag ska om när jag tränar... dem ger jag stora ögon och säger hur tusan ska min arab på 150 kunna skritta om ditt halvblod på 170?! och sen travar jag förbi i westerntrav, så länge hästarna inte får panik förstås...

Fast det främsta problemet med folk härikring är att de rider ut typ 1 gång varannan vecka så när väl hästen får vara ute då så är den ju halvt galen, vilket ju inte är så konstigt. Har för mig att de dessutom bara har 6 timmars utevistelse/dygn :cool:

visst finns det 2 sidor av saken, men inte kör bilar om i skritthastighet? visst travar och galopperar man om folk i ridhuset/på ridbanan? varför skulle man inte kunna göra det ute då? jag fattar verkligen inte? det är ju precis samma sak!

Jag lider verkligen m,en hästarna på ridskolor.

Jag ägde ett gotlandsruss förr, ett sto. Hon var helvild kan man säga. Fast på ett bra sätt. :) Hon var absolut ALDRIG elak och var den snällaste häst jag någonsin träffat, hon var väldigt pigg och älskade att få bli riden och att få vara med. Mycket tävlad i dressyr och påbörjad hoppning. Det bästa hon visste var att galoppera ute i kogen eller på en äng med hästkompisarna när vi var ute och red, hästarna busade lita grand med varandra och sprang på och ville gärna tävla om de fick för oss som satt på ryggen :P

Vi kunde tyvärr ej ha kvar henne pga att hon inte gillade mitt varmblod. De var värsta fiender! det gick bara inte. Så vi fick sälja henne :( Vi sålde henne till en god vän som också red. Men där var hon bara i någon vecka då hon som köpt henne skilde sig och ej kunde ha kvar henne. Vi kunde inte ta emot henne och hon hamnade på en liten(liten) ridskola här där jag bor. det är egentligen inte en riktig ridskola med endast några få lektioner i veckan.

Åren gick och Stoet var på "ridskolan" i ungefär två-tre år. Jag började sedan rida där och fick välja mellan två hästar på alla lektioner. Till min glädje var det hon, min gamla häst och en nordsvensk. Jag valde självklart henne.

Men efter att jag haft henne två-tre ggr tyckte jag hon var konstig. Han lade bak öronen så fort man gick in i hagen(det gör hon mot alla) springer iväg och vill Absolut inte bli hämtad, sparkar när man ska kratsa hovarna och är bara sur. När man rider är hon jäätte seeg!! Hon vill knappt trava, och jag fick reda på att hon inte galopperat en gång utan att försöka slänga av ryttaren sedan hon kom dit. Så var hon inte alls när hon var hos mig! Vad har hänt frågade jag mig själv. hon som var så pigg o glad o älskade att galoppera, eftersom hon då också var mycket dressyrtävlad hade hon jättelätt för galoppskänkel. Helt förändrad, det är inte samma häst längre!

men kan du inte hitta nån annan som kan köpa henne ifrån ridskolan då? hemskt om hon ska stå kvar där ju! :( (alltså om de va nyligen du red ddär o hon står kvar såklart) :p

jag håller oxå med!
MEN det ligger även i andra människors ansvar att ha lite koll på omgivningen innan man brassar iväg. Kanske fråga om det går bra mm. Det ena utesluter inte det andra. Det är oansvarigt att galoppera iväg i en omgivning där man inte är själv. Det är märkligt otrevligt att var orsak till en olycka bara pga att man tycker att andras hästar ska ha en viss hyfs o fason. Vad händer den dag man möter nån som håller på o tränar sin häst men inte ännu har den kollen på sin häst?

Håller absolut med om detta!

Jag tycker så synd om hästar på ridskola. De verkar vara så trötta på allt. De får alltid göra samma sak varje dag, de står inne mer än de får vara ute!

Tänk jag känner hur många ridskolehästar som helst, som har det hundra gånger bättre än många privatägda hästar. Kunnig personal som tar hand om dem, avväger arbetet, hästen får röra på sig mycket, även vara ute, och vården och omsorgen om hästen - tandkoll, veterinär visiter, visiteringar osv, är oklanderliga, vilket de bör vara om man bedriver ridskola för då är hästens hållbarhet och mentala tillstånd a och o för att den ska fungera och trivas i verksamheten.

tycker hundra gånger mer synd om många hobbyhästar, som står ute i skogen hos ägare som inte har någon som helst koll på vare sig hur man föder sin häst på ett bra sätt, hur viktig foderstaten är, hur hovvården och veterinär vård ska skötas, samt vanlig sund hästhållning ö.h.t! Utlämnade i skymundan till en och samma människa, som inte har koll, och inga andra ögon på sig som kan påpeka eller hjälpa tillrätta! Fruktansvärt mycket värre.

KL?

Dethär med att kasta grus på hästen - är det verkligen fel?
- Själv har jag ingen åsikt om det! Men jag undrar vad ni tkr.

Jag har sett ridlärare göra så precis innan hästen börjar bråka (Typ speciellt på envisa ponnyer som stannar, bockar och vänder om. Eller om dom inte vill öka tempot.) Och det har fått hästen att inte göra dumheter just då eller att öka tempot. Och dom (gruskastande-) ridlärare jag har sett har ju inte direkt tagit en spade och slängt stora stengrus på hela hästen så att det får panik, utan en liten näve mot hästens rumpa.

Är det fel att göra så? Inget jag själv skulle prova, men.

*KL*

Det här såg jag idag, under Nordiskamästerskapen i Fälttävlan...:crazy:
Det ligger rätt högt upp på min lista.

jag håller oxå med!

:bow: Håller till fullo med dig. Hänsyn är A och O.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 351
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama