Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Det dummaste och mest retsamma sak jag hört/sett var nog, för några månader, min väldigt goda vänn kommer till mig med blicken att hon vill snacka själv med mej, vad har jag nu gjort tänker jag:p? Men det är inte jag som gjort något, utan min kompis stallkompis tränare (haha rörigt) Min kompis börjar berätta. I detta fallet var det så, att tjejen som hade en väldigt het d-ponny hoppade lektion, när det inte gick som tänaren elr den "dumma"! ryttaren tänkt sig. Så hon hoppar av ponnyn och ger det till tränaren, tränaren tar det i de korta tyglarna, och longerar!! stackars kraken runt,runt tränaren och tränaren bara PISKAR Denna lilla ponnyn :cry: Fattar inte hur man kan göra något sånt?!?:confused:

Om jag nu inte hade haft min älskade lilla Ponny så hade jag velat ta hand om den nu, i sommar för att den ska få ta det lite lungt och känna åtminstonde lite kärlek...

Kan lägga till att ponnyn nu är till salu... Önskar kraken lycka till...:cry:

Ööhh!!?
Jag skulle iallafall inte vilja ha en näve grus uppkörd i röven :crazy:
Om hästarna går och somnar är det väl ett utmärkt tillfälle för ryttaren att lära sig väcka genom tempoväxlingar osv osv? Vad får man ut av att kasta grus på hästen? :confused:

Så sant så sant!
Jag har haft sama prob. med min c-ponny, men jag andvände mig utam tempoväxlingar och berömde när den gick fram för min lätta skänkel!
Det är mycket då menar jag mycket bättre än att hålla på att kansta gurs och saker...!!

Det tycker inte jag alls var konstigt.:crazy:
Ungen dog knappast, men om ponnyn skulle fastnat med benet i tygeln så kunde den gjort illa sig enormt.

Det tycker inte njag heller va konstigt! Så hade pappa oxå gjort om han såg att jag inte gjort mej riktigt illa...:p

Låter som du har vissa hanteringsproblem med hästen som du borde ta tag i på annat sätt än att behöva sitta och sparka och slå på den.

Tänker inte bemöta det från dig. Men av nyfikenhet, vad hade du gjort i detta läge? Dvs hästen går helt enkelt inte fram av en eller annan anledning. Är ev. smått nervös/lätt orolig men definitivt inte rädd.

Det dummaste jag varit med om var nar jag och 2 kompisar J och C, var ute och red. Det var min gamla dponny och C s arabvalack. Araben var v'rldens lugnaste mysigaste hast och min ponny visste inte att han var 25, han trodde mer han var en galen galopphast:bump:. Sa J borjade rida p[ min ponny, och helt plotsligt drog han jarnet uatn forvarning. Men det gick bra, men sen sitter hon upp pa Cs arab och ska galloppera efter en stund, det gick sa langsamt att han brot av till trav i vissa steg. Men J skriker och gapar ; HAN SKENAR HJALP MIG, JAG TRILLAR AV! Holl pa att bryta ihop med tanke pa sken turen hon precis haft med min ponny:rofl::D

Tänker inte bemöta det från dig. Men av nyfikenhet, vad hade du gjort i detta läge? Dvs hästen går helt enkelt inte fram av en eller annan anledning. Är ev. smått nervös/lätt orolig men definitivt inte rädd.

du bemöter det ju eller hur?
Jag hade inte befunnit mig i situationen, för jag hade sett till grunden av problemet och inte accepterat en relation med hästen där den gör såna saker. Börjar man i rätt ände och kan hantera ridningen och övrig hantering, uppstår inte problemet.

Jag gjorde ju en ganska klumpig grej haha, inte så farlig egentligen.
Satt å skrittade på travbanan (red alltså) varpå ett gäng blinningar ger sig på mitt ansikte.. jag släpper helt instinktivt tyglarna och slår hej vilt efter blinningarna.. tills jag upptäcker att hästen min springer iväg hehe det var lite kul.

Det är så sorgligt att se tycker jag, att de vi ser som idoler inte riktigt är/har arbetare som man tänkt sig :cry:

Pratade även med en veterinär en gång som suttit som veterinär inför en internationell hopptävling, som sett både det ena o det andra.
Bla en ryttare som slog sin häst med knytnäven över huvet för att den gjort något fel, och en ryttare som "körde in" sin häst rakt in i hindret för att den vägrade hoppa...
Han uteslöt X antal ekipage den gången, och fick inte komma tillbaka någon mer gång...
Året därpå när han var på samma tävling (fast ej som vet), såg han vetten de hade istället. Han satt i princip bara och kollade i en tidning, och uteslöt inte ett ekipage (eller om det var 1-2 st). Han passade tydligen bättre.

Men, som vetten som jag pratade med sade: "De största svinen är de som är där uppe"... Och ja, jag har inte alltför svårt att tro det.
(Och med det menar jag defenitivt INTE att alla de på något sätt missköter sina hästar, men vissa av dom...)

du bemöter det ju eller hur?
Jag hade inte befunnit mig i situationen, för jag hade sett till grunden av problemet och inte accepterat en relation med hästen där den gör såna saker. Börjar man i rätt ände och kan hantera ridningen och övrig hantering, uppstår inte problemet.

Ah. Men eftersom inte du heller har en lösning för hur man bemöter det när ett sånt här problem plötsligt uppstår, så får du förlåta oss mindre begåvade.

När en kompis till mig var yngre och red på ridskola, satte ridläraren en väckarklocka och sa åt eleverna att rida runt i ridhuset. När väckarklockan ringde kom han och en äldre stalltjej ut från det låsta kontoret, rödkindade och rufsiga i håret...

Detta är ingenting mot va hemska saker alla andra berättar men lite knäppt ändå.

Jag va o kollade på en ridlektion för några år sen. Ridläraren byggde fram 2 hinder och sa åt eleverna att hoppa dem medans hon själv satte sig och diskuterade med en styrelse medlem om de skulle bjuda på julmat på styrelsemötet, samtalet pågick nästan hela lektionen :crazy:
Kan tillägga att den ridläraren fick sparken efter knappt en termin.

KL

Jag har inte läst hela tråden, men har reagerat på en sak...

där folk galopperar iväg på sina hästar tex. Hur kan det vara deras fel att DU inte har kontroll på din häst? Jag skulle skämmas!

Min unghäst kunde redan som 3 åring låta andra galoppera iväg utan att bry sig, anledningen är enkel, det är HON OCH JAG som är ute och rider, inte hon och de andra hästarna!! Så säger inte jag galopp så är det inte galopp, jätte enkelt.

Man slutar aldrig förvånas. :cool:

Ah. Men eftersom inte du heller har en lösning för hur man bemöter det när ett sånt här problem plötsligt uppstår, så får du förlåta oss mindre begåvade.

självklart har jag det, och som sagt, den innefattar inte sparkar och spörapp. Men som sagt, problemet uppstår inte om man gått till botten med varför den gör så till att börja med.

Ja, den tanken slog faktiskt mig också.
Tänk t.ex. när man rider jakt, då gäller det ju att ha koll på sin egen häst när man blir omsprungen kors och tvärs och ryttare dimper i backen och hästar skenar runt lösa.
Och oväntade situationer dyker ju upp varje gång man rider ut.

KL

där folk galopperar iväg på sina hästar tex. Hur kan det vara deras fel att DU inte har kontroll på din häst? Jag skulle skämmas!

Min unghäst kunde redan som 3 åring låta andra galoppera iväg utan att bry sig, anledningen är enkel, det är HON OCH JAG som är ute och rider, inte hon och de andra hästarna!! Så säger inte jag galopp så är det inte galopp, jätte enkelt.

Man slutar aldrig förvånas. :cool:

Hmm.. Det värsta jag varit med om var antagligen när jag hade min nuvarande foderhäst på sommarbete hos min klasskompis. (Vi är båda 14) Min kompis hade en foderponny. Och denna ponnyn var det underbaraste man kan tänka sig. Jag red honom ett par gånger och han lyssnade så fint.

Jag och min kompis var då ute och red i skogen. Eftersom hennes ponny hade suckit iväg med henne (Hon körde in sporrarna i magen på honom när hon skulle sitta ner i traven) så hade hon pressat in ett aldeles för litet pessoa i munnen på honom. Och vi kom till en uppförsbacke och min pålle tyckte då att "oh snälla jag kan väl få galoppera upp där?" och började tvära lite. Och kom då lite framför ponnyn som hade lite svårt att hänga med i min pålles steg. Så hon tar sitt dressyrspö och rappar till min pålle på baken och skriker "SKÄRP DIG FÖRFAN!" så det ekar i hela skogen. Min pålle kastar upp huvudet, sparkar bakut och träffar henne på benet. Min kompis håller i samma veva på att dra tillbaka sitt spö och slår sin ponny i ansiktet på vägen. Ponnyn kastar sig iväg i skengalopp och drar förbi oss. Min polle blir orolig men stannar för jag håller in henne. Andra ponnyn galopperar ner för en jättebrant backe med en ryttare som drar om en galning sammtidigt som hon slår ponnyn på bogen och baken med all kraft och skriker "HAR DU KUL?! HOPPAS DU BLIR HALT HÄSTJÄVEL!"

Det tog 4 timmar sedan stod min foderhäst i ett annat stall. Och ponnyn åkte tillbaka till sin igentliga ägare och är fortfarande illa halt, svullen över ryggen och ärr efter inflammerade sår från spö och sporrar. Jag grät i en vecka efter den händelsen.. Usch :C

de mest dummasta jag har sätt var när jag red på ridskola för många årsen. Lilla shettisen sparkad bakut och lärare gick fram med spö och sparakde stackarn flera ggr om i magen sen spöa hon på den och skrek. * GE FAN I ATT SPARKA HÄST JÄVEL*. Slutade efter det på den ridskolan. Tycker en ridlärare ska komma med bra exemepl och inte såna idiotiska saker.

KL

Håller med......

Jo jag rider ju distans, där blir man omgalopperad helatiden, inget konstigt med det.

Visst har jag haft en häst som blev MKT laddad i starten, men det gick alltid att hålla in honom, även om jag inte alltid bestämde gångart så bestämde jag iaf hastighet, vilket innebar att han kunde stå på stället och galoppera, stör ingen speciellt igentligen eftersom att jag bara höll fast honom med sätet.

Squidge: men jösses! att slå till nån annans häst bara så där! då har man ju nåt fel i skallen!

Kom på en till sak.

Du ordnar så att en liten tjej får bli halvfodervärd på din häst
Lillflickan börjar älska den hästen väldigt mycket.
Och vad du än gör, skjut inte den hästen helt plösligt.
Lillflickan blir mycket, mycket ledsen.
Hon kommer aldrig att förlåta dig för det.

Och den flickan, det var jag.

Senast ändrad av en moderator:

då kan man aldrig ha någon halvfodervärd/medryttare eller liknande menar du?

Tror att alla som håller på med djur är fullt medvetna om att man kan behöva avliva dem närsomhelst, kan knappast vara en nyhet för någon.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 351
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur