Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

jag var på en hopptävling en gång, det var MSV tror jag, och väldigt höga hinder. Jag såg en tjej på fram hoppningen som riktigt piskade upp sin häst och jag undrade verklugen hur allt detta skulle sluta. När de kom in på banan vägrade hästen på ett hinder. och istället för att vända och ta ny sats mot hindret, Skrittade hon på en volt och sedan fram till hindret igen, när hon var precis framme vid bommarna, började hon piska hästen, det hårdaste hon kunde, Hästen fick sååklart panik och kastade sig in i hindret bommar flög knäcktes och ryttaren ramlade av. Herre gud hur kan man tro att det skulle sluta bra att göra så?????
Nää dumma ryttare, ibland undrar man om ens det är för att de gillar hästar som att de rider,

Lite saker har man ju sett genom åren.

En sak jag inte kommer att glömma i första taget var på Strömsholmstävlingarna för ett par år sedan. När hästen stoppar ut sig på vattnet spöar landslagsryttaren upp hästen så rejält att ekipaget utesluts!
Tom jag som har en rejäl svada var tyst en lång stund! :eek:

Men det mest korkade jag någonsin sett var när jag var tonåring och kollade på ridlägerlektionerna på ridskolan där jag mer eller mindre bodde.
En unge i 12-årsåldern hade med sin egna ponny, en fet men enormt snäll liten sak. Ponnyn gick i för högt tempo, ridläraren säger till ryttaren "minska tempot det går för fort". Ryttaren drämmer då till hästen rejält med spöet och vrålar "fyyy". Ponnyn ökar givetvis farten, ungen vrålar "fyy" ännu högre och rappar på ännu mer. Ponnyn mer eller mindre skenar runt fyrkantsspåret, ryttaren vrålar som besatt "fy, fy, fy" och rappar med spöet på bogen.
Ridläraren försöker förtvivlat få kontakt, när han till slut får det har han fullt schå att förklara för ung- :devil: att man kan INTE slå hästen med spöet om man vill den ska MINSKA farten! :grin:

Själv så fick jag medmänniskorna att flina lite när jag blev asförbannad på min förra häst under en hopplektion. Han hade ovanan att sticka mot hindren, så tränaren hade lagt ut bommar så han skulle få lätt att ligga rätt. Hästfan lyckas ändå i sista sekunden finta mig och dra järnet vilket resulterar i en tvärnit på hindret, jag seglar över halsen och river ner alla bommar i oxern.
Arg som ett bi ska jag gå och ta hästen som står en bit bort och stirrar på mig med stora ögon. Jag är så arg att jag vill kalla honom det absolut fulaste jag kan komma på. Öppnar munnen och ut kommer "j-a kadaver". :angel:

Så fort saker och ting inte går som det ska så är det hästens fel;)

Låter lite som mig när min häst skenat hem med mig på ryggen :angel:. Hon gick frammåt, lyssnade otroligt dåligt på mig men det funkade iallafall. Sedan vänder hon sig om helt plötsligt och rusa hem (hon kan försöka med sådannt trams ibland). Men denna gången var hon omöjlig att få stopp på, inget funkade. Väl framme vid stallet stannade hon, helt överlycklig att hon har fått rusa hem i full fart. Jag undra va det är för fel på henne, men upptäcker senare att jag har satt tyglarna helt fel, inte konstigt att min tygelkontakt med henne var helt omöjlig att handskas med :angel:. *Klantiga jag*

Sett ett antal dumma saker genom åren.

En ryttare galopperar mot vägen på en äng. Svänger upp brevid och fortsätter galoppera trots att bilarna kör i 70km/h. Hade hon haft vett i skallen hade hon saktat av innan så folk inte kunde misstolka att hästen råkat i sken.

En annan gång körde jag efter några ryttare ca 1km innan de upptäcker mej. De rider på hela vägen vilket gör att jag inte kan köra om. Fatta vad jag var arg då!

Härom veckan träffar jag på en tjej när jag är ute och delar post. Hon ska in på gården som jag stannar vid. Hästen ser smått nervös ut och dessutom har täcket blåst upp vilket triggar upp hästen ännu mer. För att få stopp på hästen sågar hon den i munnen (hon har graman på den också) sen skäller hon på den. Förövrigt verkar hon inte riktigt klok, hon rider utan hjälm och har mp3 i öronen :eek: (såg inte ut att vara mer än 17år)

Har sett mkt dumt i mina dagar. Ett urval:
Mitt sto blir väldig aggresiv mot andra hästar när hon brunstar. Knappt så vi kan möta andra ekipage längs en vanlig landsväg utan att bakdelen lättar :crazy: Och hon visar även tydligt att hon inte vill ha med andra hästar att göra, redan på avstånd. Hon blåser upp sig, fnyser och trampar runt. Och så möter vi en liten jänta på hennes vblsto (som förövrigt var superfin när hon köpte henne med nu ser ut som ett ök då den enda träning hon fått på flera år är vilda galopprace, bara en sån sak... ) när dom kommer galopperandes emot oss. Sweetie kaxar upp sig som vanligt, och hästen bryter av till skritt direkt och verkar nervös. Då får hon 5- 6 spörapp i baken och motvilligt galopperar hästen förbi oss... i diket. Dagen efter får syster (som är i samma ålder som jäntan) höra hur fjantig Sweetie varit dagen innan som blivit rädd för hennes häst :grin: Jo jo...

Samma jänta har visat film på hur hon i galopp, står upp på sitt omusklade stackars sto. :(

Sen finns det ju hon (fd barndomskamrat) som innan start i en liten ploj- tävling i bruksriding, ska kolla om hennes supernerviga islandsto tål att hon håller i en grön 20liters hink medans hon rider. Det gör hon mitt på stallbacken, bland de andra ekipagen, hundar, ungar, föräldrar och övriga åskådare. Stoet tålde det tydligen inte, men hinken släpps inte förren efter en ca 500m skentur från stallbacken och ut i en tom hage och en ordentlig omkullridning...

Samma människa var senare ute och skenade i själva "byn" här hemma. Byn är bara typ 10 hus utefter en asfalterad väg, i en rätt så brant uppförslutning (eller nedför, beroende på hur man ser det). De startade på en parkering längst ned med en massa hastiga typ 2metersvolter, sen bar det iväg uppför byn. Där vände dom och skrittade hastigt/töltade (f'låt en okunnig) nedför igen, med likadana 2 metersvolter på varje gårdsplan/infart, sen började hon om igen från parkeringen.
Samtidigt som jag står och betraktar detta skådespel hemifrån så får jag motta 2 samtal från grannar som undrar om det är jag som är ute! :eek: "Såg ju ut som din häst." Mörkbrun... :crazy:
Ialla fall så såg jag sedan att ägarinnan till stallet där hästen är inakorderad komma ridande, så jag springer ut till vår korsning och möter henne och berättar vad jag sett och vad jag tycker om beteendet. Sedan får jag ett gbinlägg på lunar :p från ryttaren där hon skämtar bort alltihopa, och då brinner det för mig och jag säger för en gångs skull vad jag verkligen har på hjärtat, att jag absolut inte tycker det är nåt att skämta om, och att hon borde be om hjälp att lösa de problem som hon ju till slut fick inse att hon hade med sin häst... och det var slutet på den vänskapen... :grin: Men så kan det gå.

Undrans om jag gjort nåt som skulle passa i den här tråden? :crazy:

Kl

Har sett massor, men kan ju berätta om en skitsak jag gjorde för många år sen. Jag var nybliven skötare på en shettisvalack, första sköthästen. Var liten (typ 8-9) och ville himla gärna passa in bland stallkompisarna som varit skötare länge. Usch, så dumt! Vi hade kommit in från en körtur och ställde upp hästarna i gången. Stallkompisen ville vara "cool" och spände inte fast sin häst och jag vill göra samma, så båda stod lösa. Idiotiskt, då de var "rivaler" och ingen av dem tränade att stå stilla fritt i gången. Det blir slagsmål och slutar med att den andra hästen får ett djupt sporrspår i baken + att jag blir väldigt rädd. Så fruktansvärt dumt! :mad: :crazy: Fick en rejäl utskällning från de som ägde stallet.

Kan tillägga att jag aldrig gör saker utifrån dum stolthet eller av fåfänga längre när det gäller hästar, tog mycket med mig från den här händelsen.

Jag var en dressyrtävling en gång, medelsvår klass. Stod och tittade på framridningen, speciellt ett ekipage drog till sig blicken. Det var en förjävlig riduppvisning. Jag trodde ärligt talat de skulle gå omkull i traven, dels på grund av total obalans, dels på grund av viktfördelningen med 95% över hästens framben. Det var ett mindre mirakel att hästens inte föll huvudstupa. Ryttaren satt med skänklarna rakt ut från hästens sidor och med ett stadigt grepp i stångtygeln. Den enda övning de gjorde var att rida ökningar över diagonalen. Tror de fick runt 50% på den tävlingen. Hur tusan de lyckades som byten och skolor är för mig ett mysterium.

Är det så satans viktigt då? I ett ridhus/paddock t ex? Jag rider jämt med mp3 och det har inte varit ett problem hittills.

Är det så satans viktigt då? I ett ridhus/paddock t ex? Jag rider jämt med mp3 och det har inte varit ett problem hittills.

Ja det är viktigt, inte när du rider på inhägnat område själv men när du rider på andra ställen.
Jag som inte har så mycket hörsel kvar vågar inte ge mej ut själv, det är väldigt obehagligt när en bil helt plötsligt är i rumpan på en och att då utsätta sig för den risken frivilligt har jag väldigt svårt att förstå.

Sedan kan man ju fundera på varför man har behov av att ha musik i öronen jämt, jag vill koncentrera mej på hästen när jag rider, inte ha ljud i öronen. Men du kanske kopplar bort omgivningen och kan koncentrera dej bättre med en ljudvall?
Men tänk dej för, jag lovar att tinnitus inte är kul och att ha musik i öronen jämt ger tyvärr tinnitus på sikt.

Var rädd om din hörsel, den går inte att ersätta.

Åh jo, då förstår jag. :)

Nu har jag inte på så högt att jag inte kan "höra igenom" ifall jag skulle få för mig att ha mp3 vid uteritter, brukar oftast vilja njuta av naturen ändå vid sådana tillfällen, så det är väl undantaget. Sen om det är fler i ridhuset/paddocken kan jag inte heller ha det utan blir bara stressad och irriterad av ljudet.

Jag upplever annars, när det bara är hästen och jag att det påverkar mig posetivt och i många fall gör mig lugnare mer avslappnad, vilket gör att hästen i sin tur som är en nervig sak också trivs och kommer tillrätta.

Vad är det för fel med att rida med mp3 i öronen ? :(

Haha jo felet är att du måste ha väldigt stora öron om du får in mp3:n i örat ;) De flesta brukar ha hörlurar/öronsnäckor :angel:
Förlåt för trådkapning men kunde inte låta bli :angel:

*knapplån*

igår såg jag en udda lösning.. jag antar att hästen gapar när ryttaren rider för hon hade tejpat igen munnen på hästen med eltejp...

:eek: :eek: :eek:

KL

Det är riktigt skrämmande saker man får läsa här.

Måste faktist säga att jag aldrig mer kommer att ta åt mig av alla dessa kritiker mot travsporten inom ridsporten.. Jag kommer bara hänvisa dem till den här tråden och be dem sopa framför sin egen dörr först och låta oss ta hand om de fåtal idioter som huserar inom travet.. Verkar som ni har fullt upp med era egna.

Klart det finns puckon inom alla grenar. (tyvärr) Men det är väl oftast så att de som gnäller mest på andra är de som projicerar sina egna tillkortakommanden på andra.

Ja så kanske de är.. Det är ju mycket enklare att se fel och tillkortakommanden hos andra än sig själv.

Det kanske är det som är lösningen!

Travet sköter ridsportens djurskyddsärenden och ridsporten sköter travets! :idea:

Happily ever after

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 351
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama