Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

gissar att du bara lånade min knapp??

Är ponnyn klippt måste den ju ha täcke för att inte frysa. Och skulle den inte klippas så skulle den antagligen svettas sjuka mängder och vara dyngsur i många timmar efter passen = iskallt !
Min pensionär är oklippt o har inget täcke men en ponny/häst i träning skulle jag hålla klippt och täckad ist - för hästens bästa.

:bow::bow:

Jag har en klippt och täckad under vintern och flugtäcke på sommaren. Dvs, han är nästan täckad året runt. Men han mår skit annars så vad gör man inte? De andra tre har täcke vid ösregn/snöstorm/svinkallt.

Sen tror jag inte att det är mest hoppryttare som gör dumma saker, det finns minst lika mkt inom dressyren. Skillnaden är nog bara fasaden/mentaliteten. Dressyrfolk pratar inte på samma sätt. Och ja, jag vet, jag har varit hästskötare på grand prix-nivå till båda hopp och dressyrryttare.

*knapplån*

kom på en till dum sak jag sett.

En som försökte få hästen att gå fint (böja på nacken..). Hon hade sätt på en halsförlängare OCH en graman och allt var kortkort så hästen skulle böja så mycket som möjligt

Var ute med en grupp på 7-9 shettisar och barn i åldern 3-9, samt deras föräldrar som eldde, och en kompis som hjälpte mig hålla turen. (Jag VET, det här låter som nåt dumt i sig, en 94 och en 95 som håller en ridtur själva:angel:, men hästarna är bokstavligt talat de snällaste på denna jord, och vi känner dem väldigt väl)
Vi rider i ett naturområde där det råder en regel om att trav och galopp endast får ske i tomma fårhagar och på ängar. Vi kommer från en av hagarna, och ska precis svänga in på en mindre stig. Då kommer två stora hästar men ryttare som verkar vara ett par-tre år äldre än oss farande i vild galopp, med ryttarna tjoande och skrattande. :devil:
För att ni ska förstå exakt hur dumt detta är: föreställ er att stigen är väldigt smal, på ena sidan växer cilda buskage som skymmer sikten med än max fem meter framåt, på andra sidan är det en väääldigt brant backe med träd växande i sluttningen ner till en damm, höjd ungefär som en normal villa. I området går mycket folk, och många rider. stigen är så smal att många barn på våra turer undrar om hästarna inte kommer ramla ner (vi ger såklart lugnande svar, det gör de inte), men dessa två hästar är väldigt upphetsade, och ryttarna verkar inte ha någon vidare kontroll. Vi står några meter in i hagen, men tänk er om vi INTE hade stannat för att vänta på den där ponnyn som behövde kissa... ojojoj:eek:. fick ingen kontkt med tjejerna, de utbrast typ "åhhh, naww, så söta", tvärnitade och tittade på shettisarna. när vi precis kommit in på stigen far hästarna iväg igen (egen idé att döma av de först skrämda, sedan skrattande skriken...)

dummaste jag sett, inte vid ridning dock:

en tränare/hoppryttare som försökte brodda stressad häst. Hästen vill inte. Tills slut knäpper det för människan som ställer sig och skriker och sparkar hästen i magen :eek:

såååå ledsen att jag inte la mig i.men jag var ung och han min arbetsgivare. Dock gjorde besökande vätte det som tur var.

vid ridning:
för bara några veckor sedan var ajg i Sunne o kollade på nationella hoppningarna där. Såg generellt en väldigt makaber trend. När ryttaren tror att hästen ska tveka/stanna på ett konstigt hinder spöar denne hästen på bogen i förebyggande syfte, trots det att hästen redan är i luften. Såg flera stycken göra detta under den dryga timmen jag var där. Värst var en ung tjej som spöade hästen inför i princip varenda hinder på banan...

För mig är det för det första en riktig björntjänst för vad ska hästen tänka nästa gång... hm det där hindret fick ajg spö när jag skulle hoppa.... skulle inte tro att ajg gör det igen... För det andra, borde man inte vänta med att hoppa en häst som inte är redo för höjden och hindrena? BLÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ och ris för dessa egositiska och tävlingsbesatta ryttare!!!!!

(kan tillägga att jag såg några riktigt fina och trevliga ekipage oxå! )

Senast ändrad:

Det värsta jag varit med om vid ridning var pga av en hundägare med varken särskilt mycket häst- eller hundvett...

För ca ett år sen var jag och min kompis ute och red (red då på min förra medryttarhäst som är rädd för allt mellan attackerande stenar och fåglar). Vi hade ridit ner till en äng för att rida lite dressyr. Efter ett tag ger jag hästen lång tygel för att få pusta lite. Plötsigt tittar jag åt sidan och ser en hund springa mot oss i full fart. Min kompis som inte riktigt märkt det ännu travar lugnt vidare, men jag försöker få henne att höra. Hennes häst som inte är rädd för något alls bryr sig inte ett dugg utan ställer sig och käkar gräs när hon ändå har chansen. Men min häst däremot far iväg som en kanon från sida till sida. Jag försöker lugna ner honom så gott det går, vilket inte riktigt lyckas eftersom han har en hund nosandes i baken på honom.
Jag och min kompis bestämmer oss för att sitta av för att få iväg hunden, och efter någon minut kommer hundens ägare springande. Jag som är rasande börjar skälla ut honom, som desperat försöker fånga in hunden. Men hunden har ingen respekt för sin ägare över huvud tagen, men som tur är springer han en bit bort så att jag och min kompis kan ge oss av. Efter några minuter ser vi ägeren och hunden stå tillsammans och vi förstår att han har fångat den.
Ni kan inte ana hur lättade vi var, jag var aldeles skakig i benen av ilska dessutom. Jag menar, har man en hund lös på en allmän plats måste man väl ändå ha kontroll över den i alla lägen...

detta fick mig att komma ihåg en ridtur med en kompis. vi red på et par supertrygga shettisar, och kom fram till en stor, tom hage (allmän) där vi skulle galoppera. vi såg en lös hund och ägare på avstånd, men brydde oss inte eftersom vi skulle åt ett annat håll. men så, efter några få meter, kommer hunder framspringande och skäller. hästarna bryr sig knappt, och jag, som är närmast hunden, kör iväg den, och den springer faktiskt tillbaka till sin ägare. iaf ser vi den komma fram till ägaren, och tänker "bra, nu kopplar hon den", vi skrittar en liten bit och sätter sen av i lugn galopp. vi galopperar upp för en backe och när vi stannar ser vi att hunder kommer, lös, IGEN. nu ger den sig inte iväg, utan biter nästen "min" ponny i hasorna. (han blev livrädd såklart) tillsist kommer en lätt andfådd ägare och skriker PÅ OSS om att vi inte ska rida i hagarna, vi kan väl vara någon annan stans. vi orkar inte bråka, utan skrittar iväg. när vi är framme vid griden kommer hunder en tredje gång (herregud, människa!) men vi lyckas rida ut och stänga grinden...
ska tillägga att man bara får gallopera o trava på öppna ängar (dvs nästan bara hagarna), men att det står tydligt på flera stora infotavlor att "hundar skall hållas kopplade"...
kanske lite dumt att galoppera iväg kanske, men vi gav henne tid att koppla den (han hade det med sig), och vilken vettig människa som helst gör ju det när man tappaty kontrollen så en gång...

Jag har sett mycket dumt men inget slår det här! Jag red på en ridskola för några år sen, slutade dock för att dom inte hade hästar som var lämpliga för barn tyckte jag. Sedan hälsade jag på där och tyckte att det skulle vara kul att kolla lite om det finns några förändringar, nya hästar osv. Så gick jag in i ridhuset (tycker alltid om att kolla på söta små barn som rider, det sötaste som finns :) Men iaf så när jag kom in så såg jag alla ytte pytte barn som satt på stora hästar, det är okej med barn på stora hästar men så såg jag den minsta av dom, en d-ponny som reds av en flicka på kanske 6 år. Kommer ihåg den hästen från att jag red där och det var en av dom piggaste, och dom skulle hoppa trodde jag men hindrena stod kvar för att ridläraren inte orkade ta undan dom just då + att hon hade en overall så inte världens enklaste att röra sig i. Ja hästen rusade runt med huvudet i luften och sprang vart den än ville och jag blev sp himla arg! Ungen såg vettskrämd ut och ingen gjorde något även fast den sprang vart den ville, det var tills den började galoppera och skulle hoppa ett hinder som den såklart sprang rakt in i eftersom att den var så ofokuserad samtidigt som den slog upp huvudet och knockade den lilla flickan i ansiktet, pappan blev såklart rädd och sprang ner på banan, hämtade sin dotter, skällde ut ridläraren och gick sedan därifrån. :bump:

*kl*

Jag har väl tack och lov inte sett så mycket dumt folk har gjort inom ridningen, det skulle vara folk som sågar då. Däremot har min f.d. medryttarhästs f.d. ägare (mycket före detta :p) berättat något riktigt dumt hon varit med om. Ska se om jag minns det rätt, iaf: Hon skaffade två "tanter" som medryttare på sin häst, de verkade väldigt trevliga och förståndiga men så åkte hon upp till stallet första gången de skulle vara där själva för att se om de behövde hjälp (de var nog ganska osäkra har jag för mig) och ser då att de rider runt på hästen som var inspänd med graman som de hade lånat av någon och de sågade honom också t.o.m. har jag för mig. Ägaren gillar inte alls graman och det skall inte användas på den hästen, deras förklaring var att "han ju inte kan gå i form utan". :crazy:
De åkte ut fortare än kvickt, och så här ser hästen ut som inte kan gå i form utan graman:

dressyr21mars.jpg

Han var ganska jobbig att rida rätt men gick utan inspänningar och sågning gjorde det definitivt.

Kl*

För några år sedan var jag på praktik hos en av de internationella ryttarna (nämner ingen).
För det första drog de åt nosgrimman så hårt att man knappt kunde få upp den när de ridit klart. Hade jag spänt den innan de red (jag hade en enfingersregel istället för två, i hopp om att de inte skulle märka att den var "lös"), men de hade ändå dragit minst 2-3 hål till innan de satt upp...
Allt detta för att de inte gillade när hästen sprang o gapade när de red. :eek:

Dessutom var det en av beridarna som red en av mina favorithästar i stallet. Hon red på kandar, och när hon ridit klart och jag skulle skritta av hästen såg jag att löddret från hans mun var rosa.
Väl i boxen såg jag att han hade två stora sår i vardera mungipa. Jag sade till, och vi smörjde med mjukgörande.
Dagen efter satt samma tjej och tragglade på den stackars hästen igen, men samma kandar.... :mad:

Måste också tillägga att jag tycker att det är så synd att många de "proffsiga" ryttarna rider utan hjälm.
De är ju trots allt mångas idoler, och det blir ju trots allt lite knas om man går och lär alla att man ska rida med hjälm, och så sitter de o rider utan...

kl

Man tror att man ser fel när ryttare galopperar omkring på böndernas regnsura och odlade åkermarker. Man tror att man hör fel när en del ridlärare byter ut sina begrepp till sparka och glöm inte att använda spöet. Eller när folk påstår att de har haft otur med sin häst, när det bara handlar om okunskap.

Det var när jag gick förbi ett stall..

Hon var nere vid volten
hon hade massor av saker på hästen, longera hästen, det var väll en tjej runt 12-13 års åldern??

Hon spände ner hästens huvud så att mulen nästan nuddade halsen, den fick skritta runt så två varv, spände upp lite och började trava med den, Hon skulle ''fatta'' Galopp då hästen kastar sig ut till sidan, tjejem rappar till hästen 2-3 gånger??!
Med hårda slag rapp så hästen flyger fram..
:eek:

När hästenn gör motstånd sedan slår hon till den över manken först och sedan på bogen framifrån!

När hästen sprungit sedan omkull henne(dragit så hårt i repet)
Så tar går hon mot hästen och drämmer till den minst 5-10 gånger!??

Hästen sparkar baakåt och blir helt förstörd,
det var en unghäst!?

drar spöt hårt på marken så att ''lin pisken'' kommer på karlederna på hästen, Hästen schenar villt bockar stegrar pga dumma j*vla ungen!!:mad:
jag gick och sa till henne, jag var 15 år,
Hon tittade på mig som om hon inte fattade svenska, sedan gick hon upp till stallet med hästen utan att säga ett ord!

Det är det värsta jag har varit med om

Jadu,jag har både sett och hört många dumma saker,men några saker som jag aldrig kommer att glömma är tex när det var en tjej som hade sin häst uppstallad inte så långt från oss,när hon hade kommit hem från en ridtur så had hästens senor gått av. Hästen blev avlivad nåra dar efter.

Och sen när jag var och kollade på en häst så var det en tjej som hade en "ridbana" som var så jätt knöglig och dåligt underlag,men hon travar två varv på ridbanan och sätter upp ett hinder på 1.10cm och kommer i full galopp och hoppar.

*Knapplån*

Har ett par saker i minnesarkivet...

Stod som flaggare tillsammans med en kompis vid en lokal tävling för ett par år sedan. En av ryttarna som klarat grunden felfritt tycker att h*n ska ta en smart genväg för att få bättre tid i omhoppningen. Det är bara det att jag, kompisen och startflaggan står ivägen för denna genväg... Människan rider utan att tveka rätt över flaggningen och jag och kompisen får slänga oss ur vägen.

Privatryttare som blev sur över att lektionen blev ca 5 min sen och helt enkelt hoppade ner från läktaren ner framför den nyaste lektionshästen som sticker.

Satt som tidtagare på en lokal ponnyhoppning. En av ryttarna (ca 10-12 år) kommer in och börjar hoppa. Dock så vägrar de ut sig och ungen blir vansinnig och på vägen ut ur ridhuset börjar h*n praktiskt taget slå sönder ponnyn. Domaren reagerar med en muntlig varning i högtalarna, innan hon tillkallar överdomaren som beslutar sig för att ta ett snack med ryttare och förälder. Tragiskt att ungen inte var trevligare mot ponnyn, men jag har aldrig sett en 60-årig, lite lätt överviktig överdomare röra sig så snabbt. Jag borde kanske tagit tiden på h*n istället...:angel::D

Kl*

För några år sedan var jag på praktik hos en av de internationella ryttarna (nämner ingen).
För det första drog de åt nosgrimman så hårt att man knappt kunde få upp den när de ridit klart. Allt detta för att de inte gillade när hästen sprang o gapade när de red. :eek:

Dessutom var det en av beridarna som red en av mina favorithästar i stallet. Hon red på kandar, och när hon ridit klart och jag skulle skritta av hästen såg jag att löddret från hans mun var rosa.
Väl i boxen såg jag att han hade två stora sår i vardera mungipa. Jag sade till, och vi smörjde med mjukgörande.
Dagen efter satt samma tjej och tragglade på den stackars hästen igen, men samma kandar.... :mad:

Har varit med om samma sak:cry:

kl*
Något av det dummaste jag har sett (dock sett en hel del) var när ägaren till ett sto som för första gången skildes från sitt föl för att ridas hoppar och och ska "läxa upp" stoet genom att galoppera tills det rinner svett. Hästen var inte uppvärmd.

Stackars lilla stoet:(

En privat ryttare på sin 26 åriga ponny, "ja han var lite lat idag men när jag red med båda spöna och hade sporrarna i sidorna så gick det att trava"

wtf! Inte nog med att hästen inte var i fysisk form för att ridas, så var den nog riktigt psykiskt förstörd. Inget fel att rida en gammal häst, men man får väl ändå se på individen. Han här skulle inte ridas så som han såg ut.

KL

En händelse som "smäller högt" är när det var stora tävlingar på ridklubben. Jag satt och kollade på unghästklassen då det kommer in en danska på ett nervöst ungsto. De börjar hoppa och det ser väldigt hackigt ut, efter ett tag börjar ryttarinnan att rappa till hästen på baken varje gång innan ett hinder. Slutligen tvärnitar stoet i ren protest och får då 4-5 rapp i full kraft över baken. De försöker igen, och hästen stannar. Nu rappar hon till hästen flertalet gånger och rycker i munnen. Slutligen kommer de över hindret iaf och klarar några i rad. Men till sist får hästen nog och vägrar inför det sista hindret. Då får ryttaren totalt frispel och slår och slår och slår :confused: På bakdelen och bogen och domaren säger till barsk. Men hon bryr sig inte utan vrider istället upp spöt så att hon kan piska på huvudet. Hon slår mellan öronen, på öronen, på mulen ja hon verkligen misshandlar hästen. Domaren ryter nu till och banpersonalen leder helt enkelt ut den stackars hästen.

I år såg jag henne igen, på GBG Horse Show. Fattar inte hur hon har kunnat komma så långt med den träningsmetoden :crazy:

En annan fruktansvärd händelse var när jag var på hoppträning med min häst för några år sen. Han stannade för första gången sen jag fått honom framför hindret, och tränaren, som står och håller i ett longerspö - av någon anledning - reagerar direkt och rappar till allt vad hon kan över hasorna på min ponny :cry: Jag hade precis fått honom och han var riktigt illa behandlad sen tidigare, han var väldigt osäker och livrädd för spön. När hon gjorde såhär slängde han sig mot henne och knuffade upp henne mot ridhusväggen innan han bockade runt i hela ridhuset. Jag flög givetvis av och tappade andan. Efter denna händelse darrade han såfort man höjde handen och även efter mycket arbete kan han bli rädd för ett spö.

Mycket annat dumt har jag sett, folk som korsat tyglarna bakom bakvalvet (westerntyglar och westernsadel) och dragit framåt för att backa hästen :confused: Mycket folk som slått sina hästar genomsvettiga och ja.. vad är det för värld vi lever i :cry:

Nyligen på en hoppmeeting var det en man som hade en hästbuss.
Antagligen gick det inte så bra för honom på tävlingen,
så han spöar upp hästen utanför sin hästbuss,
sedan ställer han in hästen i bussen med tränset på.
Stänger igen mellanvägg utan drämmer upp rampen
(som hamnar i ansiktet på hästen) och sen gasar han därifrån!:eek::mad::mad:

Asså min f.d. kompis som red i stallet sär jag rider nu: (Som heter Cathy, bara för info. skull...) När hon började frågade jag vilken häst hon ville rida, det finns bara två, så valde hon den lilla frjordingen, sedan, ett år efter när hon växt ur hästen så kommer hon till mig och KRÄVER att fåå byta häst med mig! Medans vi bestämde att JAG skulle ha honom!! Sedan när jag e borta så rider hon honom och tror att jag inte får reda på det! Men jag kom på ett oanmält besök för att lämna lite grejor, och tro mej f*n på att MITT träns e borta, hästen e borta och hon tokgalopperar på åkern bredvid, som e plöjd och rappar honom när han inte gjort ngt!!! F*N va sur jag blir!!! Sedan säger hon: "Men han bockade ju..." Det kan väll han inte ro för att det sitter ´ngt litet missfoster på ryggen och rappar honom skriker jag o går därifrån. Sedan nästa dag ringer hennes MAMMA och skäller på mig och säjer att jag har kallat henne både hästmisshandlare, Mongolid, cp-barn, h*ra, o.s.v.... Sedan säger hon att Cathy borde få rida honom (hästen) För att hen e större än den andra och för att hon e längre än mig!!! Men hallå!? Hon valde den lilla hästen framför den stora!! Hon kan inte kräva att få byta med mig då!! E det ngt som går i släkten eller e dom bara lite anmält dumma i huvudet!!? Någon mer som håller med mig!? Sedsn går hon och säger att JAg ska ta hand om hästen! Hon bara lämnar honom med sadel o träns och säger: "Men det e ju faktiskt din ridhäst!" Hon tar ju inte ens om hand om honom efter sig!!!!! F*n va sur jag blir! nu har jag fått sagt mitt... Tack för att du läste:bump:

PS: Hon fick sluta rida här när hästens ägare (Min typ "styv-farfar" fick reda på vad hon höll på med:))

://Krozzy

SKAKAR av ilska! xD Herregud, slå ner snorungen!!! :devil:

(Ah, lösningen på allt. Eller så inte..)

Gud så arg jag skulle ha blivit! :mad:

När jag är där och mockar en dag slänger lill tjejen ur sej; att just det ja vi red ut en runda på din häst idag!!

-

Kom dessutom ut en dag när de gick lite på sommar betet (dvs MYCKET flugor mygg m,m) och då har dom klippt av henne pannluggen!!

Så sjuke människa! Herregud! Visst gav du henne världens utskällning?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 351
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama