Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Apropå att wåga säga ifrån så gjorde jag faktiskt det en gång i min ungdom.. War på ett ridläger och på kwällen satt wi bänkade i ridhuset och kollade på en "duktig" priwatryttare som sannerligen pryglade sin häst. Jag, i mina tidiga tonår, reser mig och säger tämligen högt "det här tänker jag ta mig f-n inte sitta och titta på! Det är ju djurplågeri!" Knatar sedan mot stallet för att gulla med min ponny, men hinner inte så långt förrän ryttarens medhjälpare hinner upp mig och twingar in mig i manegen där jag får en lång föreläsning om hur ridning går till aw den stroppiga karlsloken till ryttare och sedan twingas jag be om ursäkt!!!! :eek:Fy fan!!! Inte så lätt att wara tuff när man är liten, tywärr!!

Dumma saker, i bemärkelsen korkade, har jag nog mest stått för själw, är jag rädd... Som när wi tränade terräng på den hemmabyggda banan. Underlaget hade wi kollat noga, men de däringa grangrenarna som wid ritt plötsligt befann sig i halshöjd hade wi missat. Såg ut som ett misslyckat hängningsförsök i flera weckor... Eller... öh, detta är pinsamt... :o... när jag skulle leda hästen öwer den lilla träsprången öwer ett dike å det war lite för halt... Glömmer aldrig stoets förolämpade blick när hon efter att ha woltat aw bron och ligger och flyter i diket tittar upp på mig.. :o Det där är ju kul för att det gick bra, det kunde ju ha gått illa. Tur att jag satt aw iallafall, annars hade jag ju legat som en inmuddrad fossil i leran under hästen!

Första gången jag var ute och körde min kompis häst kommer det ett geni och tutar för han tycker vi är ivägen?? på den tvåfiliga vägen hästen blir självklart skiträdd och sätter av i sken. färden tog slut när jag styrde ner i diket i den djupa snön. Sedan vänder idioten kommer denna gången bakifrån och börjar tuta igen. denna gången hade jag dock kopplat bort hästen som stod helt stirrig och vättskrämd i diket.
jag bara undrar VARFÖR???????

herregud, det är ju så att man på bilderna ser hur han sågar ner hästen! ska den tvingas äta upp ett hål i bringan innan han blir nöjd eller? :(
man tycker ju att någon (domare) borde lägga märke till detta (gissar att han absolut inte är ensam om att göra såhär, även om detta såg rätt extremt ut)

:eek:
Får man fråga huruvida denna ryttare fick fortsätta tävla denna dag eller inte?
För för mig känns det inte som att han skulle få fortsätta när han håller i hästen sådär... Tänk bara om hästen gör något "olydigt" ute på terrängen eller i banhoppningen... Det känns inte som att den skulle få nått milt straff direkt...

Apropå att wåga säga ifrån så gjorde jag faktiskt det en gång i min ungdom.. War på ett ridläger och på kwällen satt wi bänkade i ridhuset och kollade på en "duktig" priwatryttare som sannerligen pryglade sin häst. Jag, i mina tidiga tonår, reser mig och säger tämligen högt "det här tänker jag ta mig f-n inte sitta och titta på! Det är ju djurplågeri!" Knatar sedan mot stallet för att gulla med min ponny, men hinner inte så långt förrän ryttarens medhjälpare hinner upp mig och twingar in mig i manegen där jag får en lång föreläsning om hur ridning går till aw den stroppiga karlsloken till ryttare och sedan twingas jag be om ursäkt!!!! :eek:Fy fan!!! Inte så lätt att wara tuff när man är liten, tywärr!!

Tyvärr är det ju ändå ganska ofta så att "jag är äldre än dig, jag har ridit längre än dig, jag vet bättre än dig"... Speciellt om man själv är en ynka ridskoleryttare, och denne andra är privatryttare, och därvid väldigt mycket bättre än dig...
En kompis mamma var väldigt sån, så henne kunde man inte säga till att, "du pröva att göra såhär istället så går det kanske bättre"... För sa man så så tog det ganska bra kan jag säga, och det var verkligen det att "jag har ridit längre än du levt, jag vet nog vad jag håller på med". Typ.
Okej, visst, väldigt många har hållit på med hästar bra mycket längre än jag. Väldigt många kan mer om dom än jag. Men väldigt många av dom tror jag också är rädda för att ändra på sig, och för att få "kritik" av en yngre, "mindre erfaren"...

men kan du inte hitta nån annan som kan köpa henne ifrån ridskolan då? hemskt om hon ska stå kvar där ju! :( (alltså om de va nyligen du red ddär o hon står kvar såklart) :p

Kan tyvärr inte det, hon ägs inte av ridskolan utan av en privatperson.
Honom har jag pratat med, jag gick till o med så långt att jag var villig att köpa tilbaka henne, även om det aldrig skulle fungerat här hemma.

Men svaren jag fick var bara, "nej, hon ska vara där, där har hon det bra".
Kan inte göra något mera.

Brukar gå på vägen förbi hagarna och ropa på henne ibland, då kommer hon och travar längs med staketet och gnäggar efter mig. :'( det är så sorgligt att se henne.

Sist jag var där började ryggraden synas :( ser ut som att hon inte har något kött på ryggen och så har hon värsta hängmagen och har blivit svankryggad. (inte för att hon är med föl då altså)

Öh,men hur skulle djurskyddet kunna veta detta? Du ringde ju aldrig? Det kallar JAG brist på ansvarsfullhet!

Det är jättemånga som ringer dit och klagar på just hästmarknader.

Jag tänkte aldrig ringa dit jut i denna händelse, jag tänkte ringa polisen eftersom det är olagligt att köra tre hästar i en transport avsedd för två.

Djurskyddsverket har jag ringt till och förklarat läget. Svaret jag fick var att de hade viktigare saker för sig än att springa runt på marknader och leta efter djurmisshandel. Det var då jag fick en tankeställare, är inte det deras jobb? att bla. ta reda på var folk som misshandlar djur finns, och var det sker,,

Tänk jag känner hur många ridskolehästar som helst, som har det hundra gånger bättre än många privatägda hästar. Kunnig personal som tar hand om dem, avväger arbetet, hästen får röra på sig mycket, även vara ute, och vården och omsorgen om hästen - tandkoll, veterinär visiter, visiteringar osv, är oklanderliga, vilket de bör vara om man bedriver ridskola för då är hästens hållbarhet och mentala tillstånd a och o för att den ska fungera och trivas i verksamheten.

tycker hundra gånger mer synd om många hobbyhästar, som står ute i skogen hos ägare som inte har någon som helst koll på vare sig hur man föder sin häst på ett bra sätt, hur viktig foderstaten är, hur hovvården och veterinär vård ska skötas, samt vanlig sund hästhållning ö.h.t! Utlämnade i skymundan till en och samma människa, som inte har koll, och inga andra ögon på sig som kan påpeka eller hjälpa tillrätta! Fruktansvärt mycket värre.

Ja, självklart finns det massor med ridskolehästar som lever lyxliv. Men de hästar på de ridskolor i min kommun jag syftar på är det inte många av dom som gör det.

ME om marken är frusen så blir det väl inte upptrampat? eller är jag okunnig nu igen :angel:

Hmm det dummaste var nog att jag såg en tjej stanna med en hingst utanför en annan hingsts boxdörr och låta de hälsa :grin: Det slutade i katastrof!

Vill man ha en arg bonde i hälarna så är de nog en jäkligt bra ide:p

ber om ursäkt. Du nämde aldrig att du hade ringt. Uppfattade det inte så. Men varför ringde du inte polisen för då?

Fast vid sådana tillfällen får man faktiskt skita i att man är feg tycker jag, tränaren är ännu fegare som ger sig på en häst sådär! Hade aldrig accepterat det och övervägt anmälan om djurplågeri samt talat om detta för hästfolk i min närhet.

Nåja jag hoppas din ponny inte behövt stå ut med något liknande igen.

Jag haller med, men jag hade nog snarare riskerat att aka in for misshandel sjalv om nagon hade petat pa min hast!:devil:

Alltså.. nu har jag inte sporrar, men om Crow stannar och vägrar gå framåt kan jag mycket väl sparka till honom rejält och även lägga på spö om jag för ovanlighetens skull skulle ha ett sådant med mig. Börjar naturligtvis med att bara sitta till ''framåt'', och ''viftar'' inte med armarna (men kan mycket väl vända mig om och smälla till honom på baken) och säger åt honom med bestämd röst. Trappar upp det relativt långsamt tills han går framåt igen och det händer att det blir rejäla sparkar innan han går. Sen är allt så klart frid och fröjd från min sida igen, oavsett hur långsamt eller fort han går framåt.

.

Jag go likadant. Dock ar jag valdigt noga att det inte far gora ont pa hastis. Ger jag han en snart med spot ska jag kunna ge min sjalv en likahard utan att fa ont, men mina hastar ar valdigt duktiga med rosten nu tack och lov och det racker att bara morra lite at dem i 99% av fallen :bump:

KL

Jag har inte läst hela tråden, men har reagerat på en sak...

där folk galopperar iväg på sina hästar tex. Hur kan det vara deras fel att DU inte har kontroll på din häst? Jag skulle skämmas!

Min unghäst kunde redan som 3 åring låta andra galoppera iväg utan att bry sig, anledningen är enkel, det är HON OCH JAG som är ute och rider, inte hon och de andra hästarna!! Så säger inte jag galopp så är det inte galopp, jätte enkelt.

Man slutar aldrig förvånas. :cool:

Visst klart att man ska ha den kontrollen pa sin hast.:) Min hastis vet att jag ger kommandona och han vantar snallt. Men om problemet sitter djupt sa tar det ju tid att fa hasten lugn och balancerad. Da underlattar det ju knappast att folk helt utan hastvett bara galopperar ivag hur som helst. Man maste ju respektera alla andra som rider med en, eller forbi. Det ar sant som alla med hast borde ha, rent folk och hast vett! :cool:

Om jag skulle sakta av och fråga varje människa på distansbanan så skulle jag aldrig komma i mål :p

Där finns regeln att man inte får hindra andras framfart, jätte bra faktiskt.
Är ju himla lusigt att alla "hispiga araber" klarar av detta men inte alla halvblod :grin:

Dock vet ju alla att det ar sa det gar till pa distans och sarskilt det hogre klasserna.

Men jag fortstar din poang.:D

ja ni! Det var nog närmin ridlärare när jag var liten jagade mig runt runt tills hästen skenade och jag flög nästan av! Jävla KÄRRING! Och hennes jävla häst bet fan av mig tummen nästan (inte för att det hade med saken o göra men ändå ;) haha)
Eller som den gången jag såg en tjej kom och provred en asdyr och fin dressyrhäst i gympaskor och utalade sig vara en duktig hoppryttare, jo men visst!! Hon kunde ju inte ens galoppera, och så köpte dom hästen ändå! :O även fast ägaren gjorde allt för att de inte skulle göra det -.-

Dumt nog är det oftast så man reagerar, men det går ju oftast bra!

//En som har lyckasts göra det många gånger;)

kl
det dummaste jag sett/vart med om är nog i skolan ngr månader sen, jo 2 tjejer i min skola (gick i 3:an) anmälde sig till en klubbtävling och fick låna 2 av skolans hästar, det va maskerad hoppning och hdem hadde en jätte dyra o fina klänningar(brudklänning) , skolan visste inte om detta och dem sa ju att dem fick låna dem dem sa ju också att det bara va 50 och 60 cm dem tänkte hoppa så det tyckte stallägaren va helt okej.

väl på klubbtävlingen såg jag inte dem tänkte att dem väll va klara för jag kom sent men sen sa min kompis nej dem är inne o hoppar nu, gick in o kollla hmm ja hindrerna låg ju inte direkt på 50-60 cm dem låg på1.00 -1.10 :confused: tänkte aa dem har väll hoppat hästarna mkt, men hästarna totalvägrade inte ens en tanke på att hoppa hadde dem. rideskolechefen skickade ut både och o dem va helt förbannade på hästarna(röt åt dem och drog i munnen).

senare på kvällen satt jag vid datan o såg att en av dem hadde skrivit om tävlingen på hennes blogg, det visade sig att deminte hadde ridit raka vägen hem dem hadde ridit på fälltävlans banan och lagtut bilder på det dem hoppade dem höga hinder och hur många gr som helst :crazy: (en av hästarna hadde aldrig vvart där och aldrig hoppat teräng) sen läste jag även att dem inte hadde get dem nå mat för det v rätt åt dem. :mad:

vart ju lagom riterat nästa dag va det ridning på chemat för mig så ag pratade lite om tävlingen och om dem två tjejerna, det visdade sig att ena hästen aldrig hoppat högre än 80-90 cm på enstaka hinder, oh den andra hadde bara hoppat bana på90 och desutom yngre än vad jag trodde(6 år). visade senare äveen vad dem hadde skrivit på bloggen.:devil: (chefen va glad att dem va så dumma o lägga upp bilder på det med :grin: hon hadde ju bild bevis nu mohhaha)

som ni kan ana kokade stallchefen. hon ringde dem a sa att dem skulle komma så fort som möjligt..

hörde senare (ngr dagar) att dem inte fick rida mer på skolans hstar på ett tag och ist för o rida mocka o gör rent stallet, medans dem andra red, och även att dem inte fick mer än IG i hästhantering..

oj blev lite långt :o

Alltså att han inte skäms!? Jag hade inte ens vågat rida där någon kunde se mig om det såg ut så där.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 349
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama